/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvornår begynder festen ???
Fra : molokyle
Vist : 846 gange
300 point
Dato : 12-02-14 13:47

Det går jo forrygende ..både under og efter 'finanskrisen' ...i folkemunde simpelthen kaldet : KRISEN.

1.) http://epn.dk/brancher/finans/bank/ECE6481949/storbank-udbetaler-milliardbonus-efter-fyringsrunde/
2.) http://epn.dk/brancher/finans/bank/ECE6481807/societe-generale-tjener-langt-mere-end-ventet/
3.) http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2200971/danske-bank-udbetaler-udbytte-efter-seks-aars-toerke/
4.) http://politiken.dk/oekonomi/ECE1790993/nordea-efter-superregnskab-vi-er-den-bank-i-europa-der-har-haandteret-krisen-bedst/
5.) http://investor.borsen.dk/artikel/1/276574/aktier_europa_holder_sig_i_solsiden.html
6.) http://politiken.dk/oekonomi/dkoekonomi/ECE2176483/danske-aktier-fortsaetter-rekordstime/

Hvornår får vi 'andre' vores bid af kagen?
Det var trods alt OS 'andre', som solidarisk holdt hånden under 'finans-genierne', da gik galt.
Jeg spørger: Betryder 'de gode tal', at vi atter kan kære os om arbejdsløse, syge, børn og gamle?
Hvem definerer AFR' s gentagne mantra om: "Økonomisk råderum" ???
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : foxlis

Dato : 12-02-14 14:41

Mon ikke det skulle være det borende X eller "den hemmelige socialdemokrat"
eller Margrethe den 3
.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-14 15:12

Jeg tror bestemt, at hennes kgl majestæt droning Margrethe 3. kan svare på det.
Skal jeg finde tlf nummeret eller har du det selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-14 15:14

Citat
Betryder 'de gode tal', at vi atter kan kære os om arbejdsløse, syge, børn og gamle

Nej da, sikke en naiv tanke, det er jo dem der betaler gildet, nogen af dem har jo stadig lidt der kan fratages dem.

Det er jo fordi regeringen til stadighed tager mere og mere fra dem, til at forgylde toppen af erhvervslivet OG politikerne selv, at der ses opsving visse steder, mens skellet mellem fattig og rig bliver større og større, et skel skabt af dem der sidder lunt og godt på magten.

Der er noget galt i Danmark når "økonomisk råderum" for pengeinstitutter, erhvervslivet og politierne sker på bekostning af de svageste grupper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-14 16:40

Festen begynder først, når du sælger dine aktier...

Værdier er først noget værd når de bruges.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 300 point
Dato : 12-02-14 18:27

Her er en "Blå mand",enig med Enhedslisten. Nationalisèr alle banker. Nok nemmere sagt end gjort, i en markeds/kapitalistisk system. Det vil nok kræve en revolution.

Men tanken strejfer mig,ovenpå det senere års skandaler,inden for bankverdenen. Det er gået op for mig,at en bank direktør nu om stunder,har en morale som en simpel lommetyv. Grådighed og ragen til sig,går op i en højere enhed.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-02-14 18:35

Jaaaa, nu lovede Villy Vunderboy, Magrethe den 3. og Selfie Tøzen, at vi alle ville komme i paradis når de fik magten.

Lige indtil Helle Selfie råbte "Vi gjorde det" havde "trekløveret lovet disse 100 ting:

