/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Billeder
Fra : susss
Vist : 899 gange
50 point
Dato : 21-01-12 07:00

Jeg sad lige og tænkte over ..jeg læser alle mine billeder ind på en ekstern hardisk, men så slog det mig lige pludselig i aftes...Hvad så hvis der kommer indbrud og de tager den med sig..?? så er alle mine billeder væk..Er det så mon bedst at flytte sine billeder også over på nogen cd-er eller er det bedre med nogen usb nøgler ?? hvor holder de sig bedst ud i fremtiden ??

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-01-12 07:14

Alt kan gå i stykker, og lægge dem på nettet et heller ikke sikkert,
forretningen kan jo lukke.
En USB pind vile jeg mene er mindre sikker end en disk
da den altid kan åbnes og repareres.
En CD/DVD kan miste belægningen, og så er det sket med den
Selv har jeg en stak diske med backup af backup,
så kan man jo gemme dem forskellige steder = eller grave dem ned i haven...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-01-12 07:16

Og når du gemmer, kan du jo vælge at kryptere filerne
hvis ikke andre skal kunne bruge dem
Brug eventuelt programmet 7ZIP

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-01-12 08:30

Når vores datter & svigersøn med nørnebørn med jævnlige mellemrum kommer for at få dres livret - gratis mad - så får de gerne et antal DVDér med hjem, for så ligger min backup på en anden adresse.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-01-12 09:36

Citat
Er det så mon bedst at flytte sine billeder også over på nogen cd-er eller er det bedre med nogen usb nøgler

De medier kan også bliver stjålet

Citat
hvor holder de sig bedst ud i fremtiden

En harddisk er klart det bedste, uanset om det er en intern eller ekstern.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 21-01-12 10:45
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-01-12 10:48

Afhængig af hvor meget du vil gemme,
så koster en harddisk ikke ret meget = kig på Gul og Gratis
har selv køb et par stykker for næsten ingen penge.
Ellers vent til krisen er ovre, i Asien, så skal der hekt sikkert
dukke en masse billige disk op på nettet.
For måneder sidenkunne man få en 2TB disk for knap 400.- på Pixmania
Ellers er der også muligheden med en Netværks disk
den kan du skjule hvor det passer dig, og altid komme ind på den
også når du ikke er hjemme.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-01-12 11:24

Jeg har en bachup af billeder på en ekstern harddisk, men jeg har også brændt en dvd med en backup. Især billederne af al min indbo er på den dvd og den ligger hos en veninde. Hendes hus er også gennemfotograferet og den dvd ligger hos mig.

Jeg bruger diske der kan bruges igen og igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-12 12:01

Hjemmebrændte cd og dvd er ikke et særlig godt holdbart medie. De er også relativt dyre.

øb en passende stor ekstern harddisk. Lav en regulær backup med windows eget indbyggede backupsystem . Gem den hos en bekendt . Back også selve systemet op og lav 2stk start dvd er .
Der sidste er særlig vigtigt , hvis du ikke har originale installations dvd er. Men kun reinstallation fra harddisk.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-01-12 12:28

Man har lidt gratis plads til sådanne ting på E-Boks.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-01-12 12:42

Gem dem i madrassen.
Eller printe dem ud på papir, for mit vedkommende vil det blive til
over 20.000 billeder

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-01-12 12:42

Og madrassen lægger du i bankboksen

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 50 point
Dato : 21-01-12 12:53

Du skal først og fremmest afgøre hvor vigtige dine billeder og filer er.
- Hvor meget vil du investere af penge og tid i at holde dem ved lige.
- Hvor fortrolige eller private billederne og filerne er.
- hvor nemt du skal have ved at kunne lave nye backups eller genskabe filer.

Filer er (ligesom penge) noget der kan forsvinde eller blive ugyldiggjort - bare på forskellig måde, naturligvis.

Det er rigtigt, som flere skriver: Cder og dvder er ikke holdbare. plastmaterialet de er lavet af bliver med tiden mør eller andet "øv". Man ved ikke med sikkerhed, hvor mange år de holder. Det afhænger af materialet - man kun kendt til cder og dvder i godt 30 år=30 års erfaring med holdbarheden.

