/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
sjælen
Fra : malmin
Vist : 899 gange
110 point
Dato : 28-07-09 03:19

Kan en sjæl dø? Hilsen malmin

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-07-09 05:08

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Kan en sjæl dø?

Hvad for en slags indhegnning skulle den så kulles ned i, ??? for ikke og
komme igen, ???

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-07-09 05:26

Jeg kan forstå at du tror at sjæle svæver rundt et sted, eller at sjælen tager en skikkelse på, så vi kan se den igen? F.eks som en regnorm, en sommerfugl, eller et nyt menneske. Eller måske en lille buttede barne engel, der sidder på en sky og spiller harpe? malmin

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-07-09 05:40

Citat
der sidder på en sky og spiller harpe?

Det skal så være en mundharpe, for den vejer jo heller ikke så meget, og

svæve rundt med,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-07-09 06:00

Citat
Kan en sjæl dø?

Du kunne, måske nok bedre få et svar, hvis du spurte Ekstra Bladet eller
Knold og Tot,

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-07-09 06:18

Nu kommer det jo meget an på hvad du forstår ved ''sjæl''. Du har stillet spørgsmålet i kategorien: Religion, og ikke f.eks. i Psykologi !?! Men der er vist ingen tvivl om at mennesker kan blive udslukte :-/ Andre dyr kan jo desværre også :-/

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-07-09 06:23

Jeg tror nok jeg kan se det morsomme i det du skriver-måske! Derfor synes jeg også du er kommet ind i det forrkerte forum! Hvad med at prøve dig i vittigheds kategorien? Der kan du måske også få nogle flere point! Jeg synes det er spændende at få nogle seriøse betragtninger og det tror jeg der er flere læsere af denne spalte der kan bidrage med. malmin

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-07-09 06:33

Hej line99. Jeg har stillet spørgsmålet i religions kategorien, fordi jeg tænkte på den sjæl der er omtalt i bibelen. Jeg synes det er et interessant udtryk du bruger "udslukte" Hvad mener du helt præcist med det? Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-07-09 06:57

''Interessante'' spørgsmål i kategorien Religion om sjælens død, tror jeg at vil overlade til andre. Det er mere det levende liv der interesserer mig.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 28-07-09 08:59

1 Mosebog 2:7
Prædikeren 9:10
Ezekiel 18:4

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 28-07-09 11:20

I en snar fremtid kan vi sikkert lave en Back up af sjælen.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 28-07-09 13:34

Til flejsen & vic2000.

I skulle foretage Jer noget mere fornuftigt, end at spamme et seriøst spørgsmål. Se fx TV eller gå en lang tur, bare I vil holde op med altid at prøve at ødelægge Kandu for os brugere, der holder af alvorlige emner .

Til Sjælen. På dommens dag skal fårene skilles fra bukkene! De gode kommer i himmeriget, og de onde kommer i helvede. Det er på den dag, vi alle genopstår fra de døde. Er det så kun sjælen der genopstår, eller bliver det kropslige hylster genforenet med sjælen? Er det genforening af krop og sjæl, kan sjælen ikke dø, men må have ventet på et mellemstade på denne genforening.

vh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-09 13:52

Citat
Kan en sjæl dø

Altså før der kan svares på det, skal det jo først findes ud af og bevises, om der findes sjæle, eller om det er folks bevidsthed ved at være i live, og deres tankevirksomhed, der skaber formodningen om en sjæl, der skulle kunne leve videre efter det organiske menneske (kroppen) er død.

Jeg tror ikke på, som religionen lægger op til, at når mennesket dør, så forlader sjælen legemet og kommer enten det ene eller det andet sted, alt efter menneskets gerninger og handlinger på jorden.

Menneskets bevidsthed ligger, indtil andet er bevist, i hjernen og tankevirksomheden, og eftersom man ved, at når hjertet holder op med at slå, så dør kroppen og dermed også hjernens evne til at tænke....så kan der ikke være noget (en sjæl) der lever videre når mennesket først er dødt.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-07-09 17:25

Ikke desto mindre, så er der jo utallige beretninger fra mennesker, som har været erklæret klinisk døde, men som ved efterfølgende genoplivning har kunnet berette, hvad der er foregået i rum ved siden af. Eksempelvis har man kunnet beskrive, hvilke personer der befandt sig i rum ved siden af, og hvad de har talt om. Hvordan ville dette have været muligt uden én eller anden form for bevidsthed?
Det siges at kroppen vejer 21 gram mindre, når et menneske dør - så der tales om at det måske er sjælen, der vejer 21 gram? Der er endda lavet en fantastisk film, som hedder 21 grams - det refererer til netop ovenstående.
Og nej, personligt tror jeg ikke på, at sjælen dør. Det forudsætter jo, at jeg tror på sjælens ekstistens, og det gør jeg.
Det er muligt at det er svært at bevise, at sjælen eksisterer, men det er ligeså svært at bevise, at den IKKE eksisterer.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 28-07-09 17:29

Citat
skulle foretage Jer noget mere fornuftigt, end at spamme et seriøst spørgsmål. Se fx TV eller gå en lang tur, bare I vil holde op med altid at prøve at ødelægge Kandu for os brugere, der holder af alvorlige emner .

Og din sjæl havner i helvede

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 28-07-09 17:32

Min gud, Allah lover skønne jomfruer og alt godt dertil,
når mine dage er til ende.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-07-09 18:06

Citat
Det er muligt at det er svært at bevise, at sjælen eksisterer, men det er ligeså svært at bevise, at den IKKE eksisterer.

Omvendt bevisbyrde bruges ikke ret mange andre steder end i diverse religioner.

JEG tror på den tomme pakke Kellogs med det fantastiske gavekort, der
fra tidernes morgen har drønet rundt om Jupiter uden i 6. dimension.

I kan jo ikke modbevise det. Vel !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-07-09 18:21

Citat
Bevisbyrden bør altid ligge hos den, som mener at have svaret på et spørgsmål og forklaringen på et fænomen. Det er mere plausibelt, at religion er skabt af mennesket til at forklare, hvad man ikke vidste. Man har senere lært en del om naturens gang, som er i strid med religionernes forklaringer, hvorfor nogle religiøse har enten måttet tilpasse sig den ny viden eller benægte den. Ateisten betragter dette som efterrationalisering, og at det styrker sandsynligheden for, at hele religionen er skønlitteratur skrevet af filosoffer frem for profeter.