1. Alle indkomstoverførsler hæves med 2.000 kr. om året før skat.
2. Pensionisttillægget skal hæves med 5.000 kr. om året.
3. Straksafskrivning: Virksomhedernes investeringer i nye maskiner skal kunne trækkes 100 pct. fra i skat i 2012. (S-SF)
4. Beskæftigelsesfradrag hæves med 6.000 kr. årligt. (S-SF-RV)
5. Loft over fradrag for fagforeningskontingent fjernes (Genopretningspakken). (S-SF)
6. Loft over skattefradrag over alle typer af pensionsopsparinger på 100.000 kr. (S-SF) og 150.000 kr. (RV)
7. Gratis skolemad til alle skolebørn. (S-SF)
8.To lærere i dansk og matematik fra 0.-3. klasse. (S-SF)
9. I hovedstadsområdet nedsættes prisen på klippekort med 25 pct., og abonnementskort bliver 40 pct. billigere. (S-SF)
10. Helt udenfor hovedstadsområdet sættes abonnementskort 20 pct. ned i pris. (S-SF)
11. Bærbar pc til alle elever. (S-SF)
12. Bevarelse af akutmodtagelse i Svendborg. (S)
13. Aktieomsætningsafgift på 0,25 pct. af kursværdien. (S-SF)
14. Su-bonus på 20.000 kr. til kandidater, der bliver færdig på normeret tid. (S-SF)
15. Ledige over 30 år uddannes på dagpenge. 5.000, som er mindst 30 år, skal uddannes på dagpengeniveau årligt. Dog højst 10.000 i gang ad gangen. Maks. tre års uddannelse på dagpenge. (S-SF)
16. Maksimal klassekvotient på 24 elever. (S-SF)
17. 1.000 akademikere i løntilskud på højeste dagpengesats. (S-SF)
18. Nedsat vægtafgift for biler på landet. (SF)
19. Alle folkeskoleklasser skal have interaktive tavler. (RV)
20. 100 helhedsskoler uden forældrebetaling. (S-SF)
21. Trepartsforhandlinger inden 60 dage om at finde 15 mia. kr. gennem øget beskæftigelse. (S-SF)
22. Seniorordning. Tilskud til medarbejdere over 60 år i den offentlige sektor. (S-SF)
23. Tilskud til super-miljøbiler. (S-SF)
24. Gratis årligt tandlægebsøg til unge og lavindkomstgrupper. Der afsættes 135 mio. kr. (S-SF)
25. Flere lægeambulancer (100 mio. kr.) og elektroniske journaler (50 mio. kr.). (S-SF)
26. Afskaffelse af ægtefælleafhængighed for førtidspensionister. (SF)
27. Fremrykning af letbane i Odense. (S)
28. Børneombudsmand. (S-SF-RV-EL)
29. Afskaffelse af varighedsbegrænsning på sygedagpenge. (S-SF)
30. Ret til en gennemgående kontaktperson ved erhvervsrelevante ansøgninger. (S-SF)
31. Garanti for hjemmebesøg til nybagte forældre og ret til en overnatning efter fødsel. (S)
32. Nemmere adgang til a-kasserne. Halvering af perioden man skal have været medlem. (SF)
33. Ophæve skattestoppet på bolig fra 2016. (RV)
34. Hjælp til andelshavere og almene lejere, bl.a. offentligt tilskud på 15.000 kr. pr. en millioner kroners andelskøb og betydeligt lavere husleje i den almene sektor. (S-SF)
35. Alle offentligt ansatte, der planlægger at gå på efterløn, skal tilbydes et deltidsarbejde. (S-SF)
36. Tilkøbsydelser i både offentlig og privat hjemmepleje og madservice. (S-SF)
37. Højere standardfradrag for dagplejere. (S-SF)
38. Flere ungdoms- og ældreboliger: Den kommunale grundkapital skal nedsættes fra 14 til syv procent. (RV)
39. Læsekurser for elever, der ikke kan læse efter 2. klasse. (S-SF)
40. Sundhedstjek til alle danskere, når de fylder hhv. 40, 50 og 60 år. Desuden skal dem, der ikke benytter tilbuddet, opsøges. (S-SF)
41. Nordjysk vækstplan. (RV)
42. Fradrag for klimainvesteringer for danske virksomheder (1 mia. kr.). (S-SF)
43. Maks-frist på 12 arbejdsuger til nå frem til en afgørelse ved erhvervsrelevante ansøgninger med visse undtagelser. (S-SF)
44. Lavere husleje til ressourcestærke tilflyttere og flyttetilskud til ressourcesvage beboere. (S-SF)
45. Bedre rammevilkår for danske virksomheder. (SF)
46. Alle erhvervsrelevante ansøgninger, der omhandler investeringer for mere end en mio. kr., skal inden for én til to dage modtage en kvittering fra kommunen om, at ansøgningen er modtaget. (S-SF)
47. Huslejerabatter til erhverv og forretninger. (S-SF)
48. Salg af grunde til under markedspris til alment byggeri. (SF)
