/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny harddisk i bærbar.
Fra : bruuno117
Vist : 760 gange
500 point
Dato : 27-03-13 11:06

Min harddisk i min znote 3415w synger på sidste vers, og jeg skal have købt en ny. Jeg har mine øjne på en WD 750gb sata300, men vil den passe i maskinen? den nuværende harddisk er en toshiba 320gb sata150. jeg mener også at have set et eller andet sted at makinen kun understøtter op til 500gb, så vil en 750gb skabe problemer?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-03-13 11:33

En SATA 300 disk burde være bagud kompatibel med SATA 150. Størrelsen på disken burde ikke give problemer, i værste fald, kan det blive nødvendigt at partionere den i to partitioner. Skriv evt. en E-mail til dem du vil købe disken hos. Hvis de er en smule seriøse kan de rådgive dig med hvad der helt sikkert kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-03-13 11:34

PS. Hvis du handler på nettet, hos et firma i Danmark, har du altid 14 dages fuld returret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-13 11:34

Du får ikke megen gavn af en Sata3, hvis den ikke kan klare andet end din nuværende Sata1
Det er nærmere på HD kabinetter, der kan findes begrænsinger

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 27-03-13 13:32

http://www.wisebuy.dk/
Spørg dem, de er danske..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-13 14:44

Hvis du har læst at din Zepto ikke understøtter mere en 500 GB - ville jeg ikke forsøge med 750 GB
Benyt i stedet ekstern HD til lager.

Sørg lige for at du har drivere til den model.
Ellers er det muligt, du kan flytte det hele over med et image-program.
Jeg bruger selv Acronis til formålet.
Min er en Zepto 3215

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-03-13 17:39

'Prop' en SSD Disk i, -- det vil du aldrig fortryde,
det tager ikke mange minutter,
det vil samtidig udskyde dit evt. PC udskiftning et godt stykke tid,

det gjorde jeg ved min bærebare for ca, ½ år siden,
det er nok den bedste forbedring / investering jeg nogensinde har gjort,
ALT kører hurtigere,... uden undtagelse,

en genstart,.. bliver forvandlet fra et mareridt,.. til en ren fornøjelse, (20 - 30 sek.)

flere RAM er spild af penge,.. sammenlignet med SSD Disken,

efterfølgende har jeg også udskiftet HD i min stationære med SSD
på den (stationære) har jeg et musikprogram CUBASE,
det har altid været 'bøvlet' at få til at køre 'rent',.. uden hakkende lyd,
med 'gamle' mekaniske HD,
- nu kører det som en drøm, pgra. SSD Disken,...

vel og mærke kun med 2 GB RAM,.. !

eneste bagdel er den forholdsvis høje pris,

men med en extern HD (til den bærebare) til alt det der ikke bruges hele tiden,
kan man sagtens nøjes med 120 - til 256 GB

fås fra 690 kr og op ... afh. af størrelsen (GB)
http://www.proshop.dk/Harddisk/Kingston-SSDNow-V300-SSD-120GB-2382767.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

http://www.computersalg.dk/produkt/746234?varenummer=746234&utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

se damen her skifte disken på 1 minut,..

http://www.youtube.com/watch?v=atIBUR0haZo

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 28-03-13 00:14

Ja jeg har tænkt på at proppe en Kingston ssd 120gb i, men den er lige dyr nok i forhold til en WD black 750gb. Men hvis jeg nu propper en 750gb i dyret, hvordan vil det så reagere hvis den ikke understøtter en så stor HD, vil bios ikke genkende den, eller vil jeg bare ikke være i stand til at allokere mere en 500gb?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-03-13 03:07

Citat
Ja jeg har tænkt på at proppe en Kingston ssd 120gb i, men den er lige dyr nok i forhold til en WD
black 750gb.

Tja,.. den er vel ca. 150 kr. dyrere,
til gengæld er det noget du vil nyde / glæde dig over hver eneste gang du bruger computeren,
ikke bare én gang,...
men hver eneste gang du tænder,.. og arbejder / bruger computeren,

og skulle man regne (bare en beskeden) timeløn ud på 'vundne' / hurtigere tid, på SSD Disken,
er pengene særdeles godt givet ud,

om WD 750 GB er kompitabel,.. skal jeg ikke gøre mig klog på,..

min erfaring med brug af SSD Diskene,
er at at jeg aldrig kunne drømme om at gå tilbage til mekaniske Diske mere,

jeg har dog stadig en gl. reserve PC med mekanisk Disk,
den får nogle gange lov til at stå og downloade store filer,
når alt andet er optaget......
ellers holdt slukket,.. bla. pgra. det større strømforbrug.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 28-03-13 09:19

I gamle dage kunne man ikke allokere mere end comp. kunne klare og resten var spild.
Så hvis din manual siger max 500 Gb er det nok det den kan håndtere.

Forslag:
120 GB ssd / alm. HD og en ekstern USB HD til lager og backup af C: drev
Det er ikke alle image programmer der i live tilstand kan gemme image på ekstern HD.
Derfor kan der laves et D: drev på lidt over ½ størrelse af de data som C: fylder, og så flytte den image over på et eksternt USB drev.
Det er sådan jeg laver backup her, og hos mine venner.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-03-13 14:16

Hvis Zepto siger max 500GB er det nok en BIOS begrænsning, og vil give Boot/partitions problemmer, da Windows med Driver kan se hele disken. Nogle få BIOS mærker kan dog håndtere en partition på under MAX grænse til BOOT (først partition), og Windows kan så ha en sekundær partition (D:) med resten (men igen det er få modeller/versioner der kan dette)

Personlig er der ingen tvil = en SSD Fjerner det meste larm & varme, og forlænger levetid og ikke mindst sætter hastigheden kraftigt op.
Og hvornår har en harddisk stor nok, har man et godt kamera så aldrig, derfor skal pladsen være ekstern (NAS/USB) [Nem og billig at udvide]

PS.
SATA 150 begrænser dog SSD hastigheden noget, hvorfor det kræver man lige checker SSD'en supportere SATA1, plus man skal ikke købe den bedste/dyreste model da de er hurtigere end de 150MB/s som SATA/150 max kan levere.

SATA1 or SATA/150 = 1,5Gbps or 150MB/s
SATA2 or SATA/300 = 3,0Gbps or 300MB/s
SATA3 or SATA/600 = 6,0Gbps or 600MB/s

Godkendelse af svar
Fra : bruuno117

Dato : 30-03-13 12:05

Ok forslag, men jeg tror nu jeg tager chancen og putter en WD 750gb i og ser hvad der sker, men jeg skal helt sikkert have en ssd i på et tidspunkt. Takker