/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Den samme?
Fra : Troldepige
Vist : 633 gange
200 point
Dato : 07-12-15 08:48

Knægtens far og jeg sad i aftes og så på bærbare pc'er, i jagten på én til knægten.

Efter en længere søgen fandt vi denne hos Bilka: https://www.bilka.dk/elektronik/computere/multimedie/hp-nb-pavilion-156-15-p008no/p/100148219?event=32&point=1

Der var noget far'en ikke rigtig kunne se vedr. grafikkortet, noget med ram, derfor kopierede jeg pc'ens navn/nr og googlede det.
Jeg fandt den hér: http://support.hp.com/us-en/document/c04342272 og printede ud, for bedre at kunne sammenligne. Men da vi sad og sammenlignede blev jeg i tvivl, om det reelt er den samme pc.

Ud fra navnet/nummeret synes jeg, at det burde være den samme, men ud fra specifikationerne synes jeg der er noget forskel.

Er det den samme pc, og Bilka bare ikke har fået skrevet det rigtigt, eller er der tale om 2 forskellige pc'er?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-12-15 09:16

Det er ikke helt den samme, den fra Bilka har AMD Quad-Core A6 processor,
den anden er en Intel Core i7, jeg ville vælge Intel, men det er jo smag og behag!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-12-15 09:20

Citat
Det er ikke helt den samme, den fra Bilka har AMD Quad-Core A6 processor,
den anden er en Intel Core i7, jeg ville vælge Intel, men det er jo smag og behag!

Det var lige præcis den forskel jeg/vi lagde mærke til.
Men når man ser på navnet/nummeret, burde det så ikke være den samme pc?

De fleste pc'er vi så på, samme skærm-størrelse, kostede en hel del mere, og var ikke nær så gode (vi snakkede om, om prisen mon var skruet op p.g.a. den forestående jul), så pc'en fra Bilka er bestilt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-12-15 09:26

Jooo, det burde være den samme ud fra navnet, men ser du på produktnavnet på den fra HP support siden så hedder den 17-j141na, men om det har noge betydning ved jeg så ik'

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-12-15 09:30

Harddisken er os mindre på den fra Bilka! Den er på 750gb den anden er 1tb.
Skærmen er 15.6" fra Bilka og 17.3" på den anden, så der er da vist noget der ikke stemmer helt overens!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-15 10:16

De 2 I har sat link ind til er IKKE samme maskine hardwaremæssig.
Kig her:
http://www.pricerunner.dk/pl/27-3099333/Baerbar/HP-15-ac030no-%28M5L59EA%29-Sammenlign-Priser

I5 processor er absolut at foretrække.
Det undrer mig at Bilka har den samme maskine med 2 forskellige processorer.

Denne er med i5 CPU:https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbare-computere/hp-156-notebook-15-ac030no/p/100215736?pfdatetime=2015-12-07T00:30:17.201+01:00&pf=pricerunner&cmpid=pris_pricerunner_Elektronik

og denne er med AMD COU: https://www.bilka.dk/elektronik/computere/multimedie/hp-nb-pavilion-156-15-p008no/p/100148219?event=32&point=1

Iøvrigt vil jeg mene at det ikke har den store betydning om der er 8 eller 12 GB RAM installeret, undtagen, hvis 'gutten' laver videoredigering eller lignende RAM krævende opgaver.

Iøvrigt mener jeg ikke at Windows 10 Ready er godt nok. Der bør være installeret Win 10. Win 7, win 8.0, win 8.1, kan godt nok vist stadig opgraderes gratis, men der mener jeg butikken bør sørge for.

Og så er der lige det med dedikeret grafik RAM. Da mener jeg at der bør være minimum 1 helst 2 GB dedikeret Grafik RAM.

