/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Grøn vand í Akvarie.
Fra : steffen15
Vist : 4359 gange
100 point
Dato : 21-01-10 21:00

Hej jeg har haft grønt vand i mit akvarie længe..

efter jeg har forsøgt at skifte 50% vand i mit akvarie hver uge uden nogen form for forbedring..

har osse prøvet at kun give lys 7 timer om dagen.

efter sidste mulighed købte jeg dette uv filter http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=4168.

men kan ikke se at det skulle blive mere klar..

her er et billed af mit akvarie http://peecee.dk/upload/view/219453

Hvad kan jeg mere gøre?? det bliver snart tømt gider ikke det bøvl længere (=

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 21-01-10 21:06

Måske en hjælp?

http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=728867

Det med at skifte vandet gradvis er ellers godt nok.

Og hvis du har nogle sugemaller, som er med til at rense akvartet.

Du har vel også prøvet at skrabe alger væk fra glassene med et barberblad på en stang, eller hvordan det nu sidder?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-01-10 21:08
Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 21-01-10 21:09

har ingen alger på glasset kun i vandet,..

har 9 sugemaller.. )=

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 21-01-10 21:09

Flere "grønne links" ...

http://cichlids.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Alger

p://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=849223

http://www.soehesten.dk/akvarie/vand-pleje-i-akvarie.htm

Håber, at nogle kan bruges

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-10 21:10

Vi har tidligere været inde på sprøgsmålet.

Men det blev ikke afsluttet.
http://www.kandu.dk/spg141180.aspx

mit bedste bud er stadig, at rensning skal foretages ved at alle sten skal tages op og koges. Glasset rénses

og sådan som jeg ser dit indlæg - så rent vand igen, tempereret.

men det er altid svært, balancen er svær fordi, det ikke alene afhænger af indre men også ydre omstændigheder.
Vi skruer jo en del op for varmen indendørs p-t og det giver jo også en anden temperatur til akvariet.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 21-01-10 21:12

mit akvarie er rent. det har kun kørt en måned.. fik det i jule gave.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-10 21:19
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-10 21:20

ja ok kan se nu at der er den samme side som Zorto henviser til

sorry

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-10 21:25
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-10 21:37

Citat
mit akvarie er rent. det har kun kørt en måned.. fik det i jule gave.

du skal ikke opgive

det er netop hele "fornøjelsen"- det kan tage sin tid at opnå den balance der skal til.

Du skal ganske enkelt prøve dig frem - der vi opstå meget undervejs.

god arbejdslyst og husk at tal med din dyrehandler

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-10 10:46

Hvor stort er akvariet
Hvor mange fisk og hvilke arter har du deri
Hvor meget foder putter du i ad gangen og hvor ofte
Hvilken vandtemperatur.
Står akvariet så der kan komme direkte sollys på det gennem et vindue

Men det har altså kørt siden jul, og i den tid har du allerede flere gange forsøgt at skifte 50 % af vandet ud...det går altså ikke.

Når man starter op med et nyt akvarium, så bør det monteres færdigt med bundlag, dekoration og planter, pumpe og filter, og så stå i minimum en uge inden der puttes fisk i, så der kan opnås en god balance i vandet, og at vandet er rent og klart når evt. små urenheder fra grus og planter er filtreret væk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-10 10:51

Ser jeg rigtigt, at der både er sommerfugleciclider og en axolotl og sværddrager deri?

Så har du nævnt 9 sugemaller.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 24-01-10 21:15

Jeg har også haft lidt bøvl med grønne alger i vandet,

mindre foder, og nye rør hjalp rigtig meget...

Accepteret svar
Fra : zorto

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-10 06:42

Nåh, men hvad så Steffen...

Har du fået fixet dit grønne akvarie , eller hvordan & hvorledes ?

Jørn

Godkendelse af svar
Fra : steffen15

Dato : 03-02-10 19:17

Tak for svaret zorto.

nej må leve med det grønnevand ()=