/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
rent akvarie??
Fra : aniha
Vist : 3479 gange
20 point
Dato : 08-10-07 10:11

Hej
jeg er forholdsvis nybegynder og har lidt problemer med mit store akvarie. Jeg har et 120 liter + et 20 liters, hvor der kun går yngel. I det store kommer der grønne pletter på glasset og jeg skifter vand (1/3 del hver uge) og gøre rent ca. en gang i måneden. Kunne der være noget jeg ikke har tænkt på at gøre, for at holde algerne væk? Hvordan rengøre man filteret optimalt?
Tak for hjælpen. Hilsen Aniha

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 08-10-07 10:33

Du skyller blot filtret og gnubber på det... Til der ikke længere kommer snavs ud...
Jeg vil anbefale dig en lille flok maller- spørg fiskehandleren hvilke, de plejer at rengøre mine ruder. Jeg har aldrig haft problemer med alger(som det grønne på din rude sikker er) og jeg tror det er fordi mine maller er så gode til at rydde op...

Mvh Ida.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-10-07 11:26

Det står muligvis og får for meget dagslys.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-07 11:40

For det første skal du lade være med at skifte vand så tit......og også at gøre rent......det ødelægger den naturlige balance i akvariet........et akvarie bør kunne fungere af sig selv, medmindre der overfodres eller er alt for mange fisk i som sviner vandet unødigt med affaldsstoffer.

M.h.t. alger, de grønne af dem, skyldes de for meget lys.
Altså du skal slukke lyset om natten, og så må akvariet ikke stå et sted hvor det udsættes for direkte sollys.

Nu ved jeg ikke hvilken slags filter du har.....nogen skal bare skilles ad og skylles og renses, mens andre skal have selve filtermalerialet udskiftet.

Kommentar
Fra : aniha

Dato : 08-10-07 12:38

Tak alle sammen for jeres hurtige svar.

Der er ikke ret mange fisk i: 7 gubbyer, 1 på ca. 8 cm. jeg ikke ved hvad er og 5 på ca. 3 cm som jeg heller ikke ved hvad er. Desværre!

Mit filter er et indbygget indvenligt filter der sidder i den ene side af akvariet med 3 rum i hvor der er et filter i det ene rum der kan tages op.

Er der et sted (evt. på nettet med billeder) hvor man kan finde ud af hvad det er for nogle fisk man har?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-10-07 12:42
Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-10-07 12:44

Ikke helt Enig med Dova.
Du får aldrig fuldstændig biologist balance i et stueakvarium. Så skal du kun have en lille fisk i det 100 l akvarium.
Derfor skal vandet delvis skiftes jævnligt. Men 1/3 pr uge er nok for meget.
Hvis du bruger almindeligt kalkholdigt ledningsvand fremmer det også algevæksten. Grønalger er egentlig et sundhedstegn, som de fleste dog ikke kan lide.
Brug vand fra regnvandstønden, det hæmmer algevækst, og er også bedre for mange fiskearter, som stammer fra tropiske regnskovsområder..

Kommentar
Fra : aniha

Dato : 08-10-07 12:51

Jeg må vel til at samle regnvand, for jeg bor i et område hvor der er meget kalk i ledningsvandet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-07 12:54

Citat
Du får aldrig fuldstændig biologist balance i et stueakvarium. Så skal du kun have en lille fisk i det 100 l akvarium.

Jeg har nu ellers haft et 200 liters akvarium til at køre i 3 år engang, uden der blev skiftet vand i det, og både fisk og planter trivedes optimalt, det blev kun tømt fordi huset brændte og skulle rages ned.............og i det næste akvarie (80 liter) blev alt vandet skiftet , en gang på ni år fordi det skulle flyttes og jeg havde eks. neonfisk deri, der blev 8- 9 år gamle, så selvfølgelig kan det lade sig gøre at få balance uden at rende og skifte vand i tide og utide

Citat
Mit filter er et indbygget indvenligt filter der sidder i den ene side af akvariet med 3 rum i hvor der er et filter i det ene rum der kan tages op.

Det skal du så bare skille ad og rense selve filterhuset rent for alger, og så rense og skylle materialet godt igennem så det er rent.

Algeforekomst forværres også, hvis vandet er for stillestående....altså at pumpen ikke laver nok cirkulation i vandet

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-10-07 14:04

Regnvand er godt - og dog! - for der er en hel del "giftstoffer og andet skidt" fra luft forurening samt hustag, alt efter hvad et tag er beklædt med. Regnvandet skal så filtreres for disse stoffer - alt for bøvlet. Du kan rolig bruge vandværksvand (det må helst ikke være klorholdigt), du skal bare bruge "Aqua Safe" eller lign. produkt, til at neutralisere vandet for tungmetaller mm., dette bruges hver gang du udskifter noget af vandet.
Grønne alger kommer af for meget lys og brune alger af for lidt lys. Sugemaller kan ikke tage det hele (algerne sidder for hårdt fast), men skrab glasset indvændigt med en barberblads-skraber som er beregnet til f.eks. keramiske kogeplader.
MVH Akle

Kommentar
Fra : suset

Dato : 13-10-07 22:49

http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/produkter.php?produkt_id=39

På det ovenstående link kan du læse hvad der er VIRKELIG GODT, følg brusanvisningen nøje !!
Du skal nok få styr på det så !!
Jeg har prøvet det - - - - det tog lidt tid, nu er jeg nok den der har det klareste vand i byen !!

Kommentar
Fra : oldfux

Dato : 01-01-08 15:35

Hej aniha !
Renlighed er en god ting sagde kællingen, og tørrede bordet af med kattekillingen
Grønalger kommer af for meget lys men er et sundhedstegn Du overfodrer måske en anelse. Men tag en grydesvamp ,den med en grov og fin side, de ridser ikke dit glas, lad filteret klare møget og skift så lidt vand ca 1/3 hver måned. Jo flere planter jo mindre rengøring, ca 2/3 af bundet skal være beplantet og så max 1 cm fisk pr. liter. Men jo større balje jo nemmere er det at holde. Jeg havde et 576l. som jeg ikke rørte i 10 år og det kun fordi vi flyttede at jøg tømte det . Hele bunden var dækket af Anubias og alle trørødder var overgroet med Anubias, desuden var der masser af andre planter og ca. 70- 80 fisk