/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Windows 10
Fra : Nul7
Vist : 1030 gange
150 point
Dato : 18-07-15 13:47

Kan jeg installere windows 10, - uden at jeg giver afkald på min windows 7?
Jeg ville gerne kunne gå tilbage til win. 7 hvis jeg ønsker dette.
Altså 2 windows-ser på en pc.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-15 14:04

Du kan lave en backup af din Win7 med dette, så er du sikret.
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Tror ikke du kan lave det som en dobbel boot - med mindre du installer 10 først og så laver en ny partition til 7 og laver en ny installation

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-07-15 14:31

Jeg har læst om Windows 10 under installationen tilbyder at lave en backup, så der kan vendes tilbage til Windows 7. Backuppen gemmes i en enkelt fil, som kan slettes, når man har fundet ud af om man vil beholde Windows 10. Læs lidt her:http://www.version2.dk/artikel/microsoft-opgradering-fra-windows-7-til-windows-10-bliver-simpel-68859

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 18-07-15 16:31

Jeg har ikke haft problemer med at installere 8.0 og 8.1 ved siden af 7 og 2003 (serversion af XP).

Man skal bare vælge 'advanced', 'costum' eller hvad det hedder under installationen og så vælge det nederste punkt, hvor man kan vælge hvilken partition man vil installere på - og så selvsagt vælge en anden end den med 7 eller hvad man har.

Det giver den fineste bootmenu med to eller tre punkter.

Noget andet er at det vist ikke er tilladt efter MS's regler...

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 18-07-15 16:46

Nu er der det men, at jeg har kun et C.drev at gøre med, og har forstået, at jeg ikke kan dele dette.
Kunne jeg sætte en extra hardiks til eller en usb nøgle?

Jeg kan først hente win. 10 sidst i Juli.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-15 16:49

Jeg kopierede en win8.1 over på en anden harddisk og har så 2 harddiske med win 8.1 og win 10
Jeg bruger Aomei backupper til formålet. Det kræver dog at du kan boote fra DVD.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 18-07-15 16:59

Der kan kun ligge én win på hver partition. Er en partition stor nok kan man dele den - jeg mener personligt at ~ 100 Gb er passende til en systempartition, hvor man så gemmer større datamængder andre steder - ellers skal den være større.

Jeg har både maskiner med flere win på samme fysiske disk og andre, hvor de er på hver sin fysiske disk.

De usb-nøgler jeg har prøvet, har ikke været gode til at køre et system fra, men andre kan jo have oplevet andet.

EasyBCD kan være et godt lille gratisprogram til at arbejde med bootmenuen med, hvis den ikke af sig selv bliver sat rigtigt op.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 18-07-15 17:44
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-15 18:19

Problemet er at Win10 (vist nok) ikke kan hentes som en ren ISO/ dvd, men er en opdatering af Win7/8.
Så Win10 skal først hentes før man kan installere en Win7 - på en anden partition.

Ved ikke hvor stor din disk er, selv har ´kun´ 60GB at gøre godt med som C: drev - og med alle programmer osv er der knap 13GB tilbage og det tror jeg er for lidt til noget som helst.

Men prøv Aomei, det kan lave en komplet backup/restore på ingen tid, backuppen kan bare ikke bruges hvis den ligger på C:

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-15 20:04

Der er ikke nogen problemer med Windows 10 på en harddisk og Windows 8 på en anden harddisk,
men den gratis opgradering til Windows 7 og Windows 8.1 der kommer snart er en opgradering af en eksisteren Windows så du må ud at købe licens til en af dine styresystemer, du kan ikke lægge den ene over på en anden harddisk eller partion og så kunne opdatere begge systemer, når du har opgraderet din Windows 7 så kører du Windows 10 og så er en eventuel kopi af den gamle Windows 7 er ulovlig og kan ikke opdateres, men du kan købe en ny licens til den gamle Windows 7

Windows 10 kan med systemgendannelse gå tilbage til Windows 8.1 og måske også til Windows 7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-15 20:11