Iøvrigt er det svageste punkt nok harddisken, en 5400 omdr. standard disk er ikke specielt hurtig, sammenlignet med en SSD, en SSD på 1 TB er så til gengæld stadig vanvittig dyr. Men der er selvfølgelig altid muligheden for at udskifte den med tiden, når SSD'r bliver billigere.

Har I overvejet en brugt med garanti?
https://www.refurb.dk/p/lenovo-thinkpad-x220/28555

Opgrader evt. til 8 GB RAM.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-15 10:25

PS. Hvad skal maskinen kunne klare?
Hvilke spil, spiller knægten?
Spiller han meget, så vælg en stationær.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-12-15 10:56

Citat
De 2 I har sat link ind til er IKKE samme maskine hardwaremæssig.

wauuw, har du os fundet ud af det!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-15 12:14

Hej Klaudi! Selv en gammel nørd går i selvsving en gang imellem!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-15 13:06

Jeg ville også vælge Intel Core i7 som efter min opfattelse er toppen for tiden.
Det kan være lidt bøvlet at opgradere fr win 8,1 til 10, men til gengæld er det som regel muligt at få fat i de rigtige drivere.
Det er vigtigt at beslutte om det er en spillemaskine eller en alm comp.
En 17" skærm er dejlig stor men også noget stor at slæbe rundt på.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-12-15 14:48

Citat
Jooo, det burde være den samme ud fra navnet, men ser du på produktnavnet på den fra HP support siden så hedder den 17-j141na, men om det har noge betydning ved jeg så ik' [Meget forvirret]

Præcis min tanke.

Citat
Skærmen er 15.6" fra Bilka og 17.3" på den anden, så der er da vist noget der ikke stemmer helt overens! [Hahahahaha]

Uuups, det havde jeg ikke set.

Citat
Og så er der lige det med dedikeret grafik RAM. Da mener jeg at der bør være minimum 1 helst 2 GB dedikeret Grafik RAM.

Det var også sådan noget far'en gik op i.

Citat
Iøvrigt mener jeg ikke at Windows 10 Ready er godt nok. Der bør være installeret Win 10. Win 7, win 8.0, win 8.1, kan godt nok vist stadig opgraderes gratis, men der mener jeg butikken bør sørge for.

Knægten vil ikke have windows 10.

Citat
Har I overvejet en brugt med garanti?
https://www.refurb.dk/p/lenovo-thinkpad-x220/28555

Nej. Og knægten vil ikke have Lenovo.

Citat
PS. Hvad skal maskinen kunne klare?
Hvilke spil, spiller knægten?
Spiller han meget, så vælg en stationær.

Grunden til, at knægten skal have egen pc nu er, at han har brug for den i skolen.
Vi har stationær i hjemmet, og det har været et bevidst valg, fordi at knægten gerne ville spille, og jeg var ikke interesseret i div. spillekonsoller da vi kun har/havde ét TV.

Tidligere har han spillet forsk. spil, hvor den stationære kun netop kunne følge med, men nu spiller han mest wow + div.

@Brassovitski, jeg har ikke været obs på den anden HP fra Bilka, så vi bestilte denne: https://www.bilka.dk/elektronik/computere/multimedie/hp-nb-pavilion-156-15-p008no/p/100148219?event=32&point=1
Bør vi ændre det/få den byttet?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-12-15 15:11

Citat
Bør vi ændre det/få den byttet?

Det burde ikke være nødvendigt når den bare skal bruges til skolebrug!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-12-15 15:46

Citat
Det burde ikke være nødvendigt når den bare skal bruges til skolebrug!

Mange tak, det gør jo det hele lidt lettere.

Vi startede med, at kigge hos computercity, hvor vi har erfaring med god service og kyndig personale, og el-giganten, men dem de havde i den prisklasse (ca. 4.000 kr.) og den skærm-størrelse, de kom slet ikke i nærheden af den fra Bilka.

Min holdning var/er, at det burde være muligt, at få en fornuftig bærbar pc til ca. 4.000 kr., og selvom man køber en der er dyrere, så er der jo ingen garanti for, at den holder længere tid.

