/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Våd laptop
Fra : inga_golfbold
Vist : 434 gange
89 point
Dato : 30-11-09 12:42

Min Acer Travelmate 4150 blev - i lukket tilstand - tisset på af en kat!
Nu har maskinen stået til tørre et par måneder, før jeg turde starte den op. Det har jeg gjort nu, og efter de første cirka tredve sek, hvor skærmen oplyser om produktnavn og processortype, kommer der en meget høj og gennemtrængende hyletone fra selve computeren - ikke fra højttaleren.
Så der ER jo noget galt. Kan nogen byde på, hvad der er skadet, og hvordan jeg eventuelt får åbnet skidtet og gjort noget ved problemet?

Alle fingre krydset, Inga

Kommentar
Fra : zith

Dato : 30-11-09 12:51

Det kunne godt være dine ram der var stået af men der skal alligevel en del tis til hvis det skal komme helt derind.

Men du kan prøve at skrue nogle af skruerne ud i bunden og tag en lille klap af og hvis du kan se en lille grøn firkantet tingest der ligner lidt den her : http://images01.olx.in/ui/2/53/61/39875261_1.jpg

så kan du prøve at tage den ud.... MEN!! Hvis du kan se der kun sidder en i så vil det ikke hjælpe at tage den ud for så har din pc ikke mere ram og kan derfor ikke kører.

Men ellers prøv at tage den ud (Der sidder som regel 2 låse ude i hver side af ram modulet som lige skal trykkes væk) og se om det virker og så evt købe nogle nye ram til den.

Kommentar
Fra : ole-bole

Dato : 30-11-09 13:04

Det var kattens ...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-09 13:05

Det er ikke rammene der er stået af, det giver 3 tydelige bip.

Det er nærmere en melding om fejl på bundkortet. Så du er nødt til at sende den til reparation og få et overslag på hvad det vil koste. Husk overslaget for det kan være at det er billigere at anskaffe en ny maskine end at få den gamle repareret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-09 13:14

Det kan være køleblæseren som skriger/hyler.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-11-09 13:17

Kattetis er som anden urin, syreholdigt og indholder også salt. Det kan nemt virke tærende på de dele af elektronikken, som ikke er beskyttet af den lak man ofte anvender på printpladerne.
Så en fagmand kan bedømme om der er sket varige skader på din PC.

Jeg kan sige som det bliver sagt i 90 års fødselsdagen ved nytårstid "I kill this cat"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-09 13:24

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 30-11-09 20:23

Jeg skyder også på at det er blæseren der er problemet, kører maskinen ok, og er lyden vedvarende?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-09 21:04

Bruuno maskinen vil ikke starte op, den hyler kun.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 30-11-09 21:51

Citat
Bruuno maskinen vil ikke starte op, den hyler kun

Jeg tror nu også at inga_golfbold bliver så forskrækket at hun hurtigt slukker igen.

Citat
Det kan være køleblæseren som skriger/hyler.

Mit bud er også køleblæseren - i hvert fald vil jeg undersøge den før computeren går til en dyr reparation.
Blæseren skal køre MEGET let rundt hvis man rører den, eller evt. blæser ned på vingerne med et sugerør. Går den trægt eller har mislyde, så er det nok en ny blæser, men de koster heller ikke en herregård.

Kommentar
Fra : inga_golfbold

Dato : 01-12-09 16:56

Tak for buddene, de lyder jo på lidt af hvert. Måske hjælper det at fortælle, at ja, jeg piller det interne batteri ud rimelig hurtigt, fordi lyden er temmelig fæl. Nej, maskinen kører ikke videre, efter alarmen er begyndt - den står bare med grålig skærm. Og der er ligesom lidt klikkeri i den høje hyletone.

Hvis jeg skal kigge på blæseren, ved I så, hvor jeg skal skille skidtet ad?