/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Brænder....
Fra : Pytten1510
Vist : 513 gange
140 point
Dato : 22-09-07 08:48

Hej.

Har brug for lidt hjælp. Jeg har fået en ny brænder til min computer, da jeg tror den "gamle" er slidt op. Den kan sagtens læse disc, når jeg installerer programmer osv....
Nu er mit spørgsmål.....Kan jeg tage det alm drev ud og erstatte det med den nye brænder, således at jeg har 2 brændere i computeren....så er det min plan at bruge den gamle brænder som alm drev til indlæsning af div disc og så bruge den nye brænder, når jeg skal brænde disc....

Pytten

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-09-07 08:51

Det er der ingen problem i, du skal bare have styr på jumper, hvis de skal sidde på et kabel med andet hardware.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-09-07 09:16

jep, det gjorde jeg selv da mit "almindelige" drev stod af. Men overvej at køb en dual layer brænder.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-09-07 09:17

sorry, så ikke lige at du allerede har købt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-07 10:53

Jeg har også skiftet brænder, så svaret på dit spørgsmål, er som allerede nævnt: JA det kan du, bare tag den gamle ud, og sæt den nye i, hvis du bruger de samme stik, burde du ikke få problemer

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 22-09-07 10:59

Jumper: Master yderst på kablet Slave på "midten" ()) bare lige. Husk at vælge den brænder du skal/vil bruge i dit brænderprogram, els blir du hurtigt gammel.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 22-09-07 12:08

Tak for de mange svar...er kommet lidt videre, men nu er det første gang at jeg skal vove mig ud i dette....skal den nye brænder være slave eller master...det er den, der KUN skal fungere som brænder....

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-09-07 12:10

den skal være slave

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 140 point
Dato : 22-09-07 12:20

Hvis de to brændere skal sidde på samme kabel bør den nyeste sættes som MAster og den "gamle" sættes som SLave.

Ellers er denne kombination god.

Harddisk med styresystem (C:) på primary IDE kabel sat som MAster (det gør den nok allerede)
Gammel brænder på primary IDE kabel sat som SLave

Ny brænder på secundary IDE kabel sat som MAster

Det er vigtigt ved indstallation af den nye brænder at den medfølgende CD ligger i skuffen og at der peges direkte på denne CD når XP vil indstallere drivere.

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 22-09-07 12:25

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-07 12:26

Dit brænder program vil først vælge Master drevet til at brænde på, så gør som e.c skriver, så skal det nok funke for dig

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 22-09-07 12:26

hvaffe en skive e.c

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-09-07 13:34

egjegj >
Der følger som regel en "skive" CD med en ny brænder.