/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
partionering
Fra : Nul7
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 27-12-11 09:36

Hej, - jeg har erhvervet mig en ny pc. med Win 7 og en hardisk på 2 tb.
Hardisken består kun af 1 drev på 1750 gb. ca. og et par gemte (recover m.m.)
Jeg har læst mange gode råd om partionering.
Mit spørgsmål er, kan jeg ricikere at slette Windows og de gemte mapper (drev) samt de forudinstalerede programmer og drivere ved opdeling?

Accepteret svar
Fra : Rustica.dk

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-11 09:41

Det kommer helt an på hvilket program du benytter.
Jeg vil foreslå dig at benytte partision magic, eller så gemme data, og formatere hvor du laver partioner fra start.
Jeg vil foreslå dig at du lavet et C drev på ca. 100 GB. Og så er det enste der skal køre på det drev OS-et. programmer og spil skal du have på et andet drev. Dette vil sikre dig, næste gang du skal køre din maskine om, at du kan nøges med bare at formatere C-drevet

Håber dette var svar nok.

VH.
R

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 27-12-11 09:49

HUSK at lave dine recoveri - dvd`er

husk det hvis noget skulle gå helt galt
rigtige mænd græder- kylinger laver backup

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 27-12-11 10:14

Jeg har fundet ud af, at Win 7 selv kan gøre det, i systemværktøjer - diskhåndtering kan jeg åbenbart forminske partionerne, men mit spørgsmål er, at når jeg forminsker, ricikerer jeg så at slette data, eller siger den stop hertil og ikke længere, den fortæller mig om hvormeget jeg kan forminske den med.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-12-11 11:35

Du vil midste alt data. det er ulempen ved Win´s egen model

Du kan derfor medfordel bruge Partision Magic. der er self. også andre programmer der kan det samme..
http://www.partition-tool.com/personal.htm
Var en mulighed...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-12-11 11:38

Hov du skal også huske at hvis du nu vælger at formatere.
Er win 7, så smart at de4n laver en mappe inde i den nye installetion af win 7, som hedder "WIN.Old"
Her er alt dit gamle fra tidligere version

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-12-11 12:37

Vil medgive Rustica i at Partition Magic er et meget bedre program end det indbyggede i Win 7, men det er ikke korrekt at det vil slette dine filer. Men for at forhindre det skal man først formindske sit C drev og det gør du ved at højreklikke drevet inde i Diskhåndtering. Du skriver hvor stor du vil have derevet og efterfølgende kan du oprette en ny partititon i det der blev til overs. Eller oprette flere drev om du synes.
Jeg har 4 partitioner på min disk og har som Rustica siger et 100GB C drev til styresystem og programmer. Mit D rev er til dokumenter, billeder og andet der skal gemmes. E drev er rent film og F drevet er til at lege på.
Alt gemmes selvfølgelig på en NAS server i tilfælde af nedbrud.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-12-11 12:39

Og Windows.OLD indeholder dine dokumenter og andre tind som ellers normalt bliver slettet unde en formatering.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 27-12-11 13:08

Tak for jeres mange gode svar, men jeg er stadig usikker.
Det er en hel ny pc, som jeg lige har fået ind af døren, så jeg er ikke så glad ved at ændre på de filer der er på den.
Tilsyneladende virker det ikke som om nogle filer fjernes/slettes for at give plads til en ny partion, og der bliver rigeligt plads til dem på c drevet.- jeg taler herom i win 7 s program, som ser meget enkelt ud, - jeg vil forsøge at afprøve det på en extern disk.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-12-11 13:22

altså hvis du benytter Partision magic, så er intet tabt, og der er utrolig nemt at bruge..

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-12-11 14:14

hmmm. der er ingen fare ved at bruge win 7 diskhåndterin. det virker fint. du forminsker bare dit c drev, med det du har lyst til. feks til det halve, og når den er klar efter et par minutter, klikker du på den tomme partition og opretter/formatere den. og det mister du inted ved...

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 27-12-11 14:54

edison, - den partionen som jeg tager fra, er der slet ingen data på? Hvorfor skal den formateres når den er tom ?
Undskyld, hvis jeg er tungnem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-12-11 14:58

Alle diske skal uanset om det er en partition formateres. Der er ingen diske fra ny af der duer uden en formatering. DVS du formaterer den så dne kan læses af dit styresystem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 15:55

Du skal ikke bare formindske en partition og lave en ny.............................for din computer har sikkert allerede de tilladte 4 primære partitioner.
Vi skal lige vide hvad du ser i diskhåndtering (windows eget patitioneringsværktøj)

Det er muligt at vi kan lave en af de primære partitioner om til en udvidet og dermed lave flere logiske drev.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 16:06

Og så ................................ ja Partition Magic var et godt program til at lave/ændre partitioner, men efter at symatec købte firmaet bag (Power Quest) blev programmet ikke opdateret til nyere partitionstabeller, og kan lave ballade.
Det værste er når PM vil rette på tabellen .................som ikke skulle være rettet.
Jeg har selv prøvet det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-12-11 16:45

Eyvind, kig for oven hvor der står at det består af 1 stort drev + et par skjulte. Derfor mener jeg nok han kan formindske med det indbyggede og oprette en ny partititon eller flere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 16:51

Ja - hvis et par er 2 - for eller er alle de primære brugt.
Jeg forsøgte selv med en helt ny comp. hvor alle drev blev lavet om til dynamiske.
Den kører dog stadig i bedste velgående.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-12-11 18:33

Altså. hvis du lige har landet maskinene i din "Hule" kan der ikke nået at være kommet meget data på ;oD

Smid den dog rundt, det er altså hurtigt, og så er du sikker på at du får det som du vil have...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-12-11 18:36

OG husk at når du har lavet dette. + updates og antivirus program. og hvad du plejer at benytte.
LAV en Backup.

Start --> skriv "BACKUP" --> vælg "Opret En Sikkerhedskopi Af Maskinen"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 19:26

Rustica.dk - helt nye computere leveres ikke med drivere på en CD / DVD.
Styresystemet er allerede installeret.
Der ligger ikke på alle nye comp. en umiddelbar mulighed for at lave en rescue DVD.

Så det bliver nok lidt svært at lade den rulle rundt en gang.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-11 20:10

En enkelt kommentar........
Ikke alle harddiske kan klare flere partitoner
med mindre også videre
.......
Især ikke hvis den er købt med HDD og installeret et styresystem på den.
Jeg har selv haft en fandens bøvl med de store diske,
så SE LIGE I RØVEN af disken = om der ikke skulle sidde et par JUMBERE
de skal SIDDE som HDD fabrikken - siger de skal stå?
OG = så har de fleste af disse store DISKE altså ikke jumbere
med som tilvalg = noget du må ud og anskaffe = genbruge
-
Kan kun snakke om Western Digital = INGEN jumbere følger med
og hvem tænker lige på at det kan gå helt galt - hvis ikke man lige smider sådan en på.
-----
Bare LIDT at tænke på - Godt Nytår.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-11 20:15

Citat
Kan kun snakke om Western Digital = INGEN jumbere følger med
og hvem tænker lige på at det kan gå helt galt - hvis ikke man lige smider sådan en på.

I de rigtige ´huller´ selvfølgelig.
MEN de følger stadig ikke med en købt HDD.
Syntes det er at FISE på dem der køber en disk fra dem = WD,
ingen vejledning til hvorfor det kan gå galt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-11 20:32

Hvorfor er webnoob nu ikke under sit eget brugernavn - igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 21:06

Nomore - skal jeg sende et par jumpere eller 10.
Hvis det er rigtigt som jeg husker det så er WD en IBM
her er en IBM
http://peecee.dk/upload/view/342922/full

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-11 21:31

Citat
Nomore - skal jeg sende et par jumpere eller 10.

Næ__ ellers tak.
Plejer at give skidtet en KLAT loddetin
når først det virker....

Men det JEG tænker på er en NY HDD fra WD (2TB)
eller der omkring = der skal altså en jumber PÅ, hvis du ´bare´vil have - mere end 1 partition
men læs mere på WD´s hjemmeside.
Syntes bare de GODT kunne lægge en skide vejledning med,
før man går igang med at ødelægge en ellers dyr/ billig disk.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 27-12-11 22:25

jeg ville stadig lave en opstarts dvd inden jeg gik igang hvis der ikke er en windows dvd med for så kan man da gå tilbage til start
altså hvis windows er preinstalleret og der altså ikke er en dvd med med windows

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 28-12-11 10:36

Eyvind:
Det kan du jo nok have ret i De maskiner jeg laver til daglig, bliver ruldet fra image
Og en ny udleveret maskine har et OEM....

MEEEN hvis han ikke har win 7, på anden måde, er muligheden at lavet et back up nu. eller invistere i en skive....
(Jeg mener faktisk også at win 7 selv foreslå at der skal laves en backup med nye maskiner/install)

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 28-12-11 10:39

Nul7:
Hvor boer du i landet, for jeg vil da gerne hjælpe dig gennem din lille udfordring ;-D

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-12-11 11:44

Citat
Hardisken består kun af 1 drev på 1750 gb. ca. og et par gemte (recover m.m.)

For mig at læse så er der et "Recover drev" hvor der kan brændes en skive til - ja netop Recover:

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 28-12-11 11:59

Tak allesammen for jeres mange gode forsøg på at hjælpe mig, hvem skal jeg vælge? eyvend var inde på noget rigtigt, der 4 partioner - 2 er gemt for mig og 1 boot + en recover. Jeg har talt med min suport service, der sende mig en meget kompliceret vejledning (på eget ansvar) for det var ikke normalt at frembringe flere partioner, så jeg tror jeg lader være med at eskpermentere med dette.
Tak til Rustica for tilbudet.
v.h. Nul7

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 28-12-11 12:00

Tak for svaret Rustica.dk.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 28-12-11 12:02

Jamen velbekomme
Bare husk næste gang at lave 3-4 partioner hæhæ....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-11 14:16

Ja det er netop problemet med de nye færdiginstallerede computere - de er "låst inde i en kasse"
Og der følger intet med af diverse drivere osv....................... det burde ikke være tilladt, for dem som køber computere aner intet.