/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win8 med win7
Fra : pop3
Vist : 1223 gange
500 point
Dato : 03-06-13 18:12

Har købt Medion AKOYA® P2010 D (MD 8806) All-in-One PC-system.
Kunne ikke rigtig med win8, har så lavet en partition så jeg kan sætte win7 i også.
Det vil sige at jeg ville have 2 styre systemer på.
Jeg har nu prøvet alt også ringet til support, men jeg kan simpel ikke få lov at boote
min win7 op, og den står rigtig bio'sen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-06-13 19:25

Du skal boote op på en Windows 7 dvd, så skal du lave en partition på min. 16 GB installer Windows 7 på den partition. Færdig boom

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-06-13 19:33

Arg undskyld jeg læste ikke dit spørgsmål helt færdigt.

Hvis Windows 8 har været preinstalleret, så er den sikkert installeret med UEFI, kort fortalt så kan du ikke boote på din Windows 7 dvd pga. UEFI. Du bliver nød til at lave en UEFI boot dvd.
Prøv evt. og læs her:
http://www.eightforums.com/tutorials/15458-uefi-bootable-usb-flash-drive-create-windows.html

Kommentar
Fra : pop3

Dato : 03-06-13 21:00

Tak webnoob.
Det var en ordentlig mundfuld at komme igennem. jeg vil prøve lidt senere engang til.
Har i øvrigt lige været inde i bios og rette UEFI til IDE, Jeg kunne så få lov til at boote,
men da jeg kom til installerer Windows 7 kunne jeg ikke komme længerer. Lort

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-06-13 21:06

Nej det er det, hvis der er installeret noget med UEFI så kan du ikke bruge et legacy device/medie.

Kommentar
Fra : pop3

Dato : 03-06-13 22:33

Webnoob, er det kun på medion det er sådan.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 500 point
Dato : 04-06-13 07:51

Nej det er sådan på alle nye maskiner. Alle begynder at bruge UEFI, problemet er der "kun" i den overgangsfase hvor både uefi og bios bruges samtidig.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-06-13 10:03

Har haft samme problen med MEDION, min bios stodt til win8, men kunne ændres til WIN 7/others
Killdiskede harddisken og installerede WIN 7, alle drivere installerede jeg fra supportskiven fra win8.

Den kører nu i fin stil og min kone bruger den hver dag til ADOBE CS 6. Det eneste problem vi har er, at vi savner Outlook Express.

Kommentar
Fra : pop3

Dato : 04-06-13 13:11

Hej KJ.
Hvordan Killdiskede du harddisken. Og hvor i bios'en ændrede du til win7/others

Kommentar
Fra : pop3

Dato : 04-06-13 14:49

Hej kj.
Har fundet win7 i bios.
Kørte så installation af win7, det gik så fint end til den skrev "Den valgte disk er af GPI
partitions type".
Har det noget at gøre med at jeg skal killdiskede hardisk???

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-06-13 15:01

Det er ikke nok at ændre win 8 til win7/others, du skal også disable secure boot.

Ja det er ikke nok at klare de nævnte ting, du skal ændre disken fra GPI til MBR, og det kunne jeg kun gøre ved at kildiske. Killdisk har jeg søgt på nettet, og den er gratis og jeg kørte den fra en ekstra HD, men det burde kunne lade sig gøre med et USB stick eller en CD

Kommentar
Fra : pop3

Dato : 04-06-13 20:48

Hvor finder jeg lige "disable secure boot."

Godkendelse af svar
Fra : pop3

Dato : 07-06-13 17:29

Tak for svaret webnoob.
kj. tak for din hjælp, men du undlod at svare til sidst derfor point til webnoob