/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Tastatur/Mus hygiejne
Fra : Rustica.dk
Vist : 495 gange
100 point
Dato : 22-09-14 15:13

Hej Kanduer.
Jeg kom lige til at tænke på hvor tit skal et tastatur / mus skiftes / ren-gøres.

Jeg ved godt der er forskel på om det er udstyr der er benyttes af flere, eller kun af 1 person.

Jeg vil bare høre om i kender til nogle test / undersøgelser af sådan noget.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-09-14 15:46

Held en liter sprit op i en flad bakke og læg tastaturet i det ca. 2 minutter så skulle det vist være klaret. Efterfølgende hælder du spritten op i en passende beholder og drukner musen deri også ca. 2 minutter, så er den også klaret.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-09-14 15:50

Husk at fjerne evt. batterier først!!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-14 15:55

Citat
Held en liter sprit op i en flad bakke og læg tastaturet i det ca. 2 minutter så skulle det vist være klaret. Efterfølgende hælder du spritten op i en passende beholder og drukner musen deri også ca. 2 minutter, så er den også klaret

Mit får men tur i vasken med opvaskemiddel = ulempen er bare at det tager til næste dag før det er tørt og det muligvis også bliver trægt af kalk aflejringer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-14 16:09

Citat
Undersøgelser viser, at et tastatur kan være dækket af op til fem gange så mange bakterier som et offentligt toilet. Så det kan faktisk gå hen og udgøre lidt af en sundhedsrisiko. Og det værste er, at vi jo ikke kan se, hvor beskidt tastaturet er. For at undgå bakterierne bør du med jævne mellemrum sætte nogle minutter af til at rense tastaturet.

http://www.altomdata.dk/datatid/rens-pcens-tastatur#

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-14 16:11

Og hvem tænker så lige på at man sidder foran sådan en bakterie-bombe.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-14 16:19

Hvis du er SPF så køb sådan et her: http://www.ergopartner.dk/tastaturer/medigenic-tastatur.html?gclid=CjwKEAjwkf-gBRCd-b2m2aOo0EQSJABMeQDkxNzawn0YC8v27WpE-L7xXsLxtAq5vlhbDFf44NfeUBoCzojw_wcB

Eller her: http://hygiejnefokus.dk/fokus/rengoringsvenligt-tastatur/

Her er en artikel om tastatur hygiejne:http://www.is4profit.com/business-advice/general-advice/keyboard-hygiene-clean-your-dirty-qwerty.html

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Naturvidenskab/2013/03/Selvrensende_tastatur_kan_redde_liv.htm

Tastatur der kan dyppes i sprit: http://www.computermester.dk/shop/alle-123c1.html?gclid=CjwKEAjwkf-gBRCd-b2m2aOo0EQSJABMeQDkNS7QazuVi_Ud8eQig0JIiRvsmqIk0L7dzQpOPbDGlhoCV8nw_wcB

Køb evt. nogle desinficerende vådservietter, jeg vil tro du kan få dem på apoteker eller ved Matas.

Det vigtigste er selvfølgelig at vasker hænder, INDEN man bruger tastatur og mus, så afsættes der jo ikke bakterier, fra det du sidst har haft fat i. MythBusters har lavet en undersøgelse af forskellige daglige ting, men hensyn til bakterier. Køkken/Grydesvampen var en absolut vinder med flest bakterier, tastaturet mener jeg kom på 3die pladsen, og toiletsædet på 5 pladsen. Har ikke lige kunnet finde den udsendelse der omhandler dette.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-14 16:24

Er der flere så stil en flaske håndsprit ved siden af.

Dengang jeg røg kom der nu ikke så meget nikotin på tasterne, men når jeg vendte tastaturet om og bankede det kom der store mængder aske dryssende ud.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-09-14 16:52
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-14 20:00

Citat
http://shop.mediqdanmark.dk/katalog/desinfektionogsterilisation/haanddesinfektion/desinficerendevaadservietter/

Jo ´DAK@´ tænk? hvis man kom til at nyse ned i tasterne, men sådan en tur får tasterne trods alt også hos mig, bare en klud med brille rens på, men det er kun når jeg ikke kan SE hvad der står på dém..

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-09-14 21:59

Citat
Hej Kanduer.
Jeg kom lige til at tænke på hvor tit skal et tastatur / mus skiftes / ren-gøres.

Efter § 9b i computerloven ,så skal tastatur og mus afsprittes vær onsdag.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-14 22:39

Jeg har et USB gummi tastatur som tåler afvaskning og sprit.
http://www.amazon.co.uk/Silicone-Flexible-Roll-Up-Keyboard-Resistant/dp/B001HF14UW
Jeg bruger det ikke så tit - men det er meget sjovt at eje.

PS. Der ikke noget æøå men det virker fint her på win 8.1 på en bærbar comp.

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 23-09-14 08:38

Tak for svaret Brassovitski. & tak til alle jer andre.
Det er nogle virkelig gode forslag.
Jeg tror det er noget vi skal huske at have fokus på

Jeg vil tage batteri af og så frem med sprit flasken.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 29-09-14 09:17

En rense-serviet til bilens cockpit kunne bruges, men jeg ved ikke, om den desinficerer...
MEN DET ER NEMT....