/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
tilslut pc til tv
Fra : anne39
Vist : 673 gange
125 point
Dato : 10-11-14 16:16

Vil gerne kunne se "gamle" tv udsendelser, film m.v. på mit tv i stedet for på pc,eren. Min pc er en stationær medion AKOYA P5220D ca. 2 år gammel og fjernsynet er en Sony KDL40ex500 ca. 4 år gammelt. Jeg kører på Windows 8 og jeg har forbundet pc og tv med et HDMI kabel. Det eneste jeg kan få frem på tv apparatet er startskærmen fra Windows 8. Jeg har ikke problemer med at "streame" (hedder det vist) film m.v. til pc,eren men jeg er ude af stand til at overføre de levende billeder til TV skærmen. Jeg skal formentlig foretage nogle indstillinger på computeren. Men hvilke? Er der et klogt hoved, der kan fortælle en gammel mand i et letforståeligt sprog, hvad han skal gøre, så vil jeg blive glad.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-11-14 17:18

Måske lidt mere info? Har du to skærme tilsluttet samtidigt, eller skifter du skærm? Hvis du bare skifter skærm, burde fjernsynet virke lige som din almindelige skærm. Hvad sker der når du forsøger at gøre noget på startskærmen? Hvis du har to skærme på samtidigt, skal du nok ind og rette i indstillingerne i windows, prøv evt. at trykke på Windows tasten og P samtidigt.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-11-14 18:21

Video i Windows vises normalt kun på en skærm, og normalt på Primær skærm.
flytter man derfor Video Vinduet over på Sekundær skærm får man bare et tom og nogen gange sort ramme/billede
Alt efter grafikkort kan dette omkonfigureres, men nemmeste er som fun2 skriver bare kun kører en skærm. Altså alt på Monitor eller alt på TV (som monitor)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-11-14 18:48

Det kan være mange ting?
For det første kan opløsningen på pc/tv være for stor/lille - eller bare ikke kompatibel.
At du kan se start op af windows = tv kan modtage/ læse din PC men igen - prøv en anden billed-opløsning.
Citat
Video i Windows vises normalt kun på en skærm, og normalt på Primær skærm

Rigtigt, men der kan for stor/ lille opløsning spille ind - og så SVED jeg lige hvad jeg skulle skrive ud.

Mine erfaringer, da jeg brugte pc som ´media center´ er at bruge et almindeligt VGA kabel, så er alle problemer væk og du kan ikke se forskel = med mindre du er, osv.
https://www.google.dk/search?q=vga&hl=da&gbv=2&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=R_lgVPURk_FqkcKC6As&ved=0CAUQ_AU
Jeg har selv prøvet HDMI kabel og det virker egentligt fint - men mit billede stod i et ½ tv skærm/billede og der kunne jeg ikke komme til diverse menuer på PC.

Men det kan være du kan justere det hele med dit software til Grafik kortet, jeg opgav og brugte som skrevet et VGA kabel.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-11-14 19:19

Kvaliteten af et signal i HDMI er langt bedre end VGA, det kan enhver se. Så drop det, og brug HDMI, det skal virke.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-11-14 20:07

Jeg har selv en Sony som din, og der er ingen problemer.
Selvfølgelig skal du bruge HDMI, ellers får du ikke lyden med.
Men prøv først at starte computeren, og derefter tænd TV
Men forstår ikke at der er nogen problemer, når startskærmen vises, skal alt andet også vises.
VH Palle

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 10-11-14 20:32

Hej jeg kan stadigvæk ikke finde ud af hvad jeg skal købe så min pc kan gå over på min store fladskærm, der må da være nogle billige måder hvorpå jeg kan se film fra nettet er der nogen der kan hjælpe mig på forhånd mange tak.
alan57

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-11-14 20:34

alan57, det kommer jo an på hvilken PC du har og hvilket TV. De fleste nyere har HDMI, og så skal du bare bruge et HDMI kabel og intet andet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-11-14 20:58

Alan på 57, spørg din kone anne på 39, hun kan godt få windows 8 startskærmen til at ses på TV, og så kan alt andet også ses.
VH Palle

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-11-14 22:09

anne39 prøv som fun2 skriver win-p og vælg sidste punkt "kun ekstern skærm", så bør video også virke på TV

Accepteret svar
Fra : Moggi

Modtaget 125 point
Dato : 11-11-14 08:20

HDMI fra PC til TV: Højreklik på skrivebordet, vælg "Skærmopløsning" og vælg dit TV som skærm. Vær opmærksom på at PC'ens billede så kun vises på dit TV (Inklusive muse-pilen).
Du skal selvfølgelig have valgt HDMI-indgang på dit TV.
Så skal lyden også flyttes over på TV: Højreklik nede på lydikonet (Højtaleren) nede ved siden af uret i windows, Vælg afspilningsenheder og vælg dit TV. Vælg så: "Benyt som standard".

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-14 08:20

Til min Acer projector benytter jeg en VGA splitbox, som kan vise billedet på både pc og projector samtidig. Min pc er så gammel at den ikke har HDMI. Da jeg har et gammelt VIDEO kort i pc'en forbundet til fællesantenneanlæget kan jeg også se alm. tv programmer.

Lyden afspiller jeg ved at forbinde pc'ens lydkort output linie med stereoanlægets CD indgang. (Man kan også bruge tape-in eller AUX).

Den samme løsning kan man bruge til tv her henter du lyden til tv'et fra lydkortet i pc'en på samme måde: Fra out til tv'ets in -> left/right

Her er nogle VGA splittere at vælge imellem: http://www.startech.com/AV/Splitters/VGA-Splitters/?page=all

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : anne39

Dato : 13-11-14 17:14

Tak for svaret Moggi.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 13-11-14 20:18

Velbekomme...