/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
forventet dødsår
Fra : lham
Vist : 819 gange
100 point
Dato : 22-02-15 07:23

PÅ jagt efter et program hvor man kan beregne forventet dødsår udfra statestik.og demografi for en dansk statsborger.

INPUT :
feks fødeår bosted ( region ? )køn

OUYPUT
forventet dødsår

altså ikke noget med sygehistorie osv , bare statestik/demografi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-15 07:43

Dette skal nok ikke tages alt for seriøst:

http://www.deathclock.com

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-15 07:49

Ps. Ifølge 'dødsuret' vil jeg afgå ved en stille død d.7-11-2027 hvorved jeg kan forvente at leve til jeg er knap 77½ år !!!
..hvilket nu er meget godt ramt i forhold til mine egne forventninger
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-15 08:05

PT regner det offentlige med 19½ års levetid i snit efter pensionsalderens indtræden, lidt kynisk men de skal jo lægge langtidsbudgetter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-15 11:27

Forhåbentlig regner den dødsklokke forkert?
Så har jeg kun godt et år at leve i...

Jeg bliver snart 72 år, begge mine forældre blev 89 og min farmor 99 år.
Så jeg regner med at blive 90??
Knap 5 år mere end det offentlege regner med???

Den viste dødsklokke går vist meget op i at man skal tabe sig som gammel,
men det er helt forkert, man skal netop have noget at stå imod med...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-15 11:34

Det er ikke mindst pensionsselskaber meget interesserede i (sammen med os andre,
fx

https://www.danskebank.dk/da-dk/privat/pension/raadgivning/beregn/pages/beregn-levealder.aspx

Den kan ikke bruges hvis man er over 60

https://pensionforalle.dk/dig-og-atp/pension-i-tal/din-forventede-levealder.aspx?gclid=CNjpmcqp9cMCFeT7cgodhG8AAA

Hvis du googler på

forventet restlevetid danmark

får du masser af hits!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-15 11:37

Brug dog tiden på at leve - døden behøver du ikke at vente på, for den kommer af sig selv.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-15 11:48

Det hjælper jo ikke meget, at dødsuret giver mig 30 år-17 dage, hvis jeg bliver civil betjent, øh, debil cement, øøhhh altheim..... længe inden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-15 12:00

Noget der undrer mig i den viste atp prognose,

hvis en mand fødes, forventes han at blive 86 år, hvis han er 70 kun 85 år,
der må da være mange flere muligheder for at den nyfødte dør, eksempelvis ved trafikuheld?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-15 12:14

Citat
Noget der undrer mig i den viste atp prognose,

hvis en mand fødes, forventes han at blive 86 år, hvis han er 70 kun 85 år,
der må da være mange flere muligheder for at den nyfødte dør, eksempelvis ved trafikuheld?

Forskellen er, at levetidsforventningen for nyfødte i dag er højere end den var da vi blev født.
I løbet af de seneste 10 år er middellevetiden steget 2,7 år for kvinder og 3,2 år for mænd, iflg wikipedia

I 1930 var kun 1% af befolkningen 80 år og derover, heraf 9 over 100 HHH-1934

I dag er der over 1000 over 100 år

http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2013/NR073.pdf

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-15 12:59

Citat
der må da være mange flere muligheder for at den nyfødte dør, eksempelvis ved trafikuheld?

Nu kan statistikker for om børn og unge dør eller bliver ramt af invaliditeti x antal kun bruges rent praktisk når der tales om sygdomme eller uheld der rammer i den grupper hvor man naturligvis skal sætte ind når der bliver for mange.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-02-15 13:08

Det eneste man kan sig om det program er: "FIS I EN HORNLYGTE"
Hvad skal man da bruge det til?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-15 13:24

Ja vi lever længere, men der er ingen garanti for at det fortsætter,
med stigende forurening, kriminalitet og meget mere?

> bosted ( region ?)
Her tænkes vel på forskellige egne af Danmark??
Jeg tror at vi jyder lever sundere end de gør i de mere tæt befolkede egne af landet
men lever vi længere, der er jo også længere til hospitalerne???

Og ser vi på andre områder i verden...
Engang levede man over 100 år i Kaukasus, fordi man levede sundt oppe i bjergene
og spiste tykmælk, sådan er det ikke i dag, hvor man bekæmper og bekriger hinanden.

Og eksempelvis i Japan er der mange ældre, men det fortsætter næppe,
med den nye generation af forkælede, fede teenagere og stigende atom forurening.

