/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar til konfirmant
Fra : ara
Vist : 1968 gange
100 point
Dato : 29-04-15 20:46

Hej.

Min datter vil købe en bærbar pc, og vi har set på disse tre.

Er det gode maskiner og hvilken er egenlig bedst (også til prisen)

Hun skal bruge den til skolearbejde, og youtube og diverse spil over nettet.

https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbare-computere/asus-156-k555ln-dm080h/p/100189293?event=32&point=8&facetString=Brand:ASUS

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/baerbar-computer/baerbar-pc/asus-k555ln-dm274h

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/baerbar-computer/baerbar-pc/asus-k555ln-xo078h

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-04-15 21:11

De er alle sammen rigtig gode computere. nr. 2 er den nyeste og den dyreste - men jeg tror ikke at hun vil lægge mærke til forskellene mht. ydelse. Jeg ville nok vælge den billigste da de ellers er meget ens.

Hvis jeg var hende så ville jeg måske nok også lægge vægt på lidt nyere egenskaber. En lidt mindre, lettere og hurtigere computer med touch.

Hvad med en 13.3 tommer og mindre vægt - omkring 1.7 kg - og med SSD disk - og med touch. I så fald vil jeg vælge noget lidt andet: f.eks disse:

http://www.edbpriser.dk/baerbar/dell-latitude-13-7350-id-9051503.aspx?q=10-punkts

http://www.edbpriser.dk/baerbar/asus-transformer-book-t300-chi-fl064h-id-10034092.aspx

Måske så tænker jeg også de tre forslag i spørgsmålet er lidt gammeldags, og at der i dag er en del nye muligheder.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 29-04-15 21:38

Hun har faktisk lige fortalt mig at det godt må være en 13,3 tommer.

De to der er linket til koster omkring de 6000 kr.

Kan man ikke finde andre der koster maks 5000 kr, som selvfølgelig er "up to date"

Kommentar
Fra : ara

Dato : 29-04-15 22:07
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-04-15 22:29

Jeg havde selv en u330 - men den har en svaghed at efter 1-2 år så knækker hængslerne - så den vil jeg ikke anbefale. Heldigvis kunne jeg returnere denne computer. Desuden så er u330p modellen uden touch.

I sidste uge købte jeg denne her - som er et lidt billigere alternativ computer under 5000 kr:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP13B281NO/hp-pavillion-13-b281no-13-3-barbar-solv

Lige nu er det ikke så nemt at finde et godt billigt alternativ - men jeg vil nok vente og se hvad der kommer af tilbud i Elgiganten i weekenden - da der for tiden kan komme nogen gode tilbud lpå nye computere (Core i5 5th gen.) som godt kan være 1-2000 kr billigere end det de bør koste. (Elgiganten holder typisk tilbud på helt nye modeller i et par dage)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-04-15 06:43

BEMÆRK:

De 2 foreslag fra ara og Thomas_Mygind er UDEN DVD drev, så disse skal købes til eller også må man købe et externt USB DVD R/W drev. Som studerende er det smart at gemme sine opgaver på DVD, således man ikke pludselig står uden et brugbart back-up, hvis enten PC'en eller en evt. extern/mobil harddisk skulle finde på at gå til de evige komponentmarker eller bliver slettet ved et 'uheld'.
Når først en opgave er gemt på DVD, så 'forvinder' den ikke lige

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-04-15 06:51

Ps. Nogen vil måske indvende at man da 'bare' kan lægge et back-up af opgaven i skyen.

Dette vil jeg betragte som en noget usikker løsning, da enten maskinen eller ens identitet jo uheldigvis kunne gå hen at blive kompromiteret (hacket) eller stjålet.

DVD'ere kan opbevares hjemme i en brandsikret kasse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-04-15 07:29

DVD... Dem har ikke brugt de sidste 5 år

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-15 09:34

Jeg ville vælge en 13" da den ikke vejer og fylder så meget.

