/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Køb af bærbar. Høj cpu og lav gpu eller?
Fra : mogens6
Vist : 465 gange
300 point
Dato : 17-01-14 16:02

Kære Kandu brugere.

Jeg skal købe en ny bærbar til cubase lydredigering, musik fremstilling, og vhs-dvd video redigering overførsel m.v. Lave vhs til dvd m.v

Jeg vil højst give ca. 5000 kr. Helst 4000 kr. + evt 300 kr til ekstra ram. Jeg skal IKKE bruge den til SPIL!
Dilemmaet er enten at gå efter en Toshiba L50-a-160 I7 4700mq cpu som har en monster cpu med en pass på over 7000 og et HD4600 delt middel highend GPU med en bench på ca 600 eller gå efter en af de mange Lenovo og Asus med en relativ LAV I5 4200U CPU med pass på ca 3000 med et GT740M 2gb med en bench på 900 som er dedikeret. De er 4 generation cpu..

Eller gå efter en 3-4 generations til ca. samme pris, men hvor cpu`erne er NOGET langsommere og lægger omkring de 3000 i benchmark... Med et GT740M 2gb.

Mærke mæssigt er jeg mest til Asus og Lenovo, men jeg ved at Toshiba også er et rimelig solidt mærke. Jeg er i denne sammenligning mest til Toshiba med meget kraftig cpu.
Her link. Til 3999 kr. http://www.expert.dk/toshiba/satellitel50160/p/11262/

Og nogle Asus og Lenovo.
Lenovo G500 3899 kr http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/computere/baerbare-computere/lenovo-g500
Asus 4499 kr. http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/computere/baerbare-computere/asus-k56cb-xo168h
Asus med lav cpu... Rimelig grafik 4999 kr http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/computere/baerbare-computere/asus-k551lb-xx228h
Der er jo mange butikker at vælge imellem, komplett, pc-lager, expert, elgiganten, osv men priserne, er næsten de samme og samme specifikationer.

Har i andre bud? Jeg hælder mest til Toshiba pga den store CPU, har ikke set andre med så stor Cpu andre steder til 3995 kr og HD4600 kan jo køre op til ca. 1300 mhz og delt 1700 mb ram..

Mvh. Mogens...

At sætte flere ram i og evt sætte en SSHD i kan jeg altid gøre, men CPU og GPU er sværere.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-01-14 17:08

Synes din prioritering er rigtig, du vil få glæde af den ekstra power når det lidt tungere arbejdsopgaver du sidder med.
Har lige siddet og ledt efter om der er nogle modeller med 8gb ram fra starten, men kan ikke lige finde et knaldtilbud som har ligeså kraftig processor.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 300 point
Dato : 18-01-14 06:36

Jeg laver en del med video, og har en I7 og et ældre gpu kort (AMD), og det er GPU kortet der stort set slæber det hele, ram bliver ikke brugt fuld ud hos mig max 4-6GB, mens CPU kan stå på fuldt brug, når jeg virkelig går til den, så mit råd:
Stor CPU og rimeligt godt grafikkort og ram på 6-8GB, sætter du så en SSD disk i , så kan du virkelig mærke at det kommer gang i ´skidtet´.
Og husk så at få det hele kølet ordenligt, eller nytter det ikke så meget.
Og så giver jeg ikke meget for de såkaldte Bencmark test, man skal opleve det personligt = for mangler du lidt kraft det ene sted - går det ud over ydeevnen et fjerde sted.
Og når der er tale om video redigering, så få et GPU kort der kan sammen med dit software.

Af de modeller du viser, ville jeg vælge Asus K56CB-XO168H fordi den har NWidea kort.
Tvivler på du vil kunne mærke den store forskel på I5 og I7

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 30-01-14 19:40

Tak for svaret mig-selv og Katekismus.

Jeg valgte Toshiba pga den meget større CPU. Over dobbelt så hurtig, ca 8000 passmark kontra ca 3000, og 4 Gen i stedet for 3 Gen Cpu, og et rimeligt solidt delt GPU i HD4600. Godt nok ikke nær så godt som GT740M, men betydeligt bedre end tidligere HD4000, 4400 osv. Og det kan stadig køre op til ca. 1300 MHz, (400) og ca 1780mb delt ram, hvor GT740 kører 900mhz+, dog bedre Shader mv. og 2 Gb dedikeret. Men med en MEGET langsommere CPU på Asus. Så langsom er HD4600 heller ikke i forhold til den langsomme CPU. Så efter min mening var Toshiba det bedste køb samlet set, da CPU på Asus ville hæmme mere end dens bedre GPU, end omvendt med I7 4700MQ HD4600 GPU, som GPU mæssigt vel ca kun er ca små 40% dårligere..

+++ at varmeudviklingen m.v er noget mindre på Toshiba maskinen.. Og fordi mit video arbejde ikke er noget 3d m.v og ikke noget proffessionelt, mens musik redigerings-mæssigt var det vigtigste, en rigtig god CPU og ikke en relativ sløv CPU som i5-3337U 3 GEN.

Ved Asus køb ville jeg vel evt have en CPU, der ville klippe op på 100% konstant under arbejde..

Mange tak for hjælpen....

Mvh. Mogens