/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
4 harddiskdrev
Fra : PS.BMW
Vist : 774 gange
200 point
Dato : 12-06-10 07:34

Har købt en ASUS N 71 JV Fremtidssikret ca. til jul

Der er 4 harddiskdrev: OS (c: ), Data (D: ), Lokal disk (F:) og Lokal disk (G:)

Hvad er ideen med det?

Der er kun date på C: drevet, også det jeg har puttet på.

Skal man lægge programmer på C. Data på D. Billeder og hjemmesider på F

Backup på G, eller fylde op fra en ende.

Backup bør vel ligge eksternt.

Det vil være ærgerligt hvis jeg opdager det smarte om et halvt år når alt er rod

Mvh.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-10 08:57

Lokal disk (F:) og Lokal disk (G:) er sikkert en indbygget kortlæser

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-10 09:16

C: drev er er til selve systemet
D: drev er sikkert en Recovery

F: og G: kunne være kortlæser!

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 12-06-10 09:16

Det tror jeg ikke, der 232 ledig GB på hver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-10 09:29

Det kan da også være een harddisk som er delt op.
Det kan du se her:
Start > h-klik på computer > administrer > diskhåndtering >
se på den firkantede tegning af harddisken(e)

Disk 0 er den med C: og styresystem, og den kan være delt op i flere partitioner.

Disk 1 er næste harddisk / USB drev / memorycard /eller andet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-10 09:29

Nej så er det sq nok harddisken der er delt i 4 partitioner

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-10 09:32

Som du selv skriver "Backup bør vel ligge eksternt" det bør den gøre,
for går HD i udu ryger hele l.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-10 09:35

Og lav nu de backup DVD'er som Asus sikkert anbefaler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-10 09:40

Det er jo en NOTEBOOK....

Der er MED GARANTI IKKE 4 harddiske i

Der er 1

Den er delt i 2 eller 3 (det ene muligvis dvddrev) + 1 kortlæser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-06-10 09:46

Citat
Skal man lægge programmer på C. Data på D. Billeder og hjemmesider på F
ikke noget du skal, det er helt frivillig, Data drevet bør du holde nallerne fra og programmer installeres automatisk på C drevet hvor Windows også ligger og det er vel godt.
De to andre drev har du frit slaw på, brug dem til gemme billeder, musik og andre filer og giv drevene navne så du ved lidt om hvad er på drevet.
Citat
Backup på G, eller fylde op fra en ende.

Backup bør vel ligge eksternt.
ja det sikreste er at have en backup på et eller flere eksterne drev, men at bruge en af de ekstra partioner til backup er bedre end ingenting, harddiske holder en del år og det er altid når Windows går ned og skal geninstalleres at "vi" mister det som er på C drevet, vi er i citations tegn fordi JEG gemmer ikke noget på C drevet, alle mine mapper er på andre drev, da jeg fik min nyeste computer med Windows XP var harddisken et stort drev, den er nu delt i fire, en til Windows og programmer, en til midlertidig lagring af billeder og musik, en til billeder og videoer, og den sidste er al min musik på
Citat
Det vil være ærgerligt hvis jeg opdager det smarte om et halvt år når alt er rod
det smarte i at have flere drev har jeg vist beskrevet, selv synes jeg det er en vældig smart indretning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-06-10 09:49

Se lige efter hvad der er på de drev fra starten, jeg har set computere med 2 recovery drev, den ene hed Recovery og den anden hed Data, hvis der er noget i de drev som kan se ud som om det kan bruges til en gendannelse, så bør du holde dig fra disse drev

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 12-06-10 11:08

Efter Eyvinds anvisning.

