/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ramklodser
Fra : omahexen
Vist : 478 gange
100 point
Dato : 11-11-15 09:18

Bestilte efter anbefaling af PC reparatør 2 stk.ramklodser til stationær Compaq.Reparatøren havde skiftet harddisken,og lovede,at komme og skifte klodserne til samme pris,desværre fik han alle pengene,og efter 2 mdr.har jeg ikke hørt fra ham.Nu kommer mit spørgsmål,kan man selv skifte dem,hvis man er lidt fingerfærdig,og skal man til at indstille PC en på ny efter udskiftningen ?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 11-11-15 09:29

det er rimeligt nemt åbne pc find ud af hvor de gamle sidder i hver ende sidder en lille tap tryk dem ned og tag forsigtigt og hive dem op du skal være opmærksom på at der forskel på hvor hakket sidder god fornøjelse

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-15 10:16

Hej
Hvor store ramklodser skal du have i og hvor mange er der plads til. Selv jeg, en gammel kone på 75 kan finde ud af at skifte ram. Jeg har en stak liggende, som jeg vil smide ud.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-11-15 10:45

Som skrevet meget nemt, hakket i ramblokken skal som regel altid vende ned af, og lad være med at bruge vold, låsene (2stk) skal sige klik - hvis ikke er de ikke låst ordentligt.

OG GØR DET UDEN STRØM PÅ MASKINEN - hiv strømstikket og hold start knappen inde et ½ minut eller til du ser en diode lyse op, så skulle der ikke være oplagret strøm på pc.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-11-15 10:51

NB det sværeste kan være at komme til for ledninger - så tjek om de sidder som de skal inden du starter = ikke for at skræmme dig, de sidder godt fast med ´låse´ men tjek alligevel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-15 12:14

Hvilken Compaq er det du har........................ navn/nr

Lille tilføjelse til de andre..................du skal helst ikke røre ved de "flade stikben" med fingrene.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-15 13:12

Og du skal "aflade dig selv " før du fingerer ved indmaden i pc.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-11-15 13:52

Dén med statisk elektricetet, er vist noget mange få mennesker bruger, de par enkelte gange jeg har haft en pc på værksted (lynskade/garanti) har jeg ikke set dem gøre det nummer - lige fra stikkontakt og ellers fingrene ind og rode rundt.
Selv gør jeg det heller ikke - bortset fra at røre ved kabinettet, det burde være nok.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 11-11-15 19:30

Ville også gerne vide,hvordan PC,en reagerer efter udskiftningen.Mister man programmer o.s.v.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-15 19:33

Det kommer an påhvordan uskiftningen foregår

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-15 20:15

mig-selv
Det er jo afhængig af hvilken gulvbelægning og påklædning man har. Syntetiske tæpper og tøj er jo hele tiden opladet. Værksteder har nok sikret sig på mere profi vis end vi andre kan gøre, ved f. eks. at aflade til en radiator.
Jeg har aldrig mistet hverken programmer eller filer ved en ramudskiftning og jeg har gjort det på mange maskiner (undervisning).
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-15 04:37

Når du har slukket for maskinen fuldstøændigt , så er ram helt indaktive og indholdsløse. Der sker derfor ikke noget ved at skifte dem.
Når maskinen genstartes vil de nye ram tage over uden at du opdager det på anden måde end ved fordelen ved mere eller hurtigere ram.

Det forudsætter at de udskiftes korrekt. Når du røre ved ramblokke og især,når du sætter dem i maskinen skal du være statisk afladet. Det sker ved med bare hænder at røre ved et sted på det ulakerede metalkabinet.
Det er kun gulvbelægning og fodtøj, som har betydning for personers opladning, Det er en gammel skrøne at tøjet i øvrigt betyder noget. Det er heller ikke specielt farligt med syntetiske materialer. F.eks er rene uldtæpper eller trægulve slemme til at oplade personer, som går på dem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-11-15 09:13

Tilfældigvis fik jeg for 60 år siden toparakter i fysik Og fakta har ikke ændret sig siden
http://fysikleksikon.nbi.ku.dk/s/statisk_elektricitet/
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-15 16:35

Det er sørgeligt at NBI/Ku lægger navn til en side med så mange halve sandheder og direkte fejl.

Der står dog ikke direkte den typiske fejl om at beklædning ,kan skabe statisk el.

Det behøver ikke at dannes ved gnidning, fordeling og dråbedannelse og krustaldannelse er blot nogle af de kendte måder.
statisk el kan da være på en leder . I denne forbindelse er et menneske en leder, og det kan lo oplades statisk, hvad artiklen også har eksempel på, så den er selvmodsigende.

Det er en populær fejltagelse at elektricitet altid er knyttet til elektroners bevægelse.

Buskudladningerne fra isolatorer er ikke lyn.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-15 16:55

Omahexen.................................du vil gerne have hjælp til din PC.

Det vil gøre det nemmere, hvis du også svarer på helt elementære spørgsmål.
Som måske kan gøre det nemmere at hjælpe dig.

1. Hvilken Compaq er det du har...............model / nummer

2. Er din harddisk skiftet

3. Har du de ramklodser liggende.

4. Har du tænkt dig at udføre noget af udskiftningen.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 12-11-15 19:35

Det er en compaq cq 5301 sc.Harddisken blev udskiftet for 2 mdr.siden.Har ramklodser liggende.Vil selv skifte dem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-11-15 19:57

@transor
Så har du aldrig set mig slå gnister
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-15 20:55

Nej det er heller ikke gnister.
Gnister kan kun være mellem to ledere, og så kræver det endda passende krumningsradie af mindst det ene leder.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-15 21:08

Her er din computer sandsynligvis
http://support.hp.com/us-en/product/Compaq-Presario-CQ5300-Desktop-PC-series/4079828/model/4167856

Her er en lille film om Ram-klodser.
2 min inde i filmen kan du motherboard med fire lodrette holdere til ram klodser.
De kan ikke vendes forkert, og de 8 "vinger" er låse og de skal klikke på plads før ramklodsen sidder helt på plads..............spørg hvis du er i tvivl.
http://support.hp.com/us-en/product/Compaq-Presario-CQ5300-Desktop-PC-series/4079828/model/4167856/document/bph03886#AbT0

Her er en manual hvor du kan med pilen vælge Dansk
http://support.hp.com/us-en/product/Compaq-Presario-CQ5300-Desktop-PC-series/4079828/model/4167856/manuals?jumpid=hpr_r1002_usen_link1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-15 21:21

I manualens afsnit 28 kan du se hvordan de ramklodser monteres/udskiftes.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 13-11-15 08:21

Tak for svaret Eyvind.