Det er ikke forbudt at tænke selvstændigt i stedet for at basere sin "viden" på overtro.
Gambrinus

Læs og lær.
http://www.ateist.dk/ateist_faq.html

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 28-07-09 20:47

Til flejsen

Citat
Og din sjæl havner i helvede
Jeg håber sandelig, at De fik fred i Deres sjæl med denne påstand. Men det kommer en hel del bag på mig, at der nu er installeret internet i helvede, således at De der fra kan spamme indlæg her på Kandu. Men når mit jordeliv er slut, ser jeg da frem til at møde Dem.

vh

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 29-07-09 02:20

Hej Nul7 Hvilken bibeloversættelse tænker du på med de tre skriftsteder? For der står ikke noget om sjæl i 1.Mosebog, Prædikeren ,eller Ezekiel fra det Danske Bibel Selskab fra 1948. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 29-07-09 08:04

Citat
Jeg håber sandelig, at De fik fred i Deres sjæl med denne påstand. Men det kommer en hel del bag på mig, at der nu er installeret internet i helvede, således at De der fra kan spamme indlæg her på Kandu. Men når mit jordeliv er slut, ser jeg da frem til at møde Dem.

Bla bla bla

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 29-07-09 14:57

Hej malmin.
Det er "Ny verdensoversættels af de hellige skrifter" Hvor man ud fra det gamle hebræiske skrifter har oversat "sjælen" med det levende væsen..
Vi er alle levende sjæle, også din hund, hvis du har en sådan.
Prøv nu at analysere de omtalte skriftsteder ud fra denne viden.
Adam blev en levende sjæl, sjælen er ikke noge defust som mange har opfattelse af.
Bemærk: Livsånden gjorde Adam til et levende menneske (sjæl)..
God læsning:

SJÆL
[hebr.: næ'fæsj (????); gr.: psyche' (????)].
Grundordenes anvendelse i Bibelen viser at en „sjæl“ i bibelsk forstand er en person eller et dyr eller det liv som en person eller et dyr har.
Det erkendes i stigende grad at de inspirerede bibelskribenter ikke lagde samme betydning i det hebraiske og det græske grundord som de fleste mennesker i dag lægger i ordet „sjæl“. Efter en grundig analyse af brugen af næ'fæsj skrev professor C. A. Briggs allerede i 1897: „Ordet ’sjæl’ i nuværende engelsk sprogbrug indeholder sædvanligvis en helt anden betydning end det hebraiske ??? [næ'fæsj], og hvis læseren ikke er på vagt, kan han nemt tage fejl.“ — Journal of Biblical Literature, bd. XVI, s. 30.

Da The Jewish Publication Society of America udsendte en ny oversættelse af Toraen, de fem Mosebøger, erklærede oversættelseskomiteens formand, H. M. Orlinsky fra Hebrew Union College, at ordet „sjæl“ stort set var undgået i denne oversættelse fordi „det pågældende hebraiske ord her er ’Nefesh’“. Han tilføjede: „Andre oversættere har tillagt det betydningen ’sjæl’, hvilket er meget unøjagtigt. Bibelen siger ikke at vi har en sjæl. ’Nefesh’ er selve personen, hans behov for føde, selve blodet i hans årer, hans eksistens.“ — The New York Times, 12. oktober 1962.
Hvorfra stammer læren om at menneskesjælen er usynlig og udødelig?

Vanskeligheden ligger i at de forestillinger man i dag normalt forbinder med ordet „sjæl“, ikke stammer fra De Hebraiske eller De Kristne Græske Skrifter, men fra oldtidens græske filosofi, altså i virkeligheden fra hedensk religiøs tankegang. Den græske filosof Platon citerer for eksempel Sokrates for ordene: „Hvis Sjælen renset frigør sig fra Legemet og ikke fører noget legemligt med sig, . . . drager den dog vel bort til Usynlighedens Land, som er beslægtet med den selv, det guddommelige og uforgængelige Tankens Land, hvor den finder den lykkelige Fred, frigjort fra al Uro og Uforstand, fra Frygt og vilde Lidenskaber og alle andre menneskelige Ulykker; og dér vil den . . . hele den kommende Tid i Sandhed fortsætte sin Tilværelse i Samliv med Guder.“ — Faidon, 80, D, E; 81, A; Platons Skrifter ved Carsten Høeg og Hans Ræder, København 1934, bd. 3, s. 201.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-07-09 16:48

Citat
Kan en sjæl dø?

det afhænger af om 'MAN' tror på begrebet 'SJÆL'
og om 'MAN' tror på religion,.. og i så fald hvilken, !

http://da.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A6l

ifølge dig,.. og dine betragtninger,.. og lange studier af stort set samtlige bibler,
er det kun bibelen, og bibelens skrifter der kan accepteres,
alt anden tankegang er efter din mening, enten dum, useriøs, latterlig, eller uacceptabel,
(heldigvis findes der alternativer)

hvis du engang ’vover’ dig ud af din egen lille nøddeskal / drømmeverden,
og studerer ’moderne’ videnskab,.. vil du opdage at bibelens indhold,
konstant bliver opdateret / revideret,
fordi den simpelthen ikke kan forenes med den virkelige verden,

eksempelvis skabelsesberetningen,… Noahs ark mm.

flere og flere ’moderne’ religiøs troende, fravælger da også skabelsesberetningen,
med den begrundelse at ’bogstaveligt’ skal bibelen heller ikke læses / tolkes,…

et eksempel der ’ødelægger’ skabelsesberetningen, er de mange fund af
jordens første beboere, (i tidligere istider)
fx dinosaurus :
http://da.wikipedia.org/wiki/Dinosaurus

de er overhovedet ikke omtalt, eller afbilledet i nogen bibelske skrifter,
eller religioner,.. overhovedet,..
simpelthen fordi man ikke anede de havde eksisteret.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-07-09 17:38

Citat
Hvor man ud fra det gamle hebræiske skrifter har oversat "sjælen" med det levende væsen..
Skønt at se. Så nu fik jeg ro i sjælen!

