/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Su
Fra : Broderpivert
Vist : 970 gange
50 point
Dato : 28-08-09 10:31

Hej, Jeg er startet på en hgs uddannelse som vare 12 uger. Derfor skal jeg have søgt su, men er hgs en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse? Under ungdomsuddannelse står der kun en masse om udeboende hvis man er 18-19 men i videregående uddannelse står der ikke noget om alder?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-09 10:43

Nu er jeg altså ikke sikker på hvad hgs står for?? er det ikke noget med handel??

Så er jeg ret så sikker på, at det er en ungdomsuddannelse

Men spørg for en sikkerhedsskyld din studievejleder på skolen, for de su regler er noget kringlede

(skulle du ikke have søgt for lang tid siden, eller starter skolen senere end 1.9?)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-09 10:46

Når jeg læser denne side

http://www.brock.dk/ungdomsuddannelser/erhvervsuddannelser-hg/hg-for-studenter-grundforloebspakke/introduktion-til-hgs.html

så er det en ungdomsuddannelse.

Citat
Frist for at søge SU
Sidste frist for at søge SU er den sidste dag i måneden. Ønsker du for eksempel SU fra august måned, skal dit uddannelsessted have modtaget din ansøgning senest 31. august.

http://www.su.dk/SU/tidsfrister/Sider/default.aspx

Så du skal skynde dig

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 28-08-09 10:50

Jeg ville også gøre det nu, men kan ikke finde ud af om det er en videregående uddannelse. Og er man ind og vil søger står der intet om udeboende over 20 år, altså inde under ungdomsuddannelse. Desværre er alle på vores skole i lyon

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 35 point
Dato : 28-08-09 10:56

Det er en ungdomsuddannelse og ikke en videregående uddannelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-09 11:00

Citat
Og er man ind og vil søger står der intet om udeboende over 20 år, altså inde under ungdomsuddannelse.

Citat
Hvor meget kan du få
Indtil måneden efter du fylder 20 år, er satsen på din SU afhængig af:

•dine forældres indkomst
•om du bor hos dine forældre eller ej (du får som udgangspunkt satsen for SU til hjemmeboende - også selv om du er flyttet hjemmefra).

Citat
Du er 20 år eller derover
Kroner per måned

Hjemmeboende (før skat):
2.574 kr.

Udeboende (før skat):
5.177 kr.

http://www.su.dk/SU/satserSU/ungdomsuddannelse/Sider/default.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-09 11:01

Har du digital signatur eller pinkode, så må du jo bare gå ind på siden og søge så godt du kan.

Du kan godt være udeboende på en ungdomsuddannelse, men hvis du bor tæt på dine forældre, er det også deres indkomst der afgør hvor meget su du kan få

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 28-08-09 11:05

Hmm hvis det er en ungdomsuddannelse forstår jeg bare ikke hvorfor der ikke står noget om udeboende over 19 år. Er selv 21

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-09 11:11

Hvorfor skulle der stå noget om udeboende over 19 år??? da grænsen er 20 år.

Nu kan jeg jo ikke gå ind på ansøgningssiden, men der skal du vel opgive dit cpr.nr og sætte hak et eller andet sted om du er hjemmeboende/udeboende, så kan SU selv regne ud at du er over 20 år.

Din SU vil så være

Udeboende (før skat):
5.177 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-09 11:13
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-09 11:15

og så bruge din digitale signatur eller pinkode, så kan du få klaret det hele via pc'en... du kan også tilmelde så du får en sms når din su er godkendt...

eller følge det hele på "min su"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-09 11:23

Det var det jeg skrev her

http://www.kandu.dk/spg139436.aspx#1598522

Godkendelse af svar
Fra : Broderpivert

Dato : 28-08-09 11:30

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-09 11:35

Helt ærligt broderpivert.... her giver ans dig det ene gode link efter det andet... hvorfor så kun en stjerne, det kan du simpelthen ikke være bekendt