/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
backup
Fra : kivi
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 03-10-14 08:35

efter at jeg har fået en ny stationær vil jeg bruge harddisken fra den gamle som en slags backup det vil sige lave en fuldstændig kopi af den nye harddisk som jeg i tilfælde af at der sker noget så kan jeg sætte den i ,så har jeg en frisk pc igen minus opdateringer . men jeg søger et program som kan klare det , helst et gratis for dem som jeg set er lige dyre nok for min pension

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-10-14 08:47

Paragon Backup and recovery 2014 free, klarer opgaven på en meget simpel måde. Og så er det gratis.
Husk at vælge den korrekte version 64 bit eller 32 bit:

http://www.paragon-software.com/home/br-free/download.html

Jeg har bugt dette program i rigtig mange år, og det har reddet mig rigtig mange gange.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-10-14 08:56

Du kan evt. bruge denne til at tilkoble din disk:
https://www.youtube.com/watch?v=qBhDfwGfo4I

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-Multi-Hard-Disk-Link

Hvis du vil spare en boks til den.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 03-10-14 10:03

brassovitski hvordan får du det til at virke når jeg prøver ser det ud som om den vil recovery usb

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-10-14 10:12

www.stoneware.dk KopiKontrol den er også gratis

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-10-14 11:10

Citat
brassovitski hvordan får du det til at virke når jeg prøver ser det ud som om den vil recovery usb

Har du prøvet at downloade manualen, samme sted som du hentede filen?
Alternativt kan jeg da hurtig lave en vejledning, men det bliver så først i morgen.
Når du har installeret programmet, (husk installere som administrator, download filen, højreklik, kør som administrator).
Når programmet åbner ser du først en Windows 8 lignende skærm, den klikker du bare på, så får du et vindue hvor du kan se alle dine diske, plus en menu i toppen. I toppen vælger du så backup wizard, men dette er kun det jeg lige husker, sidder ikke ved min egen maskine lige nu.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-10-14 11:13

Side 39 i vejledningen tror jeg du skal starte på.
http://download.paragon-software.com/doc/BR2014Free_en_manual.pdf

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 03-10-14 17:15

jeg ved ikke hvad der sker men alt så tilsynladene godt ud jeg gjorde som i skrev men nu kan jeg ikke starte min pc der står , reboot and select proper boot device or insert boot media in select device and press a key , så gode råd modtaget meget gerne for at løse problemet det er en acer pc med win 8,1 så hjælp hjælp

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-10-14 17:22

Har du stadig den gamle disk komplet til en USB port? Hvis first boot står til USB, vil maskinen prøve at starte fra den.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 03-10-14 17:30

nej den er pillet fra der ikke noget udover den interne

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-10-14 18:23

Det er godt nok træls at vi har lokket dig ud i noget skidt. Hvis du kun har taget en fuld backup og har lagt den på din eksterne disk, vil der normalt aldrig blive ændret noget på maskinen. Så jeg må desværre melde pas. Det eneste jeg tænke mig er at der er gået råd i boot rækkefølgen, måske er drevbogstavet på boot drevet/partitionen blevet ændret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-14 20:56

1 Er det en bærbar computer
2 Har du en harddisk med backup og USB ledninger så den kan tilsluttes.
3 Er det med ekstern strømforsyning
4 Er den gamle harddisk ( nu ekstern) sat til master
5 Hvad har du brugt til at lave backup
6 har du noget USB siddende i computeren
7 Har du været inde i BIOS og rette noget
8 Har du diskettedrev i din computer
9 Har du en Ubuntu eller gparted CD

Prøv lige at svare på ALLE disse spørgsmål.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 01:52

Tager backup, tager image billede af dit system, kloner din disk
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 04-10-14 08:32

det er en stationær og det program som jeg brugte har jeg glemt navnet på desværre men det virkede efter hensigten lige til jeg ville starte op igen, jeg har efter følgende sluttet den harddisk som jeg ville lave en tro copi af den originale harddisk til min bærbar via usb og i diskhåntering kommer den frem men den er ikke initialiseret og det kan jeg ikke få lov til så hvad der er sket kunne jeg godt ønske at få i vide

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 04-10-14 09:09

Kan du ikke højre klikke på disken, og så vælge noget i retning af "gør aktiv"?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 04-10-14 09:33

jeg får kun det frem som jeg har beskrevet tidligere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-14 11:40

ok - så melder jeg pas.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 13:09

Har du ikke haft det problem før?

Citat
men den er ikke initialiseret og det kan jeg ikke få lov til

http://support2.microsoft.com/kb/2623670/da

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 13:14
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 13:17

Du kan sikkert også bruge en Linux, hvis ikke du har en Windows cd, bare den bliver formateret.
Har selv brugt den beskrevne metode på umulige diske og det virker.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 04-10-14 14:51

det er meget godt alt sammen men jeg vel gerne redde hvad der er på disken og det gør ikke ved at formattere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 14:59
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 15:05

Selv bruger jeg dette til at hente filer tilbage med, og det har endnu ikke svigtet
http://www.magicuneraser.com/partition_recovery/

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 04-10-14 15:52

migselv kan det også bruges når man ikke kan starte op jeg får denne besked insert bootmedia og så kommer jeg ikke længer

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 16:01

Disken skal tilsluttes en pc der virker, og programmet skal være installeret.
Men tror du har lavet din ´rednings disk´ forkert - fra start af, altså hvis du vil skifte mellem 2 diske.
Det er meget nemmere at lave en System backup (Image) med Aomei og ligge over på din ekstra disk, så kan du altid hente den tilbage, bare den kan tilsluttes via usb eller internt.
Citat
jeg får denne besked insert bootmedia