Mine børnebørn hader, at slæbe rundt på de store og tunge 15"

Ps. Lad være med at opgradere til win 10 selvom det er gratis ..........det kan give en masse bøvl.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-04-15 12:17

Citat
Kommentar

Fra : Er ikke onlineThomas_Mygind Tre en halv stjerne

Dato : 30-04-15 07:29

DVD... Dem har ikke brugt de sidste 5 år Glad

Næeh.. rigtige mænd; sikre nemli' ikke deres vigtige dokumenter.
De mister DATA !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-04-15 12:44

Opgaver kan da bare gemmes på USB, men hvis hun vil se film og høre dvd musik skal det overvejes, om den har en dvd drev.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-05-15 08:03

EiHaBr -> I hundredevis af gange har jeg hørt om folk der er 'kommet til' at fjerne en USB nøgle fra PC'en UDEN at benytte sikker fjernelse af hardware, med det resultat: FARVEL DATA

Æeh.. pludselig kan jeg ikke se mit USB drev
Bæeh.. nu siger den at disken er i RAW format og jeg kan ikke læse indholdet.
Buuuh.. jeg kan ikke engang formatere den. Den siger jeg skal indsætte disken, men stikket sidder jo i?

Især fortravlede teenagere 'glemmer' detajlen med 'Sikker fjernelse af hardware'. Det er jo gået godt masser af gange, men pludselig fanger bordet!

Det er bare et godt råd jeg kommer med. Det er ikke en kritik af maskiner uden DVD drev. Man kan som sagt købe en extern DVD brænder for nogle få hundrede kroner.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-05-15 10:30

DVD /// USB Flash/Disk
Har ikke brændet en DVD meget længe, og jeg sætter altid USB til "Better Performance/Bedre Ydeevne" og lærer alle jeg kommer i kontakt med de altid skal bruge "Safe Removal/Sikker Fjernelse"
Alt DVD/CD jeg bruger nu er via ISO filer, og Emulator , da skriver bare for let bliver ulæselige.
Backup sker til NAS, og denne bliver engang i mellem så "spejlet" over på USB Disk (skifter mellem flere), og disse USB disks er så gemt "langt væk".
Så nej jeg bruger heller ikke SKYEN.

Men tilbage til tråden, en bærbar nu om dage bør være så tynd/lille at der ikke er CD/DVD/Blueray indbygget, da det for de fleste næste aldrig bliver brugt, og et USB drev eller Emulator ofte giver mere værdi. (Hvem går ud og køber Floppy drev i dag ?)
Det vigtige er der er godt med USB stik og de fleste er USB3 (tror ikke USB-C fåes endnu)
WIFI skal være af typen AC, da ellers køber du gammelt udstyr.
Hardisk anbefales at være SSD, da dette er både hurtigst og bruger mindst strøm, har man meget brug for plads så 2. disk som almindelig, eller hvis ikke plads til 2 disks så en Hybrid Disk.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-05-15 16:38

Hun er lige glad med om der er et dvd drev i pc'en.

Hun er nok mest til en 13.3 tommer skærm, men de er jo desværre dyrere en 15,6"

Har lige modtaget næste uge's tilbuds aviser og her er der ikke noget specielt på tilbud.

Hun vil helst ikke over de 5000 kr for en 13,3"

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-05-15 16:43

Weekends bedste tilbud er nok dette her:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80K80003MT/lenovo-flex-2-pro-2-i-1-15-6-sort#tab-specs

Med Touch, 256 GB SSD, nyeste intel core i5 CPU , full HD skærm - godt nok en 15 tommer - men til en rimelig pris.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-05-15 17:15

Men er den i Elgiganten så meget bedre end den her ?

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/baerbar-computer/baerbar-pc/asus-k555ln-xo078h

Der er jo 1000 kr til forskel.

Den i elgiganten har kun 256 gb HD, og den jeg linker til har 1000 gb.

Men måske det ikke er samme type harddisk?

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-15 19:45

SSD gør en stor forskel - den vil føles meget hurtigere - og touch kan man hurtig blive afhængig af

Men du har ret i at forslaget fra Wupti med et grafikkort med GT 840 er bedre til 3D grafik og virker atraktivt - omend jeg er ret sikker på at hun aldrig vil bruge så kraftig en grafik løsning. Det er et grafikkort som normal bruges af gamere. Hvis hun kun spiller minecraft, sims, hayday m.v. så har hun ikke brug for så meget "grafikkraft".

