/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pc tænder ikke
Fra : jeanettesmor
Vist : 1017 gange
500 point
Dato : 16-01-11 09:36

En nysamlet pc er helt død.

Alle komponenter er nye. Der er en lille grøn lysende prik på bundkortet, ellers ingenting.

Har mistanke til CPU'en (AMD Phenom 2500), kan jeg være på rette spor?

Har prøvet at tage den af, men den sidder så fast, at jeg skal bruge magt for at lirke den op, og det vil jeg ikke gøre før jeg er sikker på, at fejlen findes der.

Ingen muligheder for div. tests.

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-11 09:50

Helt nysamlet - altså en du selv har samlet.
Pas lige på med den CPU, som kan være låst med et håndtag.
Hvis du har haft kølefladen af, så skal den tørres ren og der lægges et nyt tyndt lag på inden samling af kølerippe/blæser.

Rør ikke ved nogen ben eller strømbaner med fingrene...................du genererer nemlig en lille spænding som kan ødelægge komponenterne ram/cpu/osv

Alle strømkabler skal sidde på motherboard.
Ram og alt mulig andet pilles fra motherboard.
Hvis der hører en lille højtaler til så sæt den til
Sæt startstikket (to ben)
sæt støm til og tryk på start knappen.

Hvad sker der så

Kommentar
Fra : edison

Dato : 16-01-11 09:53

Det du kan prøve er.
Pil alt ud, dvs ram harddisk div kort undtaget grafikkort.
Start maskinen. starter den, hvis ja, så sluk. og monter et komponent af gangen. indtil den ikke virker igen. så har du fundet fejlen.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-01-11 10:01

Eyvind: den lille grønne prik kommer til live - ellers ingenting.

Ja, har selv samlet den - men jeg har samlet mange før denne og ved hvordan man behandler CPU'er, RAM-klodser, mv., så helt grøn er jeg ikke.

Har haft pillet alt fra - undtagen grafikkortet, da det er integreret i bundkortet.

Pc'en er tænkt som spillemaskine for mindre børn.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 16-01-11 10:29

virker tænd og sluk knappen. på kabinettet. du kan tjekke det ved at tage ledningen af bundkortet, og så kortslutte benene med en lille skruetrækker

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-11 10:31

Det er banalt. Har du checkket at startknappen er rigtig forbundet?
Med et ohmmeter kontrollerer du at den virker.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-01-11 10:48

edison og transor:

Om startknappen er rigtigt forbundet? Kan man sætte ledningerne forkert?
Jeg følger altid manualens anvisninger nøje, bruger endda en lup for at være sikker på placeringen af de små ben på bundkortet - men jeg vil checke hele sættet grundigt næste gang jeg er hos min datter. Pc'en er ikke her, så jeg kan ikke gøre noget ved sagen lige nu.

Den maskine jeg bruger her og nu, er bare den sidste i en række hjemmesamlede pc'er, og jeg har aldrig været ude for at jeg har sat nogen ledninger forkert - men man skal selvfølgelig aldrig forsværge at man kan kvaje sig.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-11 10:55

Det kan jo være en defekt PSU

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-01-11 11:01

Klaudi: jeg tror ikke det er PSU'en - den lille grønne lampe på bundkortet lyser jo. Det ville den ikke gøre hvis ikke den fik strøm.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-11 11:11

Der er jo mange tilslutninger fra så'n en, så hvis du har mulighed, prøv med en anden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-11 11:37

Det er irriterende, når man er omhyggelig hele vejen igennem, og det så ikke virker.

Tag ledninger fra startknappen,og prøv med ohmmeter eller andet om den virker.
Prøv med en anden strømforsyning. Check om undestøtninger ikke kortslutter et sted.
nogle bundkort, skal have flere stik forbundet til strømforsyningen.

Sørg for at intern højtaler- hvis muligt - er forbundet. bip fra den giver fejlkode.

Står bundkortet til en grundfrekvens, som provessoren ikke kan ?

Det var kun lidt inspiration, for vi kan jo ikke vide hvad der er galt.

Du kan jo have fået fat i en et defekt bundkort eller en defekt processor.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 500 point
Dato : 16-01-11 13:03

Det er højst usansynligt det er CPU'en der er stået af.

Hvis du lige starter med at fortælle os hvad det er for en computer, er det en du selv har samlet eller er det en du har købt samlet, altså en DELL, HP, acer osv osv.

Dernæst skal du lige beskrive hvad der sker når du starter computeren, kommer der noget på skærmen, er der noget der blinker eller bipper.

Du skriver der er en lille grøn diode der lyser på bundkortet, så kan det fastslåes at strømforsyningen er ok.

Alt afhængig af hvad der sker når du starter computeren så ville jeg begynde og pille hardware ud af computeren, en ad gangen indtil der sker noget anderledes.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-01-11 13:17

Bundkort, CPU og RAM er købt så de alle passer sammen. PSU'en er også splinterny, ligesådan er kabinettet.

Fejlkodebip kan jeg ikke få, da intet går i gang.
Køleren på CPU'en skulle i hvertfald starte, men det gør den altså ikke.

Jeg vender tilbage med flere oplysninger (eller løsningen) når jeg har været hos min datter; det kan dog godt tage nogen tid, op til 6 uger. Jeg håber ikke at kandu lukker tråden inden, da jeg gerne vil give point til den af jer, som kom med det bedste forslag.

Grunden til at jeg stillede spørgsmålet allerede nu er, at jeg vil have tid til at indkøbe nye komponenter, hvis det altså er det, der skal til.

Foreløbig mange tak for alle svarene.

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-11 13:19

Ok - men reset og start er jo kun med to ben og kan måske forveksles.
Som transor siger - så vær lige sikker på at startkontakten overhovedet giver nogen forbindelse når der trykkes.
Ved startforsøg ville jeg kun montere de to ledninger til startkontakten (jeg kan dog ikke huske om reset er en bryde eller sluttekontakt og skal måske lige monteres ved forsøg.

den grønne lampe viser ganske vist at der er spænding på bundkortet, men ikke om der er noget som kortslutter til stel og dermed afbryder for start af cpu.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 13:27

Bare fordi hardwaren er købt samme og de passer sammen er ikke ens betydende med at de ikke kan være gået i stykker.

Du skriver så at CPU-blæseren ikke spinder op, men kommer der noget på skærmen?
Kunne godt lyde som om det er bundkortet.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-01-11 13:29

webnob -

Der sker absolut ingenting.

Computeren er en selvsamler. Jeg køber aldrig en mærkevaremaskine, for der følger altid en masse for mig urelevante ting med, som jeg ikke vil betale for.

Bundkortet er Asus M4N68T-M, CPU'en er AMD Athlon II X2 240, Kingston DDR3 RAM, 4 GB, PSU 500 W.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 13:35

Jeg tror det er bundkortet, men for at være sikker, ville jeg prøver og tilslutte en anden strømforsyning, man alt tyder på at den du har giver den rigtige spænding.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-01-11 13:50

Eyvind -

man kan ikke forveksle Power og Reset-kablerne - de er jo mærket med navn.

Og bundkortets manual giver idiotsikker anvisning på hvor de skal tilsluttes, så selv en bedstemor som jeg skal være mere end almindelig konfus for at sætte dem et forkert sted

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-11 13:56

Ja ja ja - det er ikke for at nedgøre nogen - men jeg har altså også lavet elementære fejl gennem tiderne.
Har ikke flere idéer - hopper af her.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-01-11 15:24

For mig lyder det til at bundkortet ikke får strøm, det kan godt være der kommer strøm i en lille grøn diode, men det tyder på manglende strøm til cpu og den får jo fra bundkortet.
Har du ikke ne anden psu du kan prøve med for fejlen kan altså godt ligge der alligevel på trods af lys i den grønne diode

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 16:47

Min konklution er bundkortet. Hvis en dell kunde havde samme problem ville jeg pille I/O-boardet fra, I/O-boardet er det board der tager imod signalet når man trykker på power knappen. I dit tilfælde sidder I/O-boardet på bundkortet og det signal der skal komme fra power-knappen bliver ikke behandlet og det siger mig at der er noget galt i det område. Netop at der er en grøn diode på bundkortet indikere at strømforsyningen lever det strøm til bundkortet den skal. Jeg ville skifte bundkortet, såfremt al hardware har været ude af computeren en ad gangen og den stadig ikke viser livstegn.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-01-11 16:52

webnoob, det lyder faktisk ikke som en dårlig konklusion, jeg er tilbøjelig til at være enig.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 16:59

Håber du er enig Det er min arbejde at finde fejlene på computere der ikke vil starte.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 16-01-11 17:00

Hvis den ikke starter op, så du i det mindste kan se BIOS, er der noget galt.
Du skriver at CPU´n sidder godt fast, OK, men så fast skal den altså heller ikke sidde,
den skal kunne løsnes rimeligt nemt,
og det var det første jeg ville chekke efter, især når køleren ikke snurrer.

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 10-02-11 19:39

Tak for svaret webnoob.

Det var ganske rigtigt CPU'en, der var synderen. Fik den skiftet i dag og nu kører maskinen som en drøm.

Vh
jeanettesmor