Og eftersom knægten skal bruge den til skolebrug, så vil der jo være større risiko for skader end hvis den bare er herhjemme, og jo dyrere genstanden er, jo mere ærgerligt er det jo hvis den kommer til skade.

Netop fordi den skal med i skole har vi købt forsikring til den.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-15 16:33

Til skolebrug er jeres valg fornuftigt nok. Jeg havde nok foretrukket en med SSD disk, da den ikke er så følsom overfor stød som en standard HD, da den ingen bevægelige dele har og den starter næste lige så hurtigt som en slukket tablet computer ca. 30 SEK.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-12-15 16:41

Citat
Til skolebrug er jeres valg fornuftigt nok. Jeg havde nok foretrukket en med SSD disk, da den ikke er så følsom overfor stød som en standard HD, da den ingen bevægelige dele har og den starter næste lige så hurtigt som en slukket tablet computer ca. 30 SEK.

Ok, fint nok.

Men det undrer mig stadig, at 2 forskellige pc'er kan have samme navn.

Jeg havde vist et lille håb om, at Bilka havde skrevet forkert under "specifikationer", så pc'en reelt var som den jeg googlede mig frem til.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 200 point
Dato : 07-12-15 16:55

Citat
Jeg havde vist et lille håb om, at Bilka havde skrevet forkert under "specifikationer", så pc'en reelt var som den jeg googlede mig frem til.

Forstår jeg godt, men det er ofte sådan at de store koncerner får skræddersyet bestemte udgaver og så blot for tilføjet en lille ændring i typenavnet. Ofte kan man slet ikke finde de modeller de har på producentens hjemmeside. Dette kan også være et smart trick til at undgå at matche netpriser som de ofte reklamerer med, da du jo ikke har en jordisk chance for at finde nøjagtig den type de har på nettet. Ret smart faktisk, set fra deres side.
Her er en lille historie jeg selv har oplever for nogle år siden.
Jeg skulle på det tidspunkt købe ny fladskærms TV og fandt en model jeg syntes opfyldte mine krav hos en af de store kæder, jeg googlede så på nette og fandt nøjagtig samme TV på nettet ca. 1000 kr. billigere, vel at mærke når man sammenlignede specifikationerne. Jeg tog et print med til butikken og ville holde dem op på at de matchede også på netprisen. Den smarte sælger forklarede så at det jo ikke var samme model, da deres type betegnelse sluttede med et N, og den jeg havde fundet sluttede med et H, jeg havde også et print med af begge TV's specifikationer, som var nøjagtig ens, men sælgeren var ubøjelig, så jeg endte med at købe TV't på nettet. Det var et Samsung det omhandlede og lige præcis den model varehuset solgte var det umulig at finde på Samsung's hjemmesider, selv om jeg søgte på diverse europæiske Samsung sider. Så det er vel en slags parallel import der foregår.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-15 17:02

Forstår ikke rigtig han ikke vil have en Lenovo! Vi har i det firma jeg arbejder haft en hel del Lenovo bærbare kørende de sidste 5 år, og de IT folk jeg har talt med har da givet udtryk for at de ikke har givet nævneværdige problemer. Og hvorfor ikke Windows 10? Det er verdens bedste styresystem lige nu, og gratis at opdatere i al evighed, i hvert fald ifølge de udmeldinger Microsoft er kommet med indtil videre, undtagen selvfølgelig når du køber ny maskine.
Support til Windows 8.0 8.1 dør 2023.
https://support.microsoft.com/da-dk/gp/lifecycle-windows81-faq
Det er selvfølgelig også nogle år til.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-12-15 17:11

WINDOWS 8.1 OPGRADERES JO GRATIS TIL WINDOWS 10
https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-upgrade
VH Palle

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-15 17:14

Citat
WINDOWS 8.1 OPGRADERES JO GRATIS TIL WINDOWS 10
https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-upgrade
VH Palle
Ja! Det fremgår tidligere i tråden, men kun i begrænset tid.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-15 17:16

Citat
It’s official, folks: Windows 10 will be a free upgrade for existing Windows users—as long as you claim it quickly.