Mvh

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 30-07-09 01:53

Chatcart. Hvilken sjæl? EA_HS Har du nogensinde læst skabelsesberetningen? Der står nemlig om alle de skabninger der blev skabt før mennesket og bibelen taler ikke noget om hvor længe alle disse dyr levede på jorden før mennesket blev skabt. Alle ved jo idag at der hele tiden uddør dyrearter, så hvorfor skulle nogle dyrearter ikke være uddøde før mennesket blev skabt? malmin

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-07-09 05:05

Citat
EA_HS Har du nogensinde læst skabelsesberetningen?

ja,.. naturligvis,.. den er blevet indprentet lige fra børnehaveklasse, søndagsskole,
folkeskole, mm.

Gentagende gange henviser du selv til den kristne bibel,… (i dette,.. + flere af dine andre indlæg)
Dvs,.. den bibel, hovedparten af den kristne Danske befolkning er
’opdraget’ (tvunget) ind i,.. lige fra fødslen,

altså inden vi overhovedet selv var i stand til at tro, tænke, eller vælge hvad vi ville,
senere blev vi konfirmeret,.. (med, eller mod vores vilje)
alt sammen for at tilfredsstille familie, venner, og bekendte, (pgr.a. festen)

senere i livet, bliver det for besværligt at ændre mening, (vi orker / gider ikke skifte mening)
derfor fortsætter hovedparten med at være såkaldt ’kristne’,..
ikke så meget fordi de / vi ”TROR”,… mere fordi det er det letteste, eller en ’VANE’
(vi kan jo ikke bare sådan lige ændre gamle traditioner,.. og skuffe familie og venner
ved ikke at fejre barnedåb, konfirmation, osv.)

og så er det jo så nemt når vi senere skal giftes,.. ha’ børnene døb,.. og konfirmeret,
og til sidst begraves,… (og så kører det bare,.. den ene generation, efter den anden)

DEN bibel, bygger på,.. og indeholder 1. mosebog,.. og altså Verdens skabelse,
(altså ikke noget med jehovas vidner, evangelist, eller andre afvigere)

iflg. første mosebog,.. er skabelsesberetningen,.. eller verdens skabelse,
helt klar og tydeligt beskrevet,… (der er altså ikke noget at tage fejl af)

læg mærke til at før gud gik i gang, var verden kold, gold, mørk, øde, og uden liv,..
jeg kopiere det lige ind på siden her,.. så du ikke roder dig ud i noget der er uvedkommende,

Citat
v1 I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
v2 Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
v3 Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys. v4 Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. v5 Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. Så blev det aften, og det blev morgen, første dag.
v6 Gud sagde: »Der skal være en hvælving i vandene; den skal skille vandene!« Og det skete; v7 Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under hvælvingen fra vandet over hvælvingen. v8 Gud kaldte hvælvingen himmel. Så blev det aften, og det blev morgen, anden dag.
v9 Gud sagde: »Vandet under himlen skal samle sig på ét sted, så det tørre land kommer til syne!« Og det skete. v10 Gud kaldte det tørre land jord, og det sted, hvor vandet samlede sig, kaldte han hav. Gud så, at det var godt.
v11 Gud sagde: »Jorden skal grønnes: Planter, der sætter frø, og alle slags frugttræer, der bærer frugt med kerne, skal være på jorden.« Og det skete; v12 jorden frembragte grønt, alle slags planter, der sætter frø, og alle slags træer, der bærer frugt med kerne. Gud så, at det var godt. v13 Så blev det aften, og det blev morgen, tredje dag.
v14 Gud sagde: »Der skal være lys på himmelhvælvingen til at skille dag fra nat. De skal tjene som tegn til at fastsætte festtider, dage og år, v15 og de skal være lys på himmelhvælvingen til at oplyse jorden!« Og det skete; v16 Gud skabte de to store lys, det største til at herske om dagen, det mindste til at herske om natten, og stjernerne. v17 Gud satte dem på himmelhvælvingen til at oplyse jorden, v18 til at herske om dagen og om natten og til at skille lys fra mørke. Gud så, at det var godt. v19 Så blev det aften, og det blev morgen, fjerde dag.
v20 Gud sagde: »Vandet skal vrimle med levende væsener, og fugle skal flyve over jorden oppe under himmelhvælvingen!« Og det skete; v21 Gud skabte de store havdyr og alle slags levende væsener, der rører sig og vrimler i vandet, og alle slags vingede fugle. Gud så, at det var godt. v22 Og Gud velsignede dem og sagde: »Bliv frugtbare og talrige, og opfyld vandet i havene! Og fuglene skal blive talrige på jorden!« v23 Så blev det aften, og det blev morgen, femte dag.
v24 Gud sagde: »Jorden skal frembringe alle slags levende væsener, kvæg, krybdyr og alle slags vilde dyr!« Og det skete; v25 Gud skabte alle slags vilde dyr, al slags kvæg og alle slags krybdyr. Gud så, at det var godt.
v26 Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« v27 Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. v28 Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!« v29 Gud sagde: »Nu giver jeg jer alle planter, der sætter frø, på hele jorden og alle træer, der bærer frugt med kerne. Dem skal I have til føde. v30 Til alle de vilde dyr og til alle himlens fugle, ja, til alt levende, der rører sig på jorden, giver jeg alle grønne planter som føde.« Og det skete. v31 Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var. Så blev det aften, og det blev morgen, den sjette dag.
v32 Således blev himlen og jorden og hele himlens hær fuldendt. v33 På den syvende dag var Gud færdig med det arbejde, han havde udført, og på den syvende dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført. v34 Gud velsignede den syvende dag og helligede den, for på den dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført, da han skabte.
v35 Det var himlens og jordens skabelseshistorie.

http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx
http://www.udfordringen.dk/bibel/kapitel.php?ID=1&nr=1

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 30-07-09 06:11

EA_HS Vi er helt eige i det der står i bibelen. Men der står også"I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.(punktum Ingen ved hvor længe han var om at skabe det, og hvor længe der var tomhed og øde, før Gud begyndte at skabe liv på jorden) Da jorden var skabt var der tomhed og øde og der var mørke over urdybet o.s.v Derefter begyndte Gud at forme jorden så der kunne komme liv på den. Først kom der vegation på jorden, derefter kom dyrene og til sidst menneskene. Bibel forskere har fastslået at de dage der omtales, ikke skal forståes som bogstavelige 24timer. I en oversættelse fra det Danske Bibelselskeb, som jeg har, står der i kapitel 2 v 4: Dette er himmelens og jordens skabelse, på den DAG skabte Gud himmelin og jorden-altså hele Verdens Skabelse bliver sammenlignet med en DAG. Så hvorfor kunne der ikke havde levet dyr i det tidsrum-måske med en bestemt mission- og de så senere uddøde? Det lyder da meget logisk. malmin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 30-07-09 10:08

Citat
Chatcart. Hvilken sjæl?
Mig selv! Jeg fik ro i mig selv, da jeg læste, at sjælen = det levende menneske!

