/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Mit barnebarn græder
Fra : kipumi
Vist : 604 gange
100 point
Dato : 19-10-14 18:00

I flere dage har mit barnebarn ringet fortvivlet, han bor langt ude på landet uden naboer og venner, og hans internetbrowser virker ikke. Han har en lille bærbar, med ødelagt skærm, som er sat til et gammelt tv, så kan han se film, spille spil og være på facebook med klassen og mig hans mormor, der bor 4 timers kørsel væk.
Den lukker fint op, men windows og ikoner på skrivebordet, men når han vil på google/ internettet så siger den, at der er fejl med SSL - jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe mig og ham, så vi kan løse problemet, - og så lige i efterårsferien. At blive så isoleret.
Jeg er ikke nogen ørn til PC så hvis I har et godt råd, så være lige venlige at skære det ud i pap - jeg skal jo kunne forklare det videre også, og han er kun 11 år.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-14 18:55

Hvis det kan lade sig gøre så hent google chrome, som er en browser til at gå på internettet.

http://www.google.com/intl/da/chrome/

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-10-14 19:11

Citat
siger den, at der er fejl med SSL

Mon ikke uret går forkert, få ham til at læse dato og klokkeslet (husk også at checke årstallet) op for dig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-14 22:42

SSL har noget med sikkerhed at gøre, og bruges for det meste på sikre sider = bank og andet der kræver koder og har som regel altid HTTPS mod normalt HTTP i starten af webadressen.
In browseren under funktioner kan det slås til eller fra:
http://www.billedeupload.dk/images/JpvG0.jpg

Lå mærke til at Google også er begyndt at køre noget mærkeligt noget, fik advarsel om usikker side for et par dage siden - kunne være jeg ikke var logget ind.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-14 22:45

Citat
jeg skal jo kunne forklare det videre også, og han er kun 11 år.

Du kan hjæpe ham ved fjernbetjening, med dette program.
http://www.teamviewer.com/da/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-14 22:47

Citat
http://www.teamviewer.com/da/

Det skal installeres (på begge pc) og så kommer der en kode frem i programmet på ´hans´ pc, som du skal bruge på din = og du har kontrol over hans pc

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-10-14 22:56

He! Hvordan er det lige man installerer en browser når man ikke kan komme på nettet spørger jeg bare?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-10-14 23:02

Her er et par muligheder.
1. Gå et gendannelsespunkt tilbage.
2. Tryk på F8 tasten gentagne gange lige efter at computerens startskærm vises, når der fremkommer en skærm med valgmuligheder, så vælg den der hedder noget med sidste gang computeren startede korrekt.
3. Det er BIOS'en backup batteriet der er defekt, som extermonator skriver.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-14 23:32

Det kunne jo være at det kun var Google der ikke kunne vises - prøv at åben Favoritter og se om der skulle være forbindelse

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-10-14 23:44

Se #7 i denne tråd på linket
Citat
http://www.dailyrush.dk/boards/1460/topics/116395/

Det er noget med indstilling af tiden/datoen, og når denne smutter er det for det meste fordi BIOS backup batteriet er død.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-14 23:56

Kære mormor giv ungen en ny (brugt) computer til næste fødselsdag hos refurb, kan man købe gode brugte computere til næsten ingen penge, og med fuld garanti, de har massr af gode maskiner til små penge. http://www.refurb.dk/?gclid=CjwKEAjwwo2iBRCurdSQy9y8xWcSJABrrLiSQkS9fr8rz5bkCaHPdap1nmwzrErYIRihowNkHBHYnxoCasbw_wcB
Denne kunne være et rigtigt godt bud; http://www.refurb.dk/products/1016-ibm-lenovo-brugt-thinkcentre-m58-30ghz-pc-kun-1999kr-billigst.aspx (1999 Kr.)
En rimelig god brugt skærm burde det ikke være et problem at få fat i, hvis altså ikke det er et fladskærms- TV han har. Mus og tastatur, kan også skaffes meget billigt, hvis ikke han har noget i forvejen. Hvis i laver video samtaler, skal der jo nok også et Web cam til,
19" skærm; http://www.refurb.dk/products/355-skrm-brugt-19-lcd-tft-monitor-kun-499kr-billigst.aspx (499 Kr.)
22" fladskærm; http://www.refurb.dk/products/565-skrm-brugt-22-lcd-tft-monitor-kun-849kr-billigst.aspx (849 Kr.)

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 23-10-14 12:53

Tak for svaret Brassovitski.
Du har foreslået mange forskellige muligheder, og vi arbejder på sagen, mit barnebarn og eg, lange skoeldage, wekend besøg hos far m.m. har gjort, at vi ikke er komme frem til et svar på problemet endnu, men jeg er da mere fortrøstningsfuld nu, idet jeg jo ellers måske kunne få en billig computer via dit link. Tak for hjælpen.