/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Virkning af lussng og et knytnæveslag
Fra : vedikkealt
Vist : 665 gange
300 point
Dato : 14-12-15 18:55

Hej Allesammen.

Jeg vil gerne vide hvornår et barn pådrager sig en større eller mindre hjernerystelse efter en lussing eller et knytnæveslag i ansigtet.

Venlig hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 14-12-15 19:33

Svært at sige. Du må nok prøve dig frem med gradvis at banke hårdere og hårdere på en række børn indtil du opnår den ønskede effekt!

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-12-15 19:36

Det tror jeg er vanskeligt at sige. Der har sikkert gået mange børn rundt med hjernerystelse uden det blev konstateret, dengang det var almindeligt at slå børnene. En dreng i min klasse fik sprængt trommehinden i øret pga. en lærers hårde slag på siden af hovedet. han blev næsten døv på det ene øre. Så det bedste man kan sige: Lad være med at slå. Det er i øvrigt også ulovligt.
Vi voksne ville jo heller ikke bryde os om få slag i hovedet hver gang man havde lavet en fejl.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-15 20:06

En lussing på kinden er normalt uden de store men bagefter,
med mindre man rammer øret eller har bøjle på tænderne.

Et knytnæveslag i ansigtet er meget værre og kan forårsage varige men,
eksempelvis brækkede tænder eller næse,
men der skal meget til for at få en hjernerystelse på den måde.

Men hvorfor spørger du, i dag slår man jo ikke sine børn?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-12-15 20:15

Hvis du kigger forbi mig, kan du få et par af hver slags.
Ganske gratis.
Så kan du selv vurdere hvad der er bedst.
Og skulle nogen af dem være ens, byttes de uden beregning

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-12-15 20:32

Hvornår?
Forhåbentlig sker dette ikke! Men flakker øjnene, og barnet opfører sig anderledes end normalt, er der noget galt.
Læs om hjernerystelse her http://www.sygeboern.dk/foerstehjaelp/hjernerystelse

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-15 20:39

Prøv din Læge/Netdoktor..

Alt efter hvor ´knytnæven´ har ramt og med hvilken kræft, kan den give større skader senere i livet - altså ikke her og nu = hvad mange tror er et lille slag kan være direkte invaliderende om 50 år.
Øjets nethinde kan løsne sig, men det sker indenfor et par dage - skade på tænder? mange år senere da det som regel aldrig undersøges til bunds.
Skade på hovedets knogler/bihuler osv = kan give gener resten af livet, selv et lille slag kan give skader der ikke kan mærkes - knoglen flækker og vokser sammen med ar-væv, små muskler og nerver kan tage skade.

Har selv givet en person en FLAD lussing, og en måneds tid efter kunne jeg ikke bevæge min F-finger, den var flækket på langs af knoglerne - og i dag ligner den en gammeldags snekælk der ikke kan rettes ud - knoglen var vokset sammen og kunne ikke gøres noget ved - sådan er livet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-12-15 21:46

Citat
Har selv givet en person en FLAD lussing, og en måneds tid efter kunne jeg ikke bevæge min F-finger, den var flækket på langs af knoglerne - og i dag ligner den en gammeldags snekælk der ikke kan rettes ud - knoglen var vokset sammen og kunne ikke gøres noget ved - sådan er livet.

Heraf kan man konkludere, at en lussing er skadelig.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 14-12-15 22:32

# svendgiversen

Du skriver - hvorfor spørger du...!

Af den simple grund at jeg er opvokset i hjem hvor det var helt almindeligt og helst med knytnæveslag at slå os børn i hovedet, og jeg i dag har nogle gener som ikke rigtigt nogle kan forklarer.

Og så er jeg kommet i tanker om, at hvis en lussing eller et knytnæveslag med fuld styrke kan forårsage en hjernerystelse af EN alle anden grad, så har jeg haft omkring 300 af dem.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-12-15 22:46

bed om at få en MR-scanning af hjernen.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-12-15 22:51

Man kan også få blødninger i hjernen efter slag. Og det er forskelligt fra person til person hvor let årerne brister.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-12-15 22:56

nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hvis man kan se hvor skaderne er, er det måske muligt at sætte ind med træning.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 14-12-15 22:58

# skytten49....59

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-12-15 23:06

Hvis du selv kan se hvad du har svært ved, så træn det hver dag. jeg har selv trænet meget op efter en hjerneskade. Men det skal gøres hver dag

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-15 00:18

Noget andet er at der er for få der bliver "indlagt til observation for hjernerystelse" efter uheld hvor hovedet har været kraftigt påvirket.
Det var standard før i tiden, folk blev indlagt i 2-7 dage og fik besked på at holde sengen uden hovedpude så blodtilstrømningen kunne blive optimal, i dag bliver folk smidt ud når de er lappet sammen og gider ikke at tage det meget roligt de næste dage medmindre at lægen giver kraftige ordrer.
Det er under halvdelen som kommer under observation, og hos nogle giver det meget længere tid at komme ovenpå.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-12-15 00:23

Citat
Heraf kan man konkludere, at en lussing er skadelig.

Øhh - det var bare min finger - jeg havde travlt og så ikke hvordan ´personen´ så ud, men kunne tænke mig at der sad en rimelig stor ´smede-hånd´ - alt eller intet, men det var et personligt opgør - gammelt rocker opgør tilbage i 80´rne , ingen anmeldte noget og skíe gode venner/?? dagen efter
MEN ALDRIG slå i gal/ondskab - alt andet er til at overkomme/ tror man? lige til man skal ind på hospitalets ???????????? køleboks og = ER DET / (bror-mand)........... så får man sgu noget at tænke på, men ingen tør snakke om den slags ting....