Citat
På den syvende dag var Gud færdig med det arbejde, han havde udført, og på den syvende dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført.
Og så har den gode Herre ikke gidet tage sig af noget som helst lige siden!

Undskyld. Det sidste var lidt useriøst .

Vh

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-07-09 12:45

Citat
EA_HS Vi er helt enige i det der står i bibelen

Nej det ser det jo ikke ud til,..
det er noget sludder du skriver,… det lyder omtrent som jehovas vidner,
du forsøger at fordreje ordene til noget ugenkendeligt,
det er på den måde forskellige religionsfortolkere bliver uenige, og krige opstår,

det fremgår helt klart og tydeligt, at gud skabte verden på 6 dage,
den 7. dag hvilede han,…… altså en ganske normal arb uge,..
det er dét de ’yderliggående’ kristne efterlever, ved at hold totalt fri om søndagen,..
allerhelst skulle man sidde og bede i kirken hele dagen lang,

hvis du læser teksten rigtigt, står der :
i begyndelsen var alt øde og mørkt, kun guds ånde svævede over vandene,
(der var altså kun vand,.. og guds ånde,.. intet andet,… end ikke lys)

Så går han i gang, :

Citat
Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys.
Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket.
Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. Så blev det aften, og det blev morgen, første dag.

Læg mærke til, der står,.. så blev det aften,.. og morgen den første dag,
der er altså gået én dag,… ikke som du vil ha’ det mdr. eller år,
sådan står der efter hver dag,.. aften og morgen,.. ikke mdr. eller år

i øvrigt havde man på det tidspunkt, slet ikke fantasi til at forestille sig
hvor stort verdensrummet var,
man troede jorden var flad som en tallerken, og ’hvælvingen’ som blev skabt
af det øverste lag vand, (vand har samme farve som himlen)
man mente man levede inde i en STOR ”osteklokke” der stod oven på
jord-tallerkenen,.. himlen var ikke særlig højt oppe, måske et par hundrede meter,
Citat
Gud sagde: »Der skal være en hvælving i vandene; den skal skille vandene!«
Og det skete;.. Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under hvælvingen fra vandet over hvælvingen… Gud kaldte hvælvingen himmel.
Så blev det aften, og det blev morgen, anden dag…. osv. osv.

(hvælvingen, det er ”osteklokken”,.. og så er der vand,. både over og under hvælvingen)

Dinosaurus, kæmpeøgler, og hvad de ellers hedder,.. kende man intet til,..
de vejede op mod flere hundrede tons (stk) hvis der skulle et par af hver art med i
noahs ark,.. så ville arken overhovedet ikke kunne flyde,
slet ikke hvis de skulle medbringe foder til 40 dage,..

og hvad skulle alle dyrene leve af når Arken ”landede” igen,..
ALT spiseligt var jo ødelagt, og det flød med rådne lig overalt,
Sandsynligvis var der også både udbrudt pest, kolera, og det der var meget værre.

Hvis du vil finde ud af hvorfor bibelen, og andre gamle skrifter er upålidelige / utroværdige,
så prøv at samle 5 – 10 bekendte, og placer jer i en rundkreds,
lad første person læse et notits fra fx en avis,…. Første person, hvisker den videre til nr. 2,
osv… når historien er gået gennem 5 – 10 personer, og den er total ugenkendelig,
det bliver det værste vrøvl,.. prøv det,
og tænk så på hvor mange personer der har viderefortalt bibelen,
indtil man overhovedet blev i stand til at skrive på nogle tørrede palmeblade,
som for længst er rådnet op,.. dertil kommer et utal af elendige oversættelser
fra forskellige sprog,..

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 30-07-09 20:40

Hej EA_HS. Jeg kan høre at du ved en del om religion, men så vidt jeg kan forstå synes du at religion er tåbeligt, ubrugeligt og kun for svage mennesker der ikke har noget nætværk. Er du selv opvokste i et religiøst hjem, hvor du har følt dig underteykt? Og hvad er der galt med Evangelist, Indremission og Jehonas Vidner? Vi lever i et frit land og må selv bestemme om vi vil være religiøse eller ej! Hvis du har så meget mod religion, kan jeg ikke forstå du bruger din tid inde på det religiøse debat forum, det må da bare gøre dig irreteret og du må føle at du spilder din tid. malmin

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 30-07-09 22:37

Citat
Kan en sjæl dø? Hilsen malmin
Var det et seriøst spørgsmål, eller bare en opfordring til Samlltalk ?

Mvh Bette

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 31-07-09 00:15

Undskyld heller22. Det er ment som et sreiøst spørgsmål, men så kom der så mange andre ting ind i debatten. Jeg har nemlig tænkt på hvad der sker hvis sjælen ikke dør. Skal vi så vøre bange for den?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 31-07-09 00:28

Hej Malmin.

Helt fint med en tilbagemelding, og selvfølgelig kommer der flere ting ind i sådan et svært spørgsmål.

Vedr. sjælen, ånder og andre uhåndgribelige begreber har jeg den faste overbevisning, at disse "ting" ikke er noget at frygte, da jeg helt oprigtigt mener, at de kun er tankespind!

