/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
At tænde på 2 eller 3.
Fra : vedikkealt
Vist : 643 gange
500 point
Dato : 05-06-14 20:35

Ingen kan vide alt, heller ikke jeg så derfor stiller jeg nok et spørgsmål her på kandu.

Når der skal en gryde kartofler over, tænder jeg altid på max. på komfuret, som her er på 3, for at bringe gryden ""hurtigere"" i kog.

Vi har glas keramiske kogeplader, men bringer det gryden hurtigere i kog, ved at starte på 3 ?

Jeg tænker bare, at vandet opvarmes i egen hastighed, så gryden lige så hurtigt ville komme i kog, ved at tænde på 2 fra start.

Så spørgsmålet er.

Bruger man bare helt unødvendigt energi, ved fra starten at tænde på 3, i stedet for at starte på 2.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 510 point
Dato : 05-06-14 21:01

Ja, gryden kommer hurtigere i kog vil at tænde på max. Vand og kartofler har ikke en "egen hastighed", det handler om at putte nok energi i vandet. Når du skruer helt op, afgiver komfuret mere energi og kartoflerne kommer hurtigere i kog. Du vil sandsynligvis også bruge mindre energi ved at tænde på max, for der spildes mindre energi, når opvarmningen sker hurtigere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-14 21:35

Det burde være hip som hap ........................hvis altså den samtidige afkøling ikke fandt sted.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-14 22:01

EKSEMPEL.

En termostat slukker for stømmen ved en given temperatur.

Vand koger ved 100 grader celcius.

..at stille temperaturen på 200 eller 300 grader er i denne forbindelse ligegyldigt.

Vandet koger ved de 100 ...og termostaten slår først fra ved forangivne temperatur.

..når de 100 grader er nået? ...så koger vandet 'over'

Derfor: 200 eller 300 grader ...som 'mål' ...er ligegdigt mht. hvornår kartoflerne koger.

Din kogeplade fyrer bare op ..til de 200 eller 300 grader er nået.

Stil den på 1 = 100 grader, så slår temostaten fra selv når vandet koger.

Ga' ovenstående mening?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-06-14 22:06

Molo, det kommer an på om komfuret virker som en termostat, hvis f.eks. 1 svarer til 100 grader, 2 til 200 grader og 3 til 300 grader. Men jeg tror ikke at komfuret virker på den måde. Indstillingen svarer til hvor mange watt det afgiver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-14 22:11

Hvad er det så for en kogeplade med indbygget termostat..........

1, 2 eller 3 svarer til en tilført effekt i watt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-06-14 22:13

Jeg har lige haft en komfurmand på besøg, der var problemer med den ene knap (blev skiftet)

Jeg stillede ham det samme spørgsmål og han sagde: Højeste pemt. og du skal ud og skrue ned. Stiller du den på 3-4 så skruer den selv ned når de koger og de koger ikke over.

Jeg har testet tiden. Det tager ca 2-3 min længere at stille den på 3-4, men så kan jeg ignorere den.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-14 22:14

Skal vi gå i detaljer..? ..og det skal vi jo

..så afhænger svaret på dit spørgsmål om varmelegemets regulator- og evt. hysteresekarakteristik.

Hvis regulatoren ikke er eksponetial kan det betale sig at sætte temperaturen på vælgerskalaen op.

(Varmelegemet får tilført mere energi/strøm og varmes hurtigere op)

De fleste alm. kogeblus regulatorer er lineære ..for at undgå 'flux' i strømforbrug.

En 1000 Kwh. enehed bruger 1000 Kwh. når regulator/termostat tillader ..ellers bruger den 0 vKwh.

..ikke 'noget' midt imellem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-06-14 22:14

Jo, der findes kogeplader med termostat, i så fald kan du bare sætte komfuret til den ønskede temperatur (100 grader), så behøver du ikke at skrue ned, når kartoflerne koger. Men sådan virker de fleste komfurer vist ikke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-14 22:18

..og så glemte jeg lige hysteresen . Altså 'følsomheden' af temostatens on/off funktion:

http://da.wikipedia.org/wiki/Hysterese

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-14 22:28

Citat
Når der skal en gryde kartofler over, tænder jeg altid på max. på komfuret, som her er på 3, for at bringe gryden ""hurtigere"" i kog.

Hysteresen er den temperatur der ligger mellem tænd og sluk og bruges ikke i dette spørgsmål
Vores induktions plade har en lynopvarmnings funktion og så kommer vandet i kog hurtigt.
Vandet er længere om at komme i kog ved lavere indstilling.

Hvis der indstilles på den effekt som kan holde vandet i kog..........vil det tage lang tid før det koger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-14 22:33

Du stiller komfuret på max indtil vandet koger,
men så må du straks huske at reducere indstillingen
så de maksimale 100 grader netop bevares.

Kun herved minimerer du den varme afgivelse, der ikke går til at koge kartoflerne,
og du slukker selvfølgelig straks, når de har fået nok...

I praksis, da der er lidt inerti, selv i keramiske kogeplader,
og i din opfattelsen af det eksakte kogepunkt og i bevarelsen af denne,
ville jeg nok vælge en lidt lavere indstilling...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-14 22:34

Hysteresen afhænger således af flere externe faktorer:

Varmeledningevne i mediet: Gryde(-bund).
Grydemateriealets varmekoefficient.
Den prælimenære tempeartur af såvel legeme (=gryde) som indhold (vand + kartoffel).

