/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
genstart med recovery cd
Fra : fujifan
Vist : 1265 gange
100 point
Dato : 05-03-08 21:19

jeg skal have nulstillet en bærbar asus og har prøvet at starte computeren med recovery cd'en sat i og tryk på alt F10 uden at det lykkedes at få den til at starte fra cd'en.

har også prøvet at starte med f9 trykket ned flere gange under opstart, og så kom følgende besked:

starting windows 98
file not found
e:/recovery.dat does not exist!!
error !!
C:/>

hvad gør jeg nu?? kan anybody out there hjælpe en glad amatør??

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-03-08 21:27

Da jeg havde brug for at bruge recovery cd'en var engang da jeg kørte mellinium.
Satte CD i drevet og genstartede computeren. så fandt den selv recovery cd'en
Hvis Du har 2 drev så virkede min på brænderdrevet og ikke i CD rom drevet.
Det var et spørgsmål om hvordan kablerne var monteret.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 05-03-08 21:32

der er kun 1 drev, så det kan ikke være derfor, at den ikke finder cd'en...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-03-08 21:37

Kan du ikke bare starte din PC og så gå i stifinder. Find drevet og klik på det. Så skulle der ligge en .exe fil som du kan starte den med.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 05-03-08 21:41

jeg kan slet ikke starte normalt op mere, fordi den giver den fejlmeddelse om E-drevet og beder mig taste et eller andet efter C:/> som jeg ikke aner hvad er, da jeg ikke kan maskinsprog....

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 05-03-08 21:43

ps: har glemt at fortælle, at maskinen før kørte med windows XP som fulgte med og som jeg går ud fra ligger på recovery cd'en... derfor forstår jeg slet ikke, at den efter tryk på f9 begynder at "tale" om windows 98.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-03-08 21:44

Lige et spørgsmål?

Du taler om recovery cd'en og om win. 98. Det er 2 forskellige cd'er.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 05-03-08 21:51

jeg har 2 recovery cd'er, nummeret 1/1 og 1/2, men ingen separat cd med windows xp. derfor regnede jeg med, at xp ligger som en del af recovery-cd'erne, men det er måske helt forkert??

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-03-08 21:53

Du må gå ind i setup og justere sådan at den booter først fra cd/dvd.
alimak

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-03-08 21:53

Prøv at se om ikke Refi kommer igen her. Har er lige hoppet fra. Ham tror jeg kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 05-03-08 22:00

er inde i bios nu og kan vælge mellem følgende 4 muligheder i "boot order":

PnP/BEV (BBS)
ROM disable
Int 18h
Int 19h

hvilken skal jeg vælge?

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 05-03-08 22:13

tak for hjælpen foreløbig - tjekker om der er kommet flere svar i morgen efter kl. 12....

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 05-03-08 22:54

Med cd-rommen i drevet burde den af sig selv give dig tilbudet om at atarte fra cd-rommen..

Det komme ikke en sort skærm frem i nogle sekunder, hvor du skal trykke på en valgfri tast for at starte fra cd-rommen? -Kan godt kræve nogle forsøg, da man skal være hurtig..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-08 13:04

Citat
er inde i bios nu og kan vælge mellem følgende 4 muligheder i "boot order":
den menu har jeg aldrig set i nogen BIOS, led videre under en eller anden fane får du mulighed for at vælge om computeren skal bruge harddisk eller CD ROM som First Boot Device

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 07-03-08 15:37

tippet fra o.v.n. om at trykke på vilkårlig tast under opstart virker ikke - får stadig fejlmeddelsen E:\RECOVERY.DAT DOES NOT EXIST!!

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 07-03-08 16:03

nå, nu har jeg fået maskinen til at åbne med et helt nyt vindue med "American Megatrends" som overskrift.

her får jeg bl.a. følgende muligheder:

- Press SEC for BBS POPUP
- Press F2 to Run SETUP
- Press F1 to load default values and continue

Hvad kan I kloge hoveder derude anbefale??

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-03-08 18:39

Prøv at trykke f2run setup.
alimak

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 10-03-08 10:56

fandt omsider et nummer til asus support gemt dybt nede på deres hjemmeside. løsningen når en asus skal boote fra cd er: hold ESC-tasten nede hele tiden, mens du tænder. Såre simpelt - håber andre kan bruge tippet. Og tak til alle for de mange ideer og forslag.

Annuller spørgsmålet
Fra : fujifan

Dato : 10-03-08 11:24

Spørgsmålet er annulleret, fordi ingen af de venlige svar viste sig at virke.

Ad andre kanaler fandt jeg ud af svaret: du starter/booter en asus bærbar ved først at isætte recovery-cd'en i drevet og derefter holde ESC-tasten nede hele tiden, mens du starter computeren op via startknappen. Så loader den automatisk fra CD-drevet.

Håber andre kan bruge tippet....