Mvh Heller

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 31-07-09 00:41

Hej heller22. Hvad er så det som skolebørn og andre har oplevet, med Ånden I Glasset? Mange har bagefter vøret skrækslagne, fordi de følte at de oplevede uhyggelige hendelser bagefter det der skulle havde været sjov underholdning? Noget må da der være mellem himmel og jord som vi ikke kan se? Hilsen malmin

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-07-09 05:39

‘malmin’
Jeg vil ikke sige at religion er tåbelig,.. mange mennesker lever et helt liv (måske godt)
med ’deres’ religion,.. uden at genere,.. eller forsøge at påtvinge andre ’deres ideologi’
det er fint for dem, (og fint med mig) og kan ikke genere andre,

problemerne opstår når ’visse’ mennesker / grupper, begynder at ’slå plat’ på svage
og let påvirkelige mennesker, og udnytter disse,
eksempelvis Christian Hedegaard (evangelist)
Ruth Evensen (Faderhuset),… jehovas vidner m.fl.
de har det tilfælles med mange (især amerikanske) sekter, at de påstår at være ’udpeget’
af gud, herren, osv. .. til at ha’ ’magiske’ eller healende / helbredende evner,

de har nogle særdeles ’gode’ tale / overtalelses evner,
de kan overbevise deres lille ’menighed’, om at det er dén der er det eneste ’rigtige’,
mens resten af verdens 60 milliarder er ’forkerte’,

i de fleste tilfælde ender det ’godt’ dvs. folk bliver måske franarret nogle penge,
bliver ikke helbredt,.. som lovet, mm.
i værste fald har det ført til kollektiv selvmord, og sindslidelser,

disse mennesker havde været langt bedre tjent med at opsøge en veluddannet hypnotisør,
psykiater, eller et kursus i bevidsthedsudvikling, for at få styr på deres mindreværdskomplekser,

det jeg har imod religion som helhed,.. er når den bliver brugt til at opdrage / skræmme,..
rigtig mange børn har oplevet at blive ’truet’
”hvis du ikke gør dit eller dat,.. kommer den ’grimme bussemand’ inde fra skabet,

eller julemanden kommer ikke med pakker,
du kommer i helvede,.. eller kommer ikke i himlen,.. hvis du ikke lever efter bibelen,.. brænder du op i helvede, mm.
ikke så sært at mange, vokser op til en ’usikker’ eller rådvild voksentilværelse,

jeg er tilhænger af frihed,.. og det frie valg,
uanset om det drejer sig om religion, eller køb af bil, hus, mm.

derudover er jeg overbevist om at der er ’mere mellem himmel og jord’,
vi har bare ikke de rette instrumenter til at måle dette ”noget” (endnu)

de fleste ved der er ’noget’,.. bl.a. som du selv nævner med Ånden i glasset,
meridianer, der ikke kan ses, men som akupunktøren bruger til behandling med nåle,
ayurveda som kan forhindre dig i at blive syg, længe inden du får symptomer,
ting som der kommer en forklaring på en dag,.. videnskaben gør nye opdagelser hver dag,

siden vi troede at jorden var flad,.. og himmelhvælvingen, var lige over os,
at GUD styrede ALT,.. er der da sket en hel del,.. bl.a. har vi fundet ud af at månen
ikke er lavet af grøn ost,

for mange år siden lærte jeg at meditere, af en Indisk yogalærer. (i DK)
under meditation, bliver kroppen / sjælen / tankerne, ’renset’ for stress og spændinger,
det kan give nogle forskellige indre ’oplevelser’ eller ’syn’,..
og jeg er ret sikker på at disse oplevelser bliver forvekslet med ”møde med GUD”
(det er mit gæt, på de mange ”særligt udvalgte” / ’messias’ der florerer)

ps,.. nej jeg er ikke undertrykt af nogen religion,
jeg er opvokset i et hjem, hvor religion og kirke, var noget man brugte ved
dåb, konfirmation, bryllup og begravelse,… ikke andet,

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 31-07-09 11:57

Hej Abarth EA_HS.

Pu-ha-da, man bliver helt forpustet, når du sådan sætter turboen på i dit meget fine indlæg.

Citat
Noget må da der være mellem himmel og jord som vi ikke kan se?
Og det har du på vældig god måde svaret på.

Det eneste jeg så vil sige til Malmin er, at jeg personligt IKKE er bange for det, der måske er der, eller måske ikke er der. Det håndgribelige liv er meget vigtigere for mig, og for kort til spekulationer om uhåndgribelige ting og sager.

I dag er i dag, og kommer i morgen, er det fint med mig

Mvh Bitte

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 03-08-09 00:59

Hvad med jer der ikke tror på engle og i så møder et menneske der hævder at de har set /talt med en engel. Hvad siger i til dem? Griner i eller tager i personen alvorligt? malmin

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 03-08-09 01:10

Undskyld jeg fik skrevet et forkert sted før. Men for at blive ved emnet SJÆL. Kan det være en sjæl sådan et menneske hævder at have mødt? malmin

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 03-08-09 01:14

Sidder forbløffet og ser hvor mange direkte respketløse og ind i mellem ubehagelige mennesker her er.
Uanset om nogen tror noget, som i andres øjne er skørt eller forkert, giver det jer da ingen ret til at være ubehagelige.

Man kan jo næsten tvivle på om I har fået jeres egen sjæl med herned.
Men heller ikke jeg, skal håne folk der tror anderledes end jeg. Enhver må jo vælge sin vej.

Nå, men til spørgeren. Ikke let at få et ordentligt svar til dig. Og jeg kan godt se tråden er lige halvgammel, men skriver alligevel.
Når du spekulerer i om sjælen kan dø eller ej, må jeg formode at du mener vi har en.

Næste spørgsmål er så, inden for hvilken religion du selv føler dig bedst tilpas.

Kristendom og islam er jo kun 2 muligheder ud af mange. Og i al fald kristendommen findes jo i et utal af variationer,
Så uanset hvad de tror eller hvad de mener at kunne læse i biblen, er det jo muligt de tager fejl, også selv om de har ret i dele af hvad de siger.

Personligt er jeg sikker på at vi har en sjæl, at den er evig og uforgængelig, og at der bestemt ikke er noget at frygte, hverken fra sjælen eller fra Gud.

Og ja jeg tror bestemt der findes et eller andet, som jeg kalder Gud
Til gengæld tror jeg ikke et sekund på helvede.
Det er, efter min opfattelse, kun menneskets dårlige forsøg på at beskrive at livet i sig selv, er ringere, når man skal leve detuden den ro og mening, som bevidstheden om Guds kærlighed kan give os.

Men du kan jo overveje, at læse en masse forskellige bøger om spiritualitet og om menneskers oplevelser med samme og så danne dig din egen mening ud fra det.