49. To mia. kr. til løft af folkeskolen. (S-SF)
50. ’Skolefeer’ på alle skoler. (RV)
51. Skat på banker og andre finansielle virksomheder på to mia. kr. ekstra. (S-SF)
52. Nye erhvervsforskningscentre med 500 mio. kr. i ’frie midler’. (S-SF)
53. Dårlige skoleledere skal fyres. (SF)
54. Nævn til sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed. (S-SF-RV (-EL))
55. Renteindtægterne fra bankpakke II skal anvendes til at sikre lån til små og mellemstore virksomheder i yderkommunerne. (S-SF)
56. Obligatorisk efteruddannelse af alle lærere på skoler med flere tosprogede elever. (RV)
57. Der skal oprettes et psykiatriministerium. (SF)
58. Etablering af bioraffinaderi i Kalundborg. (S-SF)
59. Forenkle miljøgodkendelser af landbruget. (S)
60. Skattekredit til biotek-virksomheder. (S-SF)
61. Ny erhvervsstøttepolitik. (S-SF)
62. Investeringer i køkkener på skoler. (RV)
63. Privatskoler skal have en økonomisk gulerod, som motiverer til at optage flere udsatte børn. (S-SF)
64. Rulle ændringer af planloven tilbage. (RV-S-SF (EL))
65. Maksimalt 30 minutters ventetid på skadestuerne. Der afsættes 100 mio. kr. (S-SF)
66. Etablere et videncenter for sundhedsfremme og forebyggelse. (S-SF)
67. Loft over renter ved f.eks sms-lån. (RV)
68. Rammer for etablering af sundhedshuse, hvor flere praktiserende læger kan bo sammen og leje sig ind i en praksis i stedet for at købe den. Der afsættes 25 mio. kr. årligt. (S-SF)
69. Obligatorisk to dages sikkerhedskurser (arbejdsmiljø). (SF)
70. Hurtigere indsats over for ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere end i dag. (S-SF)
71. Bevare efterlønnen, som den så ud med Velfærdsaftalen. (S-SF)
72. Indføre lokalt omsættelige kvælstofkvoter. (S)
73. Oprettelse af fond, der inden for EUs strukturfondsmidler og de generelle regler for statsstøtte yder hjælp til udvikling af eksisterende virksomheder og iværksættere, der ønsker at omstille deres virksomhed eller etablere sig i yderområder. Der afsættes 75 mio. kr. årligt. (S-SF)
74. 300 mio. kr. i besparelser via øget automatisk fartkontrol. (S-SF)
75. Nedsættelse af hashkommission. (S-SF)
76. Nedsættelse af kommission om erstatning til voldsofre. (S)
77. Afsoningsplan inden syv dage. (RV)
78. Uddannelsesgaranti for indsatte. (RV)
79. Der skal bruges 100 mio. kr. mere på EU-formandskabet. (RV)
80. Anerkende Palæstina som stat. (SF)
81. Hjemmeværnet skal reduceres og sammenstænkes med Beredskabsstyrelsen. (RV)
82. Pentagonmodel: Sammenlægning af Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets departement. (RV)
83. 500 mio. kr. til begrænsning af lukkedage i daginstitutioner. (S-SF)
84. Ændre uhensigtsmæssige skævheder i f.eks boligsikring. (RV)
85. Én ekstra pædagog i hver af de 300 mest socialt belastede institutioner. (S-SF)
86. Det Sociale Opdragelsesnævn – i hver kommune. (S-SF)
87. Hjemmeundervisning af uartige børn. (S)
88. Nedsættelse af en social retssikkerhedskommission. (RV-S-SF (-EL))
89. Rygere på plejehjem skal bære forklæde. (S)
90. Millionærskat – Seks pct. ekstra beskatning af al indkomst over en mio. kr. årligt. (S-SF)
91. 40 pct. kvinder i bestyrelser (kvoter). ((S-)SF)
92. Udnævnelse af frivillighedsminister. (S)
93. Kandidatpant for studerende, der flytter til udlandet. (S-SF)
94. Princip: Ingen skattefinansierede velfærdsstigninger. (RV)
95. Ingen nye fremrykkede offentlige investeringer (væksttiltag), hvis skatterne samtidig sættes op. (RV)
96. Konkurrenceankenævnet afskaffes, og kendelser og bøder ankes til Sø-og Handelsretten. (S-SF)
97. Uafhængigt konkurrenceråd og administrative bøder. (S-SF)
98. 200 mio. kr. årligt til et miljøudviklings- og demonstrationsprogram. (S-SF)
99. Boligpakken. Kickstart på boligmarkedet – fritagelse for tinglysningsafgift og boligskat fra 20. august (S-SF)
100. Iværksætterhus til elever og studerende. (S-SF)

