/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp! windows startes ikke
Fra : chrazqx
Vist : 647 gange
320 point
Dato : 15-10-07 10:36

Hej allesammen. Efter jeg formaterede min pc har jeg kun haft problemer med den.
Når jeg installerer windows på den og den så skal til at starte op med bootscreen bliver skærmen sort og en cursor blinker i øverste venstre hjørne.
Kan det skyldes et hardware problem? Jeg har prøvet flere forskelige windows cd'er.

Hilsen Chrazqx

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-07 10:55

Hvilken computer med hvilken processer ?????????.

Hvilken udgave af Windows ??????????.

Man kan ikke formattere en komputer . Jo måske med huggeblok med en økse, så får den da en anden form.

Det er da vel også kun en eller flere harddiske du har haft gang i.

Hvis du vil installere windows fra en CD rom , skal du være sikker på at computeren kan boote fra CD drevet og er indstillet til det i bios opsætningen.

Dit symptom tyder nærmest på en boot fra en ufuldstændig formatteteret harddisk, hvor boot sektoren er helt eller delvis intakt, men systemfilerne mangler.

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 15-10-07 11:38

Mit bundkort er et ASRock GE pro M2. processoren er et celeron 2400 og mere ved jeg ikke om den. Pc'en er sat op til at boote fra cd. Jeg har prøvet med både XP pro og XP home.
Hvordan kan jeg formatere fuldstændigt?

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 15-10-07 13:21

Blinker en diode i CDROM-drevet, når du åbner/lukker det ? I så fald virker det...

Har du kunnet afspille andre CD´er ?

Har du tjekket efter for fedtfingre på CD´erne ? Husk at holde CD´en ude i kanten! Du kan udse CD´en med en serviet.
Er der ridser i dine CD´er ?
Har du mulighed for at afprøve en vens CD ?

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 15-10-07 13:32

Mit cd-rom drev virker fint. Jeg har indtil videre prøvet at installere med 5 forskellige cd'er. Jeg har formateret før hver gang. Efter jeg har formateret og den kopierer filerne til installationen genstarter pc'en(som den skal) men der hvor der plejer at være en windows bootscreen er der kun en cursor der blinker i øverste venstre hjørne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-10-07 17:57

hvis du har haft problemer med din pc efter en formatering af hd er det jo fordi du jo skal installere en windows igen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-10-07 18:19

Du skal ikke formaterer du skal lave f-disk og slette partition og nej det er ikke nemt men XP kan gøre det

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 15-10-07 18:26

hvordan laver jeg f-disk?? og hvis jeg ikke kan åbne xp hvordan gør jeg det så?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-10-07 18:28

Har du en XP skive????

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 15-10-07 18:31

ja. jeg har prøvet med 3 forskellige xp pro og 2 forskellige xp home og den kommer aldrig til bootscreen efter filerne er blevet kopieret.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-10-07 18:34

Og du har kun formateret

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-10-07 18:40

Og hvordan har duformateret

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 15-10-07 18:50

jeg har smidt xp cd'en i sat bios til at boote fra cd drev. så er jeg kommet ind hvor man skal vælge hvor man vil installere windows og her har jeg valgt at formatere drevet mit gamle system lagde på, og herefter installere et nyt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-07 18:51

Citat
ja. jeg har prøvet med 3 forskellige xp pro og 2 forskellige xp home og den kommer aldrig til bootscreen efter filerne er blevet kopieret.

Samler du på dem ??????

Prøv med en ORIGINAL cd....

Den er der sikkert IKKE fejl i.....

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 15-10-07 19:17

det er original cd'er. Det er nogle jeg har lånt af venner fordi min egen ikke virkede.

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 15-10-07 20:30

Hej.

Jeg syntes det lyder som en seriøs fejl på harddisken, og hvis du som du skriver alligevel har formateret den så er alt du havde liggende jo væk...

Så jeg anbefaler at du ofrer 500 - 700 kroner på en fornuftig 250 GB harddisk og begynder helt forfra...

mvh
Oompa

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 16-10-07 13:23

jeg har prøvet med 2 forskellige harddiske hvor begge har været sat i én af gangen hvorefter jeg har installeret uden at problemet forsvandt

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 16-10-07 14:00

kan du ikk lige tjekke hvad din pc er sat op til at starte på???
Altså når du starter din pc så tryk delete eller F4... alt efter hvad din PC kræver...

Tror nok det hedder BIOS det du kommer ind i, men er ikk sikker... Tjek lige at den ikk står til at starte fra Diskette drev eller andet mærkeligt...

Mvh
Oompa

Kommentar
Fra : Terat

Dato : 16-10-07 14:58

Heysa

Hvis du har prøvet med flere forskellige installationscd'er, på flere forskellige harddiske, så vil jeg forslå at du begynder at kigge på dine ram og andet hardware. Jeg mindes at jeg selv har haft samme problem, og der var det strømforsygningen som det var galt med.