Disk 1: C: system, boot, sidefil osv.
" D: 100 % ledig

Disk 2: F: 100 % ledig
" G: 100 % ledig

Har lavet backup DVD'er som Asus anbefaler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-10 11:37

http://www.gratisimage.dk/thumb-FDFD_4C1354EE.jpg
Disk 0 med 2 partitioner.
...en med styresystem C:
...en med alt muligt og lager D:

Disk 1 er hos mig en memorystick med en partition F:

CD-rom 0 (DVD) har fået bogstavet E:

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-10 11:50

Citat
Disk 2: F: 100 % ledig
" G: 100 % ledig

Selvfølgelig er en kortlæser lededig - der er jo ingen kort i

Kom med nogle GB tal for de forskellige drev... Så er det MEGET nemmere at "gætte" hvad de er

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-10 12:04

PS.BMW skriver jo at der er 232 GB ledig på hver, så det må jo være HD der er delt i 4

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-06-10 12:28

Udfra hvad jeg ser er der 2 hardisk & et DVD drev

1.Hardisk(0) ca. 500GB : C: & D: med hver ca. 250GB formateret til 232GB
2.DVD drev: E:
3.Hardisk(1) ca. 500GB : E: & F: med hver ca. 250GB formateret til 232GB

Hvilket jeg ikke synes kan passe da der ifølge denne site kun er en 500GB hardisk i
http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-N71JV-Notebook.27468.0.html

Prøv at oprette en mappe på C,D,F,G og kald dem deres drev bokstav, bare for at checke det er 4 forskellige drev.

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 12-06-10 13:04

[CITATPrøv at oprette en mappe på C,D,F,G og kald dem deres drev bokstav, bare for at checke det er 4 forskellige drev. ][/CITAT]

Det kan jeg godt.

Når jeg fylder noget i sprækerne bliver det til:

Flytbar UDISK 2,0 = H:
Flytbar Kortlæser Nikon = I:
CD-rom min disk= E:

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 12-06-10 13:12

jammen jammen den har jo plads til harddisk nr. 2

Sidste billede i første billedeserie.
http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-N71JV-Notebook.27468.0.html

Hvad er ideen med det:
Den ekstra harddisk kan fungere som backup på forskellige måder eller til at hæve læse/skrivehastigheden.

Det foregår ved forskellige RAID indstillinger hvor der kan køres paralelt i serie eller dobbelt
Det er din dog ikke indstillet til som jeg ser det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-10 13:32

Jer har godt nok aldrig set en notebook med 2 harddiske - det må være det de kalder FREMTIDSSIKRET (til jul)

Nr. 2 harddisk er jo så blot en extra tilslutning (der så er monteret med 500GB disk delt i 2)...

Godkendelse af svar
Fra : PS.BMW

Dato : 12-06-10 14:02

Tak for svaret Eyvind.

Som jeg forstår det skal programmer på C:\
data, billeder, hjemmesider osv. Hvor jeg har lyst og backup på ekstern disk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-06-10 14:27

Det er altså ret enkelt at finde ud af om der er 2 harddiske i din maskine og hvor mange drev der er på hver.
Prøv at skrive: diskhåndtering i søge feltet lige over start flaget, klik på Diskhåndtering og se hvilke drev der er og hvad det er, på min viser jeg lige drevene så du ser lidt om hvad du kan se under Diskhåndtering, drevene er listet op sådan:
Disk0 med 2 partioner C og F
Disk1 med 4 partioner E - G - H og J
Disk2 flytbar K intet medie (det er en kortlæser)
Disk3 flytbar L intet medie (det er en kortlæser)
Disk4 flytbar M intet medie (det er en kortlæser)
Disk5 flytbar N intet medie (det er en kortlæser)
Cd-rom 0 DVD D intet medie

Der hvor der står intet medie er til flytbare medier som kortlæsere
De drev hvor der ikke står intet medie, kan du klikke på og få vist antallet af drev og hvor store de drevene er

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-06-10 14:29

Citat
og backup på ekstern disk.
ja eller på nummer 2 harddisk som det mindste, hvis der er 2 harddiske men det fik du vel at vide da du købte eller hvad

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-10 14:38

Refi - bærbare comp har tidligere også haft plads til harddisk nr. 2
Jeg kan dog ikke huske hvem der lavede dem.

Og så dem hvor CD skuffen kunne udskiftes med en harddisk.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-10 14:43

Citat
Refi - bærbare comp har tidligere også haft plads til harddisk nr. 2

Det aner han sq da ikke en skid om, han skal bare komme med ligegyldige kommentarer, li'som min her os er