/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Driver til Windows 7
Fra : lukas2502
Vist : 1244 gange
110 point
Dato : 23-02-13 16:09

Jeg har opgraderet Vista til Win7, men min bærbare blev bare indnu langsommere, så læste jeg på kandu, at ved at installere Ubuntu, kunne det lade sig gøre at "formatere" HD, da Ubuntu fjerner alt med windows, det gør den 100%, og starter på 1 minut, rigtigt fint, men da jeg ville geninstallere Win. mangler der driver/e

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-02-13 16:28

Hvad hedder din computer, hvilke drivere er det du mangler?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-13 16:29

lukas2502

Lige for at slå det fast, så nægter jeg at tro at en komplet ny installation på Win 7 er langsommere end Vista. Så er der noget der er gået fejl.
Hvad er det du ønsker? Er det en super hurtig pc i opstarten eller generelt. For hvis det er opstarten så skal du have en SSD disk i stedet for en ordinære HD.

Ved at smide din Win 7 skive i drevet og foretage en ny installation, bliver det gamle også fjernet. Dog får du en mappe der hedder Windows Old hvor dine dokumenter, billeder m.m. ligger i. Efter endt installation, inkl. opdateringer m.m. så kan du flytte dine "gamle" ting over og slette Windows Old.
Er du på nettet med den eller fungerer netkortet heller ikke? For du kan jo finde alle drivere på de forskellige producenters hjemmeside. Hvad hedder din pc?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-02-13 16:32

God regel baerbare pc skal have drivere der passer til netop den model, og det har en win7 cd ikke.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 23-02-13 16:42

Maskinen virker jo 100% med Ubuntu, men under installeringen tilbage til Win7 vil den have en driver, hvilken driver til Win7?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-02-13 17:01

Hvis man starter en computer op fra bunden af efter at have slettet harddisken , skal der som hovedregel installeres drivere til
- Bundkortet med DMA kanal, computeren kan fungere uden, men den bliver elendig ineffektiv til en del operationer, hvor data skal flyttes.

- usb funktion
-usb2
-usb 3
-lydkort
- netværkskort
TV kort , kortlæser, pegeplade , specialmus, WIFI mv ,hvis man har sådan noget

Nogle producenter kan samle en eller flre af disse drivere i en fil.

Med en standard fast computer kan visse af disse drivere være standard og indbygget i windows.

Med bærbare er det normalt nødvendigt at finde en ,som er lige præcis til ens model.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-13 17:24

Får du ikke at vide om hvilken driver den beder om. Eller er det helt ude i opstarten af installationen den beder om en driver. Så kan det være den til din SATA disk. Men ved ikke om du har en P ATA disk i

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 23-02-13 18:11

Hvilken disktype det er ved jeg ikke, det er en Zepto Znote 6025WD. Men Zepto er jo gået ned, så at finde noget der, tja.
Det var ikke noget problem at erstatte Win7 med Ubuntu, men omvendt ser ud til at være vanskeligt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-13 19:17

Linux Ubuntu skal ikke bruge bundkort drivere på samme måde som diverse Windows skal, du kan ikke sammenligne de 2 systemer hvad angår drivere.
Men jeg gentager lige hvad andre allerede har spurgt om: Hvilken driver mangler der?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-13 19:21

http://www.zeptodrivers.com/

Her er din computer:
http://www.zeptodrivers.com/drivers/zepto-znote-6025wd-drivers/

Min egen Zepto 3215 w kører på win 7 og 8 med Zepto Vista drivere.

Hvad og om det koster noget, at hente drivere der ved jeg ikke.

Driver til det trådløse netkort kan, hvis det er et Intel-kort, hentes hos Intel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-13 19:21

Du kan hente drivere her:
http://www.zeptodrivers.com/drivers/zepto-znote-6025wd-drivers/
men der er altså ikke nogen til Windows 7, du bliver nødt til at hente Vista drivere og så køre dem som Vista kompatibel.
Du kan også vælge at beholde Ubuntu og glemme alt om Windows på den gamle oldsag af en computer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-13 19:23

Det koster 49 kr. at hente driver der, og de vil have betaling gennem PayPal, har du en PayPal konto?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-13 19:25

Nå der var jeg ikke grundig nok, du kan også betale med Visa og nogle andre kort

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-02-13 21:14

Søg på devmgmt.msc og se hvilke drivere der mangler, gå derefter ind på producentens hjemmeside og hent de drivere du skal bruge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-13 21:52

Wenoob - i device manager står der ikke altid hvad driveren eller fabrikanten hedder.
Til Zepto med win7 og win8 findes der ingen drivere, men ofte kan Vista-driverne bruges.

