/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Åben netport ?
Fra : Jan4100
Vist : 775 gange
100 point
Dato : 15-09-09 01:01

Jeg har bemærket at der under Netværk står et navn som jeg ikke kende noget til er han og har han åben adgang til min pc ? selvom der står at fildeling er slået fra ? og findes der et program hvor jeg kan se om der kommer nogen ind eller prøver det ?
jeg køre Vista home med de sædvanlige email og browser men konen køre trådløs belking til sin bærebar hvor jeg har sat mit netværk ledning til så jeg køre ikke trådløs mvh Jan

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-09-09 09:16

Har du sat sikkerhed på routeren? Kryptering og/eller MAC-filter?

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 15-09-09 10:48

?? kan du være sød at oversætte det , det har jeg nok ikke aner ikke hvad det er

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-09-09 11:35

Du kan gøre det, at du går ind i routerens menu (hvilken mærke?) og ser inde i dens LOG, om der er ukendte adresser. En indtrængen i dit netværk, vil som regel altid ske over det trådløse netværk, og det vil efterlade spor i loggen.
Hvis du ellers ikke bruger den trådløse del, så sluk for AP delen, så der ikke kan komme ind ad denne vej.
Ellers kan du aktivere dit MAC filter, og kun tillade de MAC adresser som du har hjemme. Herved vil alle andre blive afvist. Du kan jo også skjule dit SSID i routeren, så du ikke kan ses udefra.
Kryptering er ikke egnet til afvisning af fremmede på dit netværk, lige som MAC-filtret. Men kryptering koder de data som du sender. Så de to former for beskyttelse er ret forskellige.

MAC-filtret virker lidt forskellig fra model til model.
1) LAN og WLAN har hver sit filter.
2) LAN og WLAN har et fælles filter.
3) Kun WLAN bruger filtret.
Så det må du lige konsultere med manualen til din router.

Det vil give dig en god hjælp, hvis du opretter en fil, eller notere det ned i en huskebog, hvilken MAC adresser du har, lige som hvilken krypteringskoder, samt passwords.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 15-09-09 23:54
Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-09-09 09:43

klumme_k-rumme DU BEHØVER IKKE AT RÅBE SÅ HØJT!!!

En firewall ekstra i VISTA, er kun til at sætte process hastigheden ned, så det er ikke ngen epoke gørende forslag. Når blot du holder din PC opdateret, så vil VISTA's firewall være udemærket, og hvis du så sørger for at indstille din router rigtigt, så vil du være ret godt beskyttet.

Routerbeskyttelsen kan jo bestå af MAC-filtrering, så der kun er adgang for de klienter der er opført på listen. Kryptering er en beskyttelse af de data der sendes begge veje. Firewallen i routeren skal indstilles, så der kun er åben i de porte du skal bruge. Skjult SSID gør at du ikke er synlig på det trådløse net, og ikke kan ses ved søgning af netværker.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 16-09-09 12:41

Så fandt jeg ud af det , jeg bruger nu ikke det program klumme for Vista har jo firewall som severino siger.
men det var fordi jeg havde installeret belkin54 routeren på konens bærebar og ikke havde tænkt nærmere over at min pc som er staitionær stod fuldstændigt åben.

Nu har jeg instaleret belkin drivere på min stationære med kode og hele mulletjavsen og lavet en adgangs kode for gæste og konen he he

ærger mig over at jeg ikke forstod at det var MIN pc som skulle være hoved adgangen for skaden er desvære sket , men kan sikkert ikke gøre noget ved det , mit spille navn har fået 48 flere ip adresser på pbban sorte liste over COD4 som jeg så heldigvis ikke spiller men ærgelig er det gad vide om jeg kan politianmelde det eller hvad

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 16-09-09 13:21

Det bliver nok lidt bøvlet, at anmelde dem, og føre bevis for det.
Hvis du har lukket af for uvedkommende, så glem alt om det, hvis du ikke har lidt skade ved det.

Godkendelse af svar
Fra : Jan4100

Dato : 12-10-09 00:01

Tak for svaret severino. og unskyld forsinkelsen