/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Går ud efter 10 min.
Fra : Troldepige
Vist : 325 gange
200 point
Dato : 30-07-15 23:51

En kammerat her ringet og spurgt, om jeg vil stille et spørgsmål på hans vegne.

Han har en gammel bærbar pc, som er begyndt at gå ud 10 (max. 15) minutter efter start.
Så vidt jeg forstod på ham har han prøvet at starte i fejlsikret tilstand, uden effekt.

Er den simpelthen ved at stå helt af, eller er der noget der kan forsøges?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-15 00:23

Gule skilte? i administration? eller kunne det være varmen/ måske fugt, der driller i disse tider? hvis der er meget snavs i ´´udstødningen´/ ind og udblæsning - og især hvis den ligger på knæ af bruger, så bliver det hele stoppet til.
Og man kan få ventilatorer til den slags ved thansen/ biltema for ikke mange penge - endnu billiger på ebay

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-07-15 00:31

Citat
Gule skilte?

Det vil jeg spørge ham om. Men eftersom han ikke har nævnt noget om det, så tror jeg ikke det er tilfældet.

Citat
i administration?
????????

Citat
hvis der er meget snavs i ´´udstødningen´/ ind og udblæsning - og især hvis den ligger på knæ af bruger, så bliver det hele stoppet til.

Disse ting plejer han at have helt styr på. Det er ham der har lært mig, at rengøre min pc.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 31-07-15 02:22

Problemet skyldes nok at din kammerat pc'en bliver overophedes og lukker ned på grund af støv og skidt.

De fleste computere i dag er designet til at slukke automatisk, hvis nogen af dens indre dele overophedes.... I de fleste tilfælde kan det løses med engang regøring for skøv og skidt, inde i pc'en.... Husk hvis du hører unormale lyde fra pc'en, såsom en høj hvinende lyd, kunne det være en indikation af blæseren er defekt og skal udskiftes.

McBobo

[YOUTUBE]https://www.youtube.com/watch?v=9MAkHA-fCSI[/YOUTUBE]
[YOUTUBE]https://www.youtube.com/watch?v=i_GhuvfMyqk[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-15 07:25

Umiddelbart lyder det som et køleproblem: Frem med støvsugeren.

Men det sige du jo han er ferm til

Der sidder ofte temperatur følere på CPU, GPU og harddisk. Temperaturen må helst ikke overstige 60 grader celsius før det skaber problemer for ydelsen. Over 90 grader lukker computeren ned.

Det kunne også være batteriet som har set bedre dage? Dette kan dog udelukkes hvis vedkommende har den bærbare tilsluttet 'opladeren' og el-nettet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-07-15 10:22

Citat
Umiddelbart lyder det som et køleproblem: Frem med støvsugeren.

Men det sige du jo han er ferm til [Blink]

Ja, han har altid prædiket det for mig, så det skulle undre mig, om det er der problemet ligger, men jeg vil selvfølgelig nævne det.

Citat
Det kunne også være batteriet som har set bedre dage? Dette kan dog udelukkes hvis vedkommende har den bærbare tilsluttet 'opladeren' og el-nettet.

Jeg tror han har den tilsluttet el-nettet, men absolut en mulighed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-15 19:38

Hvis det er en bærbar kan der ligge et helt ryatæppe inde i kølerippen. Og det kan som regel bedst ses inde i computeren.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-07-15 21:30

Jeg snakker med ham om det i morgen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-08-15 12:14

Jeg har lige snakket med ham, det var lykkedes ham, at lægge den om, men så var der problemer med skærmen, så nu har han skrottet den, og ser sig om efter en anden.

Jeg annullerer spørgsmålet senere.

Tak for jeres forsøg på hjælp.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-08-15 16:59

Ok. Troldepige ....helt iorden !
Ha' en dejlig Week-End
</MOLOKYLE>

Annuller spørgsmålet
Fra : Troldepige

Dato : 02-08-15 09:20

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Pc'en blev lagt om, hvorpå der var problemer med skærmen, og så blev pc'en skrottet.