/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Filtrering til svenske sites?
Fra : cristian2
Vist : 542 gange
40 point
Dato : 18-09-15 14:49

Jeg skal søge efter kæbekirurger i Malmö, men hvordan slår jeg Google Chrome til, så den søger på svenske sites (jeg har Win7)?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-09-15 15:01

Jeg er ikke sikker på at du kan gøre det i Google Chrome. Men prøv i Google avancerede søgning på https://www.google.dk/advanced_search for her kan du vælge Sverige under "område".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-15 15:12
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-15 15:27
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-09-15 16:38

Brug google's svenske side som er http://google.se

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-09-15 16:48

Efter at have lært det svenske ord for kæbekirurg (tak svendgiversen) så er her en søgning med Google på "Oral Protetik" https://www.google.dk/search?as_q=&as_epq=Oral+Protetik+&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=any&safe=images&as_filetype=&as_rights= . Det er min erfaring at det er ligegyldigt hvilke af Googles nationale søgesider man går ind på.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-09-15 17:10

Hvis man går ind på google og søger efter f.eks. oral services, så vil urlen komme til at se sådan ud:
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=oral+services

Så tilføjer man &gl=se, og man søger i Sverige. "se" er Sverige, dk er f.eks. Danmark.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-09-15 17:30

Hvis man går ind i Google Avanceret Søgning og søger på Oral Protetik og vælger Sverige som område så kommer adresselinien for søgeresultatet til at se således ud: https://www.google.dk/search?as_q=&as_epq=Oral+Protetik&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=countrySE&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=any&safe=images&as_filetype=&as_rights= . Her kommer landekoden til at være "&cr=countrySE". Men rent bortset fra det så vil det jo typisk være svenske sider man får når man søger på svenske ord ligesom at søgning på danske ord normalt resultere i danske sider.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 40 point
Dato : 18-09-15 17:36

>Efter at have lært det svenske ord for kæbekirurg...

Nu er Oral Protetik ikke en direkte oversættelse af kæbekirurgi,
men en bredere og fine betegnelse som svenske specialister foretrækker.

Oral er jo noget med munden og Protetik noget med at indoperere proteser.
Derfor dette forslag til søgning, når de ikke har vort danske æ.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-15 18:15

I øvrigt hedder kæbe vist käke på svensk?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-09-15 21:34
Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-09-15 22:29

bent juuls råd er er et godt råd, der kan bruges generelt pg overalt, når man skal søge indenfor et bestemt landeområder eller sprog. På sin almindelige søgemaskine søger man blot efter google.se eller google.de, google.au, google.es osv osv. Det burde bringes under tips, for det kan i mange situationer forbedre søgeresultaterne meget væsentligt.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 18-10-15 17:27

Tak for svaret svendgiversen.