Hvor mange valgløfter blev opfyldt....sæt tallet ind her..........
Der er sket flg.: Samtlige danske er blevet meget fattigere - læg mærke til jeg skrev, danskere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-02-14 18:51

Biblen har altid svarene, Matthæus "skriver" (han var sikkert analfabet?)

Den der meget har skal mere gives, den som lidet har skal alting fratages!

Selv om man ikke tror på gud, kan der jo godt stå fornuftige ting i skrifterne

Når de rige har fået nok (absurd tanke, ik?) kommer der sikkert en krumme til de andre, fx stiger månedslønnen i den nye overenskomst med godt (=lidt mere end) 200 kr.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-14 19:28

Citat
Når de rige har fået nok (absurd tanke, ik?) kommer der sikkert en krumme til de andre, fx stiger månedslønnen i den nye overenskomst med godt (=lidt mere end) 200 kr.

Tja; de kommer vel lidt an på hvad man har i/ som indtægt - min pension tager de af = hvert år, efter jeg selv var med til at stemme - dem ind
Men bortset fra dét, så syntes jeg at visse ? dagligvarer til gengæld er blevet billigere (dem jeg køber mange af) men ´festen´ ude bliver sikert indtil der kommer en anden ?????? regering - efter min mening, den sidende, er IKKE TROVÆRDI.
Jeg har heller ikke problemer med at låne, hvis jeg ville det = NEJ.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-14 19:32

Godt med 100 løfter, men hvor mange er opfyldt og hvem skal betale?

Efter at vi har slået Rusland og Sverige begynder festen når vi også har slået Canada...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-02-14 19:44

Festen begyndte tilbage i 1990' erne, samt indførelsen af de afdragsfrie lån i 2003.
http://www.boliga.dk/statistik/20130403.aspx

Mon ikke det største problem er at Danmark er løsrevet fra den økonomiske udvikling i samfundet og er drevet af bolig og ejendomsspekulation. Alle vil havde del i kagen.
Op gennem 1990' og til finanskrisen ramte var det en stor forbrugerfest. Og med finanskrisen indtog er mange boligeejere nu bleven insolvente og skal tilbagebetale den forbrugerfesten de holdt, op gennem 1990' til 2007 +/-.

Så kan vi lære noget at finanskrisen?
Hvis ikke samme krise skal ramme Danmark igen, skal bolig og ejendomsspekulation vel laves helt om i Danmark, så prisudviklingen kun stiger i takt med samfundsudviklingen og ikke som den gør nu. Et boligkøb skal vel være en langsigtet investering og ikke en løsrevet økonomiske investering drevet af spekulation og profit.

