/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Rengøring af bærbar ?
Fra : Troldepige
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 13-04-13 23:17

Min datter har en bærbar pc, som vistnok trænger kraftigt til en rengøring.

Jeg har set, at man kan få det gjort hos Computercity.

Men jeg har også ladet mig fortælle, at det er nok, at suge eller puste skidtet væk udefra.

Kan det virkelig passe, at det er nok, at suge (med støvsugeren) eller puste (f.eks. med trykluft på dåse) skidtet væk?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 14-04-13 00:04

Rengøring kan jo være meget, men det mest almindelige og mest kritiske er den lille radiator, som sidder et sted og som køler CPU'en og oftest har en lille blæser monteret.

Den sidder ofte i et hjøre, hvor den så blæser varm luft bagud og suger luft ind fra siden og iøvrigt fra alle åbninger, som f.eks. mellemrummene i tastaturet.

Min bærbare begyndte på et tidspunkt efter to års levetid at køre blæseren på fuld fart og belastede jeg den ret meget slukkede den automatisk, fordi CPU'en blev 90 grader varm (fik jeg målt med 'Speedfan').

Jeg prøvede at skille maskinen ad, men kunne ikke komme til radiatoren - så jeg sugede og pustede i de to åbninger med støvsugeren - sådan lidt skiftende så skidtet kunne blive løsnet og blæst ud.

Det hjalp og nu har den igen kørt fint i ½-1 år.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-13 01:56

Citat
Kan det virkelig passe, at det er nok, at suge (med støvsugeren) eller puste (f.eks. med trykluft på dåse) skidtet væk?
nej du får bare blæst skidtet længere ind i computeren hvis du puster, at suge udefra fjerner kun det mest løse som ligger yderst, du skal lidt dybere ind i maskineriet, men det kan du sagtens selv, bare fat en lille skruetrækker efter at du har set filmen her et par gange, se efter en lille plade i nærheden af kølegitteret som er skruet fast med 3 eller 4 små skruer, hvis du søger på navnet på din computer så er det måske så heldig at en eller anden har lagt en film op og så er det jo lige til at gå til, de ligner hinanden indeni de fleste af de bærbare
http://www.youtube.com/watch?v=74BVvlWcbSU
foruden at det sjovt selv at kunne så kan du måske score + point i vennekredsen som den man ringer til når der problemer med puteren Youtube vrimler med gør det selv film, den kom frem ved at jeg søgte på how to clean a laptop fan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-04-13 02:14

Husk at hvis helt blotlægger CPU som fyren i filmen gør cirka 4 min 30 sek henne i filmen, så skal fladerne rengøres og ny kølepasta på, som han gør fra 5 min og et par minutter frem, thermal paste = kølepasta, det er ikke nødvendig for en grundig rengøring at skille så meget ad, bare du kan komme til at puste blæserens vinger rene og kanalerne ind til blæseren, først suge det løse væk med plast mundstykke på støvsugeren og ikke røre ved indmaden i computeren med mundstykket (statisk elektricitet) så puste det væk som sidder fast, hold en tandstikker eller lignende ikke metal ned mellem vingerne på blæseren mens du puster, eller kører den vildt op i omdrejninger og det har den helt sikker ikke godt af

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-13 12:52

Hvis der bruges trykluftdåse så blæs på afstand og i korte pust, ellers bliver luften og emnerne underafkølet og der kommer kondens som kan kortslutte hvis man ikke lægger det "til tørre".

Når jeg alligevel støvsuger får mit tastatur en omgang med børstemundstykket........jeg har en af de gode gamle Nilfisk mundstykker med lange bløde børster

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-13 19:06

Citat
nej du får bare blæst skidtet længere ind i computeren hvis du puster, at suge udefra fjerner kun det mest løse som ligger yderst, du skal lidt dybere ind i maskineriet,

Det passer fint med hvad jeg selv forestiller mig.

Citat
foruden at det sjovt selv at kunne så kan du måske score + point i vennekredsen som den man ringer til når der problemer med puteren [Blink] Youtube vrimler med gør det selv film, den kom frem ved at jeg søgte på how to clean a laptop fan

Jeg ææælsker jo, at gøre ting selv.

Jeg kigger på videoerne en af de næste dag, når jeg er lidt mere frisk i knolden, end jeg har været i dag.

Citat
Hvis der bruges trykluftdåse så blæs på afstand og i korte pust, ellers bliver luften og emnerne underafkølet og der kommer kondens som kan kortslutte hvis man ikke lægger det "til tørre".

Det vil jeg være obs på.

Alle gode råd modtages med stor tak.

Citat
Når jeg alligevel støvsuger får mit tastatur en omgang med børstemundstykket........jeg har en af de gode gamle Nilfisk mundstykker med lange bløde børster [Glad]

Sådan en har jeg også.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-04-13 10:39

Det skal da lige siges at det ikke er smart at bruge en støvsuger, da den kan skabe statisk elektrisitet som kan ødelægge komponenter.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 04-06-13 13:08

Tak for svaret o.v.n..

Nu fandt jeg endelig fred og ro til at kigge på tøzens pc.

Men jeg kan se, at den er ikke helt så enkel som den på YouTube, som o.v.n. linker til.

Man kan se her hvordan min datters ser ud indeni: http://www.youtube.com/watch?v=VXrXMSOShA0

Så vidt jeg kan se skal jeg have hele bagstykket af, altså ikke bare de 2 "plader", som i videoen, eller også skal jeg først skille den ad fra bagsiden, og så fra forsiden, for at komme ind til blæseren.

Og jeg tør under ingen omstændigheder vove mig ud i noget med ny kølepasta.

Så jeg tror det er klogest, at lade en fagmand gøre det, og så kan den få ny kølepasta i samme omgang.

Men jeg vil alligevel takke o.v.n., og der er sikkert andre, som kan have glæde af råd'et.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-13 13:25

Tak men du behøver ikke være så nervøs for at pille et par plader af en bærbar, det er bare at huske hvordan de sad og holde styr på skruerne, fyren i filmen splitter jo computeren fuldstændig, det er slet ikke nødvendig og kølepastaen er bare nævnt for at advare hvis du går for langt, jeg har endnu ikke skiftet kølepasta i en bærbar men kan gøre det om nødvendig, jeg har tit skuet yderpladen af en bærbar og pustet den ren, også andre end min egen, det er slet ikke så farlig, måske har jeg advaret for meget
God sommer med en ren bærbar som kan klare sommervarmen