/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer nørd søges
Fra : susss
Vist : 519 gange
100 point
Dato : 25-10-15 09:33

Der kom et vindue frem på min skærm at der var en harddiskfejl og at jeg skulle tage et sikkerhedskopi af mine filer..???? det er jeg så igang med..men har vist ikke nok cd-rom er tilbage..så må nok droppe det..spørgsmålet er så hvad er det for en fejl Disknavn hedder st3750528as ata device diskenhed c:/d/ når jeg starter min pc op kommer der en helt side frem hvor der står en masse over skriften er American Megatrends ??? hvad pokker er det og man skal så trykke på F1 for at gå vidre med at starten maskinen op..hvordan får jeg det væk så jeg ikke skal starte op på den underlige måde ???

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-10-15 09:42

Hej Susss.
Når du starter din PC og der står American Megatrends så er det din bios der melder fejl på¨noget.
man kan så normalt trykke F1 og foresætte - eller F2 til at komme til bios.

Hvilken PC er det reelt.
Din opstartsfejl kan du kun gøre noget ved at afhjælpe fejlen - det er Computerens opstartssystem der tester al hardwaren INDEN den starter op - her finder den en fejl som den gør dig opmærksom på - og du skal trykke F1 for at acceptere dette

Du kan købe en ny harddisk - Bruge et lille program til at kopiere din harddisk over til den nye og derefter skifte harddiskenb og du vil ikke få denne fejl.

Du kan også pbne denne computer - højreklikke på C-drev og vælg egenskaber - Under fanebladet Funktioner - er der mulighed for at undersøge dit drev for fejl og bede PC automatisk om at rette disse fejl. Det er ikke sikkert dette hjælper men er en mulighed.

Dog vil jeg råde dig til at tage backup af dine ting - da det tyder på fejl på diusken og den reelt kan stå helt af og du kan derefter ikke redde data ud

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-10-15 11:32

Hej Pe..... øv lyder ikke for godt..men den har jo også nogen år på bagen..det er en packardbell ..men jeg vil lige prøve at se om den kan finde fejlen. og håbe på at det kan hjælpe. Kan man lave en sikkerheds kopiering over på en ekstern hardisk som jeg har ? jeg startede jo med cd rom-er..men havde da ikke nok for den skulle hele tiden have nye cd-er i ..da den var nået til 35 % af sikkerheds k. havde den allerede fået 4 cd-er. Det at købe en ny hardisk ...lyder lidt besværligt og mon det kan betale sig på en maskine som nok nu er 4 år med windows 7 i ?

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-10-15 11:41

Har lige forsøgt at bede compueren om at rette fejlen..ved ikke om det hjalp den arbejde jo med det da den skulle starte op . Hvordan er det med ens mailadresser i windows mail live.Bliver de også slettet ellers skal man skrive alle dem ned nej vel ???

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-10-15 11:43

Hvordan laver jeg en backup i en fart hvor der er plads ?? meget plads hvor henne ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-15 12:13

Det er muligt at lave en total backup og lægge den på den eksterne harddisk.
Derefter kan denne kopi lægges tilbage på en ny harddisk.

Program til det hedder eks. Aomei og kan hentes gratis og lægges på en CD

Den eksterne harddisk skal være formateret til NTFS

Du skal kunne boote fra CD drevet under opstart.

Du kan også kopiere alle dine filer over på den eksterne harddisk (men ikke alle dine programmer)

Det er de metoder jeg bruger, men der også andre.
Hilsen en halvnørd.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-10-15 12:28

Hej Eyvind..der bliver noget at se til...jeg sad lige og prøvede at hente Redo Backup ned var det ikke en mulighed at hente det hele ind hos dem ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-10-15 12:35

Som Eyvind skriver, et fuld disk image til en ekstern harddisk, eller køb et USB til HD link kabel og klon systemdisken til den nye disk og monter så efterfølgende den nye disk i maskinen. Systemet kan IKKE reparere en disk der har en fysisk skade. Den skal skiftes.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-10-15 12:37

For at tage en god backup - er det klar nemmest at tilslutte en extern harddisk - Kopiere dit hjemmebibliotek - C:\Bruger\kontonavn og indsætte denne på din externe harddisk.