Eks.
Zepto 3215 kan bruge Vista-drivere til at køre win7 og win8 (uden anmærkninger)

Zepto Titan 15a kan bruge Vista-drivere til at køre win7 og win8 (uden anmærkninger)

Min 3. Zepto kan dog kun køre XP - og det gør den så.

lukas2502 - du har fået anvist drivere (endda 2 gange efter hinanden )
Desværre koster det lidt, at hente dem.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 09:19

Det lød godt med Vista drivere, jeg fandt de originale "oldsager" installations og driver cder, men maskinen kunne ikke komme længere end at spørge om, hvilken partion der skulle installeres på,
begge hed 0 og så størrelsen, og så var det slut. eller?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 09:56

Hvis du bruger den originale Vista installations CD skal du først slette din harddisk.
Og så installere Vista. Er der valg så vælg 32 bit så alle dine programmer kan køre bagefter.

Og så ind med den CD hvor driverne ligger.
(hvis den CD med driverne er til både 32 bit og 64 bit vil den sikkert brokke sig hvis du vælger den forkerte)

Når så enhedshåndteringen kan vises uden anmærkninger kan du måske opdatere til win 7
Dog er det muligt at du først skal installere Vista sp1 og så sp2
Det er en god ting at hente og lægge dem på en CD og så køre dem derfra
http://windows.microsoft.com/is-IS/windows/service-packs-download#sptabs=vista

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 10:31

Hvordan sletter jeg så HD?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-13 10:32

Citat
Wenoob - i device manager står der ikke altid hvad driveren eller fabrikanten hedder.

Det ved jeg godt, men kigger man under hardwareider så kan man se dev og ven og søger på dem inde på www.pcidatabase.com

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-13 10:48

Citat
Hvordan sletter jeg så en HD

Se hvad jeg skrev tidligere

Citat
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-13 16:29

--------------------------------------------------------------------------------
lukas2502

Lige for at slå det fast, så nægter jeg at tro at en komplet ny installation på Win 7 er langsommere end Vista. Så er der noget der er gået fejl.
Hvad er det du ønsker? Er det en super hurtig pc i opstarten eller generelt. For hvis det er opstarten så skal du have en SSD disk i stedet for en ordinære HD.

[B]Ved at smide din Win 7 skive i drevet og foretage en ny installation, bliver det gamle også fjernet. Dog får du en mappe der hedder Windows Old hvor dine dokumenter, billeder m.m. ligger i. Efter endt installation, inkl. opdateringer m.m. så kan du flytte dine "gamle" ting over og slette Windows Old[/B].
Er du på nettet med den eller fungerer netkortet heller ikke? For du kan jo finde alle drivere på de forskellige producenters hjemmeside. Hvad hedder din pc?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 11:29

Fijala - jeg tror det er en win7 opgradering som vist forudsætter en Vista installation.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 11:31

Citat
Ved at smide din Win 7 skive i drevet og foretage en ny installation, bliver det gamle også fjernet.

Citat
Det var ikke noget problem at erstatte Win7 med Ubuntu, men omvendt ser ud til at være vanskeligt.

For resultatet er det samme som:
Citat
Det lød godt med Vista drivere, jeg fandt de originale "oldsager" installations og driver cder, men maskinen kunne ikke komme længere end at spørge om, hvilken partion der skulle installeres på,
begge hed 0 og så størrelsen, og så var det slut.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 11:48

Ja webnoob - nu fandt jeg det under enhedshåndtering > fold ud ved enheden > egenskaber > detaljer > egenskaber > hardware-id'er > så står der en betegnelse.
Men det var jo en kendt driver jeg kiggede på...........................og den var godt begravet.

Tilbage til emnet:
Hvis ikke du får muligheden for at slette harddisken med din Vista CD kan du bruge denne CD

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Og kigger her
To install GParted Live on CD, download the .iso file and burn it as an image to a CD.