Du kan så overveje at gemme backups på
- Cd
- Dvd
- Harddisk
- USB-nøgle[/CODE]

Hvor skal backuppen være henne? (I tilfælde af tyveri, brand eller klimaskade):
- Google eller anden gratis tjeneste (pas på at du ikke frasiger dig ophavrettten til billederne).
- Et professionelt backup firma (uha så skal der penge op af lommen).
- En bankboks (er måske lidt billigere)
- En nær bekendt eller familie (gratis, måske, men sørg for at kryptere eller beskyt filerne med adgangskode som du gemmer hjemme i pengekassen, målerskabet eller sukkerskålen).

Rigtig meget at holde styr på. Men ikke kun det:
- Du bør også tjekke at backupperne er OK ved at genindlæse en fil en gang imellem.
- Du skal også lave backup af de nye billeder du laver.
- Og så bør du også lave fuldstændig backup en gang i mellem
¤ - ikke oven i den gamle men en ny backupfil eller en ny harddisk.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-01-12 13:10

Man kan jo også få dem printet/trykt i bedste kvalitet, altså ikke flere tusinde, men udvalgte.

Forskere er lidt bekymrede for om deres fremtidige kolleger har nok materiale fra "folket" idet store mængder af digitale billeder allerede er gået tabt.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-01-12 14:09

Måske skulle man opfinde en " dims" der laver digitale billeder om til gode gammeldags negativ strimler.
Disse har trodsalt vist sig at have 100 års holdbarhed ( opbevaret "fornuftigt" )

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 21-01-12 14:14

Tak for svaret krestenklit.Noget af en skrivelse...men måske er det alligevel nemmest at læse dem ind på nøgler...usb nøgler og måske nogen på cd-er..men det tager da vist sin tid..har overflyttet mine billeder på en ekstern hardisk en kasse for sig selv..men må vist hellere begynder at brænde nogen ned på cd-er eller nøgler...angående Picasa web nej vil ikke have alle mine billeder på nettet det er private billeder..skrevet til en længere oppe her..over.
Hyggeligt at så mange kom med gode råd og ideer. Vh Susss

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 21-01-12 15:01

Hej Susss
Husk at skrive en etiket eller læg en fil eller navngiv en komprimeret backup-fil efter hvad backuppen indeholder. Ellers bliver det snart noget rod at lede efter bestemte filer.
Tjek osse engang hvor meget plads du regner med at skulle bruge de næste 3-5 år:

Tag f.eks. pladsen fra sidste år,
gang det med 2 = forbrug for 2012,
gang det med 3 = forbrug 2013,
gang sidst års forbrug med 4 = forbrug 2014
gang sidst års forbrug med 5 = forbrug 2015
gang sidst års forbrug med 6 = forbrug 2016

...eller hvordan du nu forventer udviklingen. Og se så på hvad du har brug for af harddiskplads.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 21-01-12 16:53

Nu bliver man da endnu mere forvirret... ja får travlt...he he...tak

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 21-01-12 23:33

Ja, man kan hurtigt få noget at se til.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 21-01-12 23:33

Der er mange måder at gardere sig på, jeg har en gammel harddiske og en kabel med usb stik til pceren.
Og en strømforsyning, en af disse enheder man kan købe til formålet, den kostede dengang omkring 130 kr.
En gammel harddiske har man jo nok af, ellers kan man jo som nogen skriver bare købe en.
jeg har kopieret dokument mappen, og billed mappen ud herpå, med stifinderen, så er det nemt at lægge ind i andre PC`er, hvis det bliver nødvendig. Jeg ved godt det er en gammeldags metode men det kan vist alle finde ud af.
Man kan jo også bare købe en moderne backup haddiske, men husk som andre skriver gem den en hel anden sted, i tilfælde af at huset f.eks. brænder, eller et fly falder ned i hovedet på den.
Det afhænger jo også af hvor værdifulde man syntes sine billeder og filer er.