/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Det lille "," sammentrækning
Fra : o.v.n.
Vist : 628 gange
100 point
Dato : 11-12-11 00:54

Nu føler jeg mig lidt dum men jeg bliver nødt til spørge for ikke at være dum altid.
Når jeg bruger et skriveprogram eller skriver i et forum som Kandu, så sker det at et ord bliver trukket sammen, altså to ord bliver til et eller der mangler bogstaver i et ord og for at læseren ikke skal tro at jeg ikke kan stave, så kan der sættes et lille tegn over der hvor der mangler et eller flere bogstaver, hvilken tast skal jeg trykke på?
Forstår i spørgsmålet? Ellers vil jeg prøve at forklare lidt bedre
Når jeg prøver så kan jeg gøre sådan her: blir , der skulle være en sammentrækning af bliver og tegnet ser ikke rigtig ud nærmest som det tegn som viser at der er tryk på det sidste i René
Ja grin bare men jeg har altså aldrig kunnet få tegnet sat ind korrekt

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 100 point
Dato : 11-12-11 02:07

På mit tastatur, ved siden af den store <Enter> tast til højre sidder der en tast med *, med den kan jeg lave : bl'ir
Ved siden af backspace, øverst til højre er der en tast med | hvorved jeg kan lave blír og blìr

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-12-11 09:00

bli´r - Når jeg trykker på denne tast: ´ , kommer der ikke noget på skærmen. Men hvis jeg fortsætter kommer tegnet. F.eks hvis jeg vil lave et tysk ü trykker jeg først på ¨ og derefter på bogstavet. Hvis jeg vil have tegnet frem: ´ trykker jeg først på ´ og derefter på mellemrumtasten. Det er muligt dit tastatur er anderledes.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-12-11 09:16

o.v.n, det er den BertelBrander nævner du skal bruge (på mit tastatur, lige over højre shifttast, ved siden af den store enter) også med * på

Den Thyregod nævner er den man bruger til f.eks at lægge tryk på bogstavet e som i idé

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-12-11 09:22

Tak for svaret BertelBrander. Nu kan jeg også underligt at jeg ikke har prøvet den tast tak for hjælpen begge 2 her hos mig ser den tyske u ikke rigtig ud, men heldigvis er tysk noget som jeg ikke bruger