Der er et væld af skønne bøger, en af de smukkeste hedder "lys bag døden"
Men selv om jeg synes den er smuk, og rummer meget som giver mening for mig, tror jeg ikke hun har fat i hele sandheden.
Og der er mange andre smukke bøger, som jeg personligt er meget glad for, men ingen af dem har hele sandheden og alle har de et eller andet, som er mere eller mindre skævt forstået.
Heller ikke jeg har indsigt i en total sandhed og det er nok en del af livets vilkår, at det får vi ikke.
Men tillid og tryghed, det er der masser af grund til at have.
Livet er evigt. Og Guds kærlighed uendelig.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-08-09 01:24

Kære Malmin

Dit oprindelige spørgsmål drejede sig om sjælen kunne dø! Siden har vi "rundet" ånder, religioner mm. Nu spørger du så ikke troende om mennesker, der har set engle. Her synes jeg, at du først skal afslutte spørgsmålet om sjælen, hvis du synes, det er blevet besvaret godt nok. Eller også må vi holde os til at udveksle meninger om sjælen og ikke noget andet her i denne tråd.

Derfor mener jeg, at du nok må oprette et nyt spørgsmål, og dermed "ofre" lidt point mere. Spørgsmålet har du allerede udformet.

Jeg håber, at du tilgiver mig, og synes det er fair nok, at jeg har den holdning, at hvert spørgsmål skal have sin side/tråd?

Mvh Cathcart

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 03-08-09 01:46

Herj KJoy. Du giver mange spændende bud på emnet, men hvorfor tror du ikke på et helvede? Mange der tror på at vi har en sjæl eller, er en sjæl, siger at de onde kommer i helvede. Hvis der ikke er et helvede, hvad sker der så når vi dør? malmin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-08-09 01:56

Til EA_HS.

Citat
mens resten af verdens 60 milliarder er ’forkerte’
Jamen kæreste ven. Hvornår er vi blevet så mange mennesker? (Det er bare lidt venskabeligt dril )

Til KJoy.
Citat
giver det jer da ingen ret til at være ubehagelige.
Hvor har du ret. Jeg havde det heller ikke godt med, at en svarer, flejsen, skrev dette til mig:
Citat
Og din sjæl havner i helvede
Han/hun holdt sig i det mindste til emnet. Men ubehageligt var det.

Vedr. EA_HS. Han er velmenende og meget seriøs. Men skriver måske lige en anelse for hurtigt - her hentyder jeg til den gamle vending med at tænke sig om 2 gange , inden man taler. På den måde kan der lige fanges nogle uheldige udtryk, så ingen bliver stødte på deres følelser. Og et smukt indlæg fra dig, KJoy.

Nu vil jeg da så se frem til et nyt spørgsmål fra Malmin om, hvordan ikke troende forholder sig til mennesker, der fortæller om, at de har set engle.

Ærbødigst

Cathcart

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 03-08-09 01:58

Undskyld Cathcart, jeg fik ved en fejltagelse spurgt om mennesker har mødt engle og lige bagefter efter skrev, jeg også det var en fejl. Men da jeg skrev kom jeg til at tænke på om nogen tror at sjæle er engle. Men jeg håber at debatten bliver ved om en sjæl kan dø. malmin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-08-09 02:03

Kære Malmin.

Jeg håber da, at du ikke tog dette
Citat
Jeg håber, at du tilgiver mig, og synes det er fair nok, at jeg har den holdning, at hvert spørgsmål skal have sin side/tråd?
ilde op. Det føles sådan, da du blot ignorerer min opfordring til forslag til et nyt spørgsmål. Og det er jeg da ked af!

Ærbødigst

Cathcart

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-08-09 02:12

Kære Malmin. Nu er det mig, der siger undskyld. Først nu forstår jeg at dit indlæg om engle slet ikke skulle have været med her. Jeg er altså også en del træt nu, så derfor er jeg en anelse langsom i "optrækket".

Citat
Men jeg håber at debatten bliver ved om en sjæl kan dø.
Det gør den da, lige til du afslutter, min ven.

Og nu vil jeg ønske alle en god nat med et tak for især de sidste sobre indlæg.

Cathcart

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 03-08-09 02:14

Cathcate. Jeg stillede ved en fejl spøfgsmålet det forkerte sted, og jeg kan godt forstå du reagerede på det, for jeg er enig med dig i om at man så vidt det kan lade sig gøre, holder sig til emnet, men nogengange kommer vi alle lidt på afveje, da religionsdebat er et stort emne der har mang spørgsmål der forgrener sig ind i hinanden. Men jeg lavede en fejl, og jeg bliver ikke ærgelig over at blive rettet. Så jeg håber at vi har redet trådene ud nu. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 03-08-09 02:37

Hej Malmin
Jeg tror er den sjæl vi hver især har, kan beskrives som hver vores lille bid af Gud, som han hgav os i "fødselsdagsgave"

Og han med stor glæde hilser os alle velkommen hjem, når den tidn kommer, også selvom man har dummet sig her på jorden, evt rigtig slemt. Ligesom de fleste jordiske forældre, msåke vil være rigtigt kede af det, hvis børnene begår slem kriminalitet, men alligevel elkser børnene.
Guds kærlighed er evig og en hel del mere ægte og omfattende end menneskers.
Mennesker straffer og behandler folk dårligt. Mennesker finder på modbydelige måder at ødelægge hinanden på. Gud gør ikke. Gud elsker.
ALtså, det kan jeg selvfølgelig ikke bevise. jeg er bare overbevist.
Og jeg tror simplelthen ikke at en "far" (Gud) ville førdømme et eneste af sine børn og ej heller at den uendelige kærlighed ville fordømme dem til evig pinsel. Det giver altså ingen mening for mig, og jeg tror simplethen ikke på det.

Og jeg tror generelt at religionerne, uanset hvilken er den grad er præget af menneskets mangler og religionerne fortæller meget mere om menneskets mangler, end de fortæller ret meget om Guds kærlighed.

Så pas med religionerne, her er mange fejl. Men hold godt fast i din tro på at Gud = kærlighed.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-08-09 12:46

Kære Malmin.
Citat
Så jeg håber at vi har redet trådene ud nu
Det har vi da så sandelig, og det på en dejlig venskabelig måde .