Så, så længe alt er styret af de fri markedskræfter, hvor spekulation og profit har første priotet, er det kun et spørgsmål hvornår næste krise ramme igen... Det er kun et spørgsmål om tid!

Uanset hvad bliver det spændende at se bolig og ejendoms prisudviklingen. - Hvis den forsætter i samme tempo siden 1970'.... Hvad kommer så ikke et almindelige parcelhus/ejerlejlighed i storbyerne til at koste i år 2030-2050-2070.

Så hvornår slutter festen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-14 20:19

Nej, Biblen er ikke svaret, festen begyndte først da vi fandt ud af at handle syd for grænsen...

>Men bortset fra dét, så syntes jeg at visse ? dagligvarer til gengæld er blevet billigere (dem jeg køber mange af) men ´festen´ ude bliver sikert indtil der kommer en anden ?????? regering ...

Der skal mere til end en ny regering, eksempelvis køber vi ikke danske rundstykker mere,
om søndagen kommer mim kones søn med tyske rundstykker, til halv pris og dobbelt så store...

Festen begynder, når vi ligger under omkostnings neveauet i vore nabo lande, glem Polen,
men under: England, Tyskland og Sverige...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-02-14 21:28

Mere aktuel ..end nogensinde:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-02-14 09:55

Som jeg kan læse af flere indlæg, så rammer CVJ plet med stofen:
Citat
Pøblen dulmes af en jævn strøm ponografi og tilbudsmad, mens overklassen tér sig præcis som den har aller mest lyst til

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-02-14 11:20

Tjaee, hvad er bedst. Planøkonomi (F.eks. EU styrer hele udviklingen. Det gamle Sovjet benyttede planøkonomi. Hitler gjorde også forøvrigt. Husejere, glæd Jer, thi EU har en skøn plan med det danske obligationsmarked.....planøkonmi så det basker)

Eller kapitalisme..(fri ejendomsret og markedsøkonomi, samt akkumulering af kapital til fornyelse af f.eks. produktionsapparatet, samt lønmodtagers frie forhandlingsret)

Lad mig citere Benny Holst´s sang om merværdi. Frit efter hukommelsen

Jeg står op om morgenen og går hen på mit job
jeg laver noget og jeg får min løn
men det jeg laver er mere værd end det jeg får
hvordan sku' nogen mennesker ellers blive rige uden at lave noget

Nogen er mere værd end det de får
andre bruger mere end de er værd
Penge alene skaber ingen værdier
penge skaber penge papir papir

Da sangen var slut hørte man Benny sige: "Hey mand, hvor er min chillum. Jeg lagde den ellers lige her. Årh maaand..".

Tommy.
Nu med netundertrøje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-14 11:58

>>jeg laver noget og jeg får min løn
men det jeg laver er mere værd end det jeg får

Rigtigt Kaptajn, jeg plejer at sige: Ingen kan på sigt få mere i løn end det de præsterer er værd.
I noge oversociale miljøer er man ofte lidt længe om at opdage dette...

>hvordan sku' nogen mennesker ellers blive rige uden at lave noget

Fordi de ejer nogle værdier der giver afkast uden at de rører en finger...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-14 12:00

ALT var bedre i gamle dage!

Romerne holdt plebsen, plebejerne, pøblen i ro med "giv folket brød og skuespil"=gladiatorkampe.

Hvad får vi nu?

Endeløse TV-udsendelser på konkurrerende? kanaler der sender det samme:

Madudsendelser, antikkrejlere, boligkrejlere og sportskrejlere, antikke film, samt en politisk diskussions"kultur" på børnehaveniveau!

Tænk engang, at mange taler fra det gamle Grækenlands og Roms parlamenter er blevet bevaret frem til i dag, men selv om alt der siges i tinget mv. er gemt digitalt, vil det højst blive taget frem af fremtidens forskere som skrækeksempler

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-02-14 14:43

vagnr ->
Citat
ALT var bedre i gamle dage!

