/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Grønligt vand ?
Fra : bublebee
Vist : 1098 gange
100 point
Dato : 25-10-09 16:24

Vi har idag pillet vores bagbeklædning af vores akvarie, da den ik rigtig sad pænt bag på mere. Så nu kan man se den hvide væg igennem.
Men nu virker vandet lettere grønligt - et grønt skær. Det er fuldstandig klart, men det ser bare ud som om der er et grønt skær i vandet.
Vi har nogle gamle lysstofrør i, der er over 1 år gamle, kan dette have skylden ?
Og en rimelig stor grøn plante som flyder i overfladen, men kun i midten af akvariet - kan denne have noget at sige.l
Har kigget på billeder af akvarier med svæve alger, og sådan ser det slet ikke ud - det er smukt klart vand, men det ser bare lidt grønt ud ???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 17:40

Det er skæret fra alle bladene der får det til at se svagt grønligt ud, så længe det er klart, så er al ting i orden.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-10-09 18:01

Vil prøve at beskære den plante lidt.
Vil rigtig gerne have lys ligesom i det andet vi har.
Et blåligt rør bagerst og et hvidt forrest.
Hvad hedder farverne hvis jeg skal kigge efter dem ? - det er rigtige lysstofrør i det store akvarie vi skal have rør til.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 19:15

Da jeg havde akvarium, et stort et, så brugte jeg et alm. lystofrør. Det sad næsten i midten, lidt bagtil. Og jeg havde hvid væg bagved. Jeg havde ikke planter til at flyde kun planter i bunden.

Det var kun da jeg fik unger at jeg anskaffede flydeplanter, der kunne ungerne gemme sig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-10-09 20:17

Når du får en lys bagside- betyder det også mere lys,
http://www.ikola.dk/artikkel/alger.php

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-10-09 20:59

du kan læse mange artikler om grønt vand osv, bla er dit eget spørgsmål allerede på google. Måske det bare er at søge med den rigtige overskrift.
http://www.google.dk/search?hl=da&rlz=1R2ADFA_daDK342&q=gr%C3%B8nt+vand+i+akvariet&btnG=S%C3%B8g&meta=&aq=f&oq=

håber du finder en løsning, den er lidt mere speciel end det vi har erfaringer med. Kender mest til andre problemstillinger omkring alger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-09 00:10

Langt ude........men det kunne være glasset i sig selv der er grønt.

Er de lidt ukritiske i glasproduktionen på en given fabrik vil der altid være mere eller mindre jern i råstofferne og det giver grønt glas.
De bruger også ca. 50% genbrugsglas i produktionen (sparer ret meget energi) hvis der så er meget farvet glas i det toner det også.

Farven i glasset ses dog mest som de fleste nok ved som regel kun når man kigger på kanten af glas.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-10-09 10:57

Kan det i starten have været klart nok, men med tiden blevet grønt ? for det har været flot klart i glasset i starten da vi havde akvariet - så satte vi bagbeklædning på, og så har vi jo så ikke kunnet se igennem til bagvæggen før vi pillede den af igen ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-10-09 13:58
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-09 14:08

om det er glasset eller vandet, skal jeg ikke gøre mig klog på- Du kan da tjekke om det er vandet eller glasset ved at tage en sjat op og hæld over i et klart glas.
Lyder måske dumt, og det har du sikkert tjekket, men så får du da ikke forskellige teorier omkring glasset- for du søger vel svar på hvad der er i dit vand

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-10-09 14:22

hehe ja undrer mig over hvorfor det ser grønt ud.....

Og når jeg tager vand op i et glas og så alm fra vandhanen i et andet er der farveforskel.
Det fra akvariet er mere grønligt.
Men når jeg læser og ser billeder af svævealger er vandet grumsegrønt - og det er det her jo slet ikke ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-09 14:36

Citat
Svævealger

Udseende: Vandet bliver grønligt.
Årsag: Belysningen og næringsoverskud giver gode betingelser for svævealger
Løsning: Bedre filtering, voldsomme vandskift, bedre tilpasset belysning.

Jeg kan ikke komme på andet end det er ovenstående.
Hvad du så kan gøre ved det ?

