/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
urbatteri
Fra : kolibri2o3
Vist : 923 gange
100 point
Dato : 27-04-08 23:14

jeg havde problemer med uret i min pc`er, det tabte timer hver gang pcen havde været slukket.
pcen var på værksted,fik isat nyt batteri til uret pris 50kr,samt en halv times arbejdsløn 250kr,virkede en dags tid, problemet var der igen.jeg gik nu selv ind iurets menu, klikkede på internettid,fjernede fluebenet som var ud for intenettid, siden har uret fungeret perfekt.
nu til mit spørgsmål,er der overhovedet et seperat batteri til uret,min voksne søn var ved at dø af grin grin,da jeg fortalte ham om hændelsen,så nu er jeg da kommet i tvivl,omjeg er blevet narret,det er jo nemt at narre nogen som ikke har den store forstand på pcer,men jeg syntes nu det vil være dumt af et værksted at gøre dette,da man jo vil holde fra en sådan virksomhed,samt også gi dårlig omtale,hvis man opdager svindel,hvilket man som regel gør før eller siden.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-04-08 23:18

Ja, der er et batteri til uret (eller det var der sidst jeg så på et motherboard for et par år siden).
Det er normalt rundt, blank på størrelse med en 20'er

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-08 23:19

Jo der er et lille fladt batteri på størrelse med en enkrone, det holder på bundkortets indstillinger så de ikke glemmes når du tager strømmen fra, batteriet er altså til hele bundkortet ikke kun til uret

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-04-08 23:22

Bliv (måske) klogere her

http://www.kandu.dk/spg116008.aspx

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 27-04-08 23:27

Er det et helt antal timer det taber/vinder ?
Hvis det er, tyder det på, at din tidszone er forkert indstillet.

Dobbeltklik på uret nede i højre hjørne af skrivebordet.
Under fanen "Tidszone" skal den være sat til GMT +01:00 København ......
Så skulle tiden også blive indstillet rigtig, når du synkroniserer via Internettet.

Hvis det bare er/var det der var galt, burde værkstedet give dig pengene retur.
De burde ha' målt det gamle batteri, før de skiftede det ud.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-04-08 23:36

Hvis man ser på dette billede:
http://www.pcstats.com/releaseview.cfm?ReleaseID=1537

Kan man se batteriet i midten til venstre, lige under soklerne.

Det er i øvrigt røveri at tage 250,- for at skifte det, det kan enhver gøre på 10 minutter.

Godkendelse af svar
Fra : kolibri2o3

Dato : 28-04-08 00:09

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-08 00:21

Man kan ikke så nemt måle noget som helst fornuftigt på batteriet.

Det tager meget nemt omkring en halv time at skifte det , når man medregner tiden til at slæbe maskinen ind og yd åbne den , lukke den, og sikre at alle indstillinger i bios er genoprettet, til , som det var.
Hvis folk ikke selv kan finde ud af at skifte batteriet måde jo betale.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-04-08 00:25

Citat
Man kan ikke så nemt måle noget som helst fornuftigt på batteriet.

Tjaaa... Det har jeg nu ingen problemer med.
Og det burde du da heller ikke ha' Transor.
Gambrinus

Kommentar
Fra : kolibri2o3

Dato : 28-04-08 01:25

jeg fotalte jo værkstedet at uret kun tabte timer,men de kunne ikke forstå hvad det mon kunnevære.det er ok at betale for udskiftning af batteri,men kunne de ikke godt ha indstillet tidszonen korekt.
men ok, nu fik jeg så lærdt at indstille det rigtigt,takket være jeres gode svar.
det er iøvrigt første gang i de 1½ år jeg har haft pcen,at uret ikke viser rødt, når jeg går ind på tdc under sikkerhedstjek din pc.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-04-08 01:59

Citat
jeg fotalte jo værkstedet at uret kun tabte timer

Hvis du udtrykkeligt sagde, at det var hele timer, det hoppede burde de jo nok ha' kunnet lure den.
Var det et autoværksted ?
Gambrinus