Når du har hentet og brændt denne CD kan vi fortælle hvordan du bruger den.
Husk det er et stykke værktøj som kan slette din harddisk - så leg ikke med den på andre comp.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-13 11:55

Jeg svarer på spørgsmålet.

Citat
Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 10:31

--------------------------------------------------------------------------------
Hvordan sletter jeg så HD?

Uanset om man tager en Vista eller en Win7 (og for den sags skyld også en XP) og laver en ny installation så sletter man HD. Hermed ikke noget med at det er en LOw Level formation men en simpel formatering de overskriver din HD.
Hvis ikke det vil lykkes så er der noget galt. Jeg har installeret pcer i 20 år ja helt tilbage fra Dos 6.0 og win 3.0. Jeg har installerer ubuntu, mac og hvad der er af "sjove" styre systemer bla. QNX. Og har ikke oplevet at man ikke kan formaterer sin HD.

Har selv en ældre Zepto Znote 6625WD der er født med Vista. Har haft den formateret og installeret med XP, nu kører den med Win 7 og samtlige drivere røg ind med skiven uden at jeg skulle ud og søge efter dem på nettet. Denne bærbare var den helt grove model de havde på det tidspunkt, så hvis det hardware der ligger deri, kunne installeres med de på skiven med Win 7 så lyder det mærkeligt at en 6025WD ikke kan klare det.

Men jeg har hele pakken med drivere og lignende til min 6625WD til både XP og Vista og de kan garanteret også køre med Win 7, og mon ikke de også kan klare en del af dine manglende drivere til din 6025WD, så du siger bare til så sender jeg da hele pakken til dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 11:55

1. Har du en ubuntu CD
2. Kandu starte computeren med den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 13:15

Start med ubunu CD
start gparted op

eller start med gparted CD

Inde i gparted > ope i enhed > opret partitions tabel > oppe i V udfør alle handlinger > Ok > afslut > luk gparted > luk computer.

Start så med din Vista og lad den selv lave en partition.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-13 13:23

Jeg kan ikke helt forstå det med at harddisken skal formateres via et andet medie end den skive med installation om det så er XP, Vista eller Win 7. Det er sker når man skider den i og laver en ny installation er jo netop at HD bliver formateret. Nu skal det så blot gøres to gange i stedet for. Og her er jeg ikke helt med længere.
Undskyld mig hvis jeg er fatsvag.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-13 13:28

Faldt tilælldigt over dette.

http://www.e-forum.dk/viewtopic.php?f=3&t=2394

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-13 13:29

tilfældigt skulle der stå

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-13 13:29

Citat
Jeg kan ikke helt forstå det med at harddisken skal formateres via et andet medie

Fijala jeg er helt enig, hvorfor gøre mere besværligt end det er.

Citat
Det er sker når man skider den i og laver en ny installation er jo netop at HD bliver formateret.

Til gengæld forstår jeg heller ikke det her

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-13 13:31

Mine fingre og min hjerne kan ikke arbejde sammen ser det ud til. Tankevækkende

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 13:54

Citat
Nu skal det så blot gøres to gange i stedet for. Og her er jeg ikke helt med længere.

Men i gparted vil jeg bare slette og gøre klar til at Windows formaterer.
Derfor denne i gparted > opret partitions tabel

Der kan godt blive rod hvis ubuntu har været inde med en opstarter og drille.
det plejer at blive rettet med en ny partitionstabel.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 14:05

Citat
Men i gparted vil jeg bare slette og gøre klar til at Windows formaterer.
Derfor denne i gparted > opret partitions tabel

Der kan godt blive rod hvis ubuntu har været inde med en opstarter og drille.
det plejer at blive rettet med en ny partitionstabel.

Citat
så læste jeg på kandu, at ved at installere Ubuntu, kunne det lade sig gøre at "formatere" HD, da Ubuntu fjerner alt med windows, [U][B]det gør den 100%[/B][/U], og starter på 1 minut, rigtigt fint, men da jeg ville geninstallere Win.

