/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
En underlig lyd
Fra : o.v.n.
Vist : 519 gange
400 point
Dato : 31-10-15 19:23

Lidt svært at finde en passende overskrift men jeg håber den her fanger jer der ved en hel masse
Jeg har Windows 10 på en SSD og 2 harddiske mere i min computer, den ene havde Windows 8.1 men er nu formateret og bruges som lagerdisk, og nu til spørgsmålet:
Når computeren starter eller vågner af dvale/slumre eller hvad det nu kaldes, så er der en gang imellem en lyd i nogle få sekunder en lyd der kører op og ned i styrke, jeg har ikke kunnet finde ud af om det er en af harddiskene eller en blæser som har svært ved at komme i gang
For at bruge udelukkelses princippet har jeg tænkt på at koble harddiskene fra en ad gangen for at høre om lyden stadig kommer
Men hvad nu når harddiskene sættes til igen, får drevene de samme bogstaver som før?
Dokumenter og andre systemmapper er flyttet over på en af harddiskene, vil en systemgendannelse gøre at Windows igen bruger Dokumenter der hvor jeg har flyttet dem hen?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-10-15 19:46

Nu har jeg ikke den store erfaring med Win10, men jeg går ud fra at der på dette punkt ikke er den store forskel fra Win7.

Jeg vil helt klart mene at dine diske får samme drevbogstaver som før, det er min erfaring. Hvis det ikke skulle være tilfældet så behøver du ikke at tænke på nogen form gendannelse, restore el.l.. Du skal ind i diskhåndtering. Nu siger jeg stien således som det er i Win7, der kan næppe være andet end mindre afvigelser i Win10. Du skal ind i kontrolpanelet og vælge "System og sikkerhed". Her vælger du "Administration", og her "Computeradministration", og så "Diskhåndtering". Højreklik på den partition som har fået et forkert drevbogstav og vælg "Skift drevbogstav og sti" og derefter "Rediger".

Jeg mener selv at dette må være den sikreste metode men som sagt, jeg tror ikke at det bliver nødvendigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-15 19:58

Er det kun harddiske eller er der flere partitioner på hver harddisk.

1 find ud af hvilke harddiske der har hvilke bogstaver giv evt harddisken et navn (i stifinder hklik egenskaber skriv et navn
2 tag bageste / harddisk med højeste bogstav fra
3 nu skulle drevbogstaverne gerne stadig passe

4 sæt harddiskene tilbage i samme rækkefølge en af gangen med genstart i mellem.
Så vil jeg mene at programmernes henvisninger stadig passer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-15 20:02

Hov nu så jeg lige at du har flyttet dokumenter.................men den lægger sig nok på C: drevet ved genoprettelse.

Du kan så igen sende den over men om den kolligerer med eksisterende ved jeg ikke
Ellers læg dokumentindholdet midlertidigt over i en mappe

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-10-15 23:52

Husk lige at det slet ikke er sikkert at du får disse problemer. Jeg tror det faktisk ikke. Og skulle det ske så lad være med at starte noget program før du har givet drevene de rigtige bogstaver igen således som jeg har beskrevet tidligere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 03:00

Citat
en lyd i nogle få sekunder en lyd der kører op og ned i styrke

Det er disken/ne der starter op fra dvale - har selv 3 eksterne WD diske der laver samme nummer, ved ikke hvad det ´kaldes´ men mener det har noget med SMART teknik at gøre, da diskene går i dvale når de ikke bruges efter et vist antal minutter, og det du kan høre er bare at de begynder at roterer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 03:03

Citat
Det er disken/ne der starter op fra dvale -

Og det hat intet med din PC´s dvale at gøre - men en indbygget funktion i selve disken, for at spare strøm/slid

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-15 08:11

Man kan slå strømbesparelse væk således at diskene ikke går i dvale:

http://www.ghacks.net/2009/05/18/prevent-power-saving-mode-of-external-hard-drives/

Iøvrigt kunne det også være din CPU køleblæser som lige justerer CPU temperaturen. Det du hører fra blæseren kaldes hysteresen:

https://da.wikipedia.org/wiki/Hysterese

Altså det punkt hvor blæseren går fra passiv til aktiv. Dette punkt kan godt 'vippe' lidt frem og tilbage. Det samme gælder blæseren på dit grafikkort, hvis du har et sådant?

mig-selv -> S.M.A.R.T. (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology) er noget andet: Det er en teknik der skal forudsige og forhindre harddisknedbrud som resultat af slitage og fejl på disken:

https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-11-15 08:17

Når en disk starter fra dvale så kommer der en stigende lyd som afsluttes med en knitren. ikke en stigende og faldende lyd. En stigene og faldende lyd lyder snare som en blæser som køre op og ned i omdrejninger fordi at for eksempel processoren lige pludselig skal lave en masse.

Jeg har selv oplevet noget tilsvarende og genkender beskrivelsen. Men det er naturligvis en udmærket ide at prøve at undersøge det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 08:34

Citat
mig-selv -> S.M.A.R.T. (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology) er noget andet:

Det har du ret i,
http://www.ghacks.net/2009/05/18/prevent-power-saving-mode-of-external-hard-drives/
vidste bare ikke lige hvad det hed/kaldes - men var ikke lige klar over man kunne ´ordne´ diskene på den anden måde.
Jeg kan ikke, da de ikke bruges på min pc.