Hvad siger den i Bios, kan den se din disk.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 04-10-14 16:15

nej og jeg kan ikke få lov til initialisere den i diskhåndtering

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-10-14 18:05

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, og det eneste jeg kan finde er hvis der er kørt et image tilbage til et nyt drev, kan der gå rod i boot rækkefølgen, men ikke når et image laves. Du er vel ikke kommet til at lave en clonig af drevet istedet for et iameg? En cloning laver nemlig en nøjagtig kopi på det eksterne drev, og ændrer boot rækkefølgende. Så jeg tror det er et spørgsmål om at du skal have dit boot drev gjort aktiv og have det sat til at være boot drevet. Jeg vil næsten tror at hvis du booter med din eksterne disk sat til, vil makinen kigge på det eksterne drev efter boot oplysningerne, da det er døbt C:
Så opgaven må gå ud på at få aktiveret drevet i maksinen og få sat det til boot drev. Hvordan du kringler dette, kan jeg desværre ikke lige hjælpe dig med.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 04-10-14 18:30

jeg tror du har ret men???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 19:39

At lave en ny Boot record burde ikke være svært - sæt en windows skive i og boot fra den - under hjælp/ kommandopromt skriver du FIXBOOT eller FIXMBR

http://www.kandu.dk/spg172065.aspx

Citat
Ellers prøv om dette kan hjælpe dig, prøv at se under
MBR (Master Boot Record) Tools og prøv FIXBOOT - FIXMBR kommando
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-10-14 09:04

for mig lyder det som om du er kommet til at lave en kopi af den tomme disk oven på den disk der fulde med den nye stationær maskine, og derfor er de begge nu tomme og ikke initieret

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-14 09:24

Citat
kopi af den tomme disk oven på den disk der fulde med den nye stationær maskine

Kunne måske være problemet, bortset fra at et eller andet må have lavet den backup.
Går ud fra at der er/ var styresystem på den der blev taget backup af og lagt på den gamle disk.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 05-10-14 09:34

det er blevet meget værre for jeg opdaget at hele pcén er lavet om til en gpt i stedet for ntfs så hvordan hvordan kommer jeg ind og retter det, det er en acer stationær med win 8,1

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-14 11:36
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-14 11:40

Tror du kommer til at miste al din data..

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-10-14 14:32

Citat
det er blevet meget værre for jeg opdaget at hele pcén er lavet om til en gpt i stedet for ntfs så hvordan hvordan kommer jeg ind og retter det, det er en acer stationær med win 8,1

Lyder underligt. PC'n er ikke lavet om, diskformatet er ændret. Jeg tror ikke på at du har brugt Paragon Backup And Recovery, og hvis du har, så må du have lavet noget galt under vejs. Jeg har brugt programmet i rigtig mange år og har aldrig været ude for at der er sket ændringer på det drev der er blevet klonet. Husk en klon er ikke det samme som et image.

Kloning: indholdet på den ene disk kopieres direkte over på den anden, klonen (Dik 2) vil så selvfølgelig blive sat op til at være boot disk. Denne disk skal så monteres i maskinen i stedet for den oprindelige, før genstart, elelrs går der råd i det, da der jo nu er 2 diske med boot oplysninger.

Imaging: Der laves en, en til en kopi, som komprimeres i et specielt format, som kun kan læses/pakkes ud/installeres korrekt af samme program som imaget er oprettet med.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 05-10-14 16:39

jeg ved ikke hvad jeg har lavet og jeg kan ikke komme ind og se hvad der er sket for begge hdd er lavet om til gpt så gode råd modtages gerne

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-10-14 18:38

Jeg er ked af det, men jeg er nødt til at melde pas. Jeg kan slet ikke gennemskue hvad der er gået galt, og når du ikke selv ved hvad du har lavet er det meget svært at 'gætte' på en løsning.
Den nye maskine var den installeret med Windows 8 eller 8.1? Så er standardformatet nemlig gpt.
Kig lige her:
http://www.dell.com/support/Article/bb/en/bbdhs1/594701/EN

Paragon Backup And Recovery understøtter gpt partitioner, så der burde ikke gå noget galt, hvis du har brugt dette program rigtigt.
Citat
New and updated features in Paragon Backup & Recovery 2014 Free Edition:

• WinPE Recovery Media Builder now available in the Express Launcher
• Windows 8.1 (32/64-bit) support (older versions back to Windows XP SP2 and Windows 2000 SP4 are still supported)
• Complete UEFI support
Så hvis der er en Windows 8 på disken burde den faktisk være i gpt format, dog ved jeg ikke om Windows 8 også kan installeres på en ntfs formateret disk.

Er din disk blevet til en dynamisk disk?

http://www.partitionwizard.com/convertpartition/convert-gpt-dynamic-disk-to-basic-disk.html

Jeg ved så ikke om disken SKAL være basic for at kunne boote.

Se her, differencen mellem dynamisk og basic diske:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-vista/what-are-basic-and-dynamic-disks

http://www.partition-tool.com/easeus-partition-manager/convert-dynamic-disk-to-basic-disk.htm

Men jeg må indrømme at jeg ikke ved præcis, hvad der skal til for at få maskinen til at boote, forudsat at disken stadig indeholder Windows filerne.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-10-14 16:21

har fået formateret og convertet hdd til ntfs så nu venter på et par skiver acer så skulle jeg være kørende igen
så tak til alle jer som har prøvet hjælpe mig

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 06-10-14 16:22

Tak for svarene Brassovitski.