Hvordan/hvor finder jeg gparted i Ubuntu.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 14:19

Til Fijala, det jeg ville var at "rense" Hd fra alle rester fra Win. som sagt startede den langsommere og langsommere, uden at have ret mange programmer på brugte den ca. 60 GB, så jeg tænkte (måske forkert) at der samlede sig en masse jeg ikke havde brug for, og ville starte forfra.
Hvorfor den betegner 2 partioner med 0 (nul) den ene med nogle Mb. den anden med resten. ved jeg ikke. Så vidt jeg forstod. var det at det var 0 og ikke en større talværdi der afgjorde at det ikke gik videre.

Det at du uden besvær kan gøre frem og tilbage, kunne tyde på at jeg har gjort et eller andet forkert.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-13 14:21

Citat
Men i gparted vil jeg bare slette og gøre klar til at Windows formaterer.
Derfor denne i gparted > opret partitions tabel

I mine øjne er det stadig dobbelt arbejde. Når du køre installationen af vista, 7 og 8 så kan du under installation slette alle partitioner, dette sletter også partitionstabellen, når du så opretter en ny partition, så bliver der dannet en ny partitionstabel, så vælger du bare at formatere den. Wupti, alt sammen gjort med et medie og uden en masse hokus pokus. Det andet er alt for besværligt.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 14:25

Da her er mange forskellige tråde, må jeg begrænse det til ikke at følge for mange af gangen.

Hvis jeg vidste hvilken der er den rigtige, var det jo ikke nødvendigt at spørge i kandu.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-13 14:29

Alle de forslag der er kommet er sådan set rigtige, men der er ingen grund til at gøre tingene sværere end de er og for en alm. PC-bruger er det nok svært og kaste sig ud i at bruge ubuntu og gparted for at gøre noget et Windows installationsmedie kan gøre for dig.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 14:31

Til webnoob: Jeg har ikke på noget tidspunkt inddelt HD i partioner, så hvordan det er opstået, ved jeg ikke. hvordan jeg i Ubuntu, eller med en startende installation, ændrer noget med en partion, ved jeg slet ikke.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-02-13 14:51

hmm
drivers kan hentes gratis her

http://www.dtmp.dk/zepto/Znote_6025WD/Znote_6025WD.html

http://www.dtmp.dk/index.html

godt nok til xp og vista
så det er vista drivere du skal hente til win7

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-13 14:53

Der er ikke nogen grund til at indlede harddisken i partitioner, ud over dem som installationen laver under Windows installationen.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 15:43

Til dk: Mon ikke det er det bedste at have dem på en cd-rom?
Jeg har hentet de fleste.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-02-13 16:43

Når jeg ser på indholdet af den originale driver-CD, har den: Vista 64, Vista 84 og XP 84.
Indholdet af Vista 84, er i det store og hele det samme som ovennævnte 32 bit.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-02-13 17:08

filer kan se ens ud men indholdet af inf filer kan være foskelligt.

afhændigt at om du har installeret win 7 32bit eller 64bit
så kør hele striben igennem, -chipset/audio/lan osv.

hvis du kan komme på nettet med den så start windows update og se under
"valgfrie opdateringer" om der ikke er nogle hardware drivere der.

alternativt så gå til "enhedhåndtering" og udfor hvor der er gult udråbs tegn eller rødt kryds
klik på opdatere driver og lad den søge din driver cd igennem hvis det ikke er zip eller exe filer den indeholder, for så skal du køre drivere på manuelt, medmindre du udpakker dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 21:45

For ikke at gøre det mere forvirrende end højest nødvendigt, og vente med diskussionen om mine oplevelser med hensyn til Zepto og ubuntu - jeg gider ikke bevise hvad jeg har lavet adskillige gange. Derfor overlader jeg det til andre, som også har gode metoder.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-02-13 10:49

Til Eyvind: Jeg har ikke brug for at overbevises, men som alm. bruger er det ikke altid til at forstå hvad der menes, når erfarne brugere taler/skriver om noget der for dem er let forståeligt. Som sagt er det uden risiko at downloade og brænde gparted på en anden maskine, end min bærbare?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 11:07

Lukas - det var ikke dig, som jeg ikke ville overbevise.

Ja det er uden risiko at dovnloade og brænde gparted

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
og så vælg denne:
To install GParted Live on CD, download the .iso file and burn it as an image to a CD.