Et andet godt program til dette er Windows eghet gratis software Synctoy - som er gratis:
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155

Der opretter man par fra Dit C-drev til din externe disk og - så kan man synkronisere mapperne nemt - ved at tilslutte harddisken og kør alle par.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-10-15 12:44

Det er ikke nok med en backup. Du skal have en klon eller et image af minimum systemet. Alternativt skal styresystem, alle programmer osv. geninstalleres, alle konti genopsættes. Det er alt for bøvlet. Så længe disken virker er det hurtigste og nemmeste at klone hele disken.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-10-15 12:52

Køb en ny disk, installer AOMEI Standard backupper: http://www.backup-utility.com/download.html

Køb dette link kabel: http://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/Sandberg-USB-All-In-1-Hard-Disk-Link-2104081.html

Forbind den nye disk til maskinen med kablet, start AOMEI, brug clon funktionen til at kopiere hele indholdet på den gamle disk over på den nye. Udskift diskene og start maskinen. Nemmere kan det ikke gøresgøres.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-10-15 13:14

Vi har lige fundet ud af at pc-en er 6 år gammel så vi må nok købe en ny pc snart .

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-10-15 15:03

klone hvad mener du med det hvordan ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-10-15 16:32

Klone betyder at der laves en nøjagtig kopi 1 til 1 af disken.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-10-15 16:35

Hvis ellers maskinen kører tilfredsstillende kan det vel godt gå an at ofre 500 - 600 kr. På en ny disk.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-10-15 17:15

Den køre fint..men det koster jo også at få en til at montere den evt nye disk ...det er jo ikke noget man bare gør..men lige tænke lidt over det .

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-15 17:28

Meddelelser fra American Megatrends ved opstart tyder på en diskfejl.

Denne kan som regel rettes ved at køre en CHKDSK:

http://www.w7forums.com/threads/how-to-use-chkdsk-check-disk.448/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-15 19:24

Hvis din comp er med win 7/8/10 kan den gratis udgave af Aomei bruges.................de andre kender jeg ikke godt nok.
Hvad hedder din computer navn og type (det står bag på)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-15 19:27

Er du fingernem og har en skruetrækker?
Det er ret nemt selv at skifte harddisk og det er meget billigere end at købe ny computer,
det der med backup vil jeg ikke blande mig i, du har fået råd om hvordan det kan gøres, som det mindste bør du kopiere dine personlige billeder og filer over på en ekstern harddisk
https://www.youtube.com/watch?v=ZpLjV9uAZ1s
du ender selv som computernørd der hjælper vennerne

Kommentar
Fra : susss

Dato : 26-10-15 12:51

Ja O.v.n jeg har tjek på en skruetrækker og har da nogen stykker...har læst den igennem for fejl begge drev og de siger at der ikke var nogen fejl på mine harddiske..så hvorfor den starter op med den forside ved jeg ikke helt endnu.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 26-10-15 12:54

Molokyle jeg prøvede at få den til at scanne ..den mente at der var noget som den kalder for udedifineret fejl ??????? hvad betyder det ? jeg scannede den også ved at markere neden under det tog 1 timer på begge mine drev...der fandt den ikke nogen fejl overhovedet..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-15 13:48

Hvad hedder din computer navn og type (det står bag på)

Kommentar
Fra : susss

Dato : 26-10-15 15:07

Packard Bell Ixstreme er det eneste jeg lige kan se fordi den står helt pakket ind på en hylde så det er ikke bare lige at komme til den desværre.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-10-15 16:35

Forhåbentligt kan den få luft, og dermed køle?

Kommentar
Fra : susss

Dato : 26-10-15 17:49

Ja der er 40 cm bagud så der er plads..det er bare ikke nemt at komme ned bagved fordi der står skrivebord op af siden og en væg på den anden side