/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Synkronisere mapper
Fra : o.v.n.
Vist : 520 gange
200 point
Dato : 02-06-13 23:01

Hej eksperter, er der en eller flere af jer som kan forklare hvad det er som får indholdet i en mappe til at synkronisere med en server ude på internettet?
Det er Dropbox jeg tænker på men også Skydrive kan tricket på nyere Windows computere, er det en indstilling i mappen eller er der et program installeret som får mappen til synkronisere?
Og så lige et tillægs spørgsmål: Kan jeg indstille for eksempel mappen Billeder til at synkronisere med mappen Billeder på de andre 2 af mine computere? Sådan at når jeg har kopieret billeder over fra kameraet, så er de samme billeder automatisk på de andre computere.
Hvis ja - kan jeg så både med Windows og Linux?

Kommentar
Fra : grow

Dato : 03-06-13 07:34

o.v.n. Som svar på dit tillægsspørgsmål.
Med Dropbox kan du synkronisere alle de computere du ønsker. Du henter bare det program ned på computeren som hentes på Dropbox og benyt selvfølgelig det samme navn og kode til mappen. Der bliver så oprettet en mappe på dver computer med navnet: Dropbox. Alt hvad du lægger i denne mappe bliver automatisk lagt i samme mappe på de andre computere. Alt dette bliver ordnet af hovedprogrammet på server. Det smarte ved det er at hvis du på ferie ønsker at redde dine nye foto mod tyveri af kamera, så kan du besøge en netcafe og uploade dine feriebilleder. Så ligger di på din computer når du kommer hjem fra ferie.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-06-13 11:08

Dropbox kender jeg og bruger den ind imellem, forslaget med feriebilleder sendt udefra er ok. men den dur ikke til at synkronisere mine filer intern på grund af meget langsom upload til internettet og Dropbox kan ikke løse mit behov i gratis udgaven, der er ikke plads nok, når billeder eller musik er synkroniseret mellem computerne så skal indholdet flyttes over i andre mapper for at give ny plads på Dropbox.
Der har jeg så som gammel hotmail bruger 25 GB gratis på mit Skydrive og en del af mine billeder ligger der, men jeg har samme problem med langsom upload og Skydrive kan ikke installeres på min Windows XP eller på min Linux Mint computer, der skal den bruges i browseren.

Spørgsmålet er om en eller flere af jer kan forklare om teknikken bag mappesynkronisering?

Tillægs spørgsmålet er om det kan lade sig gøre på hjemmenetværket, altså uden at blande internettet ind i det, og om det noget jeg kan finde ud af?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 03-06-13 19:06

Du får lige et meget kort svar: RSYNC
så må du lige google lidt selv, jeg skal nemlig spise nu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-13 13:11

Rsync var allerede på min Linux Mint og jeg har prøvet at synkronisere mapper på computeren
der er en del læsestof jeg skal have læst og forstået inden jeg kan synkronisere over netværket

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-06-13 01:06

Tak for svaret EXTERMINATOR. spørgsmålet er næsten en måned gammelt, så jeg må se at få accepteret svaret, det funker ikke helt endnu og jeg er gået over at se på Unison som er bygget over rsync så vidt jeg har forstået, men nemmere at bruge for os som ikke er så fortrolige med kommandolinje værktøjer
http://www.ubuntugeek.com/unison-file-synchronization-tool.html
den er i pakkehåndtering på min Linux Mint men jeg får advarsler om at jeg er ved at installere ikke godkendt software og at jeg kan komme til at lukke noget eller nogen uønsket ind på min maskine, hvad siger du til sådan en advarsels? Skal jeg lade være eller nøjes med at passe på hvad jeg bruger programmet til?