/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pc´er vil ikke starte!!
Fra : sydney69
Vist : 516 gange
15 point
Dato : 31-03-10 19:32

Jeg har fået en stationær pc (HP Presario) til rep. fra en ven, men kan ikke lige finde fejlen selv. Problemet er som følger: Lige så snart at der kommer strøm til pc´en starter blæseren op for fuld drøn. Der kommer lys i tænd/sluk knappen, men der kommer intet frem på skærmen. Jeg tror slet ikke at bios starter op. Er der én som har et godt bud på den fejl?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-10 19:58

Prøv lige > tag strømmen fra > hold startknappen inde i godt 1 min.
Sæt strøm til og prøv.

Er det en bærbar så tag også batteriet ud og start uden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-03-10 20:11

Det lyder som om en del af bundkortet er stået af.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 20:25

Ingen virkning, desværre. Strøm på pc = blæser for fuld drøn og intet andet. Jeg kan med besvær slukke ved at holde tænd/sluk-knappen inde i 5 sek., men lige så snart at jeg rører den igen er det blæser for fuld drøn og intet andet. Meget mystisk.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 20:26

Okay. Men hvad er den eksakte årsag til at blæseren kører for fuld drøn?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-10 20:32

Citat
Men hvad er den eksakte årsag til at blæseren kører for fuld drøn?

At du sætter strøm til

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-10 20:38

Citat
At du sætter strøm til

Hold da kæft et intilligent svar, nåe ja man kan vel ikke forvente andet

>sydney, har du prøvet at pille batteri ud til BIOS nogle minnutter, eller afmontere grafikkort, hvis det da ikke er onboard, eller pille RAM ud...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 20:39

Hvilket lys kommer der i tænd/sluk knappen og lyser den konstant eller blinker den?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-10 20:47

Citat
Hold da kæft et intilligent svar, nåe ja man kan vel ikke forvente andet

Ja - det er sgu da logik i en stationær - den kører HELE tiden når der er strøm på

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 21:00

En blæser kører ikke for fuld kraft konstant med det samme at der kommer strøm på. Har prøvet det med bios-batteriet. Lyset lyser konstant i tænd/sluk-knappen. Det er onboard grafikkort. Ingen effekt ved at tage ram ud.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 21:02

hvad farve lyser den? Grøn eller Orange/gul?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-10 21:05

Citat
En blæser kører ikke for fuld kraft konstant med det samme

JO

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 21:22

Den lyser grøn.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 21:24

umuddelbart vil jeg sige det er strømforsyningen der skal skiftes.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 21:31

Men der er jo strøm på pc´en. Jeg har selv lige måtte skifte på min egen, men der var der slet ingen strøm.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 21:38

blæseren på din strømforsyning starter op lige så snart du tilslutter en strømkilde til den, det kan vi vel godt være enige om ikke er rigtigt. Det kan selv følgelig også være I/O panelet på computeren der er defekt, men om der er sådan et på den HP, ved jeg ikke. Hvis ikke så er det bundkortet der skal skiftes.

Man du kan jo prøve og bytte strømforsyningen ud med en anden og se hvad der sker, har du ikke en der har den samme effekt, så kan du pille alle indstikskort ud af den (så som grafik, lyd, netværk m. fl) ikke ram. ske det samme så er det I/O panel/bundkort.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 21:42

Nej det er ikke blæseren på strømforsyningen. Det er cpu-blæseren. Undskyld hvis jeg ikke har præciseret det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 21:43

ja okat det ændre på tingene, men ikke så meget at det ikke stadig kan være I/O-panelet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-10 21:45

Se det var en hel anden snak

Så er der "rod" i din strømforsyning - den skal SLET IKKE køre fra start.....

Med mindre der er "rod" i dit motherboard der får cpuen til at blive kolossal varm allerede ved opstart....

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 21:48

Men hvis det nu er I/O-panelet, ved du så præcist hvad det er der får blæseren til at opføre sig sådan?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 21:50

Nej det gør jeg ikke, ikke andet end at panelet er defekt, men det kanogså sagtens være dit motherboard, så det kræver lidt fejlsøgning fra din side til at finde ud af hvad det er defekt.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 21:55

Jeg prøver i første omgang en anden strømforsyning. Jeg tror at den jeg har i min egen passer til.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 21:57

bare det er en du VED virker, det skal ikke være en defekt en.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-10 21:57

Selvfølgelig skal blæser da kører fra start af, jeg har endnu ikke mødt en der ikke gjorde, og jeg har set mange pc'er, hvis blæser ikke kørte var det fordi den var defekt

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 21:59

Klaudi læse nu hvad der bliver skrevet. Der en INGEN computere hvor CPU-blæseren starter op når man tilslutter en strømkilde til strømforsyningen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-10 22:06

Nå? når man tænder starter dyret da, men hvis man ikke trykker på powerknappen og den så
kører, bliver jeg jo nok nødt til at gi' jer ret i der er noget mystisk

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 22:12

Nå, den passede ikke alligevel. Er det nemt at lave en fejlsøgning, webnoob? Eller skal man være en større videnskabsmand for at gøre det?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 22:14

den behøver ikke passe i kabinettet, du kan bare nøjes med at tilslutte den bundkortet.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 22:21

Stikket til bundkortet er desværre ikke det samme. Det er det som ikke passer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 22:23

ah okay, men nu kender jeg ikke så meget til HP's opbygning af computere, men hvis du kigger i kabinettet og omkring der hvor man trykker for at starte computeren, så er der enten et lille printkort eller bare en ledning.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 22:30

Ikke noget printkort, bare en lille kontakt med ledning ned til bundkort.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 22:32

så prøv og tag den fra på bundkortet og så tilslut en strømkilde.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 22:37

Det har jeg prøvet. Det bliver samme resultat. Blæser for fuld udblæsning

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 22:38

så skal der et nyt bunkort i maskinen.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 22:58

Jeg har lavet en lille video og lagt på youtube, så er det lidt nemmere at se hvad der sker: http://www.youtube.com/watch?v=SCaTC_AA_Ac

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 23:01

Okay, nu bliver vi nød til at få factsne frem. Tag strømstikket ud af strømforsyningen. Så slukker computeren, klart . Sæt så stikket i igen (du skal ikke trykke på noget). Hvad sker der?

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 23:14

Bag på strømforsyningen sidder en lille grøn lampe. Hvis jeg venter til den slukker (der går lige 5 sek. efter jeg har pillet stikket ud) så starter blæser op med det samme og der kommer grønt lys i tænd/sluk knappen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 23:16

okay, jeg hæler stadig til et nyt bundkort.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 23:24

Ok, men det kan vel dårligt svare sig rent prismæssigt?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-10 23:28

Umiddelbart nej, men nu ved jeg ikke hvor gammel computeren er og hvilket bundkort der sidder i.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 31-03-10 23:48

Jeg har fundet bundkortet hos HP til 1000 kr. så det er selvfølgelig billigere end helt ny pc men man ved jo ikke hvornår den næste ting går i stykker så som strømforsyning, dvd-drev eller andet. Jeg vil skyde på at den er 3-4 år gammel. Så det bliver noget ejeren må vurdere.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 01-04-10 08:12

inden du skifter bundkort og hvad ved jeg prøv en anden skærm