Min advarsel gælder kun når den bruges til at starte en computer op.
Men den kan ikke noget selv, så det er først når der arbejdes med den på en computer.
I øvrigt får man altid en advarsel inden den eks. sletter/tømmer en harddisk

Ps. Jeg anbefalede en gang her på Kandu at bruge gparted, men vedkommende slettede sin harddisk med billeder osv og mente at jeg skulle advere først...............så det er hermed gjort.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-02-13 11:19

Nu er mit engelske ikke værd at skrive hjem om, men så vidt jeg kan forstå, er det det røde felt med Ubuntu jeg skal downloade fra!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 11:45

Nej det er ikke den røde firkant med ubuntu - for den er til installation i ubuntu

Men denne i det grønne felt
Download latest gparted-live-0.14.1-6-i486.iso

Du bliver smidt om på en ny side...............men den skulle være klar til at Down loade.
Måske du lige skal sige ja til at hente og gemme, evt. på skrivebordet.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-02-13 14:34

Citat
Når du har hentet og brændt denne CD kan vi fortælle hvordan du bruger den.
Husk det er et stykke værktøj som kan slette din harddisk - så leg ikke med den på andre comp.

Så har jeg brændt CDen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 14:51

OK - jeg starter lige min op med min gparted CD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 15:07

Jeg håber ikke den er så forskellig fra min udgave.
Læg CD i skuffen og luk
Start computer > første valg > tryk enter
"Don't tuch keymap" skal den markere > enter
Language [33] > enter
Witch mode [0] > enter
Nu ruller den ind og generer et billede af din harddisk

Det du nu skal gøre > klik på "Device" > og så klik på "Create partition table"
Ok hvis den spørger dig.
Og så klik på V som betyder anvend
Og ja til at det vil du godt OK

Nu skulle du se et stort gråt område som er unalocated - altså uden partitioner.

Klik ud i det lille X oppe til højre i det åbne vindue.

Klik så oppe til venstre på lukke knappen
Den viser en lille rude marker et ved reboot (genstart) > OK
Når den er færdig åbnes skuffen og du bytter gparted ud med din Windows CD
tryk på enter

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-02-13 15:28

Start comp.>første valg>tryk enter.
Ingen reaktion, selv når jeg genstarter og har fingeren parat, comp. starter bare helt normalt med Ubuntu. Som sagt tidligere starter den meget hurtigt nu, (mindre end et minut).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 15:35

Er det ubuntu som er installeret på computeren eller er det ubuntu på en CD

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-02-13 15:49

Det er Ubuntu på comp. som er installeret ved hjælp af en downloaded og brændt CD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 15:59

Ok så mangler du bare at kunne starte op fra den hentede Gparted.
Det gøres i Bios.
Genstart comp og tryk F1 eller F2 eller F3 - lige idet den starter klik klik klik klik klik

I bios skal du finde noget med boot og der sætte den til CD som first boot
Og så gemme indstillingen

Så skulle den kunne køre med den gparted CD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 16:28

Hvis vi nu er rigtig heldige.
Så kan du trykke på F12 eller F11 lige når computeren starter og så kommer der et bootvalg
Gør der det kan du vælge CD og så starte gparted.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-02-13 16:35

Så er det lige med hvordan jeg kan ændre "Boot priority order". Jeg tænker at: 7: USB CDROM: som skal være 1.
Det står desværre på engelsk!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 16:55

Ikke USB cd rom.........................kun CD rom ( / DVD) som skal være 1 og harddisk være 2

Du kan muligvis ændre ved at trykke på tasten PGUP eller PGDN eller F5 eller F6

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 17:13

Men selvfølgelig må rækkefølgen godt være:

1 USB CDrom
2 CDrom
3 Harddisk
Og hvad der så eller er af muligheder.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-02-13 17:33

Hos mig hedder det:
1: IDE CD: TSST corp CD/DVDW SN-SO82D-(
2: IDE HDD: Hitatashi
3: USB FDC:
4: USB KEY
5: USB HDD
6: PCI: BEV MBA
7: USB CDROM
Som sagt starter den, med eller uden CD med 1:

Filen på CDen hedder: gparted-live-0.14.1-6-i 486 størrelse: 136.306 KB
så det virker for mig som rigtigt.
Det er ingen problem at markere den ene eller anden, men det er mig ikke muligt at få dem til at flytte plads.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-02-13 17:40

Det står helt som det skal, den starter op på cden hvis der ellers er en i drevet.. Men du skal måske klikke på en tast når den beder om det. Hold øje med skærmen under opstart.
Hvis ikke du taster så kører den bare videre uden at ville starte op på skiven

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 25-02-13 18:40

Prøv lige at lægge den ubuntu CD/DVD og start op på den.
Sæt den til Dansk og så "prøv uden at installere"
Hvis du får den til at rulle ind, så kan vi køre gparted derfra.
Gparted er med på ubuntu CD/DVD men bliver smidt ud ved installation.

På ubuntu CD/DVD ligger gparted i programmer > søg på gparted

Kan du det så virker denne forklaring:
Nu ruller den ind og generer et billede af din harddisk

Det du nu skal gøre > klik på "Device" > og så klik på "Create partition table"
Ok hvis den spørger dig.
Og så klik på V som betyder anvend
Og ja til at det vil du godt OK

Nu skulle du se et stort gråt område som er unalocated - altså uden partitioner.

Klik ud i det lille X oppe til højre i det åbne vindue.

Og genstart med din Windows

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-02-13 18:56

Det vil jeg prøve i morgen, det går ikke mere i dag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 19:05

ok

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-02-13 21:39

Ja undskyld, men hold da kæft hvor er det at gøre det besværligt.
http://windows7homepremium.windowsreinstall.com/windows7installguides/indexfullpage.htm
Prøv og kig på denne her guide, den tager dig igennem en ny installation af Windows 7. Unden installationen bliver der dannet en ny partitionstable, som er meget vigtig for Eyvind, og der bliver lavet 2 nye partitioner en til systemet og en til Windows og dine filern.

Hvor sværet kan det være? Hvorfor bruge en masse andre værktøjer så gør det samme?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 22:16

Det må du undskylde webnoob
Men som du ser her, så trak mig tilbage for at andre kunne træde hjælpende til.
Men hoppede dog på igen.
http://www.kandu.dk/spg166418.aspx#1908417

Du er jo professionel, så jeg kan da godt forstå dine frustrationer, når det gøres amatøragtigt.
Men de fleste her på kandu - både dem der spørger og dem der svarer er jo amatører.

Min amatørviden har dog ind i mellem hjulpet nogen.
Det ses ikke så meget hos en almindelig bruger som Eyvind.
Men kig på emesen og ec.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-02-13 08:54

Det er da overhoved ikke en amatørløsning du har gang i, tvært imod. Det er til en vis grad en løsning jeg ville bruge hvis jeg havde "hands-on", men at kaste mig ud i at skulle forklare det til en alm. PC bruger ville jeg aldrig gøre, men mindre jeg sad ved siden af. Og slet ikke nogen det i denne her situation KAN gøres lettere, i en process og er lige til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-13 09:54

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-02-13 11:04

Citat
Hvor svært kan det være? Hvorfor bruge en masse andre værktøjer så gør det samme?

At se på nogen der "bare kan det" ser det ofte meget let ud, derfra og så med manglende kunnen, få et lignende resultat?

Citat
http://windows7homepremium.windowsreinstall.com/windows7installguides/indexfullpage.htmIndsæt dit citat her

Citat
Det står desværre på engelsk!

Nu har jeg win7 proIndsæt din tekst her om det gør nogen forskel ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-02-13 11:40

Til Eyvind: I første omgang tak for din indsats, jeg vender tilbage senere.

Til webnoob: Det kan være svært at se os amatører bevæge sig rundt inden for område hvor du kender god besked, jeg ville ikke skrive "ved bedre". Men det der for dig kan virke som selvfølgeligt, er for andre næsten atomvidenskab.
Hvis du vil hjælpe, har jeg brug for en trin for trin beskrivelse, da bare (af erfaring) et forkert klik kan få forkerte følger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-13 14:44

Lige for at være sikker:

Du fik slettet din harddisk med "Create partition table" i programmet gparted.