Og om KJoy's indlæg: Det skal jeg lige have tid til at bearbejde, og det kræver en del tænkning.

Hilsen Cathcart

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 08-08-09 00:47

Gud er kærlighed. En far (Gud) vil aldrig fordømme sine børn. Det vil så sige, at sjælene efter piloterne i de flyvemaskiner, der med fuldt overlæg fløj ind i World Trade Center d. 11.09.2001, hvor de forårsagede omkring 3000 uskyldige menneskers død, ikke bliver fordømt, men tilgivet for deres udåd, for Gud elsker også dem?

Hilsen Cathcart

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 08-08-09 01:29

Hej cathcart
Du og jeg, er nok ikke i stand til at tilgive dem
Og du og jeg er nok ikke i stand til at forstå, hvordan folk kan finde på noget, så rædselsfuldt som det du nævner eller de mange andre ting, man kan komme i tanke om af rædsler mennesker gør.
Men vi er også kun mennesker, og vores evne til kærlighed er begrænset ligesom vores evne til for alvor at forstå kærlighed

Men det er jo netop forskellen på os og Gud. Vi er begrænsede, Gud er ikke

PS; HVIS nu man skulle lege med tanken om at der kunne være ting Gud ikke ville tilgive, hvor skulle grænsen så være ? Hvor slemt skal det være, for at Gud kunne tænkes at droppe en af sine børn ?

Altså for mig er der ingen tvivl om at Gud elsker hver eneste af os, uanset hvor tosset vi er skruet sammen, så det er kun et hypotetisk spørgsmål, men altså, hvor ville du sætte grænsen ?

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 08-08-09 01:38

Hej KJoy

Det første:
Citat
Vi er begrænsede, Gud er ikke
skal jeg igen tænke over (hvis Malmin stadig tillader os at køre en anelse ved siden af sporet?)

Vedr.
Citat
Hvor slemt skal det være, for at Gud kunne tænkes at droppe en af sine børn ?
Gud forviste Kain, da denne havde slået Abel ihjel.

Og kære KJoy. Nu vil jeg daffe i seng. Vi ses næste gang

Godnat hilsen fra Cathcart

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-08-09 15:35

Citat
Og jeg tror simplelthen ikke at en "far" (Gud) ville førdømme et eneste af sine børn og ej heller at den uendelige kærlighed ville fordømme dem til evig pinsel. Det giver altså ingen mening for mig, og jeg tror simplethen ikke på det.

KJoy
Hvordan kan det være at naive mennesker der vælger at tro på bibelens indhold,
har en tendens til at fokusere på det ’gode’
og undlade det der er mindre godt,.. det dårlige,.. ?

hvis du læser første Mosebog kapitel 6,.. v6 og v7
vil du finde at din ’elskede’ GUD ikke er så god og kærlig som du mener / tror.

faktisk er GUD den der har myrdet flest levende "væsner" (incl. mennesker)
på én gang,... (iflg. din egen bibel.)

Citat
Herren så, at menneskenes ondskab var stor på jorden, og at alt, hvad de ville og planlagde dagen lang, kun var ondt.
Da fortrød Herren, at han havde skabt menneskene på jorden. Han var bedrøvet
og sagde: »Menneskene, som jeg skabte, vil jeg udslette fra jordens overflade, både mennesker, kvæg, krybdyr og himlens fugle, for jeg fortryder, at jeg skabte dem.«

http://www.udfordringen.dk/bibel/kapitel.php?ID=1&nr=6
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Religion_og_mystik/Gamle_testamente/Noa
http://www.biblen.info/Noas-ark.htm
http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-08-09 16:48

Til Kjoy og EA_HS.

Citat
Så pas med religionerne, her er mange fejl. Men hold godt fast i din tro på at Gud = kærlighed
Det er her vi alle kløjs i det. KJoy taler om "Kærlighed", og det har ikke noget med religion og sjæl at gøre .

Og jeg kan forøvrigt ikke forstå, hvorfor vi overhovedet gider spilde vore tanker og skriverier i dette indlæg om sjælen fra Malmin. For Malmin blander sig ikke meget, og pludselig afslutter Malmin sikkert spørgsmålet med, at det er annulleret, fordi der ikke er kommet et svar der passe ham/hende. Det var, hvad der skete i sidste sp. fra Malmin .

Vh

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-08-09 17:51

OK. Her har Malmin stillet flere spørgsmål. Men det ender nok med en annullering

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 09-08-09 17:55

HEJ EA-HS
NU har jeg jo ikke et eneste sekund sagt at jeg specilet tror på biblen, eller for den sags skyld på nogen som helst andre "hellige" bøger. Og lad det være slået fast, det gør jeg ikke.

Ikke sådan bogstav for bogstav i al fald.
Jeg tror at alle denne verdens hellige bøger, er inspireret af højere kræfter, MEN, at hver eneste side trods alt er skrevet af mennesker, men al den fejlagtighed det indebærer. Og ud over at være skrevet af mennesker, så er meget jo blevet redigeret i tidens løb.

Jeg tror, eller rettere, min personlige oplevelse er at JEG VED:

1) at der findes et overmåde ubeskriveligt væsen, som er min skaber, som jeg i daglig tale kalder Gud. Og at essensen af hele hans/hendes væsen er kærlighed og mildhed.

2) at Jesus er en blandt mange andre der i gennem tiderne har forsøgt at lære menneskene det simple budskab at kærlighed og barmhjertighed er vejen frem

3) at da Gud skabte os, gav han/hun hver af os, en stump af sig selv, det vi kalder sjælen og at denne er evig, og uanset hvad vi måtte fejle i, så vil vi for evigt være en del af Gud, og dermed altid elsket og vil eksistere i tryghed, til evig tid.

4) at her i den fysiske verden er det onde ikke Guds gerning, men menneskers, så i mine øjne er det dumt at dømme Gud for det mennesker gør. Ondskaben hører jorden og mennesket til.

Jeg kan godt finde inspiration i biblen, personligt holder jeg mest af beretningerne om jesus liv og især de ting han siges at have sagt til menneskene.

Men jeg går ikke rundt og tror at biblen er noget, jeg skal tro ord for ord.
Og så opfatter jeg bestemt ikke mig selv som naiv.