Prøv at checke dit hardware.

Held og lykke med det, håber du får det til at virke igen.

Mvh
Terat

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 16-10-07 18:32

Jeg VED at min Bios booter fra cd. Har selv sat den til det hver gang. Jeg har på fornemmelsen at der er noget galt med mit bundkort men pc'en starter jo fint op og alt muligt, jeg kan bare ikke åbne windows..

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 17-10-07 17:54

Altså er du ved at installere eller har du installeret???

Hvis du er ved at installere så prøv med et andet diskdrev...
Har du installeret så husk lige at ændre i bios så den starter på harddisken igen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-07 18:11

Der siges mange gode råd om bios, men det er i realiteten fløjtende underordnet hvor startrækkefølgen er medmindre der er flere systemer at vælge imellem.....

Den bruger KUN rækkefølgen til at finde ud af HVOR den først skal søge....

Så er der KUN cd vælger den den....

ER der både et system på harddisken og en CD i drevet - vælger den den der står først i bios

Så hvis den vælger HARDDISK ER der et system på drevet - ellers ville den gå videre.....

Den rigtige rækkefølge er

A - hvis det findes
CD/DVD-drev
Harddisk....

(og den bør egentlig aldrig ændres)

Selv ved en nyinstallation hvor den starter op på harddisk og man bagefter lægger cd/dvd i - vil den automatisk SELV genstarte hvis man beder om en nyinstallation.....

Bare lige for at få bios sat "lidt" på plads

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 17-10-07 18:29

ja det vides, men hvis nu 1 er sat til cd-drev.. 2 er sat til dvd-drev og 3 til A-disk... så har du jo problemet....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-07 18:32

Næh - hvorfor det ?????

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 17-10-07 18:38

Jeg kan jo godt finde af at boote fra cd'en men når windows filerne er lagt over og pc'en genstarter kommer den ikke til bootscreen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-07 18:45

Citat
men når windows filerne er lagt over og pc'en genstarter kommer den ikke til bootscreen.

Ergo er der fejl i installationen....

Eller hardwarefejl

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 17-10-07 18:52

Jeg er ret sikker på at det er en hardware fejl da jeg har prøvet med forskellige cd'er.
jeg er bare i tvivl om det er strømforsyningen eller bundkortet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-07 18:58

Ja- du må jo prøve dig frem....

Men det er næppe nogen af delene da du jo siger den kører installationen - det kunne den ikke hvis en af tingene IKKE virkede.....

Så tilbage står dit drev eller din harddisk....

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-10-07 19:05

Citat
Næh - hvorfor det ?????

Giver dig ret denne gang
ALSÅ, HA skal sidde som MARSTER på sit egeet kabel, CD/DVD skal sidde på sit eget kabel som master, og som regel starter A:drev, derefter E:drev CD/DVD og så HD og er der ikke noget i A: kører den videre til E:drev og er der ikke noget der til C:drev, alså HD (harddisk) så hvis du ikke kan kører noget som helst ind via E: drevet skulle du måske tjekke om dit E:drev har det godt

Og REFI du kan jo godt når du vil

dr.dem

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 17-10-07 22:09

Jeg har prøvet med to forskellige harddiske og to forskellige cd-rom drev. Jeg er sikker på at begge cd drev virker. Med hensyn til harddisk er jeg også sikker på at ihvertfald den ene virker den er nemlig købt for 2 måneder siden og der har ikke været problemer med den.
Det kan godt være det bare er mig, men efter at vi fik en ny printer fik jeg problemer med min pc. Jeg kan dog ikke se hvad det skulle gøre ved min pc, efter jeg har formateret den og den ikke er sat til netværket.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-07 22:13

Citat
Det kan godt være det bare er mig

Det er der noget der tyder på

Din/dine fejl er fuldkommen ulogiske....

Hvis du besidder en komputer hvorpå der IKKE kan installeres styresystem - så aflever den til genbrug og køb en ny.....

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 17-10-07 22:22

Jeg tror jeg prøver at sætte delene til en anden pc for at se om jeg selv kan fikse problemet.
Fortsæt endelig med at skrive forslag.

Refi-> jeg har ikke lige 7000 til en ny gang pc

Kommentar
Fra : Rexonspix

Dato : 28-10-07 14:09

Hejsa chrazqx, så fik jeg smidt en ny processor i, og nu virker den igen :D
Du sku tage og prøve det samme, Held og lykke ;)

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 20-11-07 20:58

Jeg havde ikke tjekket bundkortet som det eneste. ved udskiftning af næsten alt hardware kører pc'en nu igen. ellers tak for hjælpen alle sammen

Annuller spørgsmålet
Fra : chrazqx

Dato : 20-11-07 20:59

problemet er løst