Citat
Svævealger

Euglena

Hvis dit vand er grønt skyldes det svævealger. Svævealger ses ikke ret tit i akvarier, men er ret almindelige i havebassin. Det grønne vand skyldes millioner af små mikroskopiske encellede grønalger også kaldet svævealger (Euglena). Der findes mere en 1000 arter af Euglena og det er ikke alle som indeholder Chlorophyl og det er derfor ikke alle arterne der er grønne.
Årsagen til opblomstring af denne alge er typisk:
-Indfalden lys fra vindue + for mange næringsstoffer i vandet.

BEKÆMPELSE:
JBL Nitratex og vandskift
eller UVC

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-10-09 14:38

Jeg har et uv rør - sådan et disko et gg. I en lampe, ville det hjælpe at lægge det ind mod akvariet en hel nat ???
For sys jeg læser noget om at uv skulle hjælpe ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-09 14:45

Det aner jeg ikke- prøv det dog, inden du skrifter vand og investerer i en hel masse andet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-09 15:06

Jeg tror ikke vandet fejler noget som helst, den anelse grønt er kun tegn på et sundt miljø og vil først være et (mindre) problem hvis det samler sig hurtigt på glasset eller fedter planterne til.

Tager Du en tilfældig vandprøve fra en glasklar sø i naturen vil den også være farvet af miljøet, grøn/brun hvis der er mange vandplanter og brunlig hvis det er på heden hvor tørv farver vandet. På heden er der så til gengæld ikke alger i vandet da disse ikke kan fordrage blødt vand.
Vandet bliver også brunligt et stykke tid hvis man køber en ny rod og smider i akvariet, selv om man har kogt den først hvad det anbefales.

Hvidt krystalklart vand ses ofte i saltvandsakvarier, men det er et helt andet miljø der dog også kan blive angrebet af alger.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-10-09 15:31

Så umiddelbart er der ikke noget galt ?
For der sidder intet indvendigt på glasset eller noget.
Det er sikkert bare mig der er sart, og har jo ikke kunnet kigge igennem i lang tid grundet bagbeklædningen.
Og så er der jo en anden farve lysstofrør i det lille akvarie, og det kommer man nok til at sammenligne lidt med også....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-09 15:36

Jeg synes Luffe A ´s råd lyder rigtig godt, så medmindre det udvikler sig - ville jeg stole på Luffe A.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-09 15:50

Nu bliver jeg benovet.....

Men lyset betyder meget, jeg har selv haft akvarium i to perioder, det første hjemmelavet og med almindeligt lysstofrør, mange år efter købte jeg akvarium igen og de rigtige (men dyre) rør i butikken, blå bag og hvid for, forskellen var slående.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-09 16:03

Ja- det kan udvikle sig til den helt store videnskab, når noget ikke lige arter sig og man får mange gode råd, men det med at finde balancen er ikke altid lige nemt. Nogle gange er det temp. andre gange er det lys eller også noget man har fået med fra dyrehandleren - der er meget der skal passes, men det er vel en del af fornøjelsen - og hobbyen. Vi har kogt sten mange gange.

Det er jo dejligt at have akvarie og se på hver dag og det sviner ikke Som visse af mine dyr her i huset nu.

Vi har desværre nedlagt vores for det var mest for børnenes skyld og nu står de tomme i skuret.
Og vi har mange gravpladser i haven- med navn på de fisk er ikke overlevede

Men mon ikke en dag de kommer i brug igen. Børnebørn måske ?
Eller måske før, for dine billeder bublebee gør mig helt misundelig. Held og lykke med dine akvarier

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-09 16:24

Citat
Men mon ikke en dag de kommer i brug igen

jeg mente selvfølgelig akvarierne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-09 16:57

Hvis jeg lige havde tømt skraldeposen skullede jeg i stedet mine selvdøde fisk ud, de kunne være rigtige stinkere.......

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-10-09 09:41

Hehe ja det er super hyggeligt med akvarie, jeg kan få lang tid til at gå med at sidde og kigge på fiskene der leger :)

Jeg prøver idag at køre ud og se om jeg kan finde nogle rør et sted - et i blåt og et i hvidt, for det er også det vi har i det lille akvarie vi har.

Kommentar
Fra : victorogoliver

Dato : 28-12-09 18:51

det kan være fordi du har gadt den for meget at spise. så kan det være at det er faldet ned i bunden og så røer der noget grøndt ud ad den.

Kommentar
Fra : victorogoliver

Dato : 28-12-09 18:57

tag en spand med vand og put fiskne der i.held al vandet ud ad akvariet og held noget nyt vand i.