Mine drev er blevet til RAW
Fra : PerLykke
Vist : 979 gange
20 point
Dato : 14-08-05 15:36

Begge mine CD-drev har fået filsystemet RAW, og kan ikke længere læses.
Det gælder også min kortlæser (USB)
Og et nyt ramstik, jeg netop har købt (USB)
Jeg mener, det er sket efter at jeg har installeret en extern haddiak (NTFS).
Jeg har to interne harddiske begge NTFS
Både min externe harddisk, min kortlæser og memory-stik kan læses af andre computere i guset.
Hvad er RAW? nogle svar har på kandu siger rå data, men i mit tilfælde, er der ikke tale om data men om "tomme" drev.
Er der en eller anden, der kan hjælpe mig?

Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-08-05 15:39

Spørgsmålet har været grundigt behandlet tidligere her på KANDU, prøv en Kandu-søgning i felterne øverst til højre. Søg i Alle emner og efter teksten RAW. Så finder du den hjælp du søger. Hilsen Arne

Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 15:42

prøv at kigge ind her http://www.kandu.dk/dk/spg/69893
der kan være hjælp at hente

Fra : troldenesdhb

Dato : 14-08-05 15:43
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-05 16:40

Dine drev er ikke tomme - men du har mistet tilgangen lige nu.
Har du partittioneret dine to HD fra XP sådan her:
h-klik på denne comp > administrer > diskhåndtering.

Fra : technet

Dato : 14-08-05 19:17

okey Eyvind ; +
det er som sagt fordi at ens bootsector bliver overskrevet og ISÆR på en ntfs fordi den har en kopi af boot recorden til at ligge og hvliken skal den vælge ????
ja surt er det men der er værktøjer til at lave rep med , og her skal man vide hvad man laver

og derfor tror jeg snart at jeg vil tilbyde en server til at man kan oploade sin boot record for en sikkerheds skyld

nå men et kraftig værktøj , fordi nu skal du ind og arbejde rent fysisk på di harddisk , men hvis man har en extr harddisk eller rigtig meget plads på en anden partition så kan man overføre sine filer fra sin raw harddisk til en der er formateret (nøgleordet ) og så formatere sin raw disk.

værktøjet er :
http://www.winhex.com/winhex/index-m.html

læs grundigt på manual og lær proget

Fra : technet

Dato : 14-08-05 19:27

PerLykke :.> vil det foresten sige at du ikke har noget data der skal gemmes og er du parat til at lave en helt ny inst
fordi cd-rom drev bliver til raw er : i regdatabasen er der en nøgle der husker hver drev (bogstav) og betegnelse , og så når der bliver koblet noget nyt på så kan det ofte gå galt i regnøglen.

Fra : Eyvind

Dato : 14-08-05 19:28

Technet - en filflytning til et andet drev, kunne måske være en god løsning til alle staklerne med Raw-problemet. Ekstra USB HD er ret billige i forhold til de data som mistes. Hvordan gøres det bedst i praksis.

Fra : technet

Dato : 14-08-05 19:45

Eyvind : uha det kræver vist en længere forklaring og billeder
men det er egenlig meget simpelt
åbn winhex
klik på tools
vælg det drev man skal hente data fra ( physical media ) klik ok
i venstre side er der en box acces og den klikker man på og vælger sin partition og klik på open
nu vil der komme nogle gule mapper og filer
og hvis man nu højreklikker og så recover/copy så får man et valg hvor man vil kopirer den til
og de dem med $ foran er jo slettede ting så dem behøver man jo ikke

PS. dette var en kort omgang

Fra : PerLykke

Dato : 14-08-05 19:55

Technet og Eyvind: nej, jeg har ingen problemer med mistede data eller noget i den retning. mit problem er at jeg ikke kan bruge mine CD-drev og USB-stik. Kun min nye eksterne harddisk kan læses via mine USB-stik. Alle andre enheder, jeg har prøvet, kan ikke. På CD-dreven bliver jeg bedt om at indsætte en CD (selv om den er i).

Fra : PerLykke

Dato : 14-08-05 20:00

Technet: hvis det er i regdatabasen, må man vel selv kunne gå ind der og ændre på et par linier, eller hvad mener du?
Men, som du siger, kan jeg vel lave en ny installation af mine drev. Jeg ved bare ikke hvordan jeg gør det, når drevene ikke virker:

Fra : PerLykke

Dato : 14-08-05 20:00

Fra : technet

Dato : 14-08-05 20:26

yes og jeg finder lige nøglen
skal lige spise ( hakkedrenge med bløde løg )

Fra : severino

Dato : 14-08-05 20:52

En jævnlig back-up af reg-basen, kunne måske gøre det nemmere at rede sig ud af situationen

Fra : PerLykke

Dato : 14-08-05 21:20

Severino: hvordan det?

Fra : PerLykke

Dato : 14-08-05 21:20

Severino: hvordan det?

Fra : severino

Dato : 14-08-05 21:56

Det findes der flere programmer der kan gøre.
Jeg har selv været ude for, at miste forbindelsen til nogle andre enheder, fordi jeg ukritisk redigerede i databasen, men havde gudskelov taget en backup før jeg klokkede i det.
Så jeg beholdte skindet på næsen!

Fra : severino

Dato : 14-08-05 22:08

Her kan du hente en gratis udgave af CRC = Complete Registry Cleaner: http://www.abexo.com/ som kan lave backup, og fjerner ikke det du skal bruge.
I uregistreret udgave, kan du dog kun fjerne en ad gangen, i modsætning til den registrede udgave, hvor man markere alle dem der skal fjernes og "Vupti"

Prøv det den er ikke farlig, det er kun udvendigt på tasteturet at faren lurer

Fra : technet

Dato : 14-08-05 22:34

okey
tag dit strømkabel fra på cdrom drevet.

i denne sti her finder du dit cdrom drev
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\DeviceClasses
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\DeviceClasses
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet002\Control\DeviceClasses
og hvis der er flere bruger så fortsætter det med ControlSet00?

og da de kan få forskellige nr , kan jeg ikke lige sige hvilken du har men det står til højre
og nu skal du have fuld rettigheder over at må få lov at slette nøglen
og det gør du ved at højreklikke på nøglerne

og når du har gjort det så sluk maskine og sæt så dit støm kabel på dit cd-rom
så starter du maskinen op igen og så skulle den gerne have fundet ny hardware

og som severino og siger tag backup af din regdatabase ,

Fra : technet

Dato : 14-08-05 22:55

her skulle nøglen ligge
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

rettelse:
jeg skrev da vist at de kunne forskellige nr : ja der mente jeg dit cd-rom type

Fra : technet

Dato : 15-08-05 01:39

her er lige et tillæg:

finde disse nøgler : ( det er ikke sikkert de er på din maskine )

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Cdr4_2K
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Cdralw2k
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Cdudf
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\UdfReadr

og så sletter du

Cdr4_2K
Cdralw2k
Cdudf