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-12-15 00:34

NB;???? spørgsmålet minder mig ´lidt´ om hvad hastighed man falder med....fra stående til liggende genstand = og REGN DEN SELV UD - de par gange jeg har prøvet = har det gjort særdeles ondt andre gjorde ? grin af spørgsmålet.
LUFFE kom vist med et særdeles godt svar - FIK du poimt for dét, ellers må du gerne få de stykker jeg har på kandu´s sparegris..

Men ring til en LÆGE, der er ingen/ Læger nu omdage der kan give dig svaret - da det afhænger af både det ene og så videre = hermed forkortet til osv/ nam- nam.. men jo yngre personen er, større sandsynlighed for helbredelse (og det gælder) vist alt nu til dags.
LÆGEN, intet andet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-12-15 07:28

Citat
Øhh [Stikker snotten i alting] [Av] - det var bare min finger

Ja, præcis. Det var skadeligt, for din finger.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-12-15 12:55

Citat
Af den simple grund at jeg er opvokset i hjem hvor det var helt almindeligt og helst med knytnæveslag at slå os børn i hovedet, og jeg i dag har nogle gener som ikke rigtigt nogle kan forklarer.

Det var dog en grufuld barndom. Den slags kan sætte mèn, resten af livet. Jeg ved godt:
Citat
Den der elsker sine børn, tugter dem.

Meen...

Jeg kommer selv fra et hjem, hvor vi ind imellem, fik en røvfuld, bogstavelitalt. Men aldrig i hovedet.
Godt den tid er forbi, hvor man brugte slående argumenter...eller er den `???

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-15 14:12

Jeg fik flest kæberaslere i skolen.........egen årsag

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-15 14:13

Sådan om jeg har forstået drejer det sig om slag mod et barn?

Og når man så flækker en finger ved at give en flad lussing,
er det forhåbentlig ikke mod et barns kind.

Jeg gentager, de fleste lussinger giver ikke varige, anderledes med knytnæveslag,
men hvem vil slå børn i ansigtet med knyttet næve?

Selv er jeg så gammel at jeg gik i skole i 1950 erne,
og dengang kunne man stadig få lussinger i skolen,
selv har jeg fået par stykker, noget jeg ikke har taget skade skade skade af.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-12-15 20:09

Når min far tog sin livrem af - var det med at dukke sig!
Det har jeg lært meget af og har aldrig slået mine drenge. Jeg kunne slet ikke finde på at tilføje nogen mennesker jeg elsker smerte. Det er en vederstyggelig tanke at nogen slår deres børn. Måske er psykisk straf lige så sårende. Så nej!!!!
Har også fra mine børnedage hørt om familier, der ustandseligt måtte købe nye klædebøjler!
Selvfølgelig kan en hård lussing og et knytnæveslag give varige mén.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-15 08:42

Ved ikke. Det kommer vel an på; hvilken kraft der er i slaget og hvor (u-)heldigt man rammer.

Barnets psykiske skader, men og arene på sjælen lader sig med sikkerhed ikke kurere.

Derimod er der håb for den voksne. Vedkommende kan søge om psykologhjælp og terapi.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-12-15 12:30

Vedikkealt... Der er vist ingen tvivl om, at en stor del af den ældre befolkning har været udsat for skadelig vold under en eller anden form.
Men fordi det var så almindeligt at bruge slag som opdragelse, så er skaderne også så almindelige, så det nok betragtes som normale aldersforandringer.

Og det samme med den psykiske vanrøgt. De børn, der overlever den slags, vokser op med skader for livet..

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men siden du har været udsat for gentagen vold, så er du nok ikke helt ung?
Børn og unge i dag bliver oplyst om deres rettigheder, og om hvad de ikke behøver finde sig i..

Tidligere kunne man ikke ret godt gøre andet end at "opføre sig ordentligt" eller sørge for at være usynlig..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-15 22:03

Læs om denne form for opdragelse (sort pædagogik) og dens konsekvenser:

https://bibliotek.kk.dk/ting/collection/870970-basis%3A07317794

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-12-15 22:38

Tak for alle jeres indlæg.

Nogle tror det her spørgsmål er for sjov, men når man har talt flere stjerne efter lussinger og knytnæveslag i ansigtet end der findes på himlen en frostklar nat, så kunne det jo tænkes at ens defekter kunne stamme derfra.

Jeg har jo levet med dem som voksen altid, men jeg ville bare gerne høre om andre har / havde nogle erfaringer på det område.

Og så Googlede jeg mig frem til noget - gram styrke - pr slag i ansigtet, men nu kan jeg ikke finde siden så derfor spørgsmålet om hvad de vejer.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 18-12-15 23:15

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=boksning+hjerneskade
link til mange indlæg om boksning og hjerneskade.
Børn der får knytnæveslag i hovedet bliver jo udsat for det samme som en bokser, og da børns hjerne ikke er færdigudviklet, vil jeg tro skaden hos børn bliver større.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 21-12-15 13:06

Det er ingen spøg at blive slået i hovedet, og bestemt ikke ufarligt!

http://politiken.dk/magasinet/feature/ECE2197328/lussinger-var-et-praktisk-redskab-de-var-lige-ved-haanden/

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-01-16 20:29

Tak for svaret katekismus.

Det har ført mig videre til sider hvor jeg har kunnet læse om smadrede synsnerver og en smadret balance nerve og andre af de gener jeg lever med i mit voksenliv.

Bedste hilsner fra vedikkealt