Og sådan kunne jeg nævne andre områder;
vi er måske den generation der har haft det bedst og lever længst????

>>debil cement, øøhhh altheim..... længe inden...

Ja det er ikke altid lykken at blive gammel,
nogen må kunne huske jarlen, der spiste karpens tarmflora og blev over 130 år gammel,
ifølge forfatteren lignede han en abe og pissede midt på gulvet inde i stuen...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-15 14:36

svendgiversen ->
Citat
Så har jeg kun godt et år at leve i...

..RIP
Eyvind ->
Citat
døden ..den kommer af sig selv.

Ja, den bare kommer og kommer..
...den er det, man med andre ord kalder : Automatisk.
..RIP
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-15 14:42

Ps.
Det hjælper jo ikke meget..
Citat
vagnr
???
Hvem i helvede er dét ?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-02-15 14:50

Jeg lider af en "dum" sygdom idag. Men er dog blevet 72 år.
På min pibetobak står der:
Citat
Livslange rygere mister i gennemsnit 14 år af deres liv

Jeg har røget sågodt som hele livet. Vil det så sige jeg ville have været 86 år nu,hvis jeg ikke havde røget.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-15 15:00

Måske lidt uden for emnet, men jeg husker ikke så godt mere.

http://cando.dk/spg135028.aspx

Ryger ikke, men som man siger: Lasternes sum er konstant.

Altså ikke bare lykken at blive gammel,
måske skulle vi gøre som i Holland og pille ved lægeløftet?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-15 22:43

LuffeA ->
Citat
19½ års levetid i snit efter pensionsalderens indtræden

Dette kræver at jeg SKAL bli' 86½ år gammel ...men så må man håbe, at de har respiratorer nok?

Sidebemærkning:

Fordi man 'lever' længere ...medfører det ikke automatisk, at man også er arbejdsduelig i flere år.

Dén tror jeg lige, at politikernes 'regnedrenge' har glemt at tage med i deres overvejelser omkring pensionsalder.
..men hva' ...bare tallene passer ind i de kommende års budgetter
..præcis; som LA's økonomiske luftkasteller
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-02-15 23:28

Citat
Ryger ikke, men som man siger: Lasternes sum er konstant.

Der bliver da ´luftet´ ud her, hvor er alle de brugere henne NU?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-02-15 01:29

Mon ikke dette er danmarksrekorden .. indtil videre:
http://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Jacobsen_Drakenberg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-15 09:24

Her en geografisk oversigt over middellevealderen i forskellige egne af Danmark:

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE2546306/aldersrekord-nordsjaellaendere-lever-laengst/

Det kan ikke undre at de velstillede lever længst og socialt udsatte ca. 22 år kortere:

http://politiken.dk/indland/ECE1922272/gennemsnitlig-levealder-paa-57-aar-socialt-udsatte-doer-22-aar-tidligere/

Så det er faktisk ikke geografien, men demografien som funktion af indtægt og formue, der afgør levealderen i de forskellige egne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-15 09:30

Skal man leve længe skal man altså enten have formue, så man kan købe sig til behandling på privathospital ..eller have et job, så man bliver behandlet tidligere i det offentlig sygehusvæsen:

http://politiken.dk/indland/ECE664713/patienter-med-job-kommer--foran-i-koeen/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 02-03-15 06:54

Citat
Dette skal nok ikke tages alt for seriøst:

http://www.deathclock.com

ja der er nok "legetøj" i hvert fald er jeg ikke interresret i en udenlandsk "regnemaskine" og tilmed med helbredsoplysninger ( her BMI ) som en parameter.
Forsikringsselskaberne ( og danmarks statestik) bør da have sådan nogle "regnemaskiner", men måske vil de ikke dele dem ?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-15 09:06

Jo, jeg tror da gerne at man 'regnedrengene' vil være interesseret i at kunne 'bevise' deres påstande om forlænget levetid, men politikerne er måske knap så interesseret i, at diskutere forudsætningerne for en sådan beregning i forhold til den førte politik på pensionsområdet. Det skal helst ikke til offentlig diskussion. Derfor holder man kortene tæt til kroppen og forsøger at tie emnet ihjel.

BMI er iøvrigt ikke en helbredsoplysning, men et værktøj til at beregne i hvor høj grad man ligger i nærheden af en funktionel idealvægt, som forholdet mellem højde og vægt:

http://da.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 20-03-15 16:11

Tak for svaret molokyle.
nogen egentlig egentlig "brugbar" regnemaskine kom der jo ikke på banen-kan være sundhedsministeren holder den tæt ind til kroppen :)