Har du startet computeren med win 7 og du står et sted hvor den stiller spørgsmål.
Hvad står der sådan cirka

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-02-13 16:39

For mig ser det ud som om, at Programmet Ubuntu ikke på nogen måde reagerer på gparted. Uanset hvad jeg gør i forbindelse med F2 eller ctrl+S ender jeg i Bios. Jeg har endnu ikke prøvet med Ubuntu-cden. Hvad webnoob skrev lyder meget enkelt, men som sagt, jeg kommer ikke ret langt når det står på engelsk. Du bliver under ingen omstændigheder snydt, som accepteret svar uanset om det viser sig at webnoobs er enkelt og hurtigt, eller det bliver din løsning, jeg stiller ganske enkelt et nyt spørgsmål, som du da kan besvare.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-13 16:44

Hvis jeg ikke løste dit problem - vil jeg ikke have nogen point.

Lad os se om webnoob kan løse problemet med den vejledning.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-02-13 17:02

Jeg har lige prøvet at starte fra Ubuntu cden. Cd-læseren fik meget travlt et godt stykke tid, men at "rulle ind" ved jeg ikke hvad du mener, det der kom frem er: prøv Ubuntu eller installer Ubuntu, deres udgivelsesnoter er også på engelsk, om der står noget jeg kan bruge ved jeg ikke.

Mit tilbud om point, var kun fordi webnoob fandt din løsning ok, jeg mener at hvis flere er en hjælp, og løsningerne er lige rigtige, bare lidt forskellige, er det i orden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-13 17:08

Hvis du ser den tekst >>> prøv ubuntu så er du inde og så kan du komme i gang.

Klik på Dansk og så på >>>> Prøv<<<<

Så ruller den ind og vi kan arbejde med den.

Nu starter jeg en mage til - er det ubuntu 12.04 eller 12.10 eller en anden.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-02-13 17:08
Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-02-13 17:09

Det er Ubuntu 12.10

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-13 17:17

Ok så kommer lige en vejledning

Oppe til venstre er der et rundt ikon (som hedder dash home) klik på den
Så kommer der et skrivefelt og du skriver >>>>>> gp og klikker på det ikon der ligner en harddisk med en farvet skive på

Fortsættelse følger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-13 17:24

Nu er det din harddisk du ser på.

De farvede felter er partitioner og den første fra venstre er sikkert ubuntu

Højreklik på dem og vælg slet.

vil de ikke det - så vælg >>> "Delite"

Klik oppe på device og så klik på den der hedder >>>> "Create partition table"

Når du har valgt en operation skal du også klikke på det grønne V

Spisetid.............

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-02-13 17:43

Jeg er lidt i tvivl hvad der er det rigtige, sådan ser det ud:

Partition File system Size Used Unused Flags

/dev/sda 1 ext 4 73,54 GiB 4,36GiB 69,18GiB boot

/dev/sda 2 extended 1013MiB ----- ----

/dev/sda 5 linux-swap 1013MiB ---- ----

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-02-13 17:53

Slet alle partitionerne.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-02-13 18:09

Tja, hvad nu! Jeg slettede først 1, men 2 og 5 lod sig ikke slette, da jeg kiggede nærmere kunne jeg se en svag skygge af en nøgle ved 2 og 5.
Når jeg igen klikker på dash home, kommer der ikke noget skrivefelt mere.

Nu er det også spisetid her, og så kan jeg først igen i morgen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-13 18:28

Og den der hedder swap skal slettes før den der hedder extended

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-13 18:53

Nej måske ikke noget skrivefelt - men gparted ligger klar til at klikke på.

Måske lige højreklik på swap og klik på swap of........................så kan den slettes.

Og så kan extended også slettes > højreklik på den

Du har slettet det hele når der er et langt gråt felt

Og så lige det grønne V hvis den er markeret.

Klik oppe på device og så klik på den der hedder >>>> "Create partition table"

Så skulle den kunne installere din win 7 med din CD

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 27-02-13 10:40

Tak for svaret Eyvind. Så virker det igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-13 11:18

Det var da godt.................

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-02-13 18:04

Sådan begge. I har kæmpet med det og det lykkedes.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-03-13 10:16

Et stort plus! Med "rensningen" blev der frigjort ca. 60 GB. Diskplads, det vil sige med de samme programmer mv. som før.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-13 14:13

super