/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Byg Selv Computer
Fra : TheGuy
Vist : 789 gange
55 point
Dato : 05-03-13 16:52

Hej jeg fandt denne video da jeg søgte efter dele til en saml selv PC.
Nu ville jeg høre alle jer derude, er det en god PC, kan den køre spil som fx. minecraft, LoL, tf2 eller dota2.
Hvis denne computer er dårlig, så kom gerne med bud på hvad det så kunne være?
Mit budget er på omkring de 3000....

- Gustav...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-13 17:01

Jeg ville da ikke købe computer ud fra en hurtigsnakkende video.
Man kan jo ikke nå at finde ud af hvad den indeholder.

Kommentar
Fra : TheGuy

Dato : 05-03-13 17:15

Hej Eyvind;D
Har kigget lidt på hvad det var for nogle komponenter han brugte.
Her er links, både fra amazon.com og proshop.dk fordi nogle af komponenterne var billigere på proshop end på amazon.com

Ram:
http://www.amazon.com/gp/product/B004QBUL1C/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A3DRD2WX13H6ZQ
Harddisk:
http://www.amazon.com/gp/product/B00461G3MS/ref=ox_sc_act_title_2?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER
Kabinet:
http://www.proshop.dk/Kabinet/Cooler-Master-Elite-342-Black-2229717.html
Strømforsyning:
http://www.amazon.com/gp/product/B0092ML1SC/ref=ox_sc_act_title_4?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER
CPU:
http://www.proshop.dk/CPU/AMD-A4-5400K-Black-CPU-APU-FM2-Box-2375982.html
Bundkort:
http://www.amazon.com/gp/product/B009HP42HQ/ref=ox_sc_act_title_6?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER

Håber du vil tage et kig på det;D

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-13 17:24

Det ser da ud til at kunne blive en hidsig maskine.
Jeg ser du har rist i siden - følger der også en tragt med, så varmen kan komme væk.
Måske det var godt med en blæser bag i kabinen til at trække varmen ud.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-03-13 17:29

Det er en udemærket PC til 3000 kr. - specielt hvis du ikke kører din skærm i for høj opløsning. Men hvis du kører 1680x1050 eller derunder er det fint.

Personlig ville jeg vælge en "Intel"-løsning pga. lavere effektforbrug: H61 motherboard + Pentium(G850) + 4 GB RAM + en 128 GB SSD'er (Samsung 830/840) og et dedikeret grafikkort for resten af pengene. Specielt SSD'eren vil du blive glad for

Kommentar
Fra : TheGuy

Dato : 05-03-13 18:46

Thomas_Mygind.
Jeg overvejer lidt at smide et grafikkort oven i, da jeg fandt ud af at de komponenter jeg har linket til kun kostede 2100kr.
Vil Pc'en godt kunne trække de spil så som LOL, Minecraft og TF2.

Eyvind.
Jeg har fundet dette kabinet med en blæser bag i, som vil kunne trække varmen ud af kabinetet.
(Hvad kan der ske hvis varmen ikke kan komme ordenligt ud?).
Her er link til det nye kabinet: http://www.proshop.dk/Kabinet/Cooler-Master-Elite-310-Blue-og-Black-2184840.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-13 18:57

Det er fordi en blæser suger bedre end den puster og at det er bedst at trække luft ud end bare at puste luft ind.

Kommentar
Fra : TheGuy

Dato : 05-03-13 19:01

Men er dette kabinet ok, hvis den skal suge varme ud a kabinettet:?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-13 19:09

Tja - sådan har min stationære kørt i en del år, men selvfølgelig kommer det lidt an på strømforsynings sug, for hvis det er stort, kan det måske godt være en ide med den første med indblæsnings vinge....................jeg er lidt i tvivl når jeg ikke har det kabinet i hånden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-13 19:10

Min stationære er en Pentium 3 Ghz HT (ej dual core)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-03-13 19:43

Den computer du har fundet kan lige netop trække de spil du omtaler - altså hvis du ikke har for høj opløsning på skærmen.

Generelt gælder det at Intels CPU combineret med et dedikeret grafikkort giver den bedste FPS / billedopdateringsrate. CPU'en er ikke så vigtig i den forbindelse.

AMD's APU med grafik indbygget på CPU-chippen giver faktisk en rimelig god FPS - men kun for spil med lav opløsning og ikke krævende spil. Derudover så kræver AMD's chip en del mere energi end Intels - derfor skal du nok have en 450 W PSU/strømforsyning til AMD - hvor du kan nøjes med 300 watt til en Intel løsning. Mere energi betyder mere varme og støj i forbindelse med køling.