Mange udefrakommende parametre bør også indregnes:

Træk fra køkkenvindue på klem?

Indstråling fra externe varmekilder: som stegepanden med flæsk ...eller bacon
..på den anden kogeplade?

Noget i ovnen?

Lys i pæren?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-14 22:43

Eivind -> ..og dette er så noget vrøvl:
Citat
1, 2 eller 3 svarer til en tilført effekt i watt.

Nixen Bixen ... det betyder ved hvilken temperatur, at stømmen 'cuttes' til varmelegemet.
Der tilføres lige store mængder watt til temperaturen er nået.
Det er jo ikke et potentiometer, men en termostat.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-14 22:53

Molokyle's konklussion:

Skal kartoflerne koge 'hurtigere'?

1.) Brug tyndbundet gryde i f.eks. rustfrit stål.
2.) Brug mindre vand.
3.) Læg låg på.

Alternativt:

Sæt trykket op; hvorved kogetemperaturen sænkes. Dette kaldes at 'Trykkoge':

http://dan.wikitrans.net/Tryckkokare
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-06-14 05:02

Og så et gammelt fif, vent med at komme salt i vandet til det er kommet i kog, derved forkortes opvarmningstiden.
Det stod der faktisk også i manualen til nogle billige rustfri gryder jeg købte for 30 år siden, angiveligt for at skåne metallet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-14 08:04

Øeehh... så fik jeg også lige selv skrevet noget sludder:
Citat
Sæt trykket op; hvorved kogetemperaturen sænkes.

Bøvs.. Molo. Den blev vist lidt 'høj' igår
Kogepunktet ØGES ved trykkogning. Det er kogeTIDEN der mindskes.

Til gengæld kan man få vand til at koge ved stuetemperatur hvis man sænker trykket. Det bliver vandet dog ikke varmere af.

Nå, men jeg har lige tjekket min egen kogeø med 2 plader: En på 1.200 Watt og en på 800 Watt.

Tændes de begge er forbruget 2.000 watt ....uanset om jeg stiller dem på 1 eller 6.

Jeg testede det lille blus:

På 1 kan vand lige nøjagtigt koge, så slår temostaten strømmen fra med et klik og indikatorlampen slukkes. Lige før vandet går af kog tændes indiatorlampen og termostaten slår strømmen til igen.

Vandet koger ikke hurtigere fordi jeg sætter kogepladen på f.eks. 3. Til gengæld slår temostaten ikke fra når vandet begynder at bulderkoge. Pladen varmer fortsat til gryden er kogt tør. Når gryden er glohed slår temostaten igen fra. Kogepladen bruger altså ikke mere strøm for at få vandet til at koge hurtigere ved at stille den på 3. Den bruger 800 Watt så længe temostaten ikke slår fra.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-14 10:06

Ok - der er kommet andre kogeplader til, siden jeg havde med dem at gøre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-06-14 13:14

Når der kun er termostater og ikke effekt regulering på dine kogeplader,
skal du jo bare vælge den indstilling, der lige får kartoflerne til at små koge…

Men hvor længe?

Her er det ultimative spare forslag: Sluk når kartoflerne kun er halv kogte,
og sæt gryden ind i sengen under din dyne, lige som dengang din mor kogte risengrød…

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-14 15:38

Citat
Bruger man bare helt unødvendigt energi,

Ja og nej.
Du bruger sikkert mere energi på at løbe ud for at se om de koger (ved 3) end ved 1..
omvendt tager det en evighed om at få vandet i kog ved #1
Mit apperat få fuld blus, og når jeg kan mærke/høre gryden knurre i bunden , skruer jeg ned på 1 og så passer pengene, om du så sparer lidt penge - det kan man diskutere = som her.
Citat
Her er det ultimative spare forslag: Sluk når kartoflerne kun er halv kogte,
og sæt gryden ind i sengen under din dyne, lige som dengang din mor kogte risengrød…

Og hvem gider det, nu omdage selvom man kan spare mange penge på det.
Læg mærke til prisen:
http://hokasse.dk/produkt/hokasse/

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-06-14 16:02

Iøvrigt troede jeg at vi var ude i noget gang-bang, da jeg læste overskriften...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-14 18:39

Osse min første ??? men hvad, der kommer da gang i ´kogeriet´.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-06-14 23:42

Undskyld allesammen, jeg havde helt glemt dette spørgsmål, da al min fritid går med at oplyse om - og forhåbentligt være med til, at få stoppet udvinding af skifergas i Danmark.

Men nu vil jeg lige nærlæse de mange svar der er kommet, og se om det giver forstand - og så få uddelt point

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-06-14 23:54

Tak for svaret fun2.

Vores er billigste boligselskabs komfur.

Og så kom der svar ind omkring - nogle med termostat - men det er sparet væk her.

Så jeg hælder til, at du har ret fun2.

Og da kartofler skal koge i 20 minutter, slukker jeg altid efter 15 minutter, og så lade dem koge færdig på eftervarmen - dette fungerer fint

Så hermed tak til alle