/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
se forbrug af ram?
Fra : modersvilje
Vist : 746 gange
500 point
Dato : 17-02-14 15:45

Nar min maskine med 8GB-ram arbejder kan jeg ikke se forbruget af ram er der en teknik så jeg kan se om der er arbejdsplads til merforbrug af mine ram eller skal jeg bare køre på til maskinen fortæller mig at nu er forbruget meget højt?
Hvad mener maskinen med at mit diskforbrug er for højt?
Jeg har to harddiske i min Packard Bell men det lader til at den ene bliver mere fyldt end den anden hvorfor?
Se det var hele tre ting og jeg giver derfor lidt ekstra point!
MV2

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-02-14 16:19

Har du prøvet at højreklikke på proceslinjen og åbne Jobliste, der kan du se hukommelsesforbrug mm

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-02-14 16:24

Er det det der hedder Fys. hukommelse?
MV2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-02-14 16:25

Win7 har skrivebordsgadget der viser både cpu og ram forbrug.
Diskforbrug er hvor meget din HDD arbejder - flytter du store filer står den sikkert på 100% og ved normalt arbejde burde den ligge omkring 10-20%

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-02-14 16:27

Fysisk forbrug viser hvad den bruger/ samt hvor mange ram du indstalleret

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-02-14 16:27

Citat
Er det det der hedder Fys. hukommelse?

Ja

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-02-14 16:30

Selv bruger jeg dette, som viser alle tilstande.
http://www.stvsoft.com/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-02-14 16:34

Citat
Hvad mener maskinen med at mit diskforbrug er for højt?

Det er skrive/læse aktiviteten til diske, hvis der er en "tung" opgave igang kan den blive for høj.

Citat
Jeg har to harddiske i min Packard Bell men det lader til at den ene bliver mere fyldt end den anden hvorfor?

Gætter på at det er c der bliver brugt mest, det er normalt der systemet er installeret og der bliver gemt gendannelses kopier på det drev, plus alle programmer der installeres osv

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-02-14 16:40

Diskforbrug har intet med hvor meget der er på disken og dog, men hvor hurtig den kan læses af din pc en SSD disk kan læses hurtigere end en Sata3, og har du så samtidig dårlige kabler eller lignende så STIGER diskforbruget.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-02-14 17:31

Nu sidder begge diske inden i tårnet - det er D:disken kaldet DATA der er mest fuld 323GB er brugt mens der "kun" er brugt 135GB på den anden harddisk(c), hvordan er det lige jeg ser hvad der er på den individuelle disk? Kan det være backup den har brugt den ene disk til?
Jeg ville tro at backup ville være bedst på ekstern disk?
Jeg har sgu ikke meget forstand på det her!!
MV2

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-02-14 17:40

Det kan være at windows er sat til at lave regelmæssig backup på D, har der ikke været så meget fra start af kunne det være derfor!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-02-14 19:35

Citat
Jeg har sgu ikke meget forstand på det her!!

Så skal du ihvert tilfælde passe på med hvad du sletter og ellers laver = hvis det har noget at gøre med Windows backup, selv bruger jeg den ikke, efter den har svigtet mig 2 gange, og det er altså 3 gange for meget, så her kan jeg ikke råde dig til noget.

Når jeg til tider undrer mig over brugt diskplads, så ser jeg gennem dette - gratis, hvad der æder min plads:
https://www.jam-software.com/treesize_free/

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-02-14 11:39

Jeg kigger lige på om der er noget der hedder backup, er der programmer der absolut ikke må slettes? Jeg har stadig installations -cd'en - kan den genoprette evt. fejl?
MV2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-14 22:44

Ikke klar over hvad du mener med ´ikke slettes´.
Din CD kan genoprette beskadigede filer på din pc, hvis du bruger kommandoen SFC/ SCANNOW i kommandopromt - det sletter alle MS opdateringer, men bevarer alle dine programmer og filer

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 22-02-14 09:19

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 22-02-14 11:28

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-14 12:28

velbekomme