Et helt 3. alternativ som hun sikkert også vil synes kunne være rigtigt godt er det her nedenfor. Den nyeste løsning fra Lenovo som er rigtig, rigtig god til pengene. Her vil hun kunne spille alle de spil du omtaler og den vil kunne klare alle almindelige opgaver helt fint (surfing, office, youtube, tv...)
http://www.onsitecatalog.com/catalogs/1442/6635/#/1
Der vil være god performance, godt WIFI, godt interface, god til de fleste spil. Men den vil ikke være god til skyde-spil i høj opløsning (1920x1200 eller 4K).

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-05-15 21:20

Så tror jeg at hun vælger den i elgiganten til 5555 kr.

Kan se at man kan få den samme, dog med version 4 i til 4800 kr.
Er der den store forskel på version 4 og 5?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-05-15 07:57

Jeg kan ikke finde den til 4800 kr. men version 5 i forhold til 4 er ca. 30% bedre på grafik-delen og ca. 10% hurtigere på CPU-delen.

Der er lidt omkring batteri-delen som er noget bedre for 5. vs. 4. og som gør at CPU-blæseren ikke tænder/larmer så ofte/så meget.

Men SSD er vigtigt aht. oplevelsen af hurtighed.

5 vs. 4 er et svært valg i forhold til prisen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-15 08:24

Citat
Hun er lige glad med om der er et dvd drev i pc'en.

Det er muligt, men rent personligt giver jeg ikke meget for en ca. 14 årig konfirmant's dømmekraft, når det kommer til at specificere kravene for et højteknologisk arbejdsredskab til studiebrug.

..men skriv endelig, når vedkommende har fået stjålet sin pc med al studiearbejdet eller har 'forlagt' sin USB nøgle med opgaver hos en veninde.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-05-15 08:46

Det er her jeg har set den med version 4, til 4899 kr.

https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/flex-15-8gb-core-i5-15.6%E2%80%B3-gf-820m-2gb-sort-s%C3%B8lv.html

Men nu har jeg lært lidt om hvad man skal gå efter og nu kan den "vilde" jagt gå ind på en bærbar.

Tror det ender med den fra "computer city" eller lenovo 2i 1, enten med vers. 4 eller 5.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-05-15 16:39

Har idag været ude og kigge en del.

Skal det være pentium eller må det gerne være en AMD. Jeg fik et sted fortalt at en amd A10 processor var fuld eller endda bedre en pentium 7.

Er det bare salgsgas eller er det en god processor ?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-05-15 18:00

Fik talt lidt med en rigtig hjælpesom medarbejder ved Proshop.

Vi nåede frem til at en af disse to pc'ere var gode til min datter.

http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-F550LB-XO070H-2428705.html

http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-K555LN-XO227H-2457865.html

Den ene havde en hurtige processor hvor den anden havde et bedre grafikkort.

Hvad skal vi vælge?

Hun skulle bruge den til skolearbejde, youtube, diverse internet, og spil som LOL, Minecraft.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-05-15 21:34

Det er 2 gode computere som proshop har udpeget, og de er meget i samme kategori som dem du startede tråden med. De 2 computere er meget ens og jeg kan sagtens forstå at det er rigtigt svært at vælge en af de 2.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-05-15 21:52

Sad lige og ledte lidt mere efter en god computer til din datter. Måske ville jeg nok sige at denne her kunne blive et hit. Nyere generation processor, lettere, 13.3 tommer, lever op til alle de nævnte krav. Tænk over det...
http://www.edbpriser.dk/baerbar/acer-travelmate-p236-m-333m-id-9496467.aspx?q=backlight

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-05-15 22:08

Jeg fik faktisk at vide hos proshop at en 13,3 tommer ikke er god til spil.

Han frarådede mig faktisk at købe en, da han sagde at grafikkortene i disse størrelser pc ikke er gode nok.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 07-05-15 19:49

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Det hele endte ud i denne her.

http://www.wupti.com//produkter/computer-og-it/baerbar-computer/baerbar-pc/lenovo-z50-70-256gb-ssd

Kan oplyse hvis andre står i samme situation med valg af pc, at man ikke kan spille ret krævende spil på en 13,3", da grafikkortene typisk er af ringe ydelse i disse maskiner.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-05-15 20:33

Den computer du købte er mega hurtig på alle leder og kanter. Den bliver hun glad for