Citat
du kan ikke lægge den ene over på en anden harddisk eller partion og så kunne opdatere begge systemer

Tja ......................................det kan jeg da, og gør det allerede.
Men det skal gøres via et total bacup program eks. Aomei
Og gælder kun til samme computer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-15 20:16

Citat
så kører du Windows 10 og så er en eventuel kopi af den gamle Windows 7 er ulovlig og kan ikke opdateres, men du kan købe en ny licens til den gamle Windows 7

Hvorfor skulle den gamle ikke være lovlig efter en opgradering = hvis der er købt licens til den, så må den da stadig virke som før den blev opgraderet - afhænger måske af licens type.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-15 20:25

Min windows er i virkeligheden en serie opgraderinger.

Vista > win 7 > win 8 (229kr) > win 8.1 > win 10 på een harddisk
Samme Vista på en anden harddisk:
Vista > win 7 > win 8 > win 8.1 som jeg kører med lige nu

Jeg håber det er lovligt, for computeren kan vist kun køre een windows ad gangen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-07-15 23:38

Jeg har selv i årevis haft flere Windows'er og Linux'er på samme maskine ved hjælp at bootmanagern OSL2000. Det geniale ved denne er at man på ingen måde er afhængig af et bestemt styresystem til at administrere den eller nogen partition i det hele taget. Den ligger udelukkende i partitionssporet. Den kan hentes på http://www.osloader.com og er et betalingsprogram. Men den kan sagtens bruges uden nogen begrænsninger uden at være registreret (betalt), der kommer blot en tekst om det når man starter op.

Men inden man installere Windows bør man have partitioneret harddisken på forhånd da man således undgår at at installationeprogrammet lave den lille skjulte partition som kun er nødvendig hvis man vil kryptere eller komprimere sit C-drev.

Har man allerede denne lille partition, evt fordi at maskinen er født med Windows 7 eller 8.n så kan den fjernes ved slavisk at følge denne vejledning som jeg selv har brugt med stort held flere gange http://www.terabyteunlimited.com/kb/article.php?id=409 . (Vær opmærksom på at man kan(!) få brug for en Windows CD første gang man booter maskinen efter denne ændring, men når det drejer sig om Windows 7 ved jeg at det ikke nødvendigvis behøver at være den samme udgave da man kun skal bruge en lille del som tydeligvis er ens på alle Windows CD'ere.

MEN HUSK!

Hver gang du installere en ny Windows bør ALLE andre primærpartitioner end den du aktuelt vil installere på være hided (skjult). Og VIGTIGT(!) den partition som du vil installere på skal sætes som aktiv eller boot. Og det skal altsamme gøres UMIDDELBART FØR installationen. Gør det fra en CD du booter på som for eksempel Gparted.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-07-15 23:56

Jeg glemte lige et par ting. Du bør først installere OSL2000 EFTER at du har installeret Windows da Windowsinstallationen rydder alt i partitionssporet, og dermed også den bootmanager som ligger der. Du bør derfor også afinstallere den når du vil installere en ny Windows.

Første gang du booter efter at have installeret/geninstalleret OSL2000 bør du straks trykke på F3 og navigere til "Autohide partitions" med pil op/ned og markere den ved hjælp af mellemrumstangenten. Derved vil alle de styresystemer du har installeret være helt skjult for hinanden. Af samme grund bør du have en ekstended partition som datapartition da en sådan kan læses af alle styresystemerne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-07-15 02:01

Citat
Jeg glemte lige et par ting

Tror du fik meget med.. og meget mere.
Men jeg tror?? uden at vide dét, at vedkommendes disk (? SSD) ikke er stor nok - til alle de Jule-lege man kan lave på en almindelige diske - men det er desværre ikke altid at ALT kommer frem > det skal HIVES ud mennesker.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 20-07-15 13:38

Tak for svaret molokyle.

Jeg forsøger når tiden er inde.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 20-07-15 13:41

Det var en stor hjælp fra jer alle,- tak skal i have.