/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
clone
Fra : kivi
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 13-02-15 08:34

er der en som har på et godt og gratis navn på et clone program

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-15 09:06

Jeg har brugt denne, den er ok, og den findes i flere versioner, os GRATIS!
http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Free Edition
NEW: Advanced Format drive cloning & backup
Booting with UEFI BIOS
Cloning at up to 30 MB/sec = 1,8 GB/min
Running on and cloning Windows 8

The Free Edition of HDClone, clones an entire hard disk to another larger medium. Use it for migrating an existing installation to a new hard disk, or for rescuing data. The Free Edition is real freeware without obligation to buy and is intended for infrequent use at no cost. If more frequent usage is required, we have several advanced Edition levels that offer higher performance, support for a wider range of hardware, as well as additional options - allowing you to choose the Edition that is right for your needs, whether it is for regular, business, or professional use.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 09:19

Jeg bruger bl.a. denne http://www.aomeitech.com/

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-02-15 09:59

Citat
Jeg bruger bl.a. denne http://www.aomeitech.com/

Har lige brugt denne til at clone en HD over på en SSD. DVS_ en cloning blev det ikke, da AOMEI ikke understøtter cloning til en USB enhed. Jeg havde ellers sat det hele fint op med den nye disk på min Sandberg USB til HD ledning, og installeret AOMEI på maksinen, men da jeg fik den gratis clonings funktion aktiveret med møje og besvær (det er lidt bøvlet, med at du skal lægge et bestemt link ud på din Facebook). Da jeg så valgte at clone systemet, kom beskeden at programmet ikke understøtter cloning til en USB enhed. Heldigvis var der 2 HD pladser i den bæarbare MSI Gamer PC, så jeg lgde et image af systemt på disk 2, skiftede disk 1 ud med den nye SSD, bootede maskinen med en AOMEI boot dvd, lagde imaget tilbage på den nye disk (Det tog Ca. 1 times tid "42 GB"), genstartede maskinen, installerede det program der fulgte med SSD'n (SAMSUNG EVO 840), og optimerede SD'n. Alt i alt tog det vel 2 timer, og nu kører det bare super, Ca 1 min. fra tryk på startknappen til skrivebordet er fremme, og maskinen er klar til brug. Det er absolut acceptabel. Programmer som Word Excel, Photoshop Elements åbner stort set øjeblikkelig, når der klikkes på genvejen. Jeg har så valgt kun at installere systemet og programmer på SSD'n (120 GB), spil installeres på disk 2, da der skal være lidt luft på SSD'n for at det kører optimalt. Anbefalet minimum fri plads 30 GB.
Jeg har tænkt mig at skrive til AOMEI support, hvordan man cloner en disk, når der kun er en HD plads i f.eks. en bæarbar. Jeg kan ikke lige se det kan lade sig gøre når cloning til en USB enhed ikke understøttes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 10:32

Aomei Backupper.

Genstart computeren med den brændte skive (ikke alle computere kan boote CD/DVD fra start
Når velkomst billede vises, sætter jeg USB harddisk til og venter et øjeblik
Vælge New backup
Vælge partitioner backup
Vælge partitionen og ja til system backup (hvis det er c drevet)
Vælge et sted og finder USB harddisken
Start backup

Og den bakupper

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-02-15 11:03

Hej Eyvind
He! Så tror jeg jag har fidusen. Jeg prøvede at clone, med AOMEI ved at starte programmet inde fra Windows. Næste gang prøver jeg med boot CD'n.
Har du også prøvet en restore fra en USB backup?
Tak for vejledningen.

Citat
Genstart computeren med den brændte skive (ikke alle computere kan boote CD/DVD fra start
Det kan de vel, hvis man i BIOS har sat CD/DVD til første boot? Alternativt vælge boot drev i opstarten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 11:12

Jeg har oplevet, at min ikke vil starte CD på win 8 computeren. Som regel kan jeg tvinge den over med F12 tasten og så pege på CD/DVD

Jeg kan ikke huske om det var Acronis eller Aomei jeg for nylig brugte til at flytte over til ny harddisk fra en defekt.
Men det gik fint.
Aomei ser ud til at være den bedste.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 13-02-15 11:55

jeg prøvede sidst med acronis den har jeg brugt før men der skete noget så den kom med at den ville boote fra en windows cd så den ødelagde begge mine hdd så nu prøver jeg at redde dem igen

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-15 18:37

Kivi - de programmer bruges bedst fra en CD.
Med backup programmer skal tungen holdes lige i munden.
Det er bare min erfaring.

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 15-02-15 12:01

Tak for svaret Eyvind.