/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win XP på Win7 makine
Fra : lham
Vist : 499 gange
200 point
Dato : 10-03-14 08:42

Jeg har et par gamle programmer som ikke kan køre på Win 7 men fint på Winn XP
Jer har en org. XP CD ( og SP3 )
Hvordan får jeg lagt XP -en ( og SP 3 en ) ind på Win 7 PC en uden at ødelægge Win 7 funktionen på maskinen

( jeg har ladet mig fortælle at det skulle være muligt at køre de 2 operativsystemer på samme fysiske PC )

Svaret må ikke være nørdet da min viden om operativsystemer er "ikke eksisterende "

PS
når jeg prøver skriver den at jeg ikke kan installere da der findes en nyere Win version ( åbenbart Winn 7 ) end den Win XP jeg prøver at lægge ind.

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 10-03-14 08:55
Kommentar
Fra : bja2

Dato : 10-03-14 09:20

Information
Dette vil vise dig, hvordan du installerer Windows 7 og XP til dual boot med, når du allerede har enten Windows 7 eller XP installeret først.
Bemærk
Med en dual boot installaton, vil du have to operativsystemer (OS) installeret. Når du starter computeren, vil du have valget mellem at vælge, hvilke OS du vil starte op på. Denne metode er den nemmeste måde at gøre en dual boot med disse to operativsystemer.
Tip
Når dual boot med en anden OS (ex: Vista eller XP), kan du ikke altid har denne OS-partition dukke op i computer med en chauffør bogstav i Windows 7. Hvis dette sker, så vil du bare nødt til at tilføje et drevbogstav til OS (ex: Vista eller XP) partition i Windows 7 Diskhåndtering for det til at dukke op i Computer med en chauffør bogstav.
advarsel Advarsel
For at stoppe XP fra slette din Windows 7 Systemgendannelse point hver gang XP startes, så se Systemgendannelse Point - Stop XP Dual Boot Delete at skjule Windows 7 fra XP. Windows 7 Minimum hardwarekrav BEMÆRK: For mere information om dette, se: Windows 7 systemkravWindows 7Windows 7 fra XP.

Windows 7 Minimum hardwarekrav

1 GHz 32-bit eller 64-bit processor
1 GB RAM for 32-bit Windows 7 ELLER 2 GB RAM til 64-bit Windows 7
16 GB ledig plads på harddisken 32-bit Windows 7 eller 20 GB for 64-bit Windows 7
Understøttelse af DirectX 9-grafik med 128 MB hukommelse (for at aktivere Aero-temaet)
DVD-R / W Drive
Internettet eller telefon adgang til at aktivere Windows 7.
Windows XP kravene til udstyret
BEMÆRK: For mere information om dette, se: Systemkrav til Windows XP-operativsystemer
PC med 300 megahertz (MHz) processor eller større klokfrekvens anbefales; 233 MHz minimum kræves * Intel Pentium / Celeron familien, AMD K6/Athlon/Duron familie, eller kompatibel processor anbefales
128 megabyte (MB) RAM eller mere anbefales (64 MB minimum understøttes, kan begrænse ydeevne og visse funktioner)
1,5 gigabyte (GB) ledig plads på harddisken. *
Super VGA (800 x 600) eller højere opløsning på skærmkort og skærm
Cd-rom-eller dvd-drev
Tastatur og Microsoft Mouse eller et kompatibelt pegeredskab

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-03-14 09:24

Det er meget simpelt.....

1) Opret en ny partitione du vil installer Windows XP på.
2) Installer Windows XP på partitione
3) Når computer starter op skulle der gerne poppe et vindue op, hvor du kan vælge XP eller Win 7.

Hvis alt går galt kan du altid slette eller formater partitione igen.

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-03-14 09:26
Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-03-14 09:27
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-14 09:35

Du kan nøjes med at installere Windows Virtuelle PC
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=3702

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 10-03-14 10:42

Her er en artikel der beskriver, hvordan du opretter en virtuel XP maskine inde i Windows 7. Meget nemmere end dualboot.
http://www.altomdata.dk/koer-xp-paa-en-virtuel-maskine/1#

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-14 11:02

Jeg går ud fra at det er en nyere computer som er født med Win7

Når du følger rådet om virtuel kørsel af XP er der mindst chance for at du kan ødelægge noget.

Virtuel virker på den måde at der lægges et program ind som så kan indeholde XP
Det bliver en slags installation som kan tages ud igen hvis du ikke syntes om resultatet.

Dual boot kan give bøvl og det er ikke sikkert computeren kan bruge de drivere du har til rådighed.

Mit råd er absolut virtual kørsel med XP - når du skriver sådan her:
<<viden om operativsystemer er "ikke eksisterende " >>

Endelig er der måske mulighed for at dit "XP program" kan køre under win7 i kompatibel tilstand.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-03-14 12:02

alternativt kan du inde i win 7 installere windows virtuel maskine som er en fuld XP der kører så at sige inde i win 7

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-14 12:54

Den virtuelle udgave er som skrevet en lille udgave af XP som kan køres seperat på din Win7.
Da jeg prøvede den, skulle der dog hentes en ekstra pakke ned, før den ville starte op på min pc, men det får du at vide første gang du skal bruge den, og skal have en Windows 7 Professional, Enterprise eller Ultimate.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 11-03-14 08:48

Det var måske rarer at lade win7 køre pogrammet i XP mode-
hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 13-03-14 17:45

Tak for svaret Brassovitski.

Har læst noget i artiklen du henviser til , men det er stadig alt for nørdet for mig ( masser af begreber jeg ikke har den mindste viden om)
Bliver desværre nødt til at forlade "win 7 ferie PC en før planlagt , men måske vender jeg tilbage til spørgsmålet i blåbærsæsonen ( sensommeren )

PS det kan jo ikke nytte noget jeg "leger" med ændringer der kan risikere at "ødelægge" maskinen for de næste der kommer.

Har forøvrigt i dagens GIVEAWAYFORTHEDAY set at paragon har et tilbud på noget med at køre XP virtuelt ( whatever that is ) inde i win7/8
Måske var det noget ? desværre har jeg efter utallige forsøg ikke kunne registrret den gratis version , men 30§ vil senere ikke genere mig hvis det virkelig er noget der virker uden brug af for mange knapper

Kommentar
Fra : sisimiuts

Dato : 17-03-14 17:55

Jeg vil gerne skifte min vista ud med XP, på min Hp bærbare, son 6 år, kan det lade sig gøre for en amatør.
Den skal udelukkende bruget til billedmappe, da jeg også har en mac. som jeg ikke vil have billeder på.
vh sisimiuts