/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmeforbrug ?
Fra : refi
Vist : 5519 gange
100 point
Dato : 15-01-11 12:10

Har et lille problem radiatormålere.

HVAD måler en fordampningsmåler egentlig ?????

Fordamper den efter rumtemperatur ?
Fordamper den efter radiatorvandstemperatur ?

Problemet opstår da rummene KAN opvarmes med andre energikilder og dette tilsyneladende for radiatormålerne til at måle mindre forbrug.

Egentlig ganske logisk men en dårlig forretning for mig da strøm er fælles (i ejendommen) men varme er efter aflæsning.

Dvs. at visse f.eks. opvarmer med strøm og derved får lavere varmeforbrug (på fordampningsmåleren) samtidig med at deres merstrøm bliver betalt af "naboen" som kun opvarmer med radiator

Hvordan takles den ????

Elvarme er FORBUDT men du kan jo ikke rende rundt og "snuse" i lejlighederne.

Så spørgsmålet er:

Kan det passe at målerne måler mindre (ved samme rumtemperatur) hvis radiatorerne kører mindre (anden tillægsvarme)...

Jeg erindrer at tidligere tiders "fif" gik på at lægge en våd kold klud over målerne, der derved målte mindre men er det STADIG samme princip i de målere der bruges idag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 12:11

Nå - der var et par stavefejl men meningen er vist god nok....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 12:14

Citat
Egentlig ganske logisk men en dårlig forretning for mig

Det er så lidt forkert formuleret da det jo er beboerne der betaler under alle omstændigheder.....

Giver blot en anden fordeling og belønner ikke dem der sparer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 12:37

Fordampning er primært afhængig af vædske temperaturen,
men også i nogen grad af rumtemperaturen:
Når luften nærmer sig mætning reduceres fordampningen...

Men hvad med at skifte til bedre, mere ufhængige målere.
Se eksempelvis her:
http://www.varmtvandsmaaler.dk/index.php?id=850&tx_newsflexible_article%5Bid%5D=32&cHash=afeebd8d23

Hvis det drejer sig om at fordele varmeudgifterne i en boligblok er problemet ikke så stort,
alle har jo næsten samme rumtemperatur og det er radiator temperaturen der er afgørende.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-11 12:37

Hmm, jeg er ikke helt klar over, om det hedder en fordampningsmåler, men jeg bor til leje i et større boligselskab (almennyttigt).
Vores målere måler ud fra rumtemperaturen, så det kan ikke betale sig, at bruge elektrisk opvarmning, da man så kommer til at betale for både varme (på radiatoren) og strøm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 12:43

Begge løsninger virker lidt halve...

Svend:
Citat
Hvis det drejer sig om at fordele varmeudgifterne i en boligblok er problemet ikke så stort,
alle har jo næsten samme rumtemperatur og det er radiator temperaturen der er afgørende.

Vi er som sådan enige, men hvis det sparer på "varmen" at bruge strøm er det jo "naboen" der er medbetaler.......

Troldepige:

Citat
Vores målere måler ud fra rumtemperaturen

Er du SIKKER på det - sidder de ikke på radiatoren ?
Og ja - selvfølgelig kan det ikke svare sig hvis man SELV betaler strømmen, men det er jo netop problemet - den betaler naboen en bid af.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 12:46

Så sagt på anden måde....

Vil en alternativ opvarmning få radiatormålerne til at vise MINDRE - det er ligesom det slående punkt.

Jeg spekuler nemlig i øjeblikket på at få sat el-bi-målere op - men de kan ikke tjenes hjem på en overskuelig tid uden at hæve huslejen....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-01-11 12:52

Citat
Hvis det drejer sig om at fordele varmeudgifterne i en boligblok er problemet ikke så stort,
alle har jo næsten samme rumtemperatur og det er radiator temperaturen der er afgørende.

Nåeh, der hvor jeg boede før havde en af mine venner nøjagtig samme type lejlighed uden ekstra ydermur og på samme etage, hans dame elskede varme, hvilket betød at de betalte ca 2.500 mere om året end jeg.

En fordampingsmåler tæller også lidt under hedebølger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 12:58

>Vil en alternativ opvarmning få radiatormålerne til at vise MINDRE

Det er jeg bange for de ikke gør?

Hvis du vil måle varmeafgivelsen korrekt, skal du måle ind og udgangs temperaturerne,
samt gennemstrømningen, som det nu sker i moderne fjernvarme anlæg...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 13:01

Citat
En fordampingsmåler tæller også lidt under hedebølger.

Ja - jeg har også eksempler på at de tæller SELVOM radiatoren er "slukket"

Men kan jo sige at det rent økonomisk er ligegyldigt da HELE ejendommen jo betaler for det der bliver brugt, men det er retfærdigheden jeg angriber i de tilfælde hvor der bruges FÆLLESmidler til den ENKELTE....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-01-11 13:04

Citat
Elvarme er FORBUDT men du kan jo ikke rende rundt og "snuse" i lejlighederne

Her hvor jeg bor nu smider de jo med affald, og indimellem ser jeg tomme kasser hvor der har ligget en af de olieradiatorer man kan købe for en slik.
Og nej, vi betaler ikke fælles strøm.

Forlang dog at der bliver opsat elmålere, strøm bliver snart et luxusgode hvor man selvsagt hverken vil betale for naboens 26 grader rumtemperatur plus 3 tændte fladskærme.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 13:06

Citat
som det nu sker i moderne fjernvarme anlæg

De må være MEGET moderne....

De steder hvor jeg ser radiatormålere er det blot et "glasrør" der skiftes en gang om året når "streger" læses af....

Men klart - der findes sikkert bedre systemer - blot hænger det ikke sammen økonomisk at lave sådanne udskiftninger....

Citat
Det er jeg bange for de ikke gør?

Det er så der jeg ikke tror det er tilfældet....

Varmeforbruget har differencer på op til 300% (fra den billigste til den dyreste) - og det skyldes næppe at "fru Clausen" vil have mere varme end "Pedersen"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 13:08

>hvilket betød at de betalte ca 2.500 mere om året end jeg.

Men det skulle de jo også, med den uisolerede ydermur og højere rum temperatur,
måtte deres radiatorer jo være varmere med større fordampning og varmeforbrug.

Og refi, det bliver ikke helt retfærdigt, kun med fordampnings målere,
nogle af de forbedrede typer, jeg henviste til, korrigerer for kolde radiatorer om sommeren...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 13:12

Citat
Forlang dog at der bliver opsat elmålere

Ja - det er jo det der diskuteres

Men en huslejestigning på 20-30% er ikke sådan lige at forklare beboerne

Og bruger jeg de "opsparede" midler til det, vil det ikke kunne tjene sig hjem de næste MANGE år....

Jeg har en pris på bimåler-opsætning til ca 2000 pr lejlighed (25x2000).... kan det gøres billigere.... aflæsning osv. er egentlig en mindre post

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 13:15

Citat
nogle af de forbedrede typer, jeg henviste til,

HVOR ???????

Du OMTALTE dem da vist kun

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 13:19

Snyder man, er det jo naboen der skal betale...

Dengang man kun målte fjernvarme indgangs temperaturen,
fjernede jeg isoleringen på returen i vor tørre kælder.

En køle kollega indsatte varmeveksler så hans retur vand kom ned på få grader...

Det må være muligt, også i bolig komplekser,
at installere bedre kalorie målinger end fordampningsmålere.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-01-11 13:31

Citat
tidligere tiders "fif" gik på at lægge en våd kold klud over målerne, der derved målte mindre

En af vores gamle venner pakkede måleren ind i staniol...han påstod det hjalp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 13:37

Citat
Dengang man kun målte fjernvarme indgangs temperaturen,

Det er vel det man stadig gør

Ejendommen har fjernvarme - der betales for det totale forbrug....

Lejligheder har så egne målere (fordampningsmålere) - det styres af Clorius (det hedder vist Techem nu)....

Prisen for den enkelte er derefter et fordelingsspørgsmål af det TOTALE forbrug (det styrer Clorius jo)

Så der er ikke tale om at JEG bliver fattigere - blot er det "retfærdigheden" for forbrugeren....

I sidste ende betales jo kun for TOTALforbruget.

Men men men....

Det var egentlig det retfærdige i disse fordampningsmålere jeg var interesseret i - det er som sagt der der med al sandsynlig "snydes".....

Kan tilføje at Varme-Strøm fordelingen i ejendommen er 50-50 og det mener jeg ikke er normalt for en "husstand" (begge er på ca. 90.000 om året)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 14:33

Nej, selv her i Sønderborg fjernvarme har vi et fuldt udbygget varme forbrugs målesystem.
Du må bo i et udkandts område, eller hvad det nu hedder...

Hvis du kun har fordampnings målere og supplerer med alternativ opvarmning,
behøver dine radiatorer jo ikke være helt så varme, og der vil være lidt mindre fordampning,
så du sparer lidt, men slet ikke det hele af hvad du tilfører ved siden af.

Mine sidste ord i denne sag...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-01-11 14:46

Jo varmere radiatoren er jo mere bliver der fordampet fra væsken i det lille rør. Temp. i radiatoren går op og ned efter hvor varmt der er i rummet. Altså følger fordampningen i det lille rør rumtemperaturen. DVS, hvis man opvarmer med anden kilde vil rummet blive varmt uden radiatoren har været varm. Der er altså ikke fordampet så meget væske i det lille rør. Jo mindre fordampning i røret, jo mindre varmeregning. I dit tilfælde kan det så betale sig at opvarme med el, hvis man ser bort fra, at det er mod reglerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 14:52

>Mine NÆST sidste ord i denne sag...

Nej, du betaler jo også for El, normalt dyrere,
og som jeg lige anførte, får du kun delvis kompensation med en fordampningsmåler.

Hav en fortsat? God Dag...

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-11 14:53

Citat
Jeg har en pris på bimåler-opsætning til ca 2000 pr lejlighed (25x2000).... kan det gøres billigere

Der er da ikke noget at betænke sig på, enhver boligforening med bare lidt tjek på tingene burde have det skaldede beløb på kontoen, banken griner deres røv i laser hvis de penge skal lånes.

Giv beboerne et huslejevarsel på 50 kr om måneden i to år til dækning, nogle skal sluge en kamel, andre vil juble.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 15:35

Pengene er der såmænd - det er ikke lige problemet, og det bliver nok også den nemmeste måde at løse det på.....

De beboere der "brokker" sig er jo netop dem der "prøver" at spare....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-01-11 16:37

Da vi fik opsat varmemålere var det et krav fra kommunen idet de så fik bedre styr på pensionisternes varmetilskud.

Vores samlede vandforbrug faldt omgående 15 % da vi fik vandmålere, selv om der først ville blive afregnet individuelt efter en testperiode på et år, der er så nogen der har set sorte skyer i horisonten og sat forbruget ned med det samme.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-11 20:29

Citat
Er du SIKKER på det - sidder de ikke på radiatoren ?

Jeg kan ikke huske hvor, men jeg har for flere år siden læst om det et elelr andet sted, og det var netop skrevet for at forklare folk, at det ikke kan betale sig, at bruge f.eks. el.varme for at spare på varmen fra radiatoren.

Her i afdelingen hvor jeg bor, havde vi det oppe at vende i afdelingsbestyrelsen sidste sommer fordi en ældre damme havde henvendt sig på vores lokal-kontor, hun frøs og havde derfor mærket på radiatoren og fundet ud af at den var kold.
Årsagen er, at et eller andet, som jeg ikke har så meget forstand på, er indstillet så der først tændes for varmen på radiatorerne når udetemperaturen kommer under 16 grader (tror jeg det var).
I første omgang syntes vi da, at der skulle tændes for radiatorerne noget før, så der ikke er beboere der sidder og fryser.
Men så kom jeg i tanker om, at have læst om det der med, at radiatorerne måler ud fra temperaturen i rummet og snakkede derfor med en af selskabet's viceværter, som gav mig fuldstændig ret.

Jeg fik oplyst, at hvis vi valgte, at tænde radiatorerne ved højere ude-temperatur ville det komme til, at koste hele afdelingen en pokkers masse penge, og det kunne vi jo ikke forsvare overfor de beboere, som ikke fryser.

Vi har målere på, som aflæses digitalt, der sidder nogel små knapper på,, som jeg ikke helt har sat mig ind i havd kan bruges til. Der står "doprimo" på dem".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-11 20:50

Citat
at det ikke kan betale sig, at bruge f.eks. el.varme for at spare på varmen fra radiatoren.

Det er vi da enige om hvis man SELV skal betale for strømmen.....

Så hvis ALLE mine lejere gør det, er det UDEN betydning for den enkelte, da de så ALLE får en højere strømregning.

Men hvis KUN 1 eller 2 gør det, er det de resterende der betaler hovedparten af deres strømforbrug.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 21:25

Mon ikke det var på tide også at få registreret individuel el forbrug?

Det kan da ikke være så svært,
når alle har samme spænding, bare mål strømforbruget over tid...

De lejere der har et usandsynligt højt strøm forbrug er dem der snyder med varmeregningen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-11 22:43

Eller fjern målerne fra radiatorerne, og opkræv husleje incl. lys og varme. ;)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-01-11 05:02

Citat
hun frøs og havde derfor mærket på radiatoren og fundet ud af at den var kold

Trods at de fleste boliger i dag har termostater på radiatorer eller lidt mere sofistikerede systemer og man derfor burde gå udfra at folk vidste hvad en termostat gør er der stadig nogen der giver regulatoren et ordentlig hug når radiatoren er kold.
Man kan sige til dem hundredevis af gange at hvis termostaten virker skal den sgu nok selv lukke op, og hvis det er for koldt skruer man bare en tak op, IKKE til max idet den så bare cykler derudaf til det bliver en sauna.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-11 08:57

Citat
Eller fjern målerne fra radiatorerne, og opkræv husleje incl. lys og varme.

Det er jo netop det alternativ der kunne være tale om - det vil sågar udløse en besparelse på ca. 10.000 for aflæsning

Men det vil sikkert få forbruget til at stige, og er dermed ikke særlig klimavenligt.

Men OK - det er selvfølgelig ikke mit problem

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-01-11 09:53

Jo varmere ved måleren jo større forbrug. Jo højere rumtemp. jo større forbrug. Hvis solen skinner ind på måleren og radiatoren er slukket viser måleren forbrug! .... enkelt og dyrt!

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 16-01-11 10:28

Den her klage sang har jeg hørt før og flere gange fra udlejer og der er kun et at sige få lavet sådan at hver især betaler for sit forbrug el-varme-vand, så skal du bare se hvordan dansken kan spare du vil blive meget overrasket, men jeg er da også godt klar over at det er en stor investering men der er jo kun lejren til at betale og det har vist sig at i den sidste ende har lejren sparet penge på ens forbrug og der med er blevet mere klimavenlig. Og man behøver jo heller ikke at fare til at laver alt om på engang , man kunne jo lave det sådan ved fraflytning og renovering, så strækker man jo også udgiften over længer tid....Og hvis man har det iorden og der er nogen som klager til LLO kan man jo bevise at man har sine sager iorden og det skulle jo være mærklig at man som udlejer ikke har været truet med LLO........ et lille indspark......

Bassebo...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-11 10:43

Som Thyregod8 skriver http://www.kandu.dk/spg153012.aspx#1762204
Citat
Jo varmere radiatoren er jo mere bliver der fordampet fra væsken i det lille rør. Temp. i radiatoren går op og ned efter hvor varmt der er i rummet. Altså følger fordampningen i det lille rør rumtemperaturen. DVS, hvis man opvarmer med anden kilde vil rummet blive varmt uden radiatoren har været varm. Der er altså ikke fordampet så meget væske i det lille rør. Jo mindre fordampning i røret, jo mindre varmeregning. I dit tilfælde kan det så betale sig at opvarme med el, hvis man ser bort fra, at det er mod reglerne.

Jeg har lige fået læst varme af, og på de radiatorer som jeg ikke bruger var der fordampet fra 0,5 til 1,5

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-11 10:44

Jeg er enig i at den der forbruger er den der skal betale,
derfor foreslog jeg også individuel måling også af El.

Hvis det er en for dyr en gangs investering, kunne man jo prøve at sammenligne de forskellige opgange. Det er jo ikke én sikring der dækker hele komplekset, så det må være mulig at inddele...

Er der så én eller flere opgange men et usædvanligt El forbrug,
så begynd med at installere elmålere her, og snart har du synderne...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-01-11 12:10

Kig dog fremad, energipriserne får nogle hug, elleverandørerne betaler allerede i perioder en megahøj pris for vandkraft fra Norge grundet klimaændringer....heldigvis har vi så en udligning så vi ikke får ekstraregninger hver 14. dag.

Om ikke så fandens mange år begynder trykket fra vores eget gas i Nordsøen at falde hvilket gør at vi skal importere.

Dong vil opføre flere vindmølleparker, men financeringen vil de have tjent lynhurtigt ind, hvilket langtfra vil give den "gratis" strøm som vinden er, samtidig opkræver skattefar gudødemig også afgift på grøn energi

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-01-11 15:47

Hvis man regner lidt på om det kan betale sig at bruge elektrisk opvarmning, som i dit tilfælde, kan man lave et regnestykke: elektricitet er ca 2,5 gange så dyrt som gasopvarmning. Hvis man så regner med at der er omkostninger på din varmeregning, der gør den lidt dyrere, kunne man anslå at det koster ca 2 gange så meget at opvarme med elektricitet.
Men da sikkert flere beboere har regnet fidusen ud, kan man sige, hvis blot halvdelen opvarmer med el forsvinder fidusen, da den fællesregning på el stiger. Imidlertid falder regningen ikke væsentlig, hvis du holder op med at bruge el. Så det er bare om at hænge på.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 04-02-11 13:10

Tak for svaret LuffeA.

Vi valgte elmålere og fik det endda til den halve pris (1000.- pr lejlighed) ....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-11 17:01

Citat
Vi valgte elmålere og fik det endda til den halve pris

Elektrikeren må have været sulten