Og som ellers skrevet, så starter de fleste blæsere op med FULD skrue for så at synke igen når de lige finder det rigtige RPM - det har jeg dog aldrig oplevet men PC er i brug, men det forekommer helt sikkert, men ikke noget man burde kunne høre - hvis det er blæserne/køleribber så prøv at rens dem, de kan samle støv på ganske kort tid. som så igen får blæseren ti at løbe hurtigere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-11-15 08:40

Du kan naturligvis godt slå strømbesparelse fra som et forsøg, men slå det til igen bagefter. afhængigt af hvor meget du bruger computeren så kan du godt se det på elregningen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-11-15 08:48

Mig-selv har ret i at støv og andet skidt sagtens kan samle sig på både blæsere og køleribber og dermed gøre at blæseren kører hurtigere. Jeg har selv flere gange renset både min og min kones computer med trykluft. Man bliver overraske over hvor meget skidt der kan være i computeren hver gang.

P.S.: Rensning med trykluft børe foregå udendørs, ellers står den på en grundig støvsugning bagefter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 09:33

Citat
P.S.: Rensning med trykluft børe foregå udendørs, ellers står den på en grundig støvsugning bagefter.

Som at få renset skorsten med åben brændelem..

Hvis jeg ellers orkede det, så burde min pc rengøres hver anden uge, så meget støv samler den sammen, men det bliver til en ½ årlig mis-fornøjelse - og om jeg fatter hvor skidtet kommer fra.

Næste gang vil jeg prøve at bruge nogle udvendige filtre som er nemme at skifte, men er så bare bange for at den ikke kan trække luft nok ind.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-11-15 12:52

Jeg har samme "problem" som o.v.n. på min lenovo G770.

Jeg pillede bunden af startede skidtet og konstaterede, at det var blæseren, som skiftede hastighed.

Jeg har en ekstra HDD til back up install i stedet for et DVD drev. Beholdt samme drevbogstev.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-11-15 13:16

Lyden var der igen nu da jeg startede i dag, ud fra det i skriver tror jeg lidt på en blæser, forsøget med at koble 1 af diskene fra bliver senere i dag.
Temperaturen er ikke for høj nogen steder
CPU svinger lige omkring 30 grader
SSD ligger meget konstant på 28 grader
Harddisk 1 30 grader
Harddisk 2 32 grader
Grafikkortet 34 grader
Jeg har ikke fået sat siden på kabinettet efter montering af SSD og omskiftning af harddiske så jeg kan se det yderste af skidtet, computeren bliver regelmæssig blæst helt ren udendørs

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 14:02

Du kan ændre blæser hastigheden i Bios, du kunne forsøge med et lavt rpm for at se om det hjælper, eller det er noget helt andet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-15 15:37

Det er tilsyneladende ikke køleproblemer (Drifttemperaturen skal for både CPU/GPU og harddisk(-e) blot ligge under ca. 60 grader celsius ..før køling er nødvendig). De fleste producenter garanterer problemfri drift under ca. 80-90 grader celsius. (..men man skal ikke tro på alt hva' man hører )

Derfor kan elektronikken nu alligevel godt være lidt 'forsinket' ..og dermed køleblæseren, når den 'føler' sig frem. Jf. : Hysteresen
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-11-15 17:06

Check i BIOS om der skulle være et sted hvor du kan indstille hvornår blæseren skal starte op til hvilken hastighed Blæserne i min maskine kører med normal hastighed og CPU'en er lige under 80 grader varm. Jeg har dog oplevet at omdrejninger bliver ret høje (lidt over 4000 rpm) når temperaturen bliver ca. 86 grader.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-11-15 20:47

Nu er jeg næsten sikker på at det er den lillebitte blæser på grafikkortet som laver lyden, en så lille blæser kan sikkert ikke skiftes ud:
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-8400-gs

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-11-15 21:25

Man skal aldrig sige aldrig. Hvis den sidder fast med skruer, fjedre, plastholdere som blot er trykker gennem printet, eller lign. så kan den sikkert. Jeg har før fundet blæsere på internettet som kun var 5 mm høj, et af dem sidder i dag under bundkortet til min kones PC (vi havde en hel del problemer med at få tilstrækkelig køling til komponenterne omkring CPU'en). Et andet blev faktisk brugt på et grafikkort som erstatning for et defekt. Selvføgelig, slidte lejer kan også få en blæser eller andre motorer til at gå op og ned i omdrejninger.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 400 point
Dato : 01-11-15 21:42

Gå ind på http://www.edbpriser.dk og vælg hardware. Og under køling vælger du grafikkortkøling. Her har du så 39 produkter at vælge imellem. Flere af dem er naturligvis store og mere avanceret produkter men ved en hurtig gennemgang fandt jeg en som kun var 10 mm høj. Kig selv.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-15 12:05

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. jeg havde overbevist mig selv om at det var en harddisk som lavede lyden og så viste det sig at være en blæser som ovenikøbet kan skiftes
Nå ja drevene havde samme bogstav som før mit forsøg

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-11-15 12:34

Velbekomme, jeg er altid glad for at kunne hjælpe.