Nøeh... ikke lyrikken, som du kan høre på mit CVJ link.

Der var nu andre troubadure'r som også kunne tage bladet fra munden ...DENGANG!

https://itunes.apple.com/dk/album/landet-rundt-1.-del/id398359447

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-02-14 16:14

JOW!!!!! Alt var bedre i gamle dage.

Dengang var en kvinde en kvinde og en mand var en mand - og bøsser, var noget skød man med.

Og man kunne sige negerboller, endda uden at blive beskyldt for racisme.
Og modsat i dag, kunne man læse TIN TIN uden bladet var redigeret af misforstået kulturradikalisme.

Og man åd lakrids - zuluer, som forestillede et NEGERHOVED.

Og man så børnefilm, som næsten er forbudt i dag - nemlig, Pipi Langstrømpe.
Men filmen er ikke stueren idag fordi Pipi,s far er negerhøvding......Jøsses dog - negerhøvding!!!

Nå jeg må hellere lade være med at øse mere op. Det er jo en pæn side, det her.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-14 16:59

Tintin i Congo er da hylende morsom, men Tommy, hvordan kunne du dog glemme Lille sorte Sambo, der ovenikøbet lavede TIGERsmør af en udryddelsestruet art, og brugte det på pandekager

Måske udryddede Sambos appetit på pandekager tigrene i Afrika, for nu findes der kun tigre i Asien

Jeg har aldrig fået en fornuftig forklaring på, hvorfor man må kalde en neger for sort, når neger=negro på amerikansk, er det portugisiske ord for sort.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-02-14 17:11

Om jeg fatter? ..at et 'arbejde' fuld tid på dagpenge eller kontanthjælp

..giver mindre udbetalt end et lign. 'rigtigt' arbejde?

Uanset hvilken branche vi taler om.

..og at et arbejde, som beståer i at eje aktier ..er bedre lønnet ..end at rubbe neglene.

(Ofte er det jo 'familie-penge' blandt formuende som går i arv.)

Synes jeg er uretfærdigt!

Men at få præmie for selv at forlade sit job i 'utide' ..enten som politiker eller bankdirektør?
Dét fatte rjeg overhovedet ikke en meter af
Hvor er reson'en?

Alle andre som bli'r fyret betaler 'prisen' og forlader man sit job i utide?
Tjaeh.. så får man ingenting.
vagnr -> Du glemmer sport og naturprogammer..danskernes yndlings overspringshandlinger
Vil du cykle med ned på stranden i morgen tidlig, høre fuglene synge, bade og se solopgangen ?
Næeh.. det gider jegsgu ikke. Ikke igen ..mener jeg; Det gjorde jeg jo også for 4 år siden.
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 13-02-14 17:23

Vi er ikke altid enige Mosebaek.
Det ska' guderne vide! ...¤^&?£# !!!
Men æres den der æres bør !
..selv om 'kaptajnen Tommy' var tæt på med dette indlæg:

http://www.kandu.dk/spg170246.aspx#1948567
Ps. ..skarpt observeret iøvrigt
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-14 18:36

Citat
Vi er ikke altid enige Mosebaek. Det ska' guderne vide! ...¤^&?£# !!!

Til gengæld er jeg da tit enig med dig,molokyle. Bl.a. her:
Citat
Men at få præmie for selv at forlade sit job i 'utide' ..enten som politiker eller bankdirektør?
Dét fatte rjeg overhovedet ikke en meter af

Man får ind imellem indtryk af,at man bliver belønnet for at være kriminel.
Her tænker jeg især på bankdirektører,og andre "høje" chefer,der har fusket,så vi andre står måbende tilbage.

NB.: Nu lader det til at de har fået fat i kraven,på ham Champagnedrengen. Det er vist "kun" en tredive mill. han har bedraget sig til.

M.