Men folk uden tro, kan jeg godt opfatte som "fattige i ånden"

Men jeg er heller ikke begejstret for folk som tror, på en måde, hvor de mener, at alle der ikke tror som dem, er forkerte.

Uanset om vi tror på den ene eller anden religion eller er "uden for religioner" er vi alle lige meget værd, og fantastiske væsner.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-08-09 19:36

Citat
Uanset om vi tror på den ene eller anden religion eller er "uden for religioner" er vi alle lige meget værd, og fantastiske væsner.
Enig

Mvh

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-08-09 19:58

God aften Malmin.

Ret skal være ret. Det var kun spørgsmålet: hvem er HERREN, som du har annulleret .

Hilsen fra Cathcart

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-08-09 21:33

Hej Cathcart. Jeg synes du er kommet med mang interessante betraktninger i denne debat. Jeg er ked af hvis du synes at jeg har lukket spørgsmålet om herren for tidligt-eller også driller du mig lidt!! Men jeg åbner spørgsmålet igen, for der var noget jeg alligevel ikke fik helt svar på. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-08-09 21:44

Kære Malmin.

Jo, jeg driller lidt. Men der er også lidt alvor i mit dril. Og nu må du ikke mene, at jeg er en pointrytter. Men jeg synes nu, at det er rarest, når et sp. bliver sluttet af med en lille belønning til en svarer, uagtet at man ikke kan bruge disse point til noget som helst. Det får dog svareren til at føle sig bare lidt værdsat. Jeg håber, at du er enig med mig?

Og så er jeg er forresten glad for, at du finder lidt behag i nogle af mine svar i dette sp.

Jeg vil se frem til genåbningen af spørgsmålet om Herren.

Mange hilsner og god nat fra

Heller

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-08-09 21:47

Kære Malmin.

Jeg er lidt træt. Det er nok varmen. Dette var noget vrøvl
Citat
Mange hilsner og god nat fra Heller
Jeg aner virkelig heller ikke, hvor det kom fra .

Mange hilsner og god nat fra
Cathcart

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-08-09 21:59

Her er jeg lige igen.

Grunden til mit vrøvl var, at jeg sad og læste lidt i de forskellige svar. Og jeg kunne godt lide dette her: Enig fra heller22.

Og jeg ville have skrevet noget til heller22, men kom fra det.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-08-09 21:59

Hej Cathcart. Jeg vil gerne give point, hvis jeg synes at jeg får et godt og veldokumenteret svar, men jeg synes at mit spørgsmål om sjælen stadigvæk er lidt "svævende"! Der er kommet så mange betragtninger om emnet, så det er svært at vælge hvem der skal have point. Nå men nu må du HELLER sove godt! Hilsen malmin

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-08-09 22:10

Citat
Det er her vi alle kløjs i det. KJoy taler om "Kærlighed", og det har ikke noget med religion og sjæl at gøre

Bravo,… ’Cathcart’
du har virkelig forstået budskabet,…
hvis alle indså at vejen til et godt liv,.. ikke har noget som helst med religion at gøre,
var der en chance for at opnå en fredeligere verden.

(så var der ikke så meget at blive uenige om)

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-08-09 22:12

Kære Malmin.

Citat
mit spørgsmål om sjælen stadigvæk er lidt "svævende"!
Hvordan i alverden kan du dog forvente et klart og præcist svar, om noget så "svævende" og uhåndgribeligt som sjælen?

Den må vi "heller"e tage i morgen.

Vi "ses".

Hilsen Cathcart

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-08-09 22:32

Hej Cathcart. Det er svarene der er "svævende". Når svarene bliver "jordnære" og håndgribelige forstår jeg måske svaret på mit spørgsmål. malmin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 22-08-09 01:01

Kære EA_HS.

Tak for dit svar.
Citat
hvis alle indså at vejen til et godt liv,.. ikke har noget som helst med religion at gøre, var der en chance for at opnå en fredeligere verden.

Jo da. Især hvis mennesket respekterer, ærer og sætter mennesket OVER alle guder, var der ikke brug for nogen religioner overhovedet.

Vh Cathcart

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 23-08-09 21:39

God aften Malmin.

Kan du i grunden få et mere "jordnært" svar end mit sidste indlæg?

Vh C

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-08-09 02:35

Cathcart
Citat
Jo da. Især hvis mennesket respekterer, ærer og sætter mennesket OVER alle guder, var der ikke brug for nogen religioner overhovedet.

Vil det sige at du mener vi har brug for en religion,.. overhovedet,.. og til hvad ?
(altså at vi ikke kan ha’ et liv,.. der er mindst lige så godt,.. eller bedre,. uden religion)

for mig,.. og mange andre,.. at se,
har religion medført langt flere ulykker, end goder,

Islam er et udmærket eksempel,.. men også kristne missionærer,
har gjort livet surt,.. for godtroende, uskyldige, lykkelige mennesker / stammer,

især fordi der ikke findes to mennesker der evner at fortolke bibelens ord, blot nogenlunde ens,
et godt eksempel findes i.. ’melamins’.. indlæg :
http://www.kandu.dk/spg139251.aspx

skrevet af ’Krummen’ d. 23-08-09. kl. 07:46
Citat
3 Mosebog 18,29 For enhver, som gør nogen af disse vederstyggeligheder, det menneske skal udryddes fra sit folk.

udtrykket ”udryddes fra sit folk”,..
vil på et mere moderne Dansk, nok snarere betyde,.. ”find dig en anden omgangskreds”
eller,.. ”lige børn leger bedst”,…..

så indtil bibelen bliver oversat mere korrekt,.. (forstås ens af alle)
er den til større skade,.. end gavn,

og dét kan vi vist hurtigt blive enige om, at det aldrig sker.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-08-09 16:34

Hej EA_HS
Citat
Hvis mennesket respekterer, ærer og sætter mennesket OVER alle guder, var der ikke brug for nogen religioner overhovedet.
Prøv lige at læs det en gang mere .

Vh C

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-08-09 16:36

Citat
”lige børn leger bedst”,…..
Det var derfor, at Skæve Thorvald altid var så ensom .

Ku ikke lige dy mig .

Vh C

Annuller spørgsmålet
Fra : malmin

Dato : 29-09-09 18:20

Jeg tror at det giver os alle "sjælefred" ved at kukke dette spørgsmål. malmin