/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Luftgevær
Fra : Teil
Vist : 1339 gange
100 point
Dato : 04-01-12 21:43

Hvor stor skade kan et luftgevær forvolde på dyr og mennesker?
Jeg spørger fordi en nabosøn har fået et sådant i julegave.
Han skyder på alt der bevæger sig i nærheden.
Jeg har søgt på nettet uden resultat, kun noget med udløbshastigheder
omkring 200m/sek.
Vil ikke finde vores kat eller hund skudt af fyren.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 04-01-12 21:49
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-01-12 21:54

Nogle luftgeværer er kaliberen 5,5 mm ,og nogle af de er næsten så kraftige som en salongriffel.
alimak

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-01-12 22:08

Begrebet "luftvåben" omfatter pistoler og geværer, hvor ammunitionen (små hagl, kaliber 4,5 og 5,5) drives ud gennem løbet ved hjælp af lufttryk (komprimeret luft).

Sådanne våben er undtaget fra forbudet i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, jfr. § 1, stk. 2a, og de kan således frit erhverves, besiddes, bæres og anvendes.

Der er dog den klausul, at man skal være fyldt 18 år.

Modsætningsvis er de såkaldte "kulsyrevåben" (CO2), hvor ammunitionen drives ud gennem løbet ved hjælp af trykket fra en kulsyrebeholder - de er omfattet af våbenloven og kræver en våbentilladelse.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-01-12 22:21

Jeg har selv prøvet at skyde til måls med et af disse kraftige 5,5 mm luftgeværer, som pumpes op til 200bar, de er meget kraftige og foresager total ødelæggelse af f.eks. et øje på selv store af stande, jeg skød efter kartofler på 20m afstand, de så ikke godt ud efter en fuldtræffer. Jeg føler mig ikke helt overbevist om at den unge mand har jagttegn, så ville han vide at man ikke må skyde dyr i haven. Jeg ville ikke tøve ti sekunder med at anmelde forholdet til politiet hvis ungersvenden skyder til måls efter andet end skydeskiver.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 04-01-12 22:39

De kan volde ret stor skade. Endda de billige. Jeg købte et billigt et til 300 kr. På geværet står det at det kan være dødeligt op til 300 yards. Det er nok noget overdrevet, men jeg er sikker på at 5,5 mm går igennem et øje.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 04-01-12 22:43

Det står også her nederst http://www.lystfiskeren.dk/faq/luftgevær+til+jagt/?s=54

Så længe han er under 18 år er det forældrenes ansvar.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-01-12 22:48

Citat
omkring 200m/sek.

Tvivler på det er godkendt til Danske villa - ejere
Normalt er omkring 120m/pr/s
ANMELD SVINET

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-01-12 22:49

Citat
Vil ikke finde vores kat eller hund skudt af fyren.

Siden hvornår? er du blevet Dansker???????

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-01-12 22:53

Citat
Sådanne våben er undtaget fra forbudet i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, jfr. § 1, stk. 2a, og de kan således frit erhverves, besiddes, bæres og anvendes.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-01-12 22:56

Citat
En ny type luftgevær, der er kommet i handlen i Danmark, er så kraftig, at det i USA bliver brugt til bl.a. vildsvinejagt.

check lige denne side: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-36778155:farlige-luftgev%C3%A6rer-s%C3%A6lges-i-dk.html

Citat
(små hagl, kaliber 4,5 og 5,5)

Du kan få helt op til 12,7mm

6,35mm er også ved at blive meget udbredt, de er absolut heller ikke legetøj.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-01-12 01:13

Teil, det er ikke sådan at være upopulær.

Jes

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-01-12 06:54

Tal med forældrene inden du tager skridt til en anmeldelse.....

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 05-01-12 08:24

for fredens skyld synes jeg ikke du skal anmelde det eller gå videre med sagen. men hvis du ser knægten skyde efter noget "kritisabelt" så synes jeg du i første omgang skal tage fat i hans forældre og sige det som du er.. dernæst kan du tage stilling til hvad der ellers skal ske.

Tror de fleste har haft et luftgevær at lege med da de var mindre.... mig selv incl. og der skete da aldrig noget ved det.

Godkendelse af svar
Fra : Teil

Dato : 05-01-12 10:20

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg vælger en fredelig løsning og taler med naboen.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-01-12 10:26

Har to luftgeværer, et købt i METRO for mange år siden 4,5mm mundingshastighed 260m i sek.
+ et 5,5mm med en mundingshastighed på 290m sek. (riffel 300m sek.)
til 5,5mm fås såkaldte jagthagl, en stålkugle med plastikende, og de er ret slagkraftige.
Intet af den slags er ufarlige, husk på at det trods alt er VÅBEN!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-01-12 16:25

Luftgeværer kan være så mange ting.
De findes så kraftige at de er dræbende for mindre vildt og absolut farlige.
de luftgeværer ve brugte som store drenge var ikke så farlige, Det er tyben med et stempel som trækkes tilbage ved at knække geværet eller trykke løbet ind.

De farlige er typen , som pumpes op.
Med 5,5 mm hagl og mundingshastighed på 300m/ burde det høre under våbenloven.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-01-12 10:26

Alle luftgeværer er farlige hvis et øje bliver ramt