Kicking off the consumer-focused Windows 10 event in Redmond on Tuesday, January 21, Microsoft operating system chief Terry Myerson announced that current users of Windows 7, Windows 8.1, and Windows Phone 8.1 will be able to upgrade to the new operating system for free as long as they do so within one year of Windows 10's July 29 launch. Once you’ve claimed the upgrade, it's permanent, and Microsoft will keep you updated for the supported lifetime of the device.

http://www.pcworld.com/article/2873214/windows/windows-10-will-be-a-free-upgrade-for-windows-7-and-8-users.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-15 18:49

Win 10 er faktisk ikke så tosset, når man har lært den at kende............men det tager lidt tid.
Jeg har købt dette lille hæfte, som hjælper på forståelsen.
http://www.libris.dk/products/fa-mere-ud-af-windows-10
Det viser sig at der ikke er den store forskel (syntes jeg) fra win 8.1 men styringsadgangen er flyttet lidt rundt.
Jeg var lidt sur på win 10 i starten, men nu er det mest den jeg bruger.
XP - win 7 og win 8.1 hviler sig lidt

Vil man skifte til win 10.................så hent og brænd DVD en - den er god at have i nødstilfælde.
Det er også den man kan opgradere med.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-12-15 20:05

Jeg er ret sikker på at I er ved at forkøbe jer !!

WOW kræver nærmest ingenting - alle nye computere kan spille WOW.
https://us.battle.net/support/en/article/world-of-warcraft-system-requirements

Hvis det er til skolebrug så ville jeg gå efter helt andre specs:
Lille - 13,3-14 tommer - <1.7 kg
SSD'er
nyere Intel CPU f.eks. core i3

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-12-15 22:42

Citat
Her er en lille historie jeg selv har oplever for nogle år siden.

Ganske interessant.

Citat
Forstår ikke rigtig han ikke vil have en Lenovo!

Jeg ved ikke hvad det bunder i, om han måske har prøvet en hos en kammerat ell.l., men når jeg har siddet og set på pc'er, og har nævnt Lenovo, så har han sagt, at han ikke vil have Lenovo.

Citat
Og hvorfor ikke Windows 10

Aner det ikke.

Citat
Support til Windows 8.0 8.1 dør 2023.
https://support.microsoft.com/da-dk/gp/lifecycle-windows81-faq
Det er selvfølgelig også nogle år til. [Hahahahaha] [Hmmmm, ikk` godt!]

Til den tid er pc'en sikkert skiftet ud.

Citat
Jeg er ret sikker på at I er ved at forkøbe jer !!

Vi har snakket meget om størrelsen, og knægten har givet tydeligt udtryk for, at han vil have en med stor skærm, sandsynligvis fordi han har prøvet nogle små hos nogle venner.

Hvad angår vægten, for ca. 5 år siden købte jeg en bærbar pc til min datter, også 15,6", den vejede godt og vel 5 kg, så denne er da lidt lettere.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-12-15 21:31

Hvis det skal være 15 tommer - så ville jeg vælge denne her som er på tilbud for tiden i Elgiganten. Den har SSD, Intel HD5500 grafik, AC kort m.v.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80E502QCMT/lenovo-g50-80-15-6-barbar-pc-sort

Denne computer vil give helt flydende WOW oplevelse (50-70 FPS).

Har I overvejet en Chromebook ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-12-15 21:49

Pc'en fra Bilka blev bestilt, men er ikke kommet endnu-

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 09-12-15 21:20

Tak for svaret Brassovitski.

Tak for en god forklaring.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-12-15 21:25

Takker! Håber knægten bliver glad for den i valgte. God jul til jer alle