/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
åben office
Fra : Nul7
Vist : 633 gange
100 point
Dato : 14-03-14 09:00

Hvilken skal jeg downloade til alm. forbrug, Hvilken er den nyeste.
Min den gamle office begynder at spørge om den skal gemme i odf fil, normal gør jeg det i xl.
Hvorfor kommer der bølgende understregninger når jeg skriver en mail i gmail?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 14-03-14 09:07

Det er måske en god ide at hente Libre Office.
http://da.libreoffice.org/
Det er udviklerne fra OpenOffice som har startet LibreOffice op da OpenOffice er ved at blive commercielt, som jeg er orienteret.

Du kan sætte den til at gemme med microsoft filendelser så alle kan læse og håndtere filen.
Dog kan indviklede og specielle makro have svært ved at overføres.

Det kan være stavekontrol er sat til et andet sprog, så det er rettelser gmail vil have.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-03-14 12:06

Jeg har set en test her for nylig af Open Office kontra Libre Office, ifølge den er OpenOffice stadig den bedst udbyggede, og den understøtter også de nye Microblød Office formater .xlxx, .docx.
Du burde kunne finde den nyeste udgave her: http://www.openoffice.org/

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-03-14 12:08
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-14 12:08

OK - det er så ny viden.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-03-14 12:13

He der finde vist ikke et format der hedder .xlxx, jeg mener selvfølgelig .xlsx

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-03-14 12:16

Eyvind! Du har nok ret, hvis du antager at de scorer lige godt.
I denne artikel ser det ud til at de ligger meget på samme niveau:
http://www.infoworld.com/d/applications/review-apache-openoffice-4-vs-libreoffice-41-224280
Jeg har faktisk aldrig prøvet Libre Office, men det kunne da være interessant.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-14 14:01

Brassovitski > Jeg bruger også lidt Linux (ubuntu typer) og kigger på det forum som hedder ubuntudanmark.dk hvor der blev/bliver talt om at gå over til LibreOffice i stedet for OpenOffice.
Det gratis styresystem ubuntu leveres nu med det frie LibreOffice.
Hvilken af dem der har højeste score holder jeg ikke øje med.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 14-03-14 18:11

Tak for de mange gode svar, - jeg glemte at jeg har erhvervet en ny windows 8,1 notesbook, og der ønsker jeg ikke at købe windows pakken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-14 18:44

Jammen - så kan du bare hente:
http://www.openoffice.org/da/
eller:
http://da.libreoffice.org/hent-libreoffice/test/
Husk også at hente og installere den danske pakke.

De skulle også begge kunne køre under win 8.1

Men læs lige her:
http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=15611

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 15-03-14 13:38

Jeg har konstateret at min den gamle er en open office der hedder `Apache OpenOffice 3 `
Hvad med den? Hvad er odf . filer kan de åbnes i flete tekst/regneark?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-14 13:42

Hvis du vil være sikker på, at kunne åbne filer i Microsoft miljø, bør du "gemme som" og så vælge 97/2000

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-14 16:13

.odf filer er Open Document Format det kan ikke siges om andre dokument formater .doc og .docx eller ppt og pptx
.odf filer åbnes og redigeres bedst med enten Libre Office eller Open Office der begge som standard er sat til at gemme i åben dokument format

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 15-03-14 17:41

Jeg har konstateret at min den gamle er en open office der hedder `Apache OpenOffice 3 `
Hvad med den? Hvad er odf . filer kan de åbnes i flete tekst/regneark?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-14 18:28

Apache har åbenbart købt OpenOffice............så det er godt nok

Det åbne dokument format .odf er tænkt som et åbent fælles format.......men det er det ikke endnu.

Som sagt brug gem som og gem i windows 97-2000 så flest mulige kan læse det.

Er det kun din computer som skal bruge filerne er .odf godt nok.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-14 19:31

Citat
odf . filer kan de åbnes i flete tekst/regneark?
Ja der er flere forskellige muligheder for at åbne, læse og printe .odf filer, hvis du vil redigere filerne så bruge Open Office, Libre Office eller AbiWord (kun tekstfiler)
Citat
Microsoft Office 2010 can read and write ODF files
det er ny viden for mig, men jeg kunne heller ikke drømme om at købe en kontor pakke som kan hentes og bruges gratis (Libre Office)
Hvis du skulle få behov for at oprette et dokument i Microsoft format, så kan du gøre det online i din Microsoft konto - helt gratis og uden at have Microsoft Office på computeren:
https://office.live.com/start/word.aspx
På din Microsoft OneDrive (tidligere hed den Skydrive) kan du også gemme, åbne og redigere .odf filer, det er altså helt unødvendigt at købe Microsoft Office når du online kan håndtere både Microsoft's egen format og .odf filer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-14 20:16

Tilbage til spørgsmålet:
Hvilken skal jeg downloade til alm. forbrug, Hvilken er den nyeste.

Mit svar når det skal være gratis:
Openoffice
eller som jeg selv vil foretrække:
LibreOffice.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 20-05-14 21:54

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind