/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Tilgængelig RAM
Fra : PrivateDK
Vist : 1022 gange
150 point
Dato : 17-12-10 02:32

Når jeg går ind på kontrolpanel - System, får jeg oplyst:
Installeret Hukommelse(RAM): 4,00 GB (2,99 GB kan bruges)

Hvordan skal det forståes?
Der sidder 2 * 2 GB RAM blokke i PC'en. Den kører Win 7.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-12-10 03:45

Styresystemet + det andet der er startet op bruger det resterende.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-12-10 07:43

der er to ting i det først bruger du win 7 64 bit så er stor chance for at du kan bruge alle 4gb er det win 7 32 bit så kniber det , det har også noget med bundkortet om det kan håndtere så meget ram ,jeg har win 7 32bit 4gb og der siger den at jeg kun kan bruge 3,5 gb

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-11 20:55

i glemmer noget:
32 Bit styre systemer kan kun adressere 4 GB ram.
i sætter 4 GB ram i maskinen men glemmer at grafikkortet også har noget ram, det skal også adresseres ligesom evt ram på andre ting i computeren.
Alt det skal jo trækkes fra de 4GB

Citat
Styresystemet + det andet der er startet op bruger det resterende.

Nej, det der mangler op til de 4 GB kan netop IKKE bruges af systemet da systemet ikke kan adressere det

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-01-11 21:12

Den er købt færdig monteret på denne måde.
Har aldrig haft låget af maskinen, men kan læse en brugervejledning.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-11 21:18

Citat
Den er købt færdig monteret på denne måde.

irrelevant.
det er lige meget om det er et færdigsamlet mærkevare system eller en hjemmesamlet bambus pc
De er begge to underlagt matematikkens love

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-01-11 21:28

Det var bare dit angreb
Kode
i sætter 4 GB ram i maskinen

Jeg svarede på.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-11 21:47

ahh ok. så mangler jeg en edit knap, det var ikke ment som et angreb men derimod som en forklaring

her kommer rettelsen:
I køber en færdig maskine med 4 GB ram i....

ok kan stadig opfattes som et angreb, det er vist bare ikke min dag i dag

Og lige inden der er nogen der får lyst til at belære mig om hvordan en computer virker
Citat
ligesom evt ram på andre ting i computeren.

jeg skrev ovenstående for ikke at det skulle blive alt for teknisk, jeg er GODT klar over at de fleste enheder bruger memory mappings

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-01-11 21:58

Helt fint.
Det du siger er altså at min win 7 32bit fortæller mig at min PC har 4Gb ram på bundkortet, men kan kun bruge de 3, fordi der formentlig er 1Gb på grafikkortet.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-11 22:10

tillad mig lige at komme med en enkelt rettelse
Du har ikke 4Gb (Gigabit) men 4GB (GigaByte)

Og de forskellige ting på bundkortet (netkort, systembus, HDD, lydkort, usb, chipsæt, PCI bus osv) bruger en del addresser så det er ikke kun dit grafikkort

prøv at gå i enhedshåndtering --> menuen vis --> ressourcer efter type --> hukommelse
Der kan du se hvad der bliver brugt

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-01-11 22:25

Kode
Du har ikke 4Gb (Gigabit) men 4GB (GigaByte)

Note taken.

Måske jeg fatter langsomt, men jeg fatter stadig ikke hvad der menes når der skrives følgende:
Installeret Hukommelse(RAM): 4,00 GB (2,99 GB kan bruges) om mit system, som egentlig er mit oprindelige spørgsmål

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-01-11 22:54

Nogen roder tingene gevaldigt sammen idet der ikke bliver nævnt om det er delt grafikkort.

På min XP står der "tilgængelig " ram.......men jeg har mindre i end den kan håndtere.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 150 point
Dato : 14-01-11 22:58

der sidder 4 GB ram (i dit tilfælde 2 rammoduler af 2 GB) der er kun 2,99 af dem der kan bruges da 1 GB bruges af andre ting
Disse andre ting er vigtige da du jo gerne vil have billede på skærmen, lyd i højtalerne, harddisk at gemme på, forbindelse til internettet så de adresser kommer først. derefter tæller den din ram og så er der noget den kan adressere (2,99 GB kan bruges) og noget den ikke kan få fat i

på et 32 bit styresystem kan der kun adresseres 2³² bit (4294967296 bit eller 4 GB) det er ikke muligt at skrive en større adresse

Det er ligesom med benzinen (bilanalogi, sorry)
det er ikke så mange år siden at der kun var tre tal på skiltene, det højeste tal de kunne skrive var 9,99 kr.
alle skilte og standere skulle laves om så de havde 4 tal så priserne kunne komme over 10 kroner
der er langt til 99,99 kr.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-01-11 23:08

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Se det var snak jeg kunne forstå.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-11 23:12

Citat
Nogen roder tingene gevaldigt sammen idet der ikke bliver nævnt om det er delt grafikkort.

du misforstår LuffeA, prøv at kigge i enhedshåndtering som jeg skrev
Her er et udsnit fra min egen maskine
http://billedeupload.dk/photo/2011-01/39e05b00/LuffeA.PNG.html
Som du ser så er der mange ting der bruger hukommelses adresser (nej det er ikke din ram de bruger, det er der faktisk mange der tror)
Teknikken hedder memory mapped input output forkortet MMIO
Det er en teknik der gør CPUen i stand til at kommunikere direkte med de forskellige enheder i maskinen