/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Randers remse to
Fra : svendgiversen
Vist : 1945 gange
136 point
Dato : 22-10-12 15:27

Her i efterårsferien kom vi ind på det med limmer og grimmer, omtalt her:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=153124

Min kones kloge familie mente, at dette rim var fra før man brugte tjære som vejbelægning, asfaldt?

Og jeg som altid har troet at limer var koste, som man her brugte til feje tjæren med,
og ikke kunne finde ud af grimmer, grimer jo hovedtøj på husdyr??

Mem måske kørte Anders slet ikke til Randers med tjære??

Hvis ikke, hvad har grimmer så betydet???

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-12 15:41

Faldt over denne:
http://www.thorup-strand.dk/fiskerlivivesterhanherred.pdf

På side 53 er det "oversat" til:
Anders kørte til Randers
med koste at sælge
han væltede med sin vogn og spildte sin tjære
han bandede og skældte
han skulle aldrig komme der mere.

Det giver vel ikke så meget mening at ville sælge "koste og limer", hvis limer er koste.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-12 15:56

Det er jo helt sikkert det samme rim,

med varianter, der er jo et stykke vej fra Han Herred, Skals hvor jeg kommer fra,
og Simested hvor min mor, med remsen som jeg hørte den, kommer fra, til Randers.

Min mor sagde helt sikkert ikke: med koste at sælge
men: Med Lim(m)er og Grim(m)er

og så rimer det sidste jo kun på jysk:

han væltede med sin vogn og spildte sin tjære
han bandede og skældte
han skulle aldrig komme der mere.

Bedre:

han vælted og spildte åll sin tiere
han bandede han vil aldrig køre den vej miere

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-12 16:07

Der er et stykke fra Thorup Strand til Randers, dialekten er meget forskellig.

Det lader til at der er en del varianter, her sælges der "koste og salt":
http://www.jyskordbog.dk/ordbog/index.cgi?opslag=anders

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-12 16:44

Men dit link viser vel, at man brugte tjære til vejbelægning for over 100 år siden,
for også dit rim er jo ældre?

Noget som min kones kloge familie benægtede??

Hvornår begyndte man at asfaltere vejene???

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-12 16:56

Jeg mener sådan set ikke der står noget om asfalt i mine link, eller om vejbelægninger.
Man bruger ikke tjære til asfalt, men til at male huse og både.

Man startede med asfalt 3800 b.c. http://da.wikipedia.org/wiki/Asfalt
Men det var næppe almindeligt på vejene omkring Randers for over 100 år siden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-12 18:07

>han væltede med sin vogn og spildte sin tjære...

hvad brugte han så denne tjære til?
I Randers, langt væk fra vestkystens tjærede både??

Der må da være nogen, der også husker varianter af det gamle rim???

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-12 18:15

Nu er det ikke fordi jeg gider starte en større diskussion, men manden er på vej til Randers, Randers ligger ved vandet, i vandet er der både der bruger tjære. Jeg tror ikke at det kun er på vestkysten man brugte tjære til både.
Og man brugte tjære til sokler og beskyttelse af træværk på huse.

Jeg havde aldrig hørt om rimet før jeg læste om det her.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-12 18:53

Det er vel tjærekoste ham Anders kørte med. Til at tjære huse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-12 19:47

Ny tænkning,

sjovt nok har jeg altid forbundet det med at han væltede og spildte alt hans (sin) tjære,
med tjære til veje, men ja det kan jo også bare være til huse og/eller både?

Jeg er dog næsten sikker på min mors version:

Anders kørte til Randers
med limmer og grimmer,

ikke koste at sælge

limmer kan være koste, men hvad er så grimmer????

Accepteret svar
Fra : Charlottefrich

Modtaget 136 point
Dato : 23-10-12 12:44

Citat
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-12 15:56
Det er jo helt sikkert det samme rim,

med varianter, der er jo et stykke vej fra Han Herred, Skals hvor jeg kommer fra,
og Simested hvor min mor, med remsen som jeg hørte den, kommer fra, til Randers.

Min mor sagde helt sikkert ikke: med koste at sælge
men: Med Lim(m)er og Grim(m)er

og så rimer det sidste jo kun på jysk:

han væltede med sin vogn og spildte sin tjære
han bandede og skældte
han skulle aldrig komme der mere.

Bedre:

han vælted og spildte åll sin tiere
han bandede han vil aldrig køre den vej miere

Jamen hvis det er Limer og Grimer og han spildte åll sin tiere. Kunne det så ikke være en rebslager/børstenbinder der spildte alt sit reb?

(Tiere/tyre kaldte min bedstemor et reb/snor)

Mig bekendt, bandt en rebslager også koste?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-12 13:09

Mere nytænkning,

men der hvor vi kommer fra, i det syd vestlige Himmerland er "tiere" ikke "snor".

men det med rebslager er et godt alternativ til hus, båd eller vej tjære mand???

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-12 19:50

Tak for svaret Charlottefrich.

Kommentar
Fra : anderskjk

Dato : 30-06-13 13:46

Undertegnede, som stammer fra egnen mellem Viborg og Skive, husker følgende ordlyd:

Anders kjoor te Randers
kjoor over æ hier
aa spilt sin tier
han bandt aa torned
at den vej sku han aaller kyr mer.

Altså ikke et ord om lime og grimer.

Mvh
Anders