Eyvind, - hvad er det for en Pentium du har, Jeg har aldrig hørt om en Pentium som ikke også er dual core - medmindre den er tudsegammel ? Når du snakker HT (Hyper treating) så er du oppe i Core i3 / i7 ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-13 19:58

Ja den er gammel og næsten forældet. Men jeg er meget ældre.
Motherboard er et P4P800-se og den kører med XP / Zorin / ubuntu / Mint og styres af bootvælger.
2 GB ram og sidekøletragt til cpu'en
Mine bærbare Zepto er noget hurtigere og kører med XP / Vista / win7 / win 8.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-03-13 20:10

Eyvind, så må du jo mindst være teenager - med den gamle computer

Hvis der er nogen der burde købe PC - så burde det da være dig
Kan du egentlig spille minecraft på en sådan fætter ?

Kommentar
Fra : TheGuy

Dato : 05-03-13 20:39

Hej Eyvind;D
Har kigget lidt på hvad det var for nogle komponenter han brugte.
Her er links, både fra amazon.com og proshop.dk fordi nogle af komponenterne var billigere på proshop end på amazon.com

Ram:
http://www.amazon.com/gp/product/B004QBUL1C/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A3DRD2WX13H6ZQ
Harddisk:
http://www.amazon.com/gp/product/B00461G3MS/ref=ox_sc_act_title_2?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER
Kabinet:
http://www.proshop.dk/Kabinet/Cooler-Master-Elite-342-Black-2229717.html
Strømforsyning:
http://www.amazon.com/gp/product/B0092ML1SC/ref=ox_sc_act_title_4?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER
CPU:
http://www.proshop.dk/CPU/AMD-A4-5400K-Black-CPU-APU-FM2-Box-2375982.html
Bundkort:
http://www.amazon.com/gp/product/B009HP42HQ/ref=ox_sc_act_title_6?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER

Håber du vil tage et kig på det;D

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-03-13 20:50

Du kan ikke får meget for 3000.-
om det er byg selv eller ej, jeg købte en billig og særdeles hurtig maskine på Ebay for knap 5000.-
leveret, dog ikke til døren.
Bare processor´ren og mere end halvdelen af dit budget er VÆK, så kommer bundkort og kabinet og skal der også lidt ram der siger SPAR2 (ikke for at reklamere) så er alle dine penge væk, og lidt godt til skærmen skal der også være + en rimelig strømforsyning der ikke giver op midt i en pornofilm i HD , samt Win7 - så vil jeg gerne se dig lave en virkelig god pc for 3000.-.
Og så kommer der en Blueray brænder, som heller ikke er for billig, men ikke nødvendig.
Men jeg har en selvbygget, med 2 core og rimelige ram, den har jeg selv bygget OG DET VAR BILLIGT
tror jeg ofrede omkring MAX 1500.- på den pc (har den endnu, men den er total langsom, efter den nye), da jeg havde de fleste hardware dele - men du får på intet tidspunkt en I7 core til de penge, og det er vel der du vil hen - eller?

Kommentar
Fra : TheGuy

Dato : 05-03-13 21:01

Det jeg vil er at prøve at bygge min egen computer, men også for at lave en computer som man ville kunne spille spil på, den behøves ingen i7 procceser, bare den kan trække spil som minecraft, LOL ELLER TF2.
Kan den omputer jeg har linket til det??:)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-03-13 21:16

Prøv at se nogle test her:
http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-a8-5600k-a6-5400k,3224-17.html

Din computer burde klare sig nogenlunde uden at lagge alt for meget.

Kommentar
Fra : TheGuy

Dato : 05-03-13 21:22

Så hvis jeg skulle samle en PC som kunne trække spil som LOL, minecraft eller TF2.
Er denne så ok, eller er det noget skidt....
P.s. Hvis jeg ikke gider betale for win7, er ubuntu så et elternativ, eller kan man slet ikke bruge det til spil?:)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-03-13 21:46

Ubuntu virker ikke altid... Men der er mange der godt kan lide gratis win7. Prøv at google "Windows7 Loader".

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-03-13 23:04

Når du nu har haft fat i Proshop.dk
så kunne du måske bruge deres guide til saml-selv PC
http://www.proshop.dk/CustomPCBuilder/Default.aspx

så får du noget der passer sammen, og garanti for at det duer,
samtidig en god personlig vejledning, enten online, personlig henv. eller pr. tlf.
+ garanti,.. og nem ombytning af evt. misforståede / defekte dele,

alt sammen til en pris der bliver utrolig svært at finde billigere,

KAN du evt. finde et billiger kabinet,.. eller andet let brugt på DBA mm.
er der endnu mere sparet,....