/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Regneark.
Fra : Mosebaek
Vist : 2463 gange
200 point
Dato : 24-01-11 13:25

Haves: Windows XP Home Edition.Version 2002 SP 3. Windows Internet Explorer 8.Microsoft Works version 7.0
Ønskes: Gratis regneark prg.(Excel).

Jeg havde Excel regneark,på min gamle Windows 95 komputer.(Nok Microsoft Excel).Men min "nye" komputer var pre-installeret med Windows XP.Uden Excel programmet.Jeg vil gerne kunne arbejde med regneark igen.Jeg har muligheden,med den indbyggede i Works.Men jeg har problemer med at åbne arket igen.Har gemt dem i "dokumenter"/Stifinder,men kan ikke åbne dem igen.:"Windows skal vide,hvilket program der har oprettet filen for at kunne åbne den".
Har prøvet "Vælg programmet på en liste".Men på denne liste findes ikke Works.Med andre ord:Kan jeg få regnearket i Works,til at virke.Eller endnu bedre:En anden gratis version,der er rimelig nem i brug.
En Excel Viewer har vel store begrænsninger???

Må gerne "skæres ud i pap".

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 210 point
Dato : 24-01-11 13:30

Prøv og se om du kan bruge Open Office pakken, den er jo gratis: http://da.openoffice.org/

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-01-11 13:33

Excel er en del af Office pakken, men den koster penge.

Derimod er OpenOffice gratis, og jeg mener at den også kan åbne Excel.

OpenOffice kan du hente her:
http://www.java.com/en/download/openoffice.jsp?visitorID=5d0e447e-c1983f8f

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-01-11 13:37

Jeg bruger selv Open Office pakken. Den indeholder regenark, der minder meget om exel og den kan også behandle filerne fra exel. Til alm. brug behver man ikke at købe et regneark som exel.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-01-11 13:53

Mosebæk

Det er korrekt at du kan bruge Open Office. Der er som der skrives et regneark, og dette regneark er kombertibelt med Windows Excel. Så bare begynd at bruge Open Office.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-11 15:11

Kan du ikke bare installere din gamle Microsoft Office pakke (Office 95) på din nye computer?

Hvis du er godt tilfreds med den gamle excel løsning - hvorfor så kaste sig ud i noget nyt fancy blip båt der i bund og grund ikke forbedrer noget som helst ( 2 + 3 = 5)

Så find den gamle Office installations-CD-rom frem og kom igang

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-11 15:12

PS. Works stinker .... en meget meget underlig amputeret inkompatibel office udgave som Microsoft har fremstillet kun for at få folk til at bruge en masse penge på den rigtige office pakke.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-01-11 15:23

Tak for indkomne kommentarer.Jeg vil prøve med Open Office.
Jeg skal jo ikke lave de store forkromede formularer.
Er vi enige om at skrotte det Works regneark.Eller kan det til at virke,uden alt for mange omveje.

Jeg har tit tænkt på,helt at slette Works,da det er en rimelig "tung" prg.Som jeg alligevel aldrig bruger.Er godt dækket ind med Word,som tekstbehandling.Men vil det give en negativ indflydelse,på nogle måder???

Mosebaek.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-01-11 15:28

Citat
Er godt dækket ind med Word,som tekstbehandling.

Jeg undrer mig, hvordan kan det være at du har Word på PC'en hvis du ikke har excel - de er begge med i Office pakken.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-01-11 15:29

Citat
Så find den gamle Office installations-CD-rom frem og kom igang

Intet jeg ville hellere. Men....... som sædvanlig:Ingen CD-rom,til rådighed.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-01-11 15:45

Citat
Jeg undrer mig, hvordan kan det være at du har Word på PC'en hvis du ikke har excel - de er begge med i Office pakken.

Jeg har Microsoft Word,men ingen Excel.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-01-11 16:07

Prøv at klikke Start > Kør, skriv excel, og klik OK, hvis du er heldig starter Excel

for som IBM760 skriver
Citat
Jeg undrer mig, hvordan kan det være at du har Word på PC'en hvis du ikke har excel - de er begge med i Office pakken.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 24-01-11 16:09

Open Office fungere meget fint, og kan også åbne exel filer, også koster det ikke en flad øre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-01-11 16:12

Citat
Jeg undrer mig, hvordan kan det være at du har Word på PC'en hvis du ikke har excel - de er begge med i Office pakken.

Works indeholder regneark, men det er helt anderledes end Excel.
Word i Works er næsten identisk med den i Office, ihvertfald i den version 2000 jeg havde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-01-11 16:16

Citat
Open Office fungere meget fint, og kan også åbne exel filer, også koster det ikke en flad øre

Man skal blot huske at gemme filer der skal ud af huset i Office 97-2003 format, gemmer man dem i det nye .xls format kan det stadig meget brugte Office 2000 ikke åbne dem.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-01-11 17:11

De ældre ver. af officepakken (Microsoft) Der gemte man blot dokumenterne, men på de senere officepakker, kan man gemmen dem som dokumenter - så det kun er de nyere ver. der kan læse dem - med mindre man gemte dem som fx 1997-2003 e.l.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-11 17:16

Det er i bund og grund LIGEGYLDIGT hvilket regneark-program du bruger....

De kan alle gøre det de er beregnet til... nemlig udregne celler

De kan alle gemme i forskellige formater

De fleste kan også åbne andre regneark....

Det ENESTE problem er hvis det regneark du forsøger at åbne er lavet med et andet program og inholder nogle "fancy" ting der ikke findes i det nye - disse funktioner kan naturligvis IKKE konverteres til et regneark hvor de ikke findes

Regnearket i Works er ganske udmærket - såååååå

og det arbejder med excel (det er jo SAMME firma)

Lagde I mærke til jeg IKKE nævnte OO

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-11 17:30
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-01-11 17:41

Hvilken email har du ?

Der ligger et simpelt regneark i gmail. Det kan sagtens åbne / læse et excel regneark.
Det medtager ikke formlerne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-01-11 18:42

Citat
Prøv at klikke Start > Kør, skriv excel, og klik OK, hvis du er heldig starter Excel

Får denne lakoniske svar: Windows kan ikke finde Excel kontroller.

Jeg tror miseren ligger i at komputeren er købt gennem medarbejderbredbånd,for snart 6 år siden.
Der er nok "handlet" mellem TDC,Microsoft og hp,samt Colo-Plast,med pre-installationen.
Jeg har nemlig flere gange rykket for prg. cd-rom`.Men dem kan man ikke få udleveret.

Nu vil jeg kigge lidt på "sagerne",stille og rolig.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-01-11 19:51

Så har jeg installeret Open-Office.org 3.2

Det lader til at virke.Der er nok lige nogle "småting",jeg skal ændre.
Bl.a. er mappen med installationsfilerne anbragt på skrivebordet.(Er også fundet i Stifinder).
Men sletter jeg den på skrivebordet,sletter jeg nok hele prg. igen.Det er nemlig ingen genvej.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-11 21:29

Installations filerne på skrivebordet er filer installations programmet pakkede ud og anbragte i en midlertidig mappe før de blev installeret i programmet.
Slet dem de var til installations brug og ikke andet.
Hvis du ønsker genveje på skrivebordet, så gå til mappen Open Office og find dem.
Åben Denne computer, find og åben drev C, åben mappen Programmer, åben mappen Open Office og find programmerne som du gerne vil have genveje til på skrivebordet
Regnearket i Open Office hedder scalc.exe højre klik på den og klik på Send til skrivebord (opret genvej)
Skriveprogrammet i Open Office hedder swriter.exe
Tegne programmet i Open Office hedder sdraw.exe
Det der svarer Power Point show hedder simpress.exe i Open Office
Selve Open Office programmet vil gerne have lov at starte sammen med computeren og er vist nede til højre ved uret hvis den får lov, fra den kan du starte alle programmer i Open Office.
Men hvis du ikke vil have den til at starte sammen med computeren så kan du oprette en genvej til den også, den hedder soffice.exe
alle de nævnte er i mappen Open Office og du kan sende en genvej til skrivebordet, bagefter kan du omdøbe genvejen så den får et mere logisk navn, for eksempel kan scalc.exe omdøbes til Regneark

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-01-11 21:37

Genvejene ligger da i Start > Alle programmer, i en mappe, OpenOffice.org 3.2

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-11 22:04

Ja selvfølgelig gør de det - jeg har da heller ikke skrevet at de ikke gør?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-01-11 22:06

Citat
Ja selvfølgelig gør de det - jeg har da heller ikke skrevet at de ikke gør?

Er der nogen der har sagt det?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-01-11 22:09

Mange tak for kommentarer.Også her til sidst.

Jeg har slettet filerne på skrivebordet.Og genvej er oprettet.

Er allerede igang med at udfylde et ark.SÅ NU KØRER DET BARE.
Har lidt blade,der omhandler Excel. Og noget sidder fast endnu,fra det go`e gamle Windows 95.

Jeg lader spørgsmålet,stå åben til i morgen.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-01-11 18:05

Tak for svaret Thyregod8.Og til alle for indlæg.Er